Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er best av spisetøy på tur?


Imp

Anbefalte innlegg

Og da mener jeg kopper og kar.

 

Vi har noe gammelt vi drasser med hver gang...men koppene er for små, og tallerken er bare helt ubrukelig.

 

Jeg ser at det hadde vært greit med en kopp + en litt stor bolle til alle sammen. Vurderer å kjøpe det istedenfor fire sett med tallerken/dyp tallerken/kopp/boks/krydderboks som bare tar unødvendig stor plass i sekken allikevel....

 

Noen som er med meg, eller har disse settene uante fordeler jeg ikke ser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes mye morsomt i både tre, plast og metall som er laget for turbruk, og jeg, som sikkert også mange andre, har massevis av slike ting både i skap og i kjeller.

post-4220-0-84313600-1438503231_thumb.jp post-4220-0-11198700-1438503244_thumb.jp post-4220-0-98370000-1438503272_thumb.jp post-4220-0-01920400-1438503298_thumb.jp 

Men jeg har endt opp med en enkel løsning. 

post-4220-0-04097200-1438502767_thumb.jp

Dette er ting som jeg finner blant min kones rikholdige samling av produkter fra Tupperware. Til skåla er det også et lokk som er tett og som holder ganske bra uten å falle av. Skåla kan derfor også brukes til å oppbevare / transportere ting i.

Bestikket kommer fra XXL og har vist seg å være veldig slitesterkt.

https://speider-sport.no/coghlans-turbestikk.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har eg dekka på til ein person. :wink:  Dette "serviset" kjøpte eg på XXL i vår. (Skei-gaffelen er kappa slik at den går ned i skål-tallerken under pakking.) Koppen av aluminium slenger eg rett på primusen når eg vi ha meg noko varm å drikke undervegs. Koppen er den einaste eg har med. Bakdelen med aluminiumskopp er at den ikkje heldt like godt på varmen, og har heller ikkje same kosefaktoren som ein tre-kopp. Signe maten!  

post-17371-0-50624100-1438507798_thumb.j

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder spiseskåler for turbruk foretrekker jeg skåler med ett godt håndtak. Jeg synes det er mangelvare blant det som presenteres her. Jeg har flere slike spiseskåler med ett godt håndtak. Når jeg har bruk for tur tallerkener spiser jeg nesten aldri ved ett bord, men sittende i lyngen. Og da er det greit å slippe å ha skålen i fanget.

 

Edit. Jeg ser at REs har ett bilde av akkurat slik skål jeg mener i hvit plast. Perfekt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da mener jeg kopper og kar.

 

Vi har noe gammelt vi drasser med hver gang...men koppene er for små, og tallerken er bare helt ubrukelig.

 

Jeg ser at det hadde vært greit med en kopp + en litt stor bolle til alle sammen. Vurderer å kjøpe det istedenfor fire sett med tallerken/dyp tallerken/kopp/boks/krydderboks som bare tar unødvendig stor plass i sekken allikevel....

 

Noen som er med meg, eller har disse settene uante fordeler jeg ikke ser?

 

Desse setta droppa eg for lenge sida, mange delar og mykje kjas. Droppa dei til fordel frå etebolle med handtak frå Chlas Ohlson og thermokopp eller foldekopp alt etter årstida. Har ein slik "knappebolle" som det er vist til i innlegg lenger oppe, den er også fin, men ikkje like stødig.

 

Det fine med chlas holson sine er at dei kjem i mange ulike fargar, så me har fargekode til alle 6 i familien. Samme farge thermokoppar frå lifeventure også, det siste eit stunt før siste familieutflukt til Svalbard. Lurte på om det berre var jåleri, men den visuellen hjalp nok. Ungane hadde langt betre kontroll på tinga sine enn tidlegare, og det vart også tydeleg kven som ikkje hadde gjort oppvasken  :D

post-10858-0-47736700-1438510217_thumb.j

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser som regel på tur alene. Til matlaging har jeg en kaffekjele med stor åpning. Brukes til varm drikke og koking av mat som skal kokes. Så har jeg ei passe stor stekepanne som også fungerer som tallerken. En trekopp til kaffe og det man av og til smakssetter kaffen med (fordi jeg synes at kaffe smaker best fra en trekopp). I tillegg et stålkrus til supper og denslags. Trenger jeg gaffel bruker jeg turkniven, eller spisser til en pinne der og da. Ikke noe fancy altså, men det duger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker dette settet:
http://backcountryskiingcanada.com/index.php?p=page&page_id=Sea-To-Summit-X-Set-Collapsable-Dish-Set-Review

