Gå til innhold
  • Bli medlem

Søker erfaringstips: Optimus Hiker Plus


Norstorm

Anbefalte innlegg

Jeg er på tampen til å kjøpe meg overnevnte, og som tittelen tilsier søker jeg etter erfaringstips her.
Jeg har tilmed besøkt en kamerat som har denna saken, og fikk fyre den opp og sjekke litt.
MEN, så er det opptil flere som ber meg holde meg unna..
"Nei, du de der kjøper du ikke.. Blir bare trøbbel"
Og da blir en mann skeptisk..
Erre no i detta følkens?? Hva er det folk blir så jævli plaga med da?
Trodde Hiker Plus var rimelig stein solide primuser?  ò.Ó
Trodde det var vekta jeg skulle bekymre meg over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg prøvde meg på denne men måtte gi opp.

Fikk en i presang av brodern til jul 2013. Den virket fint 1-2 ganger så begynte den å oppføre seg rart. Gikk for halv fart bare, Men mens den brant så kunne den plutselig øke til full guffe av seg selv.

Noen ganger brant den 1-2 min etter forvarming og så var det ikke mulig å få fyr på den igjen. Fikk tilsendt et gratis repkit fra Outnorth på den for å teste skifte filter. Dårlig løsning på filteret da det lett setter deg på høykant og da brenner den dårlig. Men det var ustabil også uten det. Jeg gadd ikke mekke mer eller rense en helt ny primus så jeg sendte den i retur.

 

Fikk nr 2 i posten. Har lå hele innmaten og slang så jeg måtte montere sammen selv. Denne fungerte også fint de 2-3 første gangene og så begynte den også leve litt sitt eget litt. Da gadd jeg ikke mer og sendte den i retur og fikk igjen pengene.

 

Tydlig dårlig kvalitetskontroll hos Optimus. Men har hørt de hadde skiftet fabrikk på noen produksjoner. Var vist noe kluss med noen vanlige Novaer også. Mulig de har fått rettet det opp nå så du få noe som virker. Prinsipet på brenneren er jo supert siden man slipper koble noe når den skal brukes.

 

KJøpte en Optimus 8R brukt istedet. Ikke like bra effekt men lettere.  Den fungerer knall.

Har en 10-12 år gammel Omnifuel som gjør nytten når jeg trenger mer effekt. Den har jeg bare fettet pumpelær på et par ganger de årene og den virker alltid. Håpet en Hiker+ skulle være like vedlikeholdsfri men langt i fra.

 

Så med mindre jeg hadde vist at de hadde fått orden på produksjon og kvalitet hadde jeg ikke kjøpt en Hiker+.

Da ville jeg heller vurdert en brukt 111 eller noe hvis du skal ha slik i boks. Eller ville jeg kjøpt Omnifuel. Bråker mye men virker alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Hiker+ som jeg er fornøyd med. Den brenner fint og ikke noe tull, men det kan jo være at jeg har vært heldig. Jeg har i ettertid byttet toppen av brenneren med en stillere en. Da blir det bare en fin summelyd når den brenner :-)

 

http://www.shapeways.com/product/CXP2SNJMT/berniedawg-dawg-a-nova-for-nova-based-stoves?li=shop-results&optionId=18507677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kompisen min er heller ikke plaga med sin...

Men han kjøpte den nå nylig. Den har vel vært med på ca. 10 turer til nå tenker jeg.
Kanskje de har fiksa "B" problemer på de nye... Vet ikke helt.
Bare livredd for å bli plaga ute på tur liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring:

 

Jeg har aldri turt å bruke denne i telt, den jeg hadde fikk plutselig hikke med stikkflammer. Fant aldri ut av det. 

 

men jeg vet det fins veldig mange gode erfaringer der ute, det er mye positivt med denne og. 

