Gå til innhold
  • Bli medlem

Tarptent Scarp1


Miamaria

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med Tarptent Scarp en-teltet, som har prøvd det med disse ekstrastengene? Hvor selvstående blir det med disse? Og hvor lett er det å få satt ihop? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er litt mer styr å få satt opp enn et vanlig kuppeltelt. Og du bør fortsatt sette plugger i endene for å strekke ut teltet skikkelig.

Dersom tanken tanken er å bruke det mye på svaberg, så ville jeg valgt noe annet. Utenom det er teltet et utmerket med en stang, og tåler det meste du kan møte på de 3 milde sesongene på fjellet når du kliner på de to ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Noe annet" er ikke så lett å finne, når kriteriene er enmannstelt, selvstående med to innganger. ;)

 

Saken er den, at jeg har et Scarp1 som jeg har vært godt fornøyd med. Men på en tur nå nylig var det ren flaks at jeg klarte å få satt det opp. Eller flaks, på det ene stedet var det mer snakk om et mirakel, for det var strengt tatt ingenting (lyng) å sette pluggene i. Men på mystisk vis satt de likevel.

 

Hadde jeg hatt et selvstående telt, så hadde det vært null problem, det var "uendelig" med alternativer. Og siden jeg også har et Exped Orion, vet jeg hvor kjekt dette er. Så jeg slo fast, at jeg må ha et som er selvstående.

 

Men å gå bort fra to innganger – det går jo ikke. Det er helt nødvendig luksus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, da forstår jeg :)

 

Skal sies at jeg bruker Scarp 2, men vil to forskjellen er minimal, og at det bare er vanskeligere å sette opp scarp 2 med kryss-stengene enn Scarp 1.

 

Min Scarp blir såpass selvstående at når jeg setter teltet sammen med kun stenger, så kan jeg fint ta tak i krysningspunktet og plassere teltet nøyaktig der jeg ønsker å ha det.

Jeg har også satt opp teltet på passe kjipe plasser tidligere, enten det er i snø eller i steinura. Skal sies at jeg ikke har opplevd store problemer i lyng enda, men godt mulig det dukker opp etter hvert.

Skal snart på tur i Nordland, og der er det en kvast med lyng både her og der.

 

Men om du vurderer å oppgradere Scarp teltet ditt med ekstra stenger, så vil jeg påstå det er en god investering.

 

Selv prøver jeg å finne nye måter å bardunere teltet enda bedre på. Synes oppsettet slik det er i dag er litt tafatt. Vurderer flere barduner fra samme punkter osv. Som f.eks. de bardunfestene ved døra. Sett på halvannen meter bardun på hver side der, så har du større barduneringspotensiale.

 

Et par bilder hvor jeg har tatt i bruk ekstra stenger:

_DSC4660_zps98a9e544.jpg

 

89AD6DE2-C5DD-4C81-9704-0BDDDC88F83B_zps

 

_DSC3880_zpse4e522b2.jpg

Endret av tronn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_0063.jpg

 

Vises ikke riktig så godt her som jeg tenkte. Men hos meg er det altså en bardun på hver side (som jeg bare bruker hvis det er masse vind), og så henger de bardungreiene i endene ihop med noe ring-greier, sånn at jeg bare bruker fire plugger tilsammen. (Seks hvis jeg også bruker de to bardunene på sidene.) Funker flott så lenge der er noe å feste pluggene i, men de må altså et godt stykke ut fra teltet, så det krever en del mer plass også enn det hadde gjort om det var selvstående. Sånn i nødsfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiffig :)

Jeg må nok prøve meg litt fram selv. Du har mye lengre barduner enn hva jeg har.

 

Men det kan nesten se ut som om du har fjernet flere av tingene som brukes for å feste crosspoles. De båndene på teltet er kanskje bare buntet sammen? Men på bardunene på hvert hjørne av teltet skal også ha en liten webbingsak med malje i hvor du trer crosspole i. Samme sak som du har i hver ende av stangkanalen. Har du tatt disse av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle nesten tro dette var teltet jeg solgte for et par år siden. Jeg ordnet barduneringen i hver ende på denne måten for å slippe med 4 plugger. Ved å forlenge bardunene en del er det også mer fleksibelt hvor du fester pluggene samt at draget i pluggene ikke blir så mye vertikalt. Lettere å få gode pluggfester.

Jeg fjernet maljene og båndene for å feste cross-poles siden jeg ikke hadde disse. Båndene blafret også noe mot teltduken i vind.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha ha, skal se det er samme teltet! Men da er det altså ikke bare å skaffe seg stenger for da er det noen dingser jeg mangler?

 

Er ellers veldig fornøyd med å slippe med fire plugger, bra opplegg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg solgte teltet (til bruker her på forumet) puttet jeg maljer og bånd i en liten pose sammen med pluggene. Hvis du ikke fikk de med når du kjøpte teltet, kan du jo eventuelt høre med han om han har de fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke Tarptent Scarp, men Tarptent Moment 1. Den har muligheten for å sette opp en langsgående stang litt på samme måte som med Scarp. Men det er litt underlig at den langsgående stangen ikke tar i bakken. Da bidrar den hvertfall ikke mye til å gjøre teltet mer vindstabilt. Vet ikke om de langsgående stengene på Scarp tar i bakken forsåvidt. Men såvidt jeg skjønner så er det bare en langsgående stang som hviler oppå den tvergående stangen. Ser selvfølgelig at den langsgående stangen holder teltduken oppe, dvs den langsgående stangen holder på duken som igjen blir holdt oppe av den tvergående stangen.

 

Skal sies at jeg har ikke noe brukserfaring med teltet. Syntes teltet i seg selv virker litt for skralt, som om sømmer og alt kommer til å ryke i en storm. Men så er jeg vant til Hilleberg Soulo i utgangspunktet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da jeg solgte teltet (til bruker her på forumet) puttet jeg maljer og bånd i en liten pose sammen med pluggene. Hvis du ikke fikk de med når du kjøpte teltet, kan du jo eventuelt høre med han om han har de fortsatt.

Det han trodde var de dingsene var ikke det, men han tror forsatt ikke at han har kastet dem. Så vi får se om jeg får dem etter hvert. Men det er kanskje deg jeg kan takke også for de der lange og veldig praktiske teltpluggene også? Det er de som har berget meg når jeg "egentlig" ikke har hatt feste. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de pluggene fulgte med. Det er to utgaver, de gule er noen cm lengre enn de blå. Jeg er også veldig fornøyd med disse pluggene. De er lette, gir veldig godt feste, nesten umulige å bøye og gode å trykke ned i bakken. 

Jeg får håpe at resten av greiene dukker opp da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Dagens gladnyhet - omsider har vedkommende funnet og sendt meg dingsene som hørte til, og de ankom meg her i dag! :cheer: :wub:

Så nå må jeg prøve å få fatt i stenger, så har jeg verdens beste telt til sommeren! (Bare å håpe på en regnsommer, så jeg får brukt det fine Staika-teltet jeg har kjøpt, også...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.