Gå til innhold
  • Bli medlem

Turmat på langtur


sibv

Anbefalte innlegg

Vi er to som skal gå fra Rjukan til Kinsarvik i høst. Vi beregner ca. 7 overnattinger. Vi har ikke tenkt å proviantere underveis. Må jo få litt ekspedisjonsfølelse selv om vi trakker i turlagsstier. Uansett er vi nødt å tenke litt lurt når det gjelder mat.

Har beregnet at vi må starte turen med ca. 7 kilo mat på ryggen. Har beregnet mat ut fra Kj, vekt og smak. Har så langt konkludert med at Toroposer med tilbehør (tørrmelk, nudler, potetmos m.m.) er lettere og mer energirikt enn Real Turmat. Ellers må vi ha litt sjokolade, peanøtter (tungt) og havregryn. Noen som har erfaring på feltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I tillegg til lista de allereie har ville eg ha teke med salt spekemat og noko 'mør'/'morr'/spekepølse, til bruk opp harde kneikar. Kokesjokolade og rosiner er også bra energiboost. Ein pakke knekkebørd er også å anbefale pga låg vekt. Til havregrynsgrauten bør de unne dykk litt salt og kanel, elles blir det fort kjedeleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt kjedelig kosthold dette... ( for en person, vel å merke)

7 pakker drytech (Middagsmat)

ca 3 kg havregryn

Tørrmelk/evt morsmelkerstatning :)

150 Gsukker

Litt syltetøy

7 poser a 300gram, blanding av kokesjokolade,hasselnøtter,havrekjeks,rosiner.

Kanskje en pose drops........

Dagen blir allså slik:

Frokost.. Kok opp vann, havregrøt med sukker og syltetøy

Lunsj.. Vann i termos, Grøt igjen.....

Middag.. Drytech :?:

Blandingen av nøtter,sjoko osv er slik man kan knaske på utover hele dagen.

Lurt å beregne en buffer på 2-3 dager i + på mengde, hvis man blir lengre enn planlagt.

God middag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ! Jeg syns det dere har kommet fram til ser helt OK ut. 7 kg på 7 døgn på 2 personer blir 0.5 kg pr pers pr døgn. Det er det samme som jeg legger til grunn. Hvis jeg skal bemerke noe så må det bli at pasta/makkaroni er både lett, kaloririkt og, framfor alt, lett å tilberede med lite forbruk av brennstoff. God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns Odin har et godt forslag her jeg. Mulig jeg heller ville kjørt på Drytech til lunsj istedet, dvs 2xDrytech pr dag/pers. Joda, vet absolutt at man kan bli lei Drytech, men det gjelder også "limet" :-(

Uansett på en 7 dagers tur: 0,5 kg pr pers/dag syns jeg blir vèl snaut og vel mye "ekspedisjonsfølelse". Ta for all del med dere nok mat.

Småknasking utover dagen er glimrende, slik ar man ernæringsmessig ikke når de dype daler.

God tur :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ! Jeg syns det dere har kommet fram til ser helt OK ut. 7 kg på 7 døgn på 2 personer blir 0.5 kg pr pers pr døgn. Det er det samme som jeg legger til grunn. Hvis jeg skal bemerke noe så må det bli at pasta/makkaroni er både lett, kaloririkt og, framfor alt, lett å tilberede med lite forbruk av brennstoff. God tur !

0.5kg fast føde daglig i ei uke holder vel ikke hvis man skal ut å traske hele dagen?

Kommer vel kanskje an på kroppsvekt og hvor mange mil man tilbakelegger da men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt drytech frokostblandinger noen ganger, de er det bare å styre unna. Sultfølelsen kommer mye fortere utover dagen, enn med en skikkelig porsjon havregrøt.

Havregryn er veldig oppsvulmende og gir en bra mengde mat i forhold til mengden man bærer med.

Til et vanlig måltid vil jeg anslå 1,5 dl kanskje 2dl.

Men er kjedelig å spise havregrøt flere dager på rad :-(

Skulle nok kjøpt aksjer i oppstarten av Drytech........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig, jeg har motsatte erfaring. Av havregrøt blir jeg fort sulten igjen, men dytter jeg i meg ukokt frokostblanding, gjerne m/tørrmelk og varmt vann, holder det lenger.

Jeg innbiller meg at det er fordi havregrøten er ferdig svellet, og da klarer jeg ikke å få ned så mye av den. Men uansett har jeg høy forbrenning og må spise "hele tiden" - en skive rett før dagens tur må stort sett til uansett... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Srx (Ron)

Prøvde i sommer pannekakeposer, kunn å tilsette vann.

Dette var til avveksling helt kurant turmat. (Og har man unger med kan dette bli en suksess)

Noe mer arbeid med tilberedning men god.