 

For meg så er årsaken til at jeg ikke har den:

 

- Vekt

- Kan ikke brenne gass

- Fast tank, har jo med fuelflasker likevel på lengre turer

- Plundrete vedlikehold (sikker subjektivt dette altså, men jeg liker min multifuel mye bedre i så måte)

 

Fordeler som jeg umiddelbart ser:

 

- Pakkstørrelse med fuel og alt er liten

- Fast vindskjerm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av ekspedisjonsfavorittene, en traktor av en brenner, som er lett å vedlikeholde, og lett å reparere:

 

http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/turkjokken/multifuelbrennere-1/msr-xgk-ex.html#recensioner

 

Den jeg herjer med i dag (litt blandet erfaring da jeg sleit litt med den i starten, var metalspon i fuelrør, som gjorde seg gjeldene midt på Hardangervidda når jeg trengte det som minst. Har gått gullegodt etter at jeg fikk fikset det, akkurat som MSR, traktor, enkel å vedlikeholde/reparere):

 

http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/turkjokken/multifuelbrennere-1/primus-multifuel-ex-multifuelbrenner.html

 

Men disse to bråker noe jævlig, men går på "alt". Er nok ikke for kokkene, disse smelter snø og koker vann i en fei. Litt verre å få til steking osv. 

jeg sitter selv å snuser på en gassbrenner for de tre "varme" sesongene, også bruke multifuel på vintern. 

Noe sier meg at en gassbrenner kan være lettere å "kokkelere" med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primus Omnifuel

Arbeidshest som har vunnet flere tester. Brenner så og si alt drivstoff men er vel best på bensin. Heller denne en Multifuel, mest fordi multifuel mangler regulator på selve brenner. Omni er mye enklere å regulere.
Ulempen er støynivå.

 

Synes også Soto Muka stove så spennende ut. Men har ingen erfaring med den selv. SIkkert andre som kan hjelpe der.

Så har Optiumus kommet med en ny brenner, Polaris Optiplus. Brenner vist alt drivstoff uten dyseskift. Kanskje npe og sjekke ut hvis de har fått orden på kvaliteten igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mye av plunderet med nye Hiker + forsvinner om en skyller tanken noen ganger før første gangs bruk for å få ut rester fra produksjonen.

Jeg bruker ofte gjennom hele året Optimus 111C Hiker, den er noe tung å drasse med seg (men selv med den i sekken ligger sekkvekta på om lag 12 kg for en helgetur), men den har aldri sviktet meg på tur. Jeg liker at det er bare å åpne boksen, vippe frem tanken/brenneren og koke ivei.

Jeg har også en MSR XGK EX som jeg bruker på turer der jeg ikke skal kokkelere så avansert og samtidig vil spare litt vekt i forhold til Hiker'n.

Jeg har alltid hatt et lunket forhold til Primus Omnifuel, og etter å ha hørt/lest om en del feil og lekasjer på Primus sine pumper de siste årene har ikke inntrykket bedret seg - selv om jeg vet om mange som bruker Omnifuel og er fornøyde.

I så måte vet jeg også om flere som har Hiker + og er kjempefornøyd, bare skyll tanken godt først.

Her gjør Hiker'n "jobben" med å tørke klær og gi varme under en veldig våt dag ved Femunden nylig:

post-3450-0-64532300-1438164170_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg rett og slett skal skrive en mail til produsenten og konfrontere dem med detta.. Se om de har fikset problemene med Hikern.
Kanskje det er derfor den heter "plus" nå da, el??
Vet ikke.. Er dessa B problemene fiksa, går jeg for den. Den er ellers perfekt for mitt bruk. Liker at alt er pakka inn i den boksen, og det faktum at du omentrent må kjøre over den med en belte tanks for å gjøre den i uorden :P
(Jada, jeg kjenner til split.pin, ogrensesystemet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper Primus får utviklinga i gir og lager en pumpe som er bedre, liker veldig brenneren til Omnifuel, men pumpen er jo bare no plastikkskrall som jeg ihvertfall aldri kombinerer bensin og nærheten av telt med. Optimus Nova har en grei pumpe, men skruventilen er ørlite granne utsatt på den i sekken. Vil muligens si at brenneren til Omnifuel er bedre enn Nova pga muligheten for gass og bedre løsning med lodding ol. Egentlig er jeg likestilt mellom disse to brennerne og kan gjerne velge dem om hverandre, men enkelte hytter har som oftest gassbokser hvis man skulle gå tom for fuel.

Nova kan brenne parafin og bensin på samme dyse uten problemer, har ikke testet den på annet.

