Gå til innhold
  • Bli medlem

"Gud er stor, og sånn.."


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Opp gjennom årene har jeg laget stier til noen småtopper i nærområdet. Og også lagt opp bøker som folk kan skrive navn, dato og småkommentarer i. Men i det siste er det et par familier som har lagt til diverse bibelsitater og lignende. Synes ikke personlig noe om dette men vet ikke helt hvordan saken skal gripes ann. Noen forslag ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde du reagert på samme måten om noen hadde sitert Håvamål eller andre "kloke bøker"?

 

Nei, hvis sånt plager deg - at du ser på det som en forkynnelse - får du bare gjøre et notat om det utenpå bøkene da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite vits i å legge ut bøker, hvis utlegger skal diktere hva som kan skrives. Så sant de ikke bruker alt for mye plass, synes jeg folk må kunne skrive det de vil. Variasjon er jo det som gjør det artig å bla i disse bøkene, og ingen har dødd av et bibelvers eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør plassen enda mer populær å gå på og skrive i boka så drukner det 

 

Skjønner du egentlig hva du skriver nå? Skal man drukne visse private ytringer altså?

 

Syns også boka bør merkes "privat" hvis man vil ilegge noen restriksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså når det

 

Skjønner du egentlig hva du skriver nå? Skal man drukne visse private ytringer altså?

 

Syns også boka bør merkes "privat" hvis man vil ilegge noen restriksjoner.

Skrev vel dårlig det jeg mente. Altså er det få som bruker en bok så blir det veldig tydelig hva hver enkelt skriver i boka. Men er det flere som skriver i boka blir det ikke så tydelig hva hver enkelt skriver. En nekter ikke folk å skrive i en åpen bok. Hvis en vil nekte så får en fjerne boka. Og når boka er åpen for alle så vil det komme ytringer en ikke alltid liker. Men hvor går grensen for hva en skal tillate i en åpen bok som folk skriver i at dem her vært på et sted. Hva med et sitat fra koranene? Hva med politiske ytringer nå som vi har kommunevalg til høsten? Hvor går grensa for hva vi kan skrive i en bok for et gitt sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel vanskelig å skulle legge noen restriksjoner på dette, men jeg er enig med TS, slike bøker er for hilsninger og kommentarer om turen o.l. 

 

Ok til bibelsitat, da kan vi vel ikke si nei til sitater som "Allah er stor" og ting i den dur også...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike bøker er sjelden magneter for stor literatur, så bibelsitater passer perfekt. Blås i det og vær glad for at folkene er ute og går på tur snarere enn å sitte på et bedehus og drømme om verdens ende - snart 2000 år på overtid...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Att vara ute i naturen ger ro, balans, kraft och ofta en större visshet i olika spörsmål. Alltså precis vad många önskar att finna i religionen.

Det är inte så rart att många känner en tillknytning till gud ute på tur. Därför vill de citera ur Bibeln?

Tips för att undgå irritation är att hoppa över dessa sidor i boken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjente en kar som var en ensom ulv og han var flink til å tegne. Da han var på tur, kalte han seg Lonely Wolf, og underskrev med dette. Han brukte gjerne en helside til å tegne bilde av ulende ulver. Flotte tegninger,men kanskje noen irriterte seg...?

 

Bare en liten avsporing herfra.  :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et ordtak som sier at "Narren skriver sitt navn over alt".

Vanligvis oppfattes slike bøker som en plass man skriver at man har vert der. Navn, dato og kanskje klokkeslett. I noen tilfeller har jeg sett at noen legger til en kommentar om hvordan turen har vert eller litt om været. Men når det kommer slike ting som trådstarter nevner så er ikke dette særlig overraskende. 

Jeg har vokst opp mellom to bedehus på vestlandet og jeg må vel bare si at "jeg kjenner lusa på gangen" som det heter.

Det finnes noen som er så opphengt i sin tro at det "går til hodet på dem", og det er det ikke så lett å gjøre noe med.

At et og annet bibelord dukker opp her og der må vi nok bare akseptere all den tid dette landet har innført religionsfrihet.Hvor og når dette skulle bli et problem vet jeg ikke, men at det kan bli et problem er jeg sikker på. Jeg får bare håpe at jeg ikke får oppleve dette. De krigene som herjer verden i dag har vel stort sett sitt utspring i forskjellig religionsoppfatning. 