Har alltid med salt / pepper til steking av fisk. Ta gjerne med sølvfolie.

Til fisken kan jeg anbefale potetmos.

Har og prøvd potetmos og pastablandinger som skal tilsettes vann. Helt greit til ett lite måltid.

Raskt og enkelt, og varmt.

Ellers så sverger jeg til real turmat, men ikke frokostblandingene deres.

Var en gang på tur med en kar som hadde ferdig brøddeig i en pose. Kunn å tilsette vann, og brødet (ca. 1cm tykk, ble stekt i panna) dette var interesannt, skull gjerne hadt oppskriften på dette.

Ellers har jeg ofte med norske grove rundstykker som jeg "rister" på bålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange flotte tips her til turmat. Men en ting har jeg ikke sett nevnt (Mulig jeg skummerlitt fort gjennom innleggene...) :D

Mitt tips er å ta med en pakke smør!

På min nidagerstur holdt det akkurat med en pakke smør/margarin. Rørte det inn i potetmos, smurte tykt på Loganbrød og på knekkebrød. Fikk mer energi, uten at det utgjorde så mye i sekken.

Hadde også samme problemet som en tidligere på tråden her - spiste for lite på turen. Ei god løsning er å ha en pose med nøtter/rosiner i lomma eller øverst på sekken. Gir litt ekstra påfyll den siste timen før man stopper og tar dagens middag. (Og så hadde jeg med 4 plater kokesjokolade... Deilig å fråtse i når det nærmet seg slutten på turen!) Ellers hadde jeg med en pose havregryn, men den ble med hjem igjen stort sett urørt. (Hadde med mat for 11-12 dager)

Morrpølse er perfekt å ha med seg fordi den holder seg lenge, smaker mye og passer til pålegg og som tilbehør til middag. Brukte to poser Real på hele turen.

Håper dere får en flott tur! Ta heller med litt å fråtse i enn å beregne så knagert at dere må rasjonere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Rita. På kalde vinterturer spesielt får man fort den berømmelige "fetthungeren"! Har man da satset mye på rene tørrvarer (havregryn, knekkebrød, ris, pasta) bør man ha med rikelig med fett å sprite det opp med.

Majones er forøvrig en vinner på tørre brødskiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei anna erfaring - hvis dere tar med Loganbrød: Ikke lag Loganbrødet med honning... Bruk heller sirup! Etter noen matpauser med Loganbrød var honningsmaken ikke god lengre. Honningsmaken passa ikke til morrpølse eller makrell i tomat. Smakte også litt merkelig som tilbehør til pasta bolognese...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Mange gode forslag som er kommet. Jeg pleier å lure med meg litt krydder av ymse slag. Piffer ofte opp maten etter en uke med det samme kjedelige :)

På mine ukesturer har jeg ofte tatt med forhåndsstekt kjøttdeig som jeg bruker til middag de(n) første dag(ene) - litt avhengig av vær/temp. Smør er et must, mye energi pr gram. Skal en ut på virkelig langtur er jo vekt en evig tilbakevendende utfordring, og siste 14 dagersturen jeg var på skjærte vi ned til margen... på utstyr vi hadde med, men ikke maten. METT MÅ EN JO BLI (nesten i hvert fall) :)

Til de som bruker havregrøt på tur: Ta med litt tørrmelkpulver, kjøp engangsbokser med honning (eller rapp noen neste gang du er på hotell), rosiner, syltetøy (les om engangsboksene under honning :)) etc er ting som piffer opp havregrøten uten at det veier for mye.

Jeg spiser middag og evt sper på med ukokte havregrun med (tørr)melk til kvelds. Jeg legger meg ikke uten at jeg er propp mett. Så spiser jeg havregrøt til frukost og er klar for en tøff etappe. Funker bra for min del.

Ellers er jeg åpen for gode forslag til hva å ha med på turer. Pannekakeideen skal jeg stjele :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er kjedelig å spise havregrøt flere dager på rad :-(

Er det? Jeg er fattig så jeg spiser det til frokost 365dager i året :)

Masse gode turmattips her, men du må lage deg en skikkelig komablanding :)

For dere som ikke vet hva det er så er oppskriften enkel.

1pølse med kransekakemasse

1pølse med marsipan

Turmix (nøtter, rosiner)

1 stor 200g sjokolade.

