Gå til innhold
  • Bli medlem

Søppel på fjellet


Tom42

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Turlyst

TRIST!! En god regel er at naturen rundt leirplassen skal se nærmest urørt ut - helst helt urørt. Hva med en solid lommelerke i stedet for 20 bokser øl. Mindre søppel og 90% færre doturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat kommet hjem fra Hardangervidda - og jeg gremmes.

Derfor kommer jeg med følgende opprop til oppsynstjenesten

NÅR DU KONTROLLERER I FJELLHELMEN BE FØRST OM Å SE SØPPELPOSEN, SÅ FISKE/JEGERKORT

Om vedkommende ikke har noe søppel skyldes det ett av to. Han/hun har akkurat ankommet fjellet, eller søppelet ligger igjen på bålplassen etter at papiret på Realposen er brent, mens aluminiumen som griner i mot først er borte om en 300 -400 år.

I dag møtte jeg to karer som hadde 40 kilos oppakning hver. 20 av disse kiloene var øl. 40 kilo øl! Gjett hvor tomboksene blir av - når promillen passere 2..

De har sikkert noen fantastiske naturopplevelser med 2 i promille.......

Men ja, enig. Det er så innmari lettvint å bare ta med seg søpla tibake, og for enkelte like forbanna lettvint å la det være.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ingen grunn til å henge seg opp i de personene med øl i sekken. For den saks skyld kan det hende de gutta tar med seg søpla tilbake. Koser meg godt med noen pils og en knært på tur.

 

Men at søppel generelt er et problem både på fjellet og i marka, finnes det ingen tvil om. Det er utenfor min fatteevne at man lar driten ligge igjen etter seg. Søpla veier mindre når innholdet er spist/drukket, og har man klart å bære det inn i fjellheimen, så må en pinadø klare å ta det med tilbake også. Sjelden noe som irriterer mer enn å komme til en idyllisk leirplass, for så å finne halvbrente Realposer og svartsvidde hermetikkbokser. Eventuelt alle kålhodene i trafikken som irriterer mer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ingen grunn til å henge seg opp i de personene med øl i sekken. For den saks skyld kan det hende de gutta tar med seg søpla tilbake. Koser meg godt med noen pils og en knært på tur.

Nei, det var ikke ølet jeg ble opphengt i, men snarere at dette var to unge menn som hadde gått 3 km og nå var helt maroder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er en uting. Vi lar det gå sport i å plukke opp søpla etter andre, og bærer søppel hjem med letthet (så digg når all maten er spist opp, da!). Men søppel på fjellet er jo bare barnemat i forhold til hva som finnes langs kysten. Det har vært dugnad langs store deler av kystlinja her vi bor. Likevel fylles det på med nytt hele tiden....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dilemmaet er om en skal rydde etter andre eller ei; kommer de tilbake til samma plassen så ser de at det er rydda og da tenker de "Når andre likevel rydder opp etter oss så er det jo samma eff om vi legger igjen dritten!"... Jeg har likevel vondt for å ikke rydde..

Rydder man ser de alt rotet, kanskje noen av de forstår at det er griseri(hvorfor skal gå så mye utover grisen stakkar..). Er lov å håpe, sjøl om jeg trur at slikt søppel ikke vil lære...

Imidlertid må alt alt skarpt søppel som dyr og fugl kan kutte seg på fjernes, samma med fiskesener. I det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn digresjon...tar betjente hytter imot småsøppel?

 

Om ikke kan de jo selge søppelkvoter for å bære det. Kunne til og med vært sommerjobb for folk som bærer det ned ;)

Alle hyttene (betjent/selvbetjent) "tar i mot" søppel, tror jeg. Både det du har med selv, og det du eventuelt plukker opp etter andre :) Det blir med helikopter/scooter på vei tilbake etter oppfylling av lagrene. Dette er til alles beste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så kan jeg for n-te gang nevne engangsgrillen. Den finner du helst i områder hvor det er lett å komme til.

Ut av bilen, mindre enn en halvtime å gå og så ligger det utbrente engangsgriller og slenger både her og der.

Jeg hørte på radioen for en stund siden at en eller annen politiker hadde foreslått forbud mot engangsgriller, men andre mente at en panteordning hadde vert bedre.

Jeg foreslo min. 50 kroner i pant i et av mine første innlegg her på forumet, men den gang endte diskusjonen opp med en diskusjon for eller mot grillpølser.

 

Tar mann en sykkeltur rundt om i nabolaget en ettermiddag en fin sommerdag så lukter det grill eller tennvæske over alt.

Kommer man fra fjellet og ned mot sivilisasjonen en fin sommerdag så er ofte lukten av tennvæske og synet av brukte engangsgriller et sikkert tegn på at nå er sivilisasjonen like om hjørnet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Engangsgrillen er bare et symptom på det samfunnet vi lever i. Samma er det med offentlig nedgrising generelt. Nå er det litt i tiden med litt skikkelighet igjen i enkelte kretser, men jeg er redd det bare er en motebris. Folk legger engangsgrillene nederst i handlekurven mens de handler etisk dyrket mat og eplemost fra nabolagspresseriet. Når folk ser vekk kommer likevel søppelgrillen og firstprice-pølsene frem langs nærmeste sti et sted ikke altfor langt unna sivilisasjonen. Legg til litt over middels bmi så har du Ola Dunk og co på tur for å lufte seg fra sofaens svette favn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engangsgrillen er bare et symptom på det samfunnet vi lever i. Samma er det med offentlig nedgrising generelt. Nå er det litt i tiden med litt skikkelighet igjen i enkelte kretser, men jeg er redd det bare er en motebris. Folk legger engangsgrillene nederst i handlekurven mens de handler etisk dyrket mat og eplemost fra nabolagspresseriet. Når folk ser vekk kommer likevel søppelgrillen og firstprice-pølsene frem langs nærmeste sti et sted ikke altfor langt unna sivilisasjonen. Legg til litt over middels bmi så har du Ola Dunk og co på tur for å lufte seg fra sofaens svette favn. 