De ligger inni hverandre (jeg har også et enda mindre glass i tillegg, shotglasset), og jeg kan bruke tallerkenen til skjærebrett også. Bestikket slenger jeg også inni samme posen, det går akkurat. Funker flott, passer også fint rett under luka i kajakken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en isboks 1,5l. Veier 72gram. Er såpass dyp at du ikke trenger håndtak men likevel kan ha et godt grep. I tillegg fungerer lokket som en flat tallerken dersom du ikke har bruk for mer, og dersom du skal lage havregrynsgrøt kan du lokke igjen for å hindre varmetap. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en isboks 1,5l. Veier 72gram. Er såpass dyp at du ikke trenger håndtak men likevel kan ha et godt grep. I tillegg fungerer lokket som en flat tallerken dersom du ikke har bruk for mer, og dersom du skal lage havregrynsgrøt kan du lokke igjen for å hindre varmetap. 

 

Dette brukar eg også om eg er åleine eller me er to. Den er også stor nok dersom ein skulle ha behov for ein oppvask eller to med varmevatn etter nokre dagar :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker et sett fra Primus http://www.primusshop.no/primus-meal-set--red-p-745-c-144.aspx

 

Veldig bra, og her får du alt du trenger, to kopper, en stor beholder til suppe osv, krydderbøsse, dørslag/rivjern og bestikk. Lokket kan også brukes som et tallerken. Tar litt plass, men alt pakkes veldig kompakt inni den største beholderen, og det veier ikke mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en vanlig kombinert flat/dyp tallerken i matsikkert plastmateriale. Men den gaffelen og skjea jeg bruker har litt spesiell historie. En svært lang dagsetappe i Troms inkluderte en vandring i Langdalen (den bærer navnet med rette). Jeg hadde ganske høy feber og var nokså dårlig, men i en pause bak en stor stein så jeg det glimtet i noe blankt i bakken. Jeg ble nysgjerrig og gravde litt i jorda, og fant da en nedgravd gaffel og en skje merket "hæren". Kraftig og solid metall, og slett ikke noe for gramjegere, men siden har det vært mitt spisebestikk på tur. Sammen med en kniv laget av leggbeinet på en rein, fått av en same i Finnmark.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til vår familie på 4 bruker vi 2 slike sett av eldre utgave

 

http://www.xxl.no/villmark/kjokken-og-mat/kjeler-bestikk-og-redskap/light-my-fire-mealkit-2-0-spisesett-rod/p/1090875_1_style#

 

Da har vi tallerken til alle 4, og noen bruker den storekoppen noen den lille. vi har supplert med ekstra spork sånn at alle har en hver. Sporken fungerer dårlig til å dele opp kjøtt men greit til det meste annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt forskjellig avhengig av type tur.

 

på begge oppsett så er det en trekopp eller en liten termokopp, avhengig av sesong.

Så et lett sett med kniv, skje og gaffel http://www.xxl.no/villmark/kjokken-og-mat/kjeler-bestikk-og-redskap/sea-to-summit-alphaset-3pc-set-bestikk/p/1115074_1_style

Og en liten krydderbøsse med salt og pepper.

 

På oppsett 1 så bruker jeg en ganske flat, grønn tallerken http://www.xxl.no/villmark/kjokken-og-mat/kjeler-bestikk-og-redskap/four-season-turtallerken-akita-flat-gronn/p/1008697_1_style.

Bruker dette da jeg er på tur hvor det går mye i Real, da trenger jeg ikke bolle. Så er tallerken til fisken jeg evt får på tur sammen med potetmos. Også grei å slenge brødskiver på til frokost. Jeg spiser sjelden gryn på tur. her har jeg bestikk og krydder i en liten "kjøkkenmappe" sammen med en liten stekespade.

 

Oppsett 2 er en oppbevaringsboks med lokk kjøpt på Meny. Den er greit dyp og lokket kan brukes som skjærefjøl. Bruker dette når det lages mat på tur. F.eks pytt i panne, gryterett eller noe.

Da ligger bestikk og krydderbøsse oppi, noen ganger en snyltekopp som backup og til en cognac. Liger jo litt på det grønne sette en får men det blir bedre størrelse på "bollen" og det veier mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen!

 

Light My Fire-settene ser veldig fine ut, men det kommer med en masse greier jeg ikke trenger. Det er sikkert praktisk, og hvis jeg kjøper det kommer jeg sikkert til å bruke det, men jeg er veldig komfortabel med at vi i dag ikke trenger stort, og da vil jeg holde det slik.

