Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Sarek Superlight 2+


Anbefalte innlegg

Annonse

Siden vanlig Sarek 2+ camp har en høyde på 100cm (90 cm innertelt) innvendig så vil det være merkelig om de laget Superlighten i 115 cm (105 i innertelt) slik som Fjellheimen. Teltet er mest sannsynlig 10 cm lavere innvendig kontra Fjellheimen.

Ps: Min antagelse rundt spørsmålet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner info om Helsport sine XXL modeller her http://www.helsport.no/xxl-teltmodeller

Sarek er vel en slags 2 manns versjon av Rondane, hverfall like lavt.

 

Så Sarek Dome 2+ oppslått på XXL. Egentlig ganske romslig telt. Ene fortelt litt større enn det andre og det største hadde myggnett i ytterdør også. Kanskje spennende hvis det kom en Superlight versjon av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@steingrd like dårlig av XXL. Hvis du leter på kundeservice hos Helsport får du info om spesialmodeller laget for bl.a XXL. Der er det nevnt et Sarek Dome Superlight. Dette finnes ikke på XXL sine nettsider. XXL er i mine øyne elendige til å informere om Helsport sine telt i deres sortiment på nettsidene. F.eks nordmarkateltet som lå ute til spesialpris i oppryddingssalget for to uker siden, men som ikke har eksistert på nettsidene i hele perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
  • 4 år senere...
  • 2 uker senere...

Da har jeg hatt dette teltet oppslått på plenen i noen dager, i finvær og lite vind. (Så det er ikke blitt skikkelig testet ennå. Har heller ikke overnattet i det, men jeg drar forhåpentligvis på tur snart.) Romslig telt som det er enkelt å sette opp og demontere alene, men pluggene er vanskelige å trekke opp, pga utformingen og fraværende hemper. (Jeg brukte derfor Leatherman for å dra dem opp av jorda.) Jeg legger ved noen bilder og noen tilhørende spørsmål. 

På bilde nr. 1 er en Sarek-plugg til venstre, og en billig og lett NatureHike-plugg til høyre. Sistnevnte er også av aluminium og av grei kvalitet, så vidt jeg vet. Testet på høyfjell noen ganger, også i sterk vind. Praktisk hempe montert fra før. 

På bilde nr. 2 er Sarek-plugger sammen med en Bergans HeliumDome-plugg øverst. Denne er også lagd av lett aluminium, og jeg har testet den i sterk vind. Spørsmålet mitt er hva slags plugger jeg bør ta med meg på høyfjellet? Har rikelig av HeliumDome-pluggene. Kan selvsagt også enkelt montere noen hemper på Sarekpluggene, men magefølelsen sier meg at jeg bør satse på HeliumDome-pluggene, selv om de kanskje tar større plass og veier litt mer. Riktig? 

Og hva ekstra barduner angår: Er det bare å kjøpe flaggsnor på Clas Ohlson f.x.? Ser de også selger silikonspray, og har forstått at denne kan brukes til impregnering av teltduk når duken, etter mye bruk, slites ned? 

100676175_912167659206912_9112556116771864576_n.jpg

99427909_1111090432610109_6077464949603434496_n.jpg

Endret av uendelig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (49 minutter siden):

Utrolig kjekt med refleks i bardunene, jeg ville ha gått for det i stedet for "vanlig" snor.

Heeeeelt! uvesentlig i Finnmark om sommeren ;-) 

(Jeg har byttet til bardunsnor med refleks på de aller fleste av mine telt og lavvoer som brukes mer enn om sommeren...)

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

Kjøpte nettopp helsport sarek superlight teltet og brukte det i natt. Vi lå 2stk. Det regnet rundt 0.4mm I følge yr. Hvordan har andre opplevd dette teltet i regnvær? Mitt yttertelt ble så vått at det dryppet ned til innertelt. Ved fotenden av innerteltet så ble det vått og litt fuktighet ved den ene langsiden. Alt av luftventiler var åpne. Allikevel opplevdes luften litt tung. Ble egentlig overrasket at det tålte regn så dårlig. Kan det være feil med teltet? 

Endret av Danyi-82
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regn, høy luftfuktighet, lite vind skaper naturlignok kondens i varierende grad i teltet. Kondens avsettes på kald/varm overflate som gjerne er innsiden av yttertelt. Nå er dette teltet lavt, spesielt i fotenden og der er det ikke særlig bredt heller. Vist du kan avskrive overflatevann pga terreng tipper jeg at soveposen har kommet borti duken, både i fotende og langs side. Dette skjer av og til og når inner og ytter kommer i kontakt med hverandre får du gjennomslag og fukten trenger inn.

Det kan selvfølgelig være fra sømmer, men heller mest til gjennomslag. Har du mulighet så la teltet stå i regn uten at dere ligger der. Får du vann inn da så har du en lekkasje et sted og kan ta det derfra.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danyi-82 skrev (12 timer siden):

Hei. 

Kjøpte nettopp helsport sarek superlight teltet og brukte det i natt. Vi lå 2stk. Det regnet rundt 0.4mm I følge yr. Hvordan har andre opplevd dette teltet i regnvær? Mitt yttertelt ble så vått at det dryppet ned til innertelt. Ved fotenden av innerteltet så ble det vått og litt fuktighet ved den ene langsiden. Alt av luftventiler var åpne. Allikevel opplevdes luften litt tung. Ble egentlig overrasket at det tålte regn så dårlig. Kan det være feil med teltet? 


