Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintersovepose til barn?


Imp

Anbefalte innlegg

Mine barn sparer nå penger til vintersovepose. De elsker å få ligge i min deilige varme Tyinpose, og ønsker seg sine egne slik at de ikke trenger saueskinn og ulltepper for å sove ute om vinteren. 

Jeg har søkt litt, og ser at Isbjørnpose er populært- men på nettsiden deres kan jeg ikke se at de har en egen barnepose, betyr det at man bruker voksenpose til barn?

 

Jeg syns jo det ville vært en fordel om man kunne spart litt plass og vekt til kortere pose for barn. De bærer jo posen selv.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker du hvilke mål du hadde på den første posen til jenta di, @virrma? Jeg har en gutt på 115 cm som ønsker seg vinterpose, og jeg tenkte han kunne få til bursdagen sin. Men er usikker på målene. Vil jo gjerne at den skal vare 2-3 år, samtidig bør den vel ikke være for stor heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker du hvilke mål du hadde på den første posen til jenta di, @virrma? Jeg har en gutt på 115 cm som ønsker seg vinterpose, og jeg tenkte han kunne få til bursdagen sin. Men er usikker på målene. Vil jo gjerne at den skal vare 2-3 år, samtidig bør den vel ikke være for stor heller. 

 

Kan kanskje være vanskeleg å kombinere at den ikkje skal være for lang på same tid som den skal vare i 2 - 3år? Dei første posane til mine born var 150 cm lange. Det var i overkant langt når dei var 110-120 cm, men det løyste eg med å bruke ei lita varmeflaske i fotenden og nokre superbillige duntøflar frå Jysk, slik at lufta stod stille nede i fotenden. Dette gjekk fint då posane ikkje var for vide. No heiter ikkje eg @virrma altså, men delar no mi erfaring likevel  :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fint med erfaringer selv om du ikke er virma!  :D

 

Soveposen han bruker vår/sommer/høst er vel 140 cm lang, opplever ikke den som for lang. Men han liker å sove veldig langt ned i soveposen, stort sett er det bare toppen på lua som stikker opp. Men jeg er mest usikker på bredden på soveposen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fint med erfaringer selv om du ikke er virma!  :D

 

Soveposen han bruker vår/sommer/høst er vel 140 cm lang, opplever ikke den som for lang. Men han liker å sove veldig langt ned i soveposen, stort sett er det bare toppen på lua som stikker opp. Men jeg er mest usikker på bredden på soveposen. 

 

Han er vel i ein alder no der det mest truleg er lengda som aukar meir enn breidda, så om du kjøper ein som er 150, og så legg du på 4 cm i breidda (tilsaman 8 cm meir rundt) så kan det kanskje være fornuftige mål? Ellers er mi erfaring at dei er veldig flinke med slikt på Isbjørn, om du ringjer dei. Eg har i alle fall fått god hjelp der, både til å handle mindre posar og "oversized" posar til min tidlegare sambuar som var ein røsleg kar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker du hvilke mål du hadde på den første posen til jenta di, @virrma? Jeg har en gutt på 115 cm som ønsker seg vinterpose, og jeg tenkte han kunne få til bursdagen sin. Men er usikker på målene. Vil jo gjerne at den skal vare 2-3 år, samtidig bør den vel ikke være for stor heller. 

 

Beklager sent svar, men jeg ser at @Tessatroll allerede har svart utmerket. Jeg har lett i gamle mailer. Hun var 6 år og ca 120 cm da vi bestilte, og jeg endte etter mye tenking på en pose på 165cm. Den holdt tre vintre, men var helt i grenseland den siste. Da var hun ca 135 cm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager sent svar, men jeg ser at @Tessatroll allerede har svart utmerket. Jeg har lett i gamle mailer. Hun var 6 år og ca 120 cm da vi bestilte, og jeg endte etter mye tenking på en pose på 165cm. Den holdt tre vintre, men var helt i grenseland den siste. Da var hun ca 135 cm. 

Takk! :) Da tror jeg kanskje jeg bestiller lenger enn 140 cm som var min opprinnelige tanke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
På 4.8.2015, 10.28.01, Noli skrev:

Takk! :) Da tror jeg kanskje jeg bestiller lenger enn 140 cm som var min opprinnelige tanke. 

Hei, Hva ble det til at du bestilte? Vi vurderer to poser i juleagave til våre barn på 4 og 7 år. Hvilken lengde vil du/dere anbefale?

Vi ser ikke for oss å kjøpe full size til jentene, men stor nok til at de har de en del år fremover.... 

Kanskje du har innspill @Tessatroll? :)

Endret av finfyr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) @finfyr Tenkjer du to posar kvar for lag-på-lag vinterpose? Då ville eg i tilfelle bitt i det sure eplet og kjøpt ein tresesongs som er høveleg no, og ein sommerpose som er større (type damepose 175-180) . Sommerposen kan du knytte av nede når han skal brukast åleine, og kjøper du ein damepose er han smalare over skuldrane enn andre voksenposar.

Tresesongsposen ville eg kjølpt i 150 cm. For fireåringen vil han kanskje verte litt lang med mykje luft i fotenden. Det løyser du med å kjøpe duntøfler/tjukke syntettøfler eller voksitøfler, som tek plass og fyller ut nedi enden, og gjer lufta stilleståande. Saman med ei varmeflaske på magen  (lita nalgene med varmevatn) hjelper det bornet til å få lufta inne i posen oppvarma dersom den er litt romsleg og for krevjande å få varm berre ved hjelp av kroppen. 

Når Borna har vokst utav tresesongsposen er nok sommarposen høveleg. Om du då kjøper ein litt større tresesongspose, kan dei ha sommarposen inni han på vinteren. Knyt av tresesongsen ved bruk åleine. 

Born har jo også ein tendens til å krype i posen akkurat litt for seint, og er kalde alt. Kald pølse i kald thermos osv....

Prinsippet er at du treng berre ein pose i slengen som er nokolunde passe, som ein kan bruke innerst, og så kan den andre godt være litt for "stor", dersom ein brukar han som skissert. 

Eg har prøvd ulike juniorposar no, og sett ymse i aksjon. Til saman har me fire born i hushaldinga, i alderen 6 - 13 år. Dei som har imponert meg mest av jr posane i forhold til pris er Bergans Kids comfort. Varm, og toler mykje juling. 

Håper du fekk svar på det du lurer på :)

Endret av Tessatroll
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sir Joseph har en fin dunpose som heter Kiki Down. Det ble bursdagsgaven til 2-åringen vår, og den er 145 cm. Han stortrives i den! Ikke for de kaldeste nettene, men kombinert med f.eks fleece burde den holde varmen store deler av året.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.