Gå til innhold
  • Bli medlem

Telttur på Hardangervidden


øyvindl

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg trenger litt hjelp til å finne ut hvilket telt jeg skal gå for. 

 

Bruksområdet mitt er vår/sommer/høst på Hardangervidden (vest). Jeg kommer nok ikke til å slå leir i snøen eller dra ut ved veldig dårlige værvarsler, men teltet må tåle lett snø og sterk vind, og andre forhold vidden kan overraske med i disse årstidene. Jeg kommer også til å bruke teltet noe i lav-fjellet, men altså til mindre ekstremt bruk enn Hardangervidden, om det skulle ha noe å si.

 

Jeg har lite erfaring med bæring av tung sekk, så lav vekt er veldig viktig for meg. Ser for meg dagsturer på 2-3-4 dager som maksimum. 

Jeg er også student, så ønsker av økonomiske årsaker at prisen skal være så lav som mulig. Men samtidig er jeg på jakt etter et telt jeg kan ha i mange år fremover, så kvalitet vil være veldig viktig. Får man gode telt til dette bruket for 3000 kr? 

 

Jeg trenger et tomannstelt - dvs; jeg vil stort sett bruke det solo, men jeg må ha mulighet for å ha med meg damen innimellom. 

Jeg er 185cm høy, og har ikke hund. 

 

Har lest mange av trådene her på forumet, men har ikke klart å komme frem til ett telt som anbefales sterkere enn andre til mitt bruk. Kanskje dere kan hjelpe? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Helsport Fjellheimen Superlight 3 til Hardangervidda, det oppfyller mine krav:

 

- God plass til 2

- Koke mat i forteltet

- Lagre sekk og utstyr tørt i forteltet.

- Tåler bra med vær og vind

- God kvalitet 

- Lav vekt

 

Dette koster jo endel mer enn ditt budsjett, men tunneltelt m/fortelt syns jeg fungerer i fjellheimen da man ikke har mulighet for å slå opp en duk eller lignende.

Vil du ha et telt hvor du lett kan lage mat i forteltet?

Skal det være et tunneltelt eller et kuppeltelt?

Syns du det er tilstrekkelig med plass i et Ringstind 2 Light? Dette teltet dekker de fleste behov og selges fra tid til annen for 3500 kr.

 

Et tunneltelt alternativ kan være dette fra Bergans. som har god plass, god takhøyde, tåler nok en trøkk og litt snø uten problemer.

Men det er ikke det letteste med sine 3,2 kg.

Du får det uten camp fortelt og 2-manns på 2,5 kg til 2500 også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel egentlig bare ann på hvor tungt du er villig til å bære om 3000 kr er nok.

Bergansteltet som Klingen86 linker til er vel så vidt jeg kan se nesten identisk med mitt gamle Kompakt 3, bortsett fra at utgangen kan åpnes høyere opp i ytterteltet noe som er ett savn på mitt. Dette teltet har vært meget solid og vanntett, eneste minus er høy vekt og litt lav høyde i innertelt. Vekten på 3,2 kg er vel uten plugger etc så vekten er ca 3,5 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.