Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner i dette feltet


Anbefalte innlegg

Hei :razz:

 

Jeg er ny i dette forumet og som friluftsmenneske. Har aldri vært ute å "campet" tidligere, så kunne trengt litt hjelp med å finne et telt. Det må være et telt som kan brukes i marka, fjellet og på camping plass. Jeg vil antageligvis ikke dra på noen tur alene i første omgang(blir maks 2-3 personer i teltet om gangen), og det må også være plass til en 8kg hund :puppeh:

 

Må ikke være for tungt å bære, ikke for dyrt og ikke bli gjennombløt når det regner :wink: Tenker kanskje at det bør være 3 manns telt.

 

Har tittet på litt forskjellige telt, men blir rett og slett ikke klok på dette. Her er en av de jeg har sett på:

http://www.helsport.no/romsdalshorn-camp-1841

 

På forhånd takk for svar :razz:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil det si at teltet skal kunne romme 3 pers pluss en 8kg hund samtidig? Om det er tilfellet så ville jeg sett på et 4manstelt. Når du sier ikke for tungt,har du noen formening om hvor mange kg? Kjøper du telt fra en ok produsent vil du ikke bli bosu selv om det regner. Er plass i teltet viktig,eller skal det bare vøre et krypinn dere kan dkvise dere inn i? Vet det er endel spørsmål,men det vil hjelpe i forhold til å finne et telt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tommelfingerregel er at du kjøper en teltstørrelse mer enn hva produsentene sier de er laget for. Dvs at et 3-mannstelt passer for 2 stk, et 4-mannstelt passer for 3 stk osv. Du kan presse 4 voksne folk i et 4-mannstelt, men de blir det veeeldig trangt og ikke plass til noe særlig mer enn liggeunderlag og sovepose. Anbefaler derfor 4-mannstelt hvis det skal være 3 stk og en hund i teltet. Skal dere være 2 stk og en hund, kan det gå med 3-mannstelt, men ikke forvent voldsomt med plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør også se litt på hvor mye plass det er i forteltet. Det er her du skal ha sekken / sekkene om natten, og det bør være så mye plass at det er mulig å komme seg inn og ut uten at du må klatre over en haug med ryggsekker.

Jeg pleier å si at et telt som skal brukes vår, sommer og høst bør veie maks et kilo + - pr. person som er ment å sove i det. 

Skal teltet brukes om vinteren så bør du minst ha plass til en person mer enn de personene som skal sove i teltet. Om vinteren har du mer bagasje og mer klær og sovepose inne i teltet. For vinterbruk så er det også bra hvis forteltet er så stort at du kan grave en kuldegrop stor nok til at du kan stå oppreist i den. Da kan du stå og skifte klær, du kan sette primusen i bunnen og tørke klør over og du har plass nok til å kunne lage mat i forteltet.

De fleste nybegynnere starter med et greit sommertelt og etter som du får mer erfaring så blir også turene mer og mer krevende. Da kan du godt investere i et dyrere og mer egnet telt for vinterbruk.

Jeg har holdt på med denne "galskapen " i mange år og jeg har fem forskjellige telt. Noen av teltene dekker det samme bruksområdet og da blir det alltid litt diskusjon med meg selv om hvilket telt som får bli med på tur. 

Hvis du har flere venner som deler samme interessen så ikke kjøp telt til alle. Kjøp telt til deg selv og la de andre også innse at det er bedre å ha sitt eget telt i stedet for å satse på at ditt telt er stort nok.

 

post-4220-0-29936100-1438326003_thumb.gi 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det si at teltet skal kunne romme 3 pers pluss en 8kg hund samtidig? Om det er tilfellet så ville jeg sett på et 4manstelt. Når du sier ikke for tungt,har du noen formening om hvor mange kg? Kjøper du telt fra en ok produsent vil du ikke bli bosu selv om det regner. Er plass i teltet viktig,eller skal det bare vøre et krypinn dere kan dkvise dere inn i? Vet det er endel spørsmål,men det vil hjelpe i forhold til å finne et telt

Det blir nok ikke noe mer en 2 personer i teltet og en hund samtidig, men er greit om det går an å skvise inn en tredje person hvis det plutselig skulle bli en ekstra. Hvis jeg skal begynne å gå i marka så er det kanskje greit at det ikke veier mer enn ca 3 kg, litt usikker på hva som er best her. Er fint om det er litt plass i teltet og at det ikke blir så veldig lavt under taket. Som sagt så er jeg helt ny innenfor dette, og har ikke sovet i telt siden jeg var 12år :roll:

