Gå til innhold
  • Bli medlem

Laktosefri rett i koppen kakao - Emulgator?


Barskekarsten

Anbefalte innlegg

Leker med tanken på å lage en laktosefri utgave av rett i koppen kakao siden madamen er lakoseintolerant.

Tanken er å blande en melkeerstatning, kakaopulver, sukker sammen så det bare kan blandes i vann.

Det funker nok svært dårlig uten en emulgator for å få blandet inn kakaoen.

Har noen her erfaring med å bruke lecitin (E322) i pulverform som emulgator? 

Er det så lett som å blande inn nonen prosent i blandingen eller må en bruke andre trix?

Hvordan vil det funke i varmtvann?

 

Helsekostbutikkene selger jo 100% lecitin som pulver, men det koster noen kroner så jeg tenkte å spørre om noen hadde erfaringer med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kom over Lecitin til en fornuftig penge og kjøpte et glass i ettermiddag.

Konklusjon: Det funker ikke til å lage sjokopulver ala' Nesquick og O'boy med. Testet kun ved å blande lecitin pulveret med drikkekakao og melis og sikte det over melk i et glass. Lecitin er emulgatoren i O'boy men det er tydeligvis ikke bare å blande pulver med pulver. Her må det mer forskning til. 

 

Salatdressingen med balsamico og olivenolje ble det derimot mer morro med! Litt lecitin og den blandet seg fint. Det skillte seg etter en times tid, men et lett rist og det fordelte seg fint igjen.

 

Som du sider Sleepwalker, det var mål nr to.. Redusere mengden sukker en del så det ikke blir så voldsomt søtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se om jeg fortjener å kalle meg kjemiker nå da .. skjønt en kokk er nok mer kvalifisert til dette: 
Du trenger å lage en emulsjon mellom fett og vann. Lecitin vil jo være et helt ok valg som emulgator, det er jo brukt mye i matindustrien virker det som. 

Ideelt sett trenger du et "kraftig" røreverk, men er man på tur får man bruke det man har. Kraftig risting av flaske/termos burde gjøre susen.

Kakaofett skal smelte ved noen-og-tredve grader i følge wikipedia, så kokende vann vil jo være nok.

Prøv å finne et bandingsforhold som er stabilt ved å blande litt i f.eks. en kaffekopp med sånn liten melkeskummer.

Om du får til en kakao, men ikke tykk nok kan du prøve med f.eks. maizena som fortykningsmiddel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lage kakao kan jeg, det er ikke noe stress.

Verre er det å få det i pulverform til å blande seg like lett som rett i koppen tydeligvis. Målet var å slippe å vispe og riste og ordne mens vinden uler og regne pisker og en vil ha kakao av den siste lunkne slante på thermosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Å lage kakao kan jeg, det er ikke noe stress.

Ja det håper jeg forsåvidt :P

 

Vanlig emulsjon krever normalt røring. Dvs de dannes ikke spontant. Vet ikke om rolig røring med en pinne er nok. Uansett, har vært borti emulson i industrien, og da brukte vi røreverk festa til en drill ca. 

 

Putt litt pulver i den siste lunkne slanten, rist og hell i kopp. Skjønt, kipt å måtte skylle termos. 

 

Finner ingen oppskrifter, så det kan tyde på at det ikke er så enkelt. Hva med å tilsette en sekundær fettkilde? Vann, vaniljesukkker/melis, kakaopulver og tja kokosfett? Rapsolje?

Om du har laktosefri sjokolade kan det være en ide å prøve å male opp en til pulver (fra frossen tilstand), men den smelter vel bare om igjen til en klump. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hum, Emulsjonen mellom olivenolje og eddik gikk på tre fire rist med syltetøyglasset det var helt lagvis i. Da hadde jeg blandet lecitinen i eddiken først.

 

Etter litt søking virker det som om det er en industriell prosess kalt "intstantazing" som brukes for å få kakaopulver til å blande seg. Min forståelse av det er at kakaopulveret tromles i en slags tørketrommel ish. og lecithin i en eller annen oppløsning sprutes så inn i kakaostøvet. Da skal det klupe seg litt så det synker bedre ned i melken samtidig som hvert enkelt korn får et lag av emulgator utenpå seg så det får god utvæting. Vi har ikke tørketrommel så det blir nok litt vansklig å få til hjemme :)

 

http://www.lch.dk/files/6613/5533/8153/Pressrelease_Lecithin_.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Gammel tråd, men denne oppskriften virker. Bland ev melkeerstatning i pulveret på forhånd.

http://foodwishes.blogspot.com/2015/12/homemade-instant-hot-chocolate-mix.html

 

Når det gjelder laktoseintoleranse så er reaksjonen doseavhengig. Enkelte kan være sensitive, men små mengder (5g) tåler de fleste med laktoseintoleranse1. Dette bør selvfølgelig testes FØR tur.

 

1. Kostråd ved laktoseintoleranse, Tine SA, hentet 15.1.2016, http://www.tine.no/helse/allergi-og-intoleranse/artikler/kostr%C3%A5d-ved-laktoseintoleranse 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Rismjølkpulver og O'boy gir ein okei rettikoppenkakao. Mjølkeallergikaren her i hus har fått rettikoppen av Neocate active (morsmjølkerstatning på blå resept) og Oboy på tur. Då vert det høgare næringsinnhald enn med bare rismjølkpulver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.