Gå til innhold
  • Bli medlem

Fryser i Helsport Alta på sommeren - hjelp!


Anbefalte innlegg

Hei

Er ny på forumet og trenger litt hjelp fra dere :) Var på tur forrige uke i Oslomarka med min Helsport Alta pose og ble så kald på natten at jeg trodde min siste time hadde kommet. Posen er noen år gammel, men lite brukt. Hadde et standard skumgummi liggeunderlag under. Skal sies at jeg er en frysen frøken, men så ille trodde jeg ikke at det var!

Så, jeg trenger tips til ny sovepose - bør jeg gå for dun eller syntetisk? Hvilken tempklasse? Noen merker dere anbefaler?

Tar gjerne tips til oppblåsbare liggeunderlag også, forstår det som at de gir mer varme.

Alt til 3-sesong bruk (kanskje helst sommer).

Tusen takk :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velkommen til forumet :)

 

Har du noen formening om hvor kaldt det ble den natten?

 

Det kan være mange grunner til at du ble kald.

Posen kan være for stor.

Liggeunderlaget er for kaldt.

Kanskje du var kald når du la deg i posen?

 

Men et oppblåsbart liggeunderlag fra Exped eller Therm-a-Rest er nok tingen.

 

Dunposer er veldig digg å sove i. Anbefales! Men hvor mye ønsker du å bruke på noe slikt utstyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, og takk for svar :)

Var varm da jeg la meg. Kan ikke se for meg at det ble særlig kaldere enn 12-13 grader den natten, ca som været i Oslo nå.

Posen er nok litt lang i beina, men jeg har ikke plass til å trekke opp knærne i posen så den er ikke for bred hvertfall.

Har du noen formening om hva som er best av exped og therm-a-rest?

Pris, tja...i utgangspunktet ikke gå helt bananas, men dunposene koster vel fort noen tusenlapper? 2000-3000 ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hur förvarar du sovepåsen?

När du inte är på tur bör påsen hänga i idealfallet, eller i alla fall ligga helt löst i en hylla, och de flesta dunpåsar har en speciell förvaringspåse som är kanske 10 gånger så stor som kompressionspåsen som de kan hänga eller ligga utan kompression i.

Sovepåse som ligger i kompressionspåsen under lång tid förlorar sin spänst, dvs isoleringen blir tryckt ihop och innehåller ingen luft längre, vilket gör att man fryser i säcken.

Riktig förvaring är extra viktig för dunpåsar, dels förlorar de snabbare spänst om de förvaras komprimerade, dels är hållbarheten på en dunpåse som behandlas riktigt längre än syntetpåsen (i alla fall på isoleringen) och sist men inte minst är dunpåsarna oftast dyrare, så man önskar att få ut mest möjligt av dem.

Med den temperaturen du hade borde du annars inte frusit, selv med tunt liggunderlag, annars är det ofta för dåligt isolerande liggunderlag som är felet när man fryser i en varm säck.

Som också nämnts, hade du mössa? Mössa och evt buff eller halsduk runt halsen gör stor skillnad.

Lycka till med en skön, varm natts sömn nästa gång du är ute. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12-13 grader om natta så skal en alta pose være gi og varm. Den skal tåle -5 grader noe som tilsvarer ca 0 grader for en dame. Her er det da litt individuelle forskjeller. Det er viktig å få lukket posen godt rundt halsen slik at det ikke er lekasje av varm luft. Om posen er for lang så er det mye pose som må varmes opp som gjør at det ikke er like lett og bli varm. Utifra det du sa øverst må du nesten ha en vinterpose på sommeren. Og da tror jeg enten at posen ikke funker som den skal eller at det var noe feil med bruken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det noen gamle "triks" å tenke på hvis man fryser på natta.

1. Våker du og fryser fordi du må tisse så gå ut å gjør det. Å bli i posen fordi man fryser gjør at du bare utsetter problemet og ikke får sove.

2. Legger du deg med for mye klær? Da er det varmt når du legger deg men du kan fort svette litt i søvne. Da blir klær og posen litt rå og det er fort gjort å fryse. Legg deg med minst mulig klær å ta heller på hvis det blir kaldt.

3. Ligge med lue eller headover kan være et triks hvis man ofte får hodet utenfor posen i løpet av natta, noe jeg som regel gjør.