 

En tommelfingerregel er at du kjøper en teltstørrelse mer enn hva produsentene sier de er laget for. Dvs at et 3-mannstelt passer for 2 stk, et 4-mannstelt passer for 3 stk osv. Du kan presse 4 voksne folk i et 4-mannstelt, men de blir det veeeldig trangt og ikke plass til noe særlig mer enn liggeunderlag og sovepose. Anbefaler derfor 4-mannstelt hvis det skal være 3 stk og en hund i teltet. Skal dere være 2 stk og en hund, kan det gå med 3-mannstelt, men ikke forvent voldsomt med plass.

 

Okay, har tittet på 3-mannstelt da jeg ikke tror det blir mer enn 2 mennesker og en hund. Men kanskje jeg må vurdere å gå opp enda et hakk for å få litt bedre plass :blink:

Noen sier at et telt ikke skal veie mer enn 1kg pr person. Så da må et to-mannstelt veie >4 kg. 

De teltene jeg har tittet på har veid rundt 3-4kg og da har det vært 3-mannstelt som regel :)

 

Du bør også se litt på hvor mye plass det er i forteltet. Det er her du skal ha sekken / sekkene om natten, og det bør være så mye plass at det er mulig å komme seg inn og ut uten at du må klatre over en haug med ryggsekker.

Jeg pleier å si at et telt som skal brukes vår, sommer og høst bør veie maks et kilo + - pr. person som er ment å sove i det. 

Skal teltet brukes om vinteren så bør du minst ha plass til en person mer enn de personene som skal sove i teltet. Om vinteren har du mer bagasje og mer klær og sovepose inne i teltet. For vinterbruk så er det også bra hvis forteltet er så stort at du kan grave en kuldegrop stor nok til at du kan stå oppreist i den. Da kan du stå og skifte klær, du kan sette primusen i bunnen og tørke klør over og du har plass nok til å kunne lage mat i forteltet.

De fleste nybegynnere starter med et greit sommertelt og etter som du får mer erfaring så blir også turene mer og mer krevende. Da kan du godt investere i et dyrere og mer egnet telt for vinterbruk.

Jeg har holdt på med denne "galskapen " i mange år og jeg har fem forskjellige telt. Noen av teltene dekker det samme bruksområdet og da blir det alltid litt diskusjon med meg selv om hvilket telt som får bli med på tur. 

Hvis du har flere venner som deler samme interessen så ikke kjøp telt til alle. Kjøp telt til deg selv og la de andre også innse at det er bedre å ha sitt eget telt i stedet for å satse på at ditt telt er stort nok.

 

attachicon.gif6Tr6Kjr7c.gif

Jeg tenker at teltet i første om gang blir brukt på vår og sommer, kanskje høst det er jeg usikker på enda. Helt sant, blir å kjøpe telt til meg selv først. Men siden jeg helt ny innenfor dette så kommer jeg nok ikke til å dra alene enda, men at jeg evt har med en venn. Takk for godt tips angående stort fortelt, skal ta med meg det videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Og velkommen til det beste som fins her i verden, friluftslivet :)

 

Blir du som mange andre bitt av basillen så er ikke dette det siste teltet du kjøper deg. 

Jeg har jobbet meg gjennom mange telt etter hvert, og har nå fem forskjellige liggende, alt etter som hva jeg skal på av tur. 

Nå trenger du ikke å bli like gal som meg når det kommer til utstyr. 

 

Jeg vil tro at å kjøpe ett slikt telt som du linker til er en svært fornuftig greie. Det er ett godt telt, fra en særdeles dyktig leverandør. Dette teltet kan du ha i mange mange år. 

Og skulle det vise seg å bli for tungt, for lite, for stort osv. så kan du bytte det ut (og du trenger jo ikke å fortelle at du kjøpte det billig hvis du selger det videre  :D )

 

Og ja, ett telt består av mange deler: plugger, stenger, yttertelt og innertelt, og alt dette trenger ikke en person å bære alene hvis man er på tur. 

 

Så kjøp teltet!

