Gå til innhold
  • Bli medlem

Impregnering av fjellraven jakke og bukse.


Tom42

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Landsem

Annet enn voks? Tror ikke det er noe quick fix. De plaggene jo ikke laget for kjemikaliecocktails, hele poenget er vel at det skal være organisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte "Prelle" som er en vosksbasert imprignering uten silikon som løses opp i vann på min M1951 feltbukse i heavy duty bomull. Tøyet bløtlegges i dette, deretter vris det opp og strykes.

Det står i alle fall det på flasken, men om det var eksakt sånn jeg gjorde det da jeg brukte det er jeg ikke sikker på, fordi det var på 90'tallet en gang:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prelle ble produsert av Bebel fabrikker i Bergen (som også lager skokremen bjørnekrem). Står ikke oppført i listen over produkter hos de nå, men det kan hende de fortsatt lager det.

"Håndlagede" imprigneringsprodukter er det ikke mange som lager fortsatt!

Du kan sikkert sende de en mail for å høre, er 4de generasjons familiebedrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Det er jo ikke så veldig avansert å vokse de heller da. Trenger hårføner eller strykejern på laveste temp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har brukt sånn sprayimpregnering for bomullstelt på gamle fjellreven-klær. Klærne er vel og merke i bomullsblanding. Etter 3-4 oversprayinger synes jeg de holder skurene godt unna.

http://www.casu.no/nettbutikk/utvendig/rengjoring-og-polering/impregnering-isabella-aquatex-spray-400ml

 

Ellers - hva med de dyppimpregneringene som man bruker på kalesjer? Noen som har prøvd det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Den ‎29‎.‎07‎.‎2015 at 19.20, Omnilite skrev:

Jeg brukte "Prelle" som er en vosksbasert imprignering uten silikon som løses opp i vann på min M1951 feltbukse i heavy duty bomull. Tøyet bløtlegges i dette, deretter vris det opp og strykes.

 

Det står i alle fall det på flasken, men om det var eksakt sånn jeg gjorde det da jeg brukte det er jeg ikke sikker på, fordi det var på 90'tallet en gang:-)

Dessverre.  Jeg mailet til produsenten og de svarte at de ikke lenger produserte Prelle.  Personlig brukte jeg det produktet i mange år selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare brukt Grøndlandsvoks og synes det er trivelig å stelle med plaggene og holde dem vedlike. Min erfaring er at flere tynne lag gir best vannavvisende egenskaper, men helt vanntett er det vel vanskelig å få disse plaggene? Numbersbuksa taklet likevel et par elvekryssinger med vann til oppunder kneet under reinsjakta i fjor imponerende bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎23‎.‎10‎.‎2015 at 2:51 PM, VictorG said:

Jeg syns at det jobbiga er å få på et jevnt lager med voks på de steder jeg ønsker. Tar 2 timer å vokse mina fjällräven Nils bukser og 5 minuter og varme det in. Ska pröve Nikwax.

Lurer litt på om en moderne vaskemaskin egentlig har godt av det der? Man burde antakelig kjøre en 90graders sengetøyvask etterpå... Den gamle turnamaten bekymret meg ikke, men i et moderne hus var det ikke plass til en sånn uslitelig, storrommet sak... :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd både et tykt lag, og flere tynnere lag med wax, men buksa suger alikevel til seg vann. Etter påført voks her om dagen, så ble det en skitur innover åsen, buksa ble ikke våt av den snøen som kom på buksebeinet mens vi gikk på ski. Men etter litt gåing i snø etter ved, matlaging osv var buksa gjennomvåt. Dem sier at hele framsiden av buksebeinet er av stoffet Vinylon som skal stenge vind,snø og vann ute, men har desverre ikke merket noe av det, med eller uten voks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dette egentlig noe for seg? Er det nesten ikke bare å bruke disse når det ikke regner, og heller ta med en overtrekksbukse/jakke som er regntett. Det er ikke for å være nesevis at jeg spør om dette.

Jeg trives dårlig i goretex, og leter egentlig etter alternativer. Så langt har jeg gått tilbake til poly/cotton blandinger med ull under. Ulempen er selvsagt at dette blir vått. Goretex-plaggene gjør meg like våt fra innsiden, da er litt av vitsen borte.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at G1000 blir bra vannavstøtende med Grönlandsvoks, men helt vanntett blir det selvfølgelig ikke. Mange tynne lag, med  grundig innsmelting i mellom funker, etter min erfaring, bra. Jeg tror det er et poeng å mette stoffet godt. Når plaggene nærmest står av seg selv etter impregnering skal det ganske mye til før de trekker noe særlig vann. Denne graden av impregnering trenger en selvfølgelig ikke å bruke på hele plagget. Bare på utsatte områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm - kanskje kalesjeimpregneringsprodukter kan være noe? Hvilken impregnering som er egnet kommer jo an på materialet som skal impregneres...

På bomullsplagg (eldre fjellrävenmodell) brukte jeg en eldre versjon av denne http://www.worldofcamping.co.uk/outwell-waterproof-spray og det økte vanntoleransen til plagget veldig. Men det blir selvfølgelig ikke en "regnjakke" av det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.