4. For lite inntak av mat og drikke etter fysiske økter kan slå litt forskjellig ut.

5. Har man blitt litt solbrent(lite sjans for det i sommer) så kan man fort fryse selv om pose skulle tilsi noe annet.

 

Har også opplevd å fryse litt i marka selv om det var ornlit sommervær. En billig pose som hadde komf på 12-13 grader. Var sikkert varmere enn det ute men sien jeg lå ved et vann så blir det rå luft om kvelden og natta. Det var siste turen for den posen.

 

Vet ikke om det hjelper deg så mye å kjøpe ny pose, da må den i tilfelle tåle mer kulde enn den du har. Alta har jo en damekomfort på ca 0 grader. Det burde holdt fint på denne turen.

I tilfelle bør du se på en 3 sesongss dunpose beregnet for dame som har en komfort temp på 5-8 minus. Da bør du ha en god pose for de fleste turer i Norge vår, sommer og høst. Dun er litt mer fleksibelt når det gjelder varme og så det føles som regel ikke så klamme når det blir varmt.

 

Hvor i marka var du forresten? Noe fisk å få?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

 

Borgern peikar på viktige poeng for ha det komfortabelt ute. Og det er, som nokre nevner, litt snodig, sjølv for ein "frysen" person å fryse i ein slik pose i slike temperaturar. Kan det være noko med posen din? 

 

Eit tips i tillegg til alle du har fått er å bruke varmeflaske i fotenden samt i lysken, pluss ekstra isolasjon under baken, som er der kvinner oftast vert kalde.

 

På lang sikt er mitt stalltips for frysing, sovande eller våken, å skaffe seg større muskelmasse. Vel klar over at dette ikkje er gjort i ei handevende  :brr:

 

Vær klar over at eit oppblåsbart liggeunderlag ikkje nødvendigvis er varmare, det føresett at det har fyll i, slik at lufta som vert meir stilleståande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det du skriver i første innlegg, tipper jeg det er underlaget som var for dårlig. Eller at du måtte på do, da kaldsvetter man og deretter fryser når svetten fordamper, som igjen gjør at kroppen stresser og du fortsetter å kaldsvette.

 

Hvor var du kald? I hele kroppen eller på rumpen eller føttene? Hodet? Min erfaring er at du ofte kan merke hvor det er dårlig isolasjon på kroppen og justere deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

En liten forklaring på dette med temperaturer for soveposer. 

 

Helsport alta har:

 

Tcomf: 0

TLim: -5

Text: -22

 

 

Tcomf: Komfortemp for kvinne i avslappet liggestilling

Tlim: grensen for mann som ligger sammenkrøket og forsøker å holde varmen

Text: Risiko for hypotermi for kvinner

 

Men det som vil gjøre susen her for deg er ett bedre liggeunderlag, for det er nok der du har størst varmetap. Jeg tviler på at soveposen er problemet. 

 

Fryser du lett så kjøp deg ett dunfylt og oppblåsbart liggeunderlag som isolerer bedre enn bamseunderlagene. 

 

Jeg har brukt dette sommer og vinter:

 

http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/liggeunderlag/exped-downmat-7-m-liggeunderlag.html

 

Og har på vinterturer vært nødt til å ligge med åpen sovepose (jeg fryser lett). På sist sommertur måtte jeg droppe soveposen. (vurder LW modellen hvis du er lengre eller ønsker noe større bredde). 

 

Og ja, mange er bekymret for oppblåsbare liggeunderlag. Jeg har hatt dette i tre år nå, og det har aldri gått hull på, og mitt har også vært utsatt for røff behandling av en tollervalp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Har selv Alta posen (wide versjon), og har også opplevd å bli kald under helt kurante temperatur forhold.

 

Skiftet i vår ut Bamse skum underlaget med et oppblåsbart fra exped. Vil tro at dette også kan være løsningen for deg, da jeg nå åpner glidelåsen på soveposen  for lufting, ved temperaturer hvor jeg tidligere frøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode stalltips, her var det mye å lære! :)

Tror rett og slett alta-posen er litt gammel (10-15) år og ikke pent behandlet (ligget komprimert hele tiden). Var mest kald på underkroppen, overkroppen var ikke så værst. I etterpåklokskapens lys var det vel ikke så lurt å legge seg uten stilongs og ullsokker (og lue) heller, men jeg kom ikke på at det var nødvendig på en fin sommerdag. Live and learn!

Har nå bestilt en exped downmat 7 UL LW, en lakenpose og en Mountain equipment Helium 800 dunpose med komftemp -4 (tilbud på fjellsport, jippi!). Gleder meg som en unge til å dra på tur igjen, krysser fingrene for at det gjør susen :)

Hvor i marka var du forresten? Noe fisk å få?