Alt dette knuses og blandes sammen i en stor ball. Legges i en plastikkpose og passer perfekt i en lomme. Her har du sikkert 10 000kcal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg gikk i 9 dager på Hardangervidda tidligere i sommer og har følgende tips:

Melblanding til å steike brød. Det var uten tvil det BESTE å ha med på tur! Jeg pleier å kjøpe ferdig melblanding på Rema el.l. som f.eks. Kornbrød eller Solsikkebrød (tror jeg det het). Disse er grove og fine. Bruker da ca 5-6 dl melblanding og heller i en pose. I tillegg 1 spiseskje bakepulver. Når jeg skal lage brødet heller jeg i ca 1,5 dl vann (kanskje litt mer?) og elter deigen i posen. Så tar jeg litt olje i panna. Lag et lite hull i hjørnet av posen og klem ut ca halve deigen i panna. Fordel den så den blir flat i hele panna og steik noen minutter på hver side. Hvis det begynner å ryke så skru ned varmen litt.

Bedre frokost finner du ikke :wink: Jeg pleier å krydre kornblandinga med litt hvitløks, oregano, etc. Ei pakke ost eller salami er glimrende pålegg. En slik brødblanding (2 brød) er fra mitt ståsted nok til at to voksne personer blir gode og mette. Ta en test hjemme på kjøkkenet på forhånd?

Ellers hadde jeg også med:

- 1 pakke knekkebrød og 1 pk skiva brunost

- Risengrynsgrøt (+ kanel og sukker)

- Havregrøt (kommer aldri til å ha med havregrøt igjen da dette smakte 10 ggr dårligere enn alle andre ting jeg hadde med, orka knapt få i meg en halv porsjon).

Frokostblanding med sukker og melkepulver (dette var sånn passe godt, brød var mye bedre) 8)

Potetmos til fisk som vi fikk på veien (potetmos smakte godt og veier lite)

Kokesjokolade

Polly nøtteblanding (med salt og rosiner, smakte meget godt med litt salte nøtter)

Spekepølse (morr)

Kaffe, konjakk, gammel dansk og hjemmelaget kreklingdram satte spissen på turen :o

Ellers hadde vi gourmet-viltgryte som smakte helt utrolig fortreffelig. Den lagde vi slik:

- 1 pk Rondane viltgryte fra Rema

- Melkepulver

- Tørka reinsdyrskav (marinert først, så tørka i 7 timer på 50 grader i ovnen, med ei skje som holdt døra på gløtt for å slippe ut fuktigheten. 400 gram reinsdyrskav ble til 150 gram).

- Tørka sopp og gulrøtter (tørka skiver med sopp og gulrøtter, trengte ca 4 timer. Da var volum og vekt så lite at jeg trodde neste det var dunsta bort)

- et par brunostskiver

- noen einerbær

- jasminris (man får kjøpt hurtigjasminris i porsjonspakning, små poser som er nok til 1 person og som kan kokes i posen....meget lettvint)

Husk at det tørka reinsdyrkjøttet må ligge i vann i flere timer, minst 4 timer etter mitt skjønn. Bruk det samme vannet til å lage gryta etterpå :( Tørka grønnsaker putta vi bare i gryta når vi begynte å lage den. Risen kokte vi også rett i gryta.

Denne gryta satt virkelig godt i magan mange dagers gange.

Min konklusjon etter turen:

Havregrøt var pyton (kasta mesteparten på slutten av turen)

Risengrynsgrøt var godt

Nystekt brød var best

Spekepølse/salt nøtteblanding var viktig

Vilgryta var uunnværlig

Potetmos var genialt

Frokostblanding var bare sånn passe

Kokesjokolade var genialt

Håper det var noen tips her.

Mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare komme med en oppskrift som jeg har brukt noen ganger nå.

Langesjø Bachalao tror jeg at jeg vil kalle den. Jeg tar med en pakke skinn og beinfri bachalao klippfisk.

Og jeg jeg legger den i vann natten over i foreks. Vesle Selstjørn. Pakker den i en plastpose og putter den i sekken ,når jeg rusler videre om morran. Og tar den fram ved Langesjøen når middagen skal forberedes.

Der freser jeg fisken i panna sammen med en medbrakt chili og en liten løk. Tilsetter tomatpure fra medbrakt tube(glass blir for tungt) . Med potetstappe til er dette en kongerett som kan lages på rundt 15 minutter.

Kan anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg startede med at gå på fjellet, spiste jeg altid havregrød til frokost, men jeg blev efterhånden træt af det, så jeg er gået over til ukogt frokost med tørmælk, det har også den fordel at det bliver ikke koldt. Og derudover kan jeg få mere ned.

Hvis jeg laver havregrød af 250g gryn, tager det meget lang tid, at komme igennem, hvorimod 250g müsli forsvinder relativt hurtigt.

Til lunsj står den for det meste på loganbrød, men noget ost eller spegepølse til.

For at peppe brødet op, tilsætter jeg gerne peanuts, daim kugler og sjokolade, ud over det man normalt putter i, som abrikoser, nødder og kokus.