Men kanskje det hadde vert en idé å skrive utenpå boka at den er ment å være en besøksprotokoll og ikke en minnebok.

 

Men bibelord kan jo brukes til så mangt. Den "beste" jeg kjenner til var vel da en av våre stor produsenter av toalettpapir ville at brukerne skulle skrive små kjærlighetsdikt som kunne trykkes på toalettpapiret. Vi har jo en gammel tradisjon med å bruke et hjerte på døren til slike rom.

Det kom inn mange gode forslag som ble brukt, men etter en stund begynte noen av brukerne å sende inn beskjed om at de syntes det var litt for drøyt at de skulle tørke seg bak med et bibelvers eller to.

Det viste seg da at to av diktene som var trykket på toalettpapiret var hentet fra bibelen.

«Kærligheden tror alt, håber alt, udholder alt» og «Der hvor din skat er, der vil dit hjerte også være». Dette er bibelvers henta frå 1. Korintarbrev kapittel 13 og Mateusevangeliet kapittel 6.

Hva ville skjedd om sitata var fra Koranen?

Det er også en gammel historie om en bonde som hadde en gris som var så fæl til å bryte seg ut og en søndag gikk det ikke bedre enn at den kom gryntende inn i kirken midt under gudstjenesten. Det ble selvfølgelig en del oppstyr og når bonden endelig fikk tak i dyret lurte en ganske så oppbrakt prest på hva han hadde å si til sitt forsvar. Bonden var ikke så skriftlærd, men han kunne nå noen få bibelvers og svarte med klar stemme:

"Han kom til sitt eget, og hans egne tok ikke imot ham". (Johannes 1, vers 11)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjente en kar som var en ensom ulv og han var flink til å tegne. Da han var på tur, kalte han seg Lonely Wolf, og underskrev med dette. Han brukte gjerne en helside til å tegne bilde av ulende ulver. Flotte tegninger,men kanskje noen irriterte seg...?

 

Bare en liten avsporing herfra.  :flowers:

Virka som en ålreit kar han der :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar med å skrive sitater av Richard Dawkins fra feks hans bok "Gud - en vrangforestilling"! :-D

Vi trenger ikke gå så lang for å finne ting med motsatt fortegn.

Hva med vår egen Arnulf Øverland?

http://virksommeord.uib.no/taler?id=387

 

Nå er jeg så gammel at jeg lærte både bibelhistorie, salmevers og Pontoppidans forklaring til Luthers katekisme på skolen, og jeg husker en gang i fjerde klasse at jeg måtte sitte igjen etter skoletid fordi jeg ikke kunne en av troens artikler med forklaring utenat. Det var dagens lekse og den skulle jeg bare lære før den dagen var slutt. Jeg lærte det jeg skulle den gang, men i dag husker jeg ikke disse mye av disse artiklene. Derimot lærte jeg en annen lekse og det var at du vær så god har med å gjøre det du får beskjed om enten det nå er i skolen eller i arbeidslivet. Eller med andre ord: Har du ikke forberedt deg og gjort det du skulle så får du heller holde deg borte.

Troens artikler har ikke hjulpet meg senere i livet, men det har praksisen min lærer hadde for å få oss til å gjøre leksene våre.

 

Jeg registrerte for en tid siden at en del kristne personer likte å vise sin tro for omverden ved å sette en fisk på bilen sin.

post-4220-0-82051400-1437876800_thumb.jp

 

Derfor skaffet jeg meg en liten motvekt som passet bedre for meg.

post-4220-0-40829500-1437876837.jpg

Du kunne kanskje forsøke med en sånn utenpå bøkene dine.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar med å skrive sitater av Richard Dawkins fra feks hans bok "Gud - en vrangforestilling"! :-D

 

Da ville jeg ha svart at jeg tror mere på Gud enn Dawkins <- som en "mygg" i et gigantisk univers vi ikke har kapasitet til å fatte storheten av. Og noen tror mere på Darwin enn Darwin gjorde selv. Hvis alt var tilfeldigheter skulle i det minste noe hatt preg av det.

 

Men nå har vel tråden begynt å skli litt ut her - eller var det meningen?  :turned:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.