Gå til innhold
  • Bli medlem

I Øvre Pasvik med unger og kano


steingrd

Anbefalte innlegg

Annonse

Var jammen perfekt til ettermiddagskaffen også denne :D Herlig rapport, så ut som en skikkelig drømmetur for alle sammen. Pasvik må oppleves en dag kjenner jeg. Ble hvertfall skikkelig tursugen, godt det bare er en skiftperiode igjen til det blir en ukestur på meg. God sommer videre :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var noen måneder på Jøkåsen den gang jeg tjente konge og fedreland, og har lengtet tilbake helt siden den gang.

Men med familie og en kone som ikke helt forstår vitsen med å gå der det ikke er vei og sove der det ikke er en seng eller et hotell, så er det ikke så lett å få prioritert en tur tilbake.

Men når jeg ser sånne bilder så kjenner jeg hvordan hele kroppen lengte tilbake igjen. 

Det må nok bli en tur snart, med eller uten andre familiemedlemmer, og vis de ikke vil være med så kan de bare ha det så godt.

Fortsett å legge ut slike tur rapporter så blir det nok ikke lenge før jeg stikker nordover.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å lesa om og ikkje minst sjå bilete frå denne turen. Ungane kjem nok til å ha denne opplevinga med seg resten av livet. Var sjølv i Stabbursdalen på vandring førre veke med min elleveåring. Stor suksess og kanskje vert Pasvik neste prosjekt i Finnmark?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var noen måneder på Jøkåsen den gang jeg tjente konge og fedreland, og har lengtet tilbake helt siden den gang.

Men med familie og en kone som ikke helt forstår vitsen med å gå der det ikke er vei og sove der det ikke er en seng eller et hotell, så er det ikke så lett å få prioritert en tur tilbake.

Men når jeg ser sånne bilder så kjenner jeg hvordan hele kroppen lengte tilbake igjen. 

Det må nok bli en tur snart, med eller uten andre familiemedlemmer, og vis de ikke vil være med så kan de bare ha det så godt.

Fortsett å legge ut slike tur rapporter så blir det nok ikke lenge før jeg stikker nordover.

 

Vei er det dårlig med, men Pasvik er jo full av koier, så seng kan du kanskje lokke med? Veien opp Pasvikdalen er riktignok merket med attraksjonsskilt nederst i dalen, med underteksten "Norges dårligste vei", men det er kanskje ikke nok til å lokke familien :) 

 

Men takk for hyggelige ord, vi drømmer allerede om Pasvik i vinterdrakt og går det som jeg vil så kommer det en slik rapport også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vei er det dårlig med, men Pasvik er jo full av koier, så seng kan du kanskje lokke med? Veien opp Pasvikdalen er riktignok merket med attraksjonsskilt nederst i dalen, med underteksten "Norges dårligste vei", men det er kanskje ikke nok til å lokke familien :)

 

Men takk for hyggelige ord, vi drømmer allerede om Pasvik i vinterdrakt og går det som jeg vil så kommer det en slik rapport også!

Jeg var der høst og vinter og å se naturen forvandle seg fra et frodig høstterreng med tiur og hare som kunne jaktes på når vi hadde fri, til et iskalt vinterlandskap var helt fantastisk.

Det var her jeg opplevde at temperaturen falt fra noen få minusgrader til -42 i løpet av et døgn. Treverket i gamle OP-Grenseberg knaket og smalt som om det var ombygging på gang, og i skogen hørtes lyder som mest minnet om skudd med en kaliber 22 rifle. Greinene på trærne var dekket av iskrystaller som gjorde at de tynneste kvistene var dobbelt så tykke som en gjennomsnitts finger.

Noen dager senere var vi på patrulje nordover langs Passvikelva og på isen hadde det dannet seg iskrystaller som så ut som store skjell på en fisk, bare at disse var ca. 5 -7 cm i diameter og stod tett i tettt på skrå opp fra isen. Da vi gikk ut på isen singlet det som om disse isformasjonene var laget av tynt glass.

Slike ting hadde jeg ikke drømt om å se andre steder enn i en Disneyfilm.

Disse bildene er fremdeles like klare inne i hodet mitt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ungene må ha verdens beste pappaer! Tror mange fedre ville prioritert tur med ungefri hvis muligheten til en slik tur hadde dukket opp.

Takk for en flott rapport og fine bilder.

 

Takk for fine ord @ost! Det var utrolig hyggelig å ha med ungene, men det er klart, det hadde vært en annen tur uten :) Jeg har noen sider i dagboka som reflekterer litt over nettopp det der, at å ha med ungene på så lang tur er litt som å være på tur to ganger, jeg hadde noen dager der jeg følte at jeg måtte gjøre alt to ganger. To frokoster må lages, to sekker må pakkes, to kropper må kles på til forholdene osv osv. Joda, han klarer jo det meste selv, men jeg må jo hjelpe til litt ;) Uansett var det utrolig gøy å ha dem med, turen var helt perfekt. Fireåringen har gitt klar beskjed om at han også skal til Pasvik når han blir sju...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var der høst og vinter og å se naturen forvandle seg fra et frodig høstterreng med tiur og hare som kunne jaktes på når vi hadde fri, til et iskalt vinterlandskap var helt fantastisk.

Det var her jeg opplevde at temperaturen falt fra noen få minusgrader til -42 i løpet av et døgn. Treverket i gamle OP-Grenseberg knaket og smalt som om det var ombygging på gang, og i skogen hørtes lyder som mest minnet om skudd med en kaliber 22 rifle. Greinene på trærne var dekket av iskrystaller som gjorde at de tynneste kvistene var dobbelt så tykke som en gjennomsnitts finger.

Noen dager senere var vi på patrulje nordover langs Passvikelva og på isen hadde det dannet seg iskrystaller som så ut som store skjell på en fisk, bare at disse var ca. 5 -7 cm i diameter og stod tett i tettt på skrå opp fra isen. Da vi gikk ut på isen singlet det som om disse isformasjonene var laget av tynt glass.

Slike ting hadde jeg ikke drømt om å se andre steder enn i en Disneyfilm.

Disse bildene er fremdeles like klare inne i hodet mitt.

 

Der klarte du jaggu skape bilder i hodet mitt også, høres utrolig flott ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.