 

Jeg falt for settet til tjernivar, så jeg tror det blir dette. Rimelig pris når man skal ha til fire stk. Når det gjelder bestikk er vi veldig fornøyd med spork. Vi får plass til alle disse i stormkjøkkenet, pluss en ekstra i reserve (for de knekker jo hvis man tar i for hardt, og kan smelte).
Men for en prisforskjell på disse, vi har kjøpt den for 19 på XXL, men på Chlas Olson koster den 79!

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som bruker mye energi og fantasi for å tjene penger på å lage disse tingene, og når de ikke klarer å finne på noe bedre så kommer de opp med denne:

post-4220-0-07800100-1438557387_thumb.jp

Beklager å måtte si det, men hvis ikke dette er det dummeste jeg har sett, så er det ikke mye om å gjøre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som bruker mye energi og fantasi for å tjene penger på å lage disse tingene, og når de ikke klarer å finne på noe bedre så kommer de opp med denne:

attachicon.gifSporkGrn10055237_x.jpg

Beklager å måtte si det, men hvis ikke dette er det dummeste jeg har sett, så er det ikke mye om å gjøre.

 

Jeg tror ikke designerne i LIGHT MY FIRE er enige med deg. De har designet kanskje tidenes mest solgte turbestikk, som brukere verden over er svært fornøyd med. 88% av brukererfaringene på amazon.com er 4 eller 5 stjerner. 90% av brukererfaringene på amazon.co.uk er 4 eller 5 stjerner.

 

Her er du, @REs rett og slett i utakt med folket, men det er vel heller alle vi, brukerne av spork, som er dumme? Du har kanskje skjønt noe vi ikke har skjønt?

 

Vil forøvrig anbefale spork titanium. Etter jeg har kjøpt denne, er jeg ikke lenger engstelig for å oppleve brudd!

 

 

post-6469-0-24225000-1438583049_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker også Light my fire-bokser, men to bokser på deling til 3-4 personer holder lenge. Koppene har vi tatt ut da vi har egne trekopper, og enkelte av beholderne inni brukes ofte til å holde på smør, krydder, poser med sukker/kanel etc. Til frokost pleier jeg ofte ha poser med musli+ekstra havregryn, heller denne oppi en slik LMF-boks, slår over varmt vann og lar det stå noen minutter, fungerer toppers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som bruker mye energi og fantasi for å tjene penger på å lage disse tingene, og når de ikke klarer å finne på noe bedre så kommer de opp med denne:

attachicon.gifSporkGrn10055237_x.jpg

Beklager å måtte si det, men hvis ikke dette er det dummeste jeg har sett, så er det ikke mye om å gjøre.

Hva er så dumt med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke designerne i LIGHT MY FIRE er enige med deg. De har designet kanskje tidenes mest solgte turbestikk, som brukere verden over er svært fornøyd med. 88% av brukererfaringene på amazon.com er 4 eller 5 stjerner. 90% av brukererfaringene på amazon.co.uk er 4 eller 5 stjerner.

 

Her er du, @REs rett og slett i utakt med folket, men det er vel heller alle vi, brukerne av spork, som er dumme? Du har kanskje skjønt noe vi ikke har skjønt?

 

Vil forøvrig anbefale spork titanium. Etter jeg har kjøpt denne, er jeg ikke lenger engstelig for å oppleve brudd!

 

 

attachicon.gifspork 2.jpg

Det kan godt være at jeg er litt i utakt med flertallet av brukerne av denne tingen, men det er ikke bare designet som avgjør om et produkt selger bra eller ikke.

Pris og tilgjengelighet er også viktige faktorer for å selge et produkt.

Jeg har prøvd denne tingen og den ble ikke gammel hos meg.

Jeg vet at den f.eks. brukes av deltagerne på 71 grader nord, men de har vel relativt liten valgfrihet når det gjelder utstyr.

En gang kjøpte jeg et par Ascent Ventigators fra USA. Den gang hadde produktet fem stjerner på de fleste steder som solgte dem og flere rosende omtaler som brukere hadde lagt inn. I dag er dette redusert til tre stjerner, noe jeg godt kan forstå. Produktet funker dårlig på kraftige fjellsko og er ubrukelig sammen med høye jaktstøvler eller på folk som meg med litt kraftig leggmuskel. De er rett og slett for små / smale og jeg som ikke bruker mer enn nr. 42 i sko har, etter to forsøk, endt opp med den største modellen.

 

Hva selgeren av et produkt oppgir som salgstall er en ting, men det er ikke sikkert at antallet positive tilbakemeldinger står i forhold til antallet solgte produkter. Hvor mange som bare ligger i en skuff og samler støv er det umulig for oss forbrukere å vite noe om.

 

Jeg har ikke sagt at det er brukerne som er dumme, det er produktet som ikke funker for meg.