Aftensmaden, er somregel klassisk tørmat med ekstra kulhydrater i form at ris, paste eller kartoffelmos. Hvis man skulle blive mæt af tørmat alene, kunne man jo næsten lige så godt gå på hotel.. :wink:

Alternativt, så er spegepølse skåret op i små bidder og stegt i en god potion magarine, sammen med kartoffelmos, altid et sikkert hit. Smag eventuelt til med løg, hvidløg og godt med peber.

Ris på pose er også et hit, når det kommer til madlavningen.

Og til at få aftenen til at gå, kan man toppe op med lidt pandekager, eller fladbrød.

Som tommelfingerregel, regner jeg med 1Kg mad pr dag i tørvægt, hvilket kan synes af en del, men alligevelle præsterede jeg at tabe mig, på en 2 ugers tur til Sarek, for nogle år siden, på trods af at jeg kun vejer 65kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke dere trenger å stresse så mye med smak og godterier på tur. Hovedsaken er at man blir mett. Bruker selv frokostblanding kanskje iblandet litt ekstra ekstra tørket frukt med melkepulver til frokost og lunch. Om vinteren blander jeg dette ut med varmvann. Så spiser jeg gjerne en drytech til middag. Har gjerne sovnet før kveldsmat blir aktuelt. Man kan jo gjerne ta med litt hurtigris eller makaroni for å få mer mat utav drytechen. Porsjonene blir gjerne for små etter en stund. Om man trenger variasjon kan man jo ta med nudler som man knuser slik at det tar mindre plass. Dette kan en jo blande med litt potetstappe om man tror det blir for lite. Etter en slik pose tror (og kanskje noen håper) man gjerne at man aldri mer kan bli sulten. Personlig må jeg innrømme at jeg har endt med å dumpe sjokoladen etter noen dager på tur. Har derfor med minimalt. Høy vekt og tar bare plass men her regner jeg med at andre har andre behov. Fetthungeren blir gjerne borte etter litt melkepulver rørt ut i vann, eller en kopp varm buljong. Konklusjonen min når det gjelder turmat er at man oftest er så sulten at smak får langt mindre betydning enn vekt. Etter 30 min. spising er man like mett om det var godt eller om det smakte jævlig. God tur. :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...
På 10.9.2006 den 14.23, Buste skrev:

Synes ikke dere trenger å stresse så mye med smak og godterier på tur. Hovedsaken er at man blir mett. Bruker selv frokostblanding kanskje iblandet litt ekstra ekstra tørket frukt med melkepulver til frokost og lunch. Om vinteren blander jeg dette ut med varmvann. Så spiser jeg gjerne en drytech til middag. Har gjerne sovnet før kveldsmat blir aktuelt. Man kan jo gjerne ta med litt hurtigris eller makaroni for å få mer mat utav drytechen. Porsjonene blir gjerne for små etter en stund. Om man trenger variasjon kan man jo ta med nudler som man knuser slik at det tar mindre plass. Dette kan en jo blande med litt potetstappe om man tror det blir for lite. Etter en slik pose tror (og kanskje noen håper) man gjerne at man aldri mer kan bli sulten. Personlig må jeg innrømme at jeg har endt med å dumpe sjokoladen etter noen dager på tur. Har derfor med minimalt. Høy vekt og tar bare plass men her regner jeg med at andre har andre behov. Fetthungeren blir gjerne borte etter litt melkepulver rørt ut i vann, eller en kopp varm buljong. Konklusjonen min når det gjelder turmat er at man oftest er så sulten at smak får langt mindre betydning enn vekt. Etter 30 min. spising er man like mett om det var godt eller om det smakte jævlig. God tur. :)

Det er det beste jeg har hørt på lenge! Jo lengre turen blir, jo mindre har smaken og si. Da blir det kaloriene som teller, og man blir fornøyd hvis man blir mett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4.9.2006 at 9:43 PM, guzzi said:

På mine ukesturer har jeg ofte tatt med forhåndsstekt kjøttdeig som jeg bruker til middag de(n) første dag(ene) - litt avhengig av vær/temp. Smør er et must, mye energi pr gram. Skal en ut på virkelig langtur er jo vekt en evig tilbakevendende utfordring, og siste 14 dagersturen jeg var på skjærte vi ned til margen... på utstyr vi hadde med, men ikke maten. METT MÅ EN JO BLI (nesten i hvert fall)

:)

On 4.9.2006 at 9:43 PM, guzzi said:

:-(

 

Hvilken type smør er det snakk om? Sikkert noe som passer bedre en andre vil jeg tro.

Edit, oi denne tråden var gammal.

 

Endret av Kimball
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.