Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsguide til Fjätan (Sverige)


Anbefalte innlegg

Kære alle

Jeg har været borte i en uge for at padle Fjätan i Nordvestdalarna / Jämtland i Sverige tæt på grænsen til Norge.

Efter turen har jeg kortlagt elven og lavet en forsguiden til den som kan downloades i PDF her

http://urbanpackrafter.com/Guide-to-the-River-Fjatan

Fjätan er en virkelig fin elv som jeg varmt kan anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Annonse
  • 1 måned senere...
  • 3 år senere...

Hei Jacob!

Takk for fin turbeskrivelse og film fra Fjätan. Den lokket oss ut på tur. Vi startet nord i Femunden og tok via Røa, Rogen, Tandsjøarna, Abborvikarna og Østervatnan til Storhån rett nord for Fjätsjøarna. Mottoet var minst mulig bæring og mest mulig padling, så ally’en ble satt ut i de minste loner.

Vi fulgte padlebeskrivelsen nedover Fjätan og oppdaget at den ikke inneholdt oversikt over opplagte bæringer. På slutten av filmen din skriver du at du padlet 93 km og gikk 30 km. Det betyr at du har beskrevet strekninger du kun har observert og ikke har padlet. Det er ikke god praksis når en lager beskrivelser.

Elven er veldig steinete, krever mye manøvrering og en del stryk ender i partier som er blokkert av stein. Vi fulgte beskrivelsen og fant flere strekninger som du graderte 1 – 2 som helt klart teknisk vil være 3’ere når en padler kano. Gradert etter konsekvens vil graderingen være lavere, vannføringen er ikke større enn at du greit berger folk og utstyr. Avstand til folk er derimot stor dersom uhellet er ute.

Skal du padle Fjäten med kano må du beregne deg veldig god tid og synfare kontinuerlig. 2’er stryk skal vanligvis kunne passeres uten å synfares, kun strutses. Det har vi klare bevis på at ikke lot seg gjøre!

 

Turhilsen

Fra GeirØ og EirikW

Fjætan1.JPG

fjætan2.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Geir Ø og Eirik W

Tak for feedbacken. Jeg er ked af at høre, at I føler at jeg har lokket jer på en tur som var sværere end jeres niveau.

Først og fremmest så virker det ikke til at I har læst det der står på kortet inden tog afsted. På kortet står der faktisk følgende:

”This is a guide to the river Storfjätan and Fjätan from the beginning in Lake Övre Fjätsjön to it flows into the River Österdalsälven. The guide was created on a packrafting journey through the entire river in july 2015. The flow of the river at the time of paddling was around 17-22 m3/sec accorting to data for the lower part of the river from vattenwebb.smhi.se. Please notice: The guide is only an approximately guide based upon one person observations. Rapids are graded in the international whitewater scale (1-6). Gradings, placings and lengths of rapids and other remarks are only estimated. Remember that changing water levels changes the severity of rapids. Use your own judgement, paddle within your limits and scout whenever needed."

Her er der flere ting som I burde bemærke inden I tager ud:

Først og fremmest at guiden er gjort efter den internationale whitewater skala. Det er en universel skala som ikke er afhængig af, hvilket fartøj du paddler. Altså en klasse III fors er klasse III lige meget om du er i en kano, whitewater kayak, rafting eller i en packraft. Desværre er det sådan at der i Sverige (og sikkert også i Norge) er en tradition for at kanoister graderer floder anderledes end andre. Problemet er derved at jeres forståelse af forsklasser er baseret på ”kanoskalalen” som altså graderer er 1 til 2 klasser højere end den internationale whitewater skala. Det er et problem som jeg håber at alle som padler vil arbejde på at ændre. Særligt syntes jeg at kanosamfundet har et kæmpe ansvar her, da man kan komme galt afsted hvis man tror at man kan padle klasse III eller IV fors i en åben kano. Og jeg understreger igen. Der er kun en international whitewater skala og klasse III er som udgangspunkt over, hvad du kan padle i en kano uden spraydæk.

Som der ligeledes står er graderingen baseret på mine observationer og dermed kun estimerede. Jeg har padlet alt undtagen fors nummer 9 (som ikke var farbar med det vand niveau, hvilket der står på kortet) derudover har jeg skippet 15, 24, 25, 26, 35, 44 til 48. I alt har jeg skippet ca. 3 km som primært er efter Kryptjärnen broen, hvor forserne er klasse III+ till V og langt over mit niveau. De 30 km som jeg gik er vejen ind til Fjätan. Det er 4 år siden at jeg har lavet guiden og jeg vil tro at min gradering på visse steder er lidt i den høje ende nærmere end i den lave ende. Jeg var tilbage på floden i foråret og kan se at der er enkelte forser som jeg har graderet lidt for højt. Eksempelvis III+ er nok nærmere III, Övre Fjätfallet er kun IV også. Tror også at nogle klasse III nok kun er II eller II+.

Det næste problem du nævner med bæringer handler om vandniveauet. Som jeg har skrevet padlede jeg floden ved 17-22m3/s målt ved udløbet til Österdalsälven. Der står et link til, hvor du kan måle vandstanden. Hvis forserne har været grunde, har I padlet ved et lavere niveau end jeg gjorde. Det er sådan noget som er oplagt at undersøge inden I tager ud på tur. Men hvis I har datoerne ville det være interessant, at se, hvilket vandniveau I har padlet med.

Bedste hilsener

Jacob

Endret av Urban packrafter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Vel, vi kjenner godt graderingssystemet og padler greit opp til grad 3. Vannstanden for vår tur var 14 - 16 m3/sek, altså lavere vannstand enn du padlet på.  Mulig dette gjør elva vanskeligere å padle.

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej igen

Tak for info om vandniveauet. Ja det lavere vandniveau gør en stor forskel hvor mange sten du støder på.

Når du siger, at du padler greit op til klasse III i åben kano, så bekræfter det sådan set bare det jeg siger. At du er vandt til den gradering som guider gjort til kano oftest bruger, men denne ligger altså 1-2 grader over den international whitewater skala. Klasse III er normalt i overkanten af, hvad man kan paddle i en kano uden sprayskirt og/eller flotation bags. Jeg har vedlagt et billede af et eksempel på en typisk klasse III fors til sammenligning.

10471224_10152706832093994_965904243007209707_n.jpg

Endret av Urban packrafter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.