Du får silent cap til både Nova og Omnifuel, lages blandt annet av en fyr som kaller seg Berniedawg.

 

 

Har nå testet ut Nova en del i Trangia 25, men synes at festeanordningen/adapteren til Novaen som er produsert av Optimus er litt for spinkel. Samtidig så tror jeg uansett at å montere trangiasettet blir litt slitsomt i lengden, så vurderer heller å bruke vanlig løsning med bare brenner og vindskjerm som originalt uten trangiasettet. Trangia lager sin egen festeanordning som kanskje fungerer mye bedre enn Optimus sin, fungerte ihvertfall bedre på min Omnilite TI, men om jeg husker riktig var den vanskeligere å montere/demontere. Trangia 25 har en genial vindskjermløsning og det er veldig kjekt å ha alt pakket sammen kompakt. Eneste minuset er å måtte montere alt hele tiden og at den er en anelse skjør enkelte steder.

 

Er spent på Optimus Polaris som også brenner gass, men venter litt til den er blitt mere utprøvd og prisen hypet lavere.

 

På vinterstid så bruker jeg I hovedsak 111T, liker boksløsningen, stillebrenneren og det at den tåler nærmest alt av fysiske påkjenninger og kulde. Leste I manualen til Nova'en at pakningene på den ikke er ment for kaldere enn 20-, men har aldri fått noe helt greit svar på hvor mye de egentlig tåler. 

 

 

Katadyn kjøpte opp Optimus I 2007 tror jeg, og da ble en god del av produksjonen forandret. Det har vel ikke vært made in Sweden på

enda lengre tid, men har hørt det ble mye rart etter Katadyn.

 

Er litt usikker men tror at modellen Optimus Hiker + altid har hatt det navnet, Optimus Hiker uten + var noe de tidligere modellene 111, 111T og 111C fikk i navnet som en fellesbetegnelse for kassekonstruksjonen om jeg ikke tar feil?

Skal du kjøpe Optimus Hiker+, så ikke betal mere enn 1250.- for den med garanti og reklamasjonsmuligheter fra forhandler.

Bruk alltid Prisjakt.no for å finne lavest pris, noen forhandlere tar blopriser. 

 

Jeg valgte Nova og ikke Nova+ fordi at den har reguleringsratt på brenneren. Omnifuel fremfor Omnifuel II fordi at den nye modellen er spinklere og likner på Omnilite TI som jeg ihvertfall ikke likte.

Noe jeg har lært over lengre tid er at primusutviklingen går for mindre levetid på deler og vektreduksjon på alt som ofte gjør dem mere utsatt for skader. Personlig liker jeg lite å måtte passe på hvor jeg plasserer primusen i sekken for å ikke skade den. Primusen bør også kunne behandle en treliters kjele uten problemer.

 

 

Ta også en titt på MSR Whisperlite modellene, har sett mye bra om den stillebrenneren, men pumpa er jeg mere usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har selv hiker + og har hatt den med på mange turer nå i sommer, altid noe krøll med rusk i dysen.. lkke hatt den oppe og fått gjennomspylt den ennå,men det blir gjort før neste tur, som da blir den siste for denne,hvis den ikke fungerer.. rensenålen som sitter i dysen kan jeg ikke helt se poenget med, fungerer ivetfall ikke her. Kan den bare fjernes tro?? Fikke seg en liten bøy sist jeg fikk annfall og måtte stikke opp hullet igjen.. savner også noen lette sideklaffer til og vippe opp som vindskjerming,så det blir jeg å montere på til neste gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

rensenålen som sitter i dysen kan jeg ikke helt se poenget med, fungerer ivetfall ikke her. Kan den bare fjernes tro??

Det er bare å ta ut dysa og snu brennaren på hovudet. Då vil rensenåla ramle ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med rensenåla under dysa, er at du får skitten ut. Med rensenål frå utsida, trykker du bare skitten ned i brennaren og den same skitten vil stenge att dysa gang på gang.