 

Når det gjelder Amazon .com så kan du ikke alltid stole på det som oppgis der. Det er mye rart både av produkter og selgere som bruker Amazon og de står ikke inne for verken kvalitet eller andre ting hos de forskjellige selgerne.

Jeg kjøpte en gang en "multifuel" brenner hos Amazon. Selgeren hadde adresse i Hongkong og produktet ble sendt fra Kina. Denne brenneren hadde også både stjerner og positiv omtale så det holdt, men den virket kun på gass, noe jeg forstod med en gang jeg åpnet pakken. Den hadde bare en dyse og til ca. 300 kroner så er vel sjansene små for at kineserne har klart noe som de store anerkjente produsentene av multifuel brennere ikke hadde klart den gang. Jeg skrev en negativ omtale på Amazon og etter det har jeg fått flere meldinger som sier at min anmeldelse av produktet var avgjørende for om kjøperen valgte eller ikke valgte dette produktet.

Nå er det lenge siden jeg har sjekket om dette produktet fremdeles ligger på Amazon, men det er mindre viktig.

 

Poenget mitt er at det kan være vanskelig for oss forbrukere å kontrollere sannhetsgehalten i alt som legges ut på nettet, men det betyr ikke at de tallene du oppgir trenger å være feil. Denne dingsen passet bare ikke meg og så kan jeg også nevne at det ikke overasker meg at jeg kanskje er litt i utakt med flertallet, det er ikke så uvanlig. 

 

Bon appetit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er så dumt med den?

Ut fra et markedsførings synspunkt så er det absolutt ikke noe dumt med det, og dessuten så kan det jo bidra til at noen, en og annen gang, treffer blink med produktet sitt. 

Det var ikke det jeg kritiserte i innlegget mitt. Det var den spisedingsen som jeg la ut bilde av og som jeg ikke fant å være noe blinkskudd sånn brukermessig, men at den selger bra er det vel ingen tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg har med handler om hva slags tur jeg er på (og hvor lenge siden det er siden forrige tur, og om ting er rent/på plass/lett tilgjengelig)

Men stort sett bruker jeg å ha med meg hele matbokssulamitten fra primus. den er et av de beste settene jeg har hatt. krydderbokser og oljeflaske fungerer bra, tett lokk på småboksene, og fungerende rivjern på skjærefjøla som også er fin som sil.(koppen i dette settet er ubrukelig til alt annet enn å røre syltetøy) Det er helt genialt å ha med hele settet hvis man lager litt mat, greit å ha mange bokser å fordele ting i etterhvert som det blir skjært opp. to tallerkener gjør at man kan dele på et sett. 

 

jeg pleier også å dra med meg biffbestikk fra kjøkkenskuffa hjemme, pent innpakket i et lite skinnfutteral, når det står indrefilet, biff eller annet kjøtt på menyen...

 

På sykkeltur og andre "lettpakker"-utflukter spiser jeg havregrøt fra lokket på kasserollen, og har med ei lett skjei med langt skaft til real o.l. skjeia brukes også som smørekniv i leverposteiboksen, og låret som tallerk... :P

 

Men jeg er helt enig med trådstarter i at det e unødvendig at alle i familien har med seg hver sin komplette matboks - det tar mye plass. GSI outdoors har et fint grytesett med tallerkener, kopper og bestikk til fire (med fargekoder) som passer oppi grytene. - hadde jeg hatt barn og måtte bære alt ville det vært førstevalget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en isboks 1,5l. Veier 72gram. Er såpass dyp at du ikke trenger håndtak men likevel kan ha et godt grep. I tillegg fungerer lokket som en flat tallerken dersom du ikke har bruk for mer, og dersom du skal lage havregrynsgrøt kan du lokke igjen for å hindre varmetap. 

 

 

Dette brukar eg også om eg er åleine eller me er to. Den er også stor nok dersom ein skulle ha behov for ein oppvask eller to med varmevatn etter nokre dagar :D

 

Lurt. Bruker av og til aluminiumsformer av typen man finner i dagligvaren til samme formål. Kan brettes (nesten helt) flat. Slikt som det som vises her: http://www.tingstad.se/no/product/588700.

Sike får man jo i ulike størrelser, etter behov.

 

Men som regel går det i titanium, tallerken, bolle og bestikk, samt kokekar i samme. (Men slik blir nok uforholdsmessig dyrt om man skal ha til en hel familie). Bruker også lokket av et gammelt Trangia sett (i aluminium) som tallerken. Gjør nytten da det har litt høye kanter. Med det unngår jeg at mat, som ikke like villig lar seg kutte opp, havner i myra når jeg legger litt kraft i skjæringen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.