Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips og råd til telt


Chrtalgo

Anbefalte innlegg

Hei!


Jeg er på utkikk etter et telt, og har noe tanker, omstendig og ubesluttsom som jeg er.

Planen er å lure med meg samboeren på fine helgeturer og kanskje vekke hennes interesse for friluftsliv litt, kanskje mye å håpe på, men jeg tar gjerne turer alene også.

Jeg har sett på, og tatt utgangspunkt i Helsport Fjellheimen 4-manns. Vi er begge glade i plass, har gjerne med en liten hund, og jeg frykter at 3-manns kan føles litt vel lite om man skal oppholde seg litt i teltet. Takhøyden er også bedre enn i 3ern. Får heller bære noen hekto ekstra tenker jeg. Dessuten tenker jeg at teltet kan vare lenge nok til det evt. dukker opp en småtass eller pie.

Fjellheimen kommer jo i flere varianter, noen lettere osv... Generelt synes jeg at produsentene er for dårlige med informasjonen rundt teltene. Er det forskjell på praktiske løsninger på de forskjellige utgavene av Fjellheimen, slik som myggnetting, lufting etc. Har lest noe om at superlight ikke har den beste luftingen? Jeg betaler gjerne mer for et lettere telt, men ikke på bekostning av myggnetting, at det tålere mindre, slipper inn masse lys etc.

Tar gjerne imot forslag til andre typer telt.

Krav og ønsker er vel at det er stort, god takhøyde nok til å kunne bruke brenner inne, romslig forttelt, god ventilasjon og praktiske løsninger og myggnetting i inngangen til forttelt. At det holder litt sollys ute er også ønskelig.

 

Ser at Xtrem utgaven bla. har takhylle i innertelt, noe jeg fikk skikkelig lyst på, men Xtrem blir nok ikke passende til mitt bruk ellers. Kommer til å bli brukt som 3-sesongs. Mest under tregrensa men lover ikke at det ikke blir tatt med over. Komfort er viktig for madammens sin del, og litt min også. 

Så, ønsker jeg meg et telt som ikke finnes, eller har dere forslag?

Hvis noen vet praktiske forskjeller på teltene, som nettinger, ventilasjon, lommer, hyller osv så tar jeg gjerne imot slik info om telt dere anbefaler/fraråder.


Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme størrelse med mindre vekt betyr nødvendigvis tynnere duk og litt mindre rivestyrke, litt mer blafring. Allikevel syns jeg den lavere vekten i et lett telt veier opp for dette.

Hilleberg Nallo er et telt jeg har brukt denne sommeren med tilsvarende kvalitet som Fjellheimen light. Det kan være et alternativ. Det er forresten en mengde tråder her inne som tar opp de nevnte forskjellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke myggnetting i forteltet på fjellheimen light nei, og det slipper inn mye lys. Men jeg er veldig fornøyd, det er romslig (vi er to voksne og to barn som liker å turne ;)) og veldig lett.Kjøpte det til halv pris på outleten til helsport.

En annen fordel er at man kan sende det inn for å få det reparert om man får hull i duken el. Og sekken det kommer i er stor nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestillt telt. Jeg gikk for Nallo 3 GT. Regner med at det er stort nok for oss.
Eneste jeg skulle ønske var at det hadde vært mulighet for myggnetting i ventilasjon og en av åpningene i fortelt, ser det er på tyngre modeller. Syns nesten det er rart at det bare er Xtrem utgaven av Fjellheimen som har myggnetting. Det virker jo som et telt beregnet på skikkelig vintervidde, og ikke så mye for myggutsatte turer. De kunne jo helt sikkert puttet på litt netting på standard- og lightutgaven uten at det hadde hatt så mye å si for vekta...

Det er det som er så vanskelig i teltverdenen at når du finner det teltet du liker best, så finner du ut at du liker mulighetene i andre modeller av samme merket bedre, mens det andre teltet i helhet ikke passer ditt bruk. Hadde jo vært genialt om du kunne fått flere valgmuligheter i samme modell, feks bestilt en Fjellheimen light standard, eller Fjellheimen light med hylle i taket og myggnetting, som finnes på Xtremutgaven, legge til eller fra stormmatter osv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.