Gå til innhold
  • Bli medlem

Hydrofobisk dun i sovepose?


Anbefalte innlegg

Langfingeren min dirrer på kjøpsknappen til ny sovepose, men en ny problemstilling har meldt seg:

 

Skal man betale ca 50 Euro ekstra for hydrofobisk dun, er det verdt det, er det noen bakdeler? 

 

Er heller ikke helt ferdigvurdert om jeg skal bestille quilt eller sovepose (3 sesong). Quilt f.eks Cumulus Comforter 500 får jo flere og mer variert bruksområde enn en sovepose... Er det noen som har noen ahaopplevelser eller lignende, spytt ut... ( ps. Jeg har googlet og sett videoer rundt temaet og blitt mer fristet, men det er litt mer vågalt lissom)....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøvde min nye Katabatic Palisade quilt for første gang i helga. Gikk for 850 fp vannavstøtende kontra 900 fp vanlig dun. Dette var valgene, tolker det som at behandlinga av dunet dermed gjør den litt mindre spretten. Jeg tenkte at for norske forhold så var det en grei tradeoff, så fremt det er noe i denne vannavvisninga.

Noen erfaringer med quilt:

-naken hud mot liggeunderlag blir klamt. Bør bruke truse og skjorte.

-Bør ha et godt system for feste på liggeunderlag, eller under kroppen. Man vil ikke "åpne opp" hver gang man beveger seg.

-samme gjelder hvis armene detter utafor underlaget i søvne

-min quilt har nakkekrage og stramming. Dette er viktig for å hindre utlufting. Har alle quilter det?

-lue/hals/balaclava desto viktigere

-deilig å raskt kunne justere hvor varm quilten er.

-lett å bruke i sittende stilling med armene ute (hvis du ikke har fått varmen i kroppen før frokost :-))

Som sagt første gang jeg bruker, og i det hele tatt prøver quilt. Jeg likte det. Er hakket mer orging/styr, men jeg syntes det fungerte godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.