 

God tur  :phone:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Og velkommen til det beste som fins her i verden, friluftslivet :)

 

Blir du som mange andre bitt av basillen så er ikke dette det siste teltet du kjøper deg. 

Jeg har jobbet meg gjennom mange telt etter hvert, og har nå fem forskjellige liggende, alt etter som hva jeg skal på av tur. 

Nå trenger du ikke å bli like gal som meg når det kommer til utstyr. 

 

Jeg vil tro at å kjøpe ett slikt telt som du linker til er en svært fornuftig greie. Det er ett godt telt, fra en særdeles dyktig leverandør. Dette teltet kan du ha i mange mange år. 

Og skulle det vise seg å bli for tungt, for lite, for stort osv. så kan du bytte det ut (og du trenger jo ikke å fortelle at du kjøpte det billig hvis du selger det videre  :D )

 

Og ja, ett telt består av mange deler: plugger, stenger, yttertelt og innertelt, og alt dette trenger ikke en person å bære alene hvis man er på tur. 

 

Så kjøp teltet!

 

God tur  :phone:

Hei og takk for innholdsrikt svar :D Jeg heller veldig mot å kjøpe dette teltet, men tror det blir i 4-mannstelt i stedet for 3-mannstelt. Må tenke litt mer på den og se hva avgjørelsen blir, er jo greit å ha litt plass.

 

Hvis det er noen andre telt dere anbefaler til en grei pris og mener jeg må se på, så setter jeg pris på det :) Alltids greit å sjekke ut markedet :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for innholdsrikt svar :D Jeg heller veldig mot å kjøpe dette teltet, men tror det blir i 4-mannstelt i stedet for 3-mannstelt. Må tenke litt mer på den og se hva avgjørelsen blir, er jo greit å ha litt plass.

 

Hvis det er noen andre telt dere anbefaler til en grei pris og mener jeg må se på, så setter jeg pris på det :) Alltids greit å sjekke ut markedet :ahappy:

Jeg pleier også å tenke "det er greit å ha litt plass", "det holder til mitt bruk" osv. men til slutt ... når jeg har pakket sekken og veid den (helt utrolig hvor mye en rekke småting veier i det lange løp) Så ender jeg opp med å lete etter et lettere telt, en lettere sovepose osv. osv .. så til syvende og sist ender det som regel opp med at det billigste utstyret er det du bare trenger å kjøpe en gang. "Litt ekstra plass" blir fort tungt å bære alene. 

   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til 2 personer og 1 hund, er 3 manns helt topp. Mer en god nok plass.

jeg er ofte på tur med 1 kompis og 1 hund på 32kg i ett 2manns helsport fjellheimen light. Vi har riktignok kommet frem til at det er litt trangt og at et 3manns er å foretrekke.

Men det går helt fint!

Ikke gå for større en 3manns, det blir bare for tungt.

Min anbefaling er helsport fjellheimen light 3. Fra helsport sin outlet. Det kan brukes vinterstid også, selv om det ikke er ett ekstrem telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info :) Har sett på litt forskjellige telt og lest litt om hva folk skriver om det, og har funnet ut at Romsdalshorn Camp kan bli litt lavt i høyden når man sitter. Tenker at det burde være rundt 105-110cm innvendig.

 

Helsport Fjellheimen light 3 ser ut som et fint telt, men er litt dyrt i første om gang. Har ikke satt noe direkte pris på hva jeg vil betale enda, men tror ikke det blir over 5000,-.

 

Jeg har sett litt på disse teltene, er det noen som har erfaringer med disse?

- Bergans Trollhetta 3-pers tent

- Helsport Soldalen

- Dovrefjell light 3 camp

 

Er det best å kjøpe telt i butikk eller på internett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid best å kjøpe i butikk! Gå i butikken og be dem sette opp teltene. Da får du inntrykk av størrelse, høyde osv. Husk at dess lettere teltet er, dess mindre romslig er det som regel. Den enkleste måten for produsenten å kutte vekt er å kutte antall kvadrat med stoff..

En enkeltduks lett lavvo er ikke så dumt. http://www.xxl.no/villmark/telt-og-lavvo/lavvo/helsport-lavvo-lavvulight-4/p/1031601_1_style?gclid=CNW66ZX_kccCFabhcgodQbcDJQ#details

Det blir litt kondens i en sånn, men det er så romslig inni at det sjeldent er noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.