Takk for info. Du inspirerte meg til å slå opp igjen teltet ute på plenen i kveld, for nå blir det regn her. Mulig jeg ligger i teltet i natt eller neste natt. Nå som det er vindstille har regnvann samlet seg på taket, og taket tynges ned og presses tilsynelatende mot innerteltet. Ved mer vindfulle forhold ville selvsagt ikke regnvannet samlet seg på taket. Var det vind da dere testet teltet? 

Å få klarhet i hvordan teltet håndterer vind og regn er helt avgjørende for meg før jeg eventuelt tar det med på en drøy ukestur på høyfjellet. Brukte dere forresten smale liggeunderlag? Jeg har bredt underlag selv (Synmat 9LW), mens samboeren min har smalt. Jeg syns nesten teltet, ved første øyekast, ser for smalt ut til å ha plass til både et bredt og et smalt, uten overlapp. Men to smale skal ihvertfall gå. 

Nå bruker jeg forøvrig plugger fra HeliumDome, og har også satt på en ekstra bardun i fotenden. 

Oppdatering: Var ute en tur for å stramme opp teltet. Lå også en stund inni og lyttet til regnet og den begynnende vinden. Merket ikke noe fukt inni teltet. 

Endret av uendelig
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danyi-82 skrev (12 timer siden):

Hei. 

Kjøpte nettopp helsport sarek superlight teltet og brukte det i natt. Vi lå 2stk. Det regnet rundt 0.4mm I følge yr. Hvordan har andre opplevd dette teltet i regnvær? Mitt yttertelt ble så vått at det dryppet ned til innertelt. Ved fotenden av innerteltet så ble det vått og litt fuktighet ved den ene langsiden. Alt av luftventiler var åpne. Allikevel opplevdes luften litt tung. Ble egentlig overrasket at det tålte regn så dårlig. Kan det være feil med teltet? 

Gjennomslag og lekking er ikke unaturlig første gangen man bruker teltet (i fuktig vær). Sømmene trenger å trotne, så du vil nok oppleve at teltet oppleves tettere ved neste bruk ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

uendelig skrev (2 timer siden):

Var det vind da dere testet teltet? 

Nei. Det var så å si vindstille. Jeg brukte en Thermarest neoair, den er 51×183cm, det andre liggeunderlaget er 50×185cm.Liggeunderlagene overlappet ikke. Ikke noe store kropper, så plassen syns jeg var grei, teltet er lavt, men det visste jeg på forhånd. Jeg er egentlig fornøyd med teltet utenom det at ytterteltet ble så vått og at det kom gjennom til innerteltet. Jeg tenkte også hvordan det blir over flere dager, hvis det ble så vått bare i løpet av natten. Det eneste jeg tenkte på at det er så tynt og sannsynligvis tørker fort. 

 

Aleksander Jacobsen skrev (18 minutter siden):

Gjennomslag og lekking er ikke unaturlig første gangen man bruker teltet (i fuktig vær). Sømmene trenger å trotne, så du vil nok oppleve at teltet oppleves tettere ved neste bruk ja.

Ja tror jeg skal prøve det ut igjen nå til søndag hvis det regner og se hvordan det går. Så skal jeg teste å sette det ut uten å sove i det. Håper det ordner seg for jeg er ellers fornøyd med det og hadde gledet meg til noe turer i sommer. Takk for rådene så langt. 

Endret av Danyi-82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
fjellræv skrev (1 time siden):

Ser ingen som selger Sarek lengre, noen som vet om tilsvarende? Teltet hadde jo en vekt på 1,65kg som er ganske lavt til et 2 mannstelt med fortelt.

Du finner samme telt under navnet helsport Rondane superlight. Mener det er helsport sitt originalnavn, mens sarek var navnet xxl hadde når de solgte teltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavvosolberg skrev (51 minutter siden):

Du finner samme telt under navnet helsport Rondane superlight. Mener det er helsport sitt originalnavn, mens sarek var navnet xxl hadde når de solgte teltet. 

Det som kom opp da jeg søkte men ser ikke ut som det selges lengre det heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellræv skrev (2 timer siden):

Det som kom opp da jeg søkte men ser ikke ut som det selges lengre det heller?

Ja det tror jeg du har rett i. Dersom du kan leve med litt høyere vekt så har fjellsport Lofoten superlight camp til 3999 nå for tiden. Høyere takhøyde og mulighet til å åpne hele fronten av teltet er det man får for litt høyere vekt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er en liten forskjell på Rondane superlight 2 og Sarek superlight 2 +. På Sarek er fremste og midtre stang like lang. På rondane er den fremste stanga kortere enn den midtre. Sarek har derfor litt bedre takhøyde og plass i forteltet. 

Det er fortsatt å få tak i på enkelte XXL butikker :

 

https://www.xxl.no/helsport-sarek-superlight-2-camp-tomannstelt-bla/p/1113359_1_Style

 

Jeg kjøpte meg sarek superlight 2 + her om dagen. Ser fram til å prøve det til sommeren 

Endret av Hardy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.