Sikkert mange som passer til beskrivelsen din.

Men den finnes like mange med normal bmi, som legger sine grillpølser godt synlig sammen med engangsgrillen i handlevogna OG tar med seg søpla hjem.

Jeg bor i blokk og synes engangsgrillen er genial på korte turer- eller å ha med hvis jeg telter ikke langt fra bilen. 

Det er ikke grillpølsene og engangsgrillene som er problemet skjønner du :)

Det er intelligensen. Eller rettere sagt mangelen på den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Det er sikkert rett, men så lenge dette produktet er tilgjengelig på hvert gatehjørne til en slikk og ingeting, vil det stadig være nok folk som ikke tar slike hensyn som deg. Engangsgrillen er forøvrig et enda større problem i urbane strøk, det tettheten av latskap er betraktelig høyere. Noen tjener masse penger på dette og samfunnet må bruke ditto for å rydde opp i svineriet. Folk flest er rett og slett ikke anlagt til å gå hele veien til tilrettelagte avfallstasjoner med dette produktet, selv ikke i byen. Det ligger i selve naturen til produktet, at det skal kreve minst mulig bry av brukeren. Og da hjelper det lite med en og annen flink pike i blokk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert mange som passer til beskrivelsen din.

Men den finnes like mange med normal bmi, som legger sine grillpølser godt synlig sammen med engangsgrillen i handlevogna OG tar med seg søpla hjem.

Jeg bor i blokk og synes engangsgrillen er genial på korte turer- eller å ha med hvis jeg telter ikke langt fra bilen. 

Det er ikke grillpølsene og engangsgrillene som er problemet skjønner du :)

Det er intelligensen. Eller rettere sagt mangelen på den.

De som tar søppelet sitt med hjem er ikke og har aldri vert et problem. De kan oppføre seg og spise hva de vil, for de etterlater seg ikke spor som irriterer andre mennesker og hvis alle hadde vert som dem så hadde det ikke vert noe problem. 

Høy eller liten BMI spiller vanligvis ingen rolle, men hvis du er i butikken en dag og ser hvem som kjøper billige pølser og 1,5 - 2 liters Coca Cola i 6-packs så kan det lett se ut som om det er en sammenheng mellom BMI og Utdanning / intelligens.

"Det hjelper lite at alle de andre dyrene i skogen blir enige om at ingen skal spise kjøtt når ulven ikke er enig."

post-4220-0-66148800-1437725451_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da helt normalt at det er mer tjukke folk som kjøper cola og usunn mat. Sist jeg sjekka hadde nemlig hva man putta i kjeften noe med hvordan man så ut. Så jeg ser ikke helt hvorfor dette er verd å nevne ei gang. Og jada finnes nok masse unntak her... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da helt normalt at det er mer tjukke folk som kjøper cola og usunn mat. Sist jeg sjekka hadde nemlig hva man putta i kjeften noe med hvordan man så ut. Så jeg ser ikke helt hvorfor dette er verd å nevne ei gang. Og jada finnes nok masse unntak her...

Saken handler om konkret søppel, ikke om søplemat. Vennligst følg tråden en smule eller opprett en egen lenke. Hilsen tjukken

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Er nå strengt tatt bare evakuering med luftambulanse eller seaking som er gyldig grunn til å glemme søpla på fjellet.

ENIG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ølboksberg har jeg til gode å se (grøss), men får fnatt av sjokoladepapiret (eller rettere: sjokoladeplasten), som smykker alle stier. At folk ikke "orker" å ta med tomflasker og bokser kan jeg på et vis nesten forstå, men småtteriet som ikke veier noe eller tar opp plass, nei, det skal ligge igjen.

 

+1 på ny rolle for oppsynet - da får de gjort noe nyttig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søppel på fjellet er desverre et generelt problem over hele landet. Jeg bar ned en god del søppel som lå henslengt på fjellet i fjor. Tomme, rustne primusgassbokser, brennevinsflasker, plastposer osv osv osv... Det er desverre ikke til å komme bort i fra at det skjærer litt i turgleden hver gang man finner søppel på fjellet. Jeg blir skikkelig irritert ei lita stund før den gode villmarksfølelsen kommer tilbake. 

 

 

Nå er det ingen grunn til å henge seg opp i de personene med øl i sekken. For den saks skyld kan det hende de gutta tar med seg søpla tilbake. Koser meg godt med noen pils og en knært på tur.

 

 

Støttes! 

Jeg har bært mange liter øl til fjells de senere år og alle ølboksene har blitt båret ned samme veien som de kom opp. Det må være lov å bære så mye øl man bare klarer til fjells så lenge tomgodset blir med heimatt igjen etterpå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.