Øyungen. Dessverre, prøvde både mark, sluk og flue....
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå bestilt en exped downmat 7 UL LW, en lakenpose og en Mountain equipment Helium 800 dunpose med komftemp -4 (tilbud på fjellsport, jippi!). Gleder meg som en unge til å dra på tur igjen, krysser fingrene for at det gjør susen :)

.

Du vil oppleve en helt ny verden!

God tur:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tror rett og slett alta-posen er litt gammel (10-15) år og ikke pent behandlet (ligget komprimert hele tiden).

 

Et norsk friluftslblad (husker ikke hvilket desverre) hadde for et par år siden en artikkel der de testet komforttempraturen på flere poser etter en tids bruk, etter vask og lagring osv, og den endret seg merkbart for de fleste posene, og mer for noen enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en 15 år gammel Alta pose som jeg har pensjonert etter lang og tro tjeneste. Var veldig ålreit til å begynne med, men etter å blitt behandlet dårlig over lang tid ble den dårligere og dårligere. Definitivt mye å hente på å være flink med å lagre den uten kompresjonstrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Er ny på forumet og trenger litt hjelp fra dere :) Var på tur forrige uke i Oslomarka med min Helsport Alta pose og ble så kald på natten at jeg trodde min siste time hadde kommet. Posen er noen år gammel, men lite brukt. Hadde et standard skumgummi liggeunderlag under. Skal sies at jeg er en frysen frøken, men så ille trodde jeg ikke at det var!

Så, jeg trenger tips til ny sovepose - bør jeg gå for dun eller syntetisk? Hvilken tempklasse? Noen merker dere anbefaler?

Tar gjerne tips til oppblåsbare liggeunderlag også, forstår det som at de gir mer varme.

Alt til 3-sesong bruk (kanskje helst sommer).

Tusen takk :)

Fire stalltips

1. Sørg for at de klærne du skal ligge i er tørre. Vær nøye med å dekke til håndledd og hode.

2. Spis et kraftig måltid rett før du køyer. Da tilføres kroppen energi, og du slipper å tære på egne resurser.

3. Ta med varmeflaske. Fryser du på beina, fryser du på hele kroppen.

4. Hva du har under deg er viktigere enn over. Dette synes best om vinteren om det er et ispanser under underlaget

Funker ikke disse tipsene bør du gjøre som jeg i sin tid; kutt ut Altaen, og kjøp en lett dunpose.

PS, Skriver dette punkt etter rimelig tids overveielse. Alta er den dårligste soveposen jeg har hatt. På bilder hvor den synes er den retusjert bort og vekk

Endret av Tom 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode stalltips, her var det mye å lære! :)

Tror rett og slett alta-posen er litt gammel (10-15) år og ikke pent behandlet (ligget komprimert hele tiden). Var mest kald på underkroppen, overkroppen var ikke så værst. I etterpåklokskapens lys var det vel ikke så lurt å legge seg uten stilongs og ullsokker (og lue) heller, men jeg kom ikke på at det var nødvendig på en fin sommerdag. Live and learn!

Har nå bestilt en exped downmat 7 UL LW, en lakenpose og en Mountain equipment Helium 800 dunpose med komftemp -4 (tilbud på fjellsport, jippi!). Gleder meg som en unge til å dra på tur igjen, krysser fingrene for at det gjør susen :)

Øyungen. Dessverre, prøvde både mark, sluk og flue....

Ge gärna ljud ifrån dig när du testat detta! :-)

Kan inte tänka mig att du fryser i detta så länge det är plusgrader, frossenpinne eller icke. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....

2. Spis et kraftig måltid rett før du køyer. Da tilføres kroppen energi, og du slipper å tære på egne resurser.

.....

Ikke ubetinget enig - Funker sikkert for noen, men garantert ikke for andre, så her vil jeg anbefale TS til å prøve seg frem

- Må man en tur i skogen så gjør det før man legger seg. I militæret lærer man ikke uten grunn at om man fryser - gå på do. Det er bortkastet energi å holde avfallet oppvarmet.

 

Personlig har jeg også en følelse av at jeg generelt sover dårligere av å ha spist rett før jeg skal legge meg. Har heller ikke troen på at man har særlig effektiv næringsopptak mens man sover, men der kan jeg jo ta grundig feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.