Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til toppturmål på ski i nærheten av Ålesund


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei

Lurte på om noen har tips til toppturer i nærheten av ålesund nå som det er så lite snø i fjellet? så nært som mulig, men alle tips mottas med takk!

Vi går med telemarksutstyr og feller så det hadde absolutt vært en fordel om det hadde gått enten oppover eller nedover, mins mulig flatt.. :oops:

Lite rasfare hadde også vært en fordel :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser at det er 4 grader både på Overøye og på Strandafjellet, så da fryse nok snøen godt til. Hvis den allerede ikke har gjort det... Jeg ville satset på mer indre strøk, kanskje Stordal/Valldal/Eidsdal, helt sikkert nok snø til toppturer. Sikkert håp om å finne bra snø over 1000m ennå. Torsdag ser ut til å bli en bra dag, og kanskje litt nedbør før den tid også :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her her litt http://www.iriss.no/skiturar/index.htm

Her er en god del bilder fra skiturer i området nært Ålesund, kan være tips http://www.tinderangling.net/indexB.htm

På siste finner du også en ruteguide for deler av Sunnmørsalpane.

Kart, bl.a : http://ngis2.statkart.no/norgesglasset/default.html

Noen tips. Turer jeg ikke har gått selv, som jeg vet er bra, Grøtet (1519) opp/ned sørryggen og Skorene (1829) også sørvendt, Begge mellom Eidsdal og Geiranger. Grøtet er rett opp fra parkering, Skorene må man vel gå mer flatt en 2-3km før stigning på selv fjellet.

Hvis du ikke vil reise så langt, kan du kanskje prøve Jolgrøhornet fra Stavsengfjellet. Eller Ådalstind fra Seljebotn (ca Overøye) - litt trassig skog et lite parti, men ikke verre enn at det går (gå en 4-500m forbi siste gården før opp skogen). Auskjeret ved Overøye er en fin og enkel topp, samme Dyrdalstind ved Overøye - litt flatt et stykke før stigningen begynner. Sistnevnte litt skrådd nedkjøring. Overøyestolen har jeg ikke vært på, men ser bra ut. Der må rasfaren vurderes i den bratte sørsida. Berdalsnibba m.fl er sørvendte, da er du nesten i Valldalen.

Lenger ut mot kysten har du Sandfjellet og Sprovstind, Trolltind ( alle Ørskogfjellet), Høgsvora fra Vaksvika er litt flatt til å begynne med - men en mye gått skitur. Du kan godt være oppmerksom på at Vaksvika og Ørskogfjellet er som dag og natt når det gjelder skiføre, selv om det ikke er mange km mellom. Vaksvika er et snøhøl ifht ørskogfjellet, i postiv forstand :-(

Har det nettopp lagt ned en hau' med snø, kan du prøve Blåskjerdingen i Haram. Her blir føret ødelagt ganske raskt pga så nært kysten og værutsatt/vind. Men man kan få supre forhold.

Hvis du skal ha bra skitopper i Sunnmørsalpane kan jeg nevne:

Vest for Hjørundfjorden:

-Randers topp fra øst, rasfare må vurderes. 1400m nedkjøring

-Saudehornet i Ørsta, rasfare må vurderes. 1250m nedkjøring.

-Grøtdalstindane fra Bondalen, rasfare må vurderes. 1200m vertikale

-Skårasalen, klassisk vårskitur, sjelden rasfare om man holder seg nord for et bredt fonnfar på ca 7-800m. Start i Kvistaddalen. Med litt logistikkplanlegging kan returen legges ned til Skår i østsida.

-Kolåstinden, på soldager i april-mai trenger du bare å følge biltrafikken.

-Risenosi fra Viddal skrytes det hemningsløst av, har tenkt å prøve den selv.

Øst for Hjørundfjorden:

-Skopphornet lengst nord har det nettopp vært en diskusjon på her.

-Tårnet fra Trandal skal være meget bra.

-En av mine favoritter som kort tur er Blåtinden i Fjellseterområdet. Super nedkjøring, rasfare under spesielle forhold.

-Ausekaret lengst øst i Sykkylven er en enkel topp, kan også gå på Aurdalsnibba på samme tur om en vil. Super utsikt.

-I Velleseterområdet kan du gjøre mange bra turer i alle vanskelighetsgrader (Klovetinden, Grøtdalstind, Urkedalstind, Bjønnatanna, Gullmorhornet, Brunstadhornet osv), spør heller.

-Jeg var en fottur på Vellenakken via Regndalen i fjor i dypsnø, dette er også en fin skitur i skarpe omgivelser. Litt bortover før opp Regndalen.

-Nordre Smørskredtind fra Habostaddalen, må være en bra skitur, litt bortover på vei til fjellet.

-Samme Slogen, mye bortover for å komme til fjellet.

-I samme område er Dalmannshornet en enkel tur om du går opp fra Liasætra. Utsiktstopp mot Brekketind-Slogen-Jakta (flott syn).

For å nevnte litt :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.