Eg ser ikkje heilt korleis rensenåla kan vera til bry, men kva eg meiner betyr fint lite for deg. Dersom du synest ho er til bry, er det bare å bruke brennaren utan rensenåla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakka med Optimus, servicepartneren til Optimus her i Norge, og en del kamerater som har samme maskin.
Jeg har masa høl i huet på folk, og gravd det jeg er mann for... og jeg har kommet frem til følgende:

Folk klager no jævli på både denne type brenner og primusen i sin helhet. Dette fårstår jeg egentlig ikke, men ser en del likhetstrekk over de som klager og pezer.
Det er denne primusen som ble utviklet for millitæret, og den ble utviklet for å VARE, og ikke minst tåle juling og være lett å reparere.
Det er en multifuel brenner, og jeg rister litt på huet når jeg hører at folk drar den gjennom bensin, olje, alkoholblandinger, og koser seg skikkelig med å teste RÆVVA av hva den er god for... for så å ikke skjønne dritten av hvorfor den clogger 2 mnd etterpå.
Dette sier seg jo selv....på ein måda :P
Når det kommer til rense nåla, er dette en liten genistrek fra Optimus. Detta er helt genialt, så hvorfor noen ville fjerne nåla skjønner jeg ikke, dersom den ikke er deffekt.
Jeg har hørt historier nå om noen som faktisk har prestert å klart det stykket å kjøre nåla opp i dysa mens brenneren er påtent.
Jaja.. Da ber du jo om trøbbel da, og fortjener smekk. Nåla ble jo da etter hva jeg hørte SVEISA fast opp i dysa :P Det er ufint..

Primusen er laga for å tåle juling, men det er klart man må holde service på den selv innimellom, eller så sier det seg vel selv at den svikter.
Mange som bruker denne gjevnlig gjennom hele året, sier at de skrur morroa i småbiter og legger delene i whitesprit to ganger i året, for å rense delene skikkelig.
Ellers gjør de det samme om de plutselig har planer om å skifte fuel materiale.
Personlig fant jeg ut at rensa tennvæske var god knall å tenne med.
Tennvæske er en type rensa parafin som er fri for partikler, så den clogger ikke brenneren. Så er den litt tryggere i tillegg da det skal litt til å antenne søl/flekker, i forhold til bensin og alkohol som er eksplosivt. (Ja, jeg tenker nå på teltet på vinterstid).

Så jeg kjøpte Optimus Hiker Plus, og lærer meg nå å skru den i smådeler med bind for øya, og bestilte begge service settene.
I følge millitære kilder, skal jeg være idiot i huet dersom jeg klarer å ødelegge den primusen om jeg følger spillereglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakka med Optimus, servicepartneren til Optimus her i Norge, og en del kamerater som har samme maskin.

Jeg har masa høl i huet på folk, og gravd det jeg er mann for... og jeg har kommet frem til følgende:

Du har leita etter dårlege erfaringar, og den som leitar finn...

Ettersom nettet akkumulerer alle dårlege attendemeldingar, finn du meir slikt jo eldre eit produkt er. Skal du kjøpe noko som du ikkje finn dårlege erfaringar med, må du kjøpe eit heilt nytt produkt. Men det er på ingen måte nokon garanti for uproblematisk bruk.

Optimus hadde, i alle fall i ein periode, store problem med kvalitetskontrollen, noko som førte til attendekalling av fleire produkt, inkludert Hiker+. Derfor er det ikkje uventa at du finn dårlege erfaringar med Hiker+. Men Optimus er fortsatt på marknaden, Hiker+ også, så ein må rekne med at desse problema er løyst for lenge sidan. Men basert på dette, er det er ein modell som eg ville undersøkt nøye før eg eventuelt ville kjøpt brukt.

Brennaren i Hiker+ er ein veldig enkel brennar, så det er raskt å få oversikt over kva som kan gå gale, og korleis ein fiksar det. Når du har oversikt over pumpelær, pakningar, filter og dyse, i tillegg til forståelse for korleis ein primus fungerer, skal det ikkje vera noko problem å halde brennaren i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne brenneren interesserer meg stort.
Mange sier at denne var en av de store problemene, og det skulle vært produsert flere versjoner av den for å bøte på problemene.
Mange prater om at de en gang vraka brenneren til fordel for en ny nova som skulle "brenne stille", og at denne ikke er å få tak i lengre.
Jeg googler rævva av meg, men finner svært lite info om detta :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.