Gå til innhold
  • Bli medlem

Vindjakke - 98 gram


Johan2000

Anbefalte innlegg

Då min kinesiska vindjacka visat sig oduglig över tid, så sydde jag en egen. Materialet kommer från en paraglider-nödskärm och är Porcher Marine SKYTEX 27, med mjuk beläggning (finns flera olika beläggningar till detta material, nödskärmar gjörs i den mjukaste varianten eftersom dom skall packas väldigt kompakt).

Mönstret är Shelby Abisko, men påsydda fickor att köra händerna i när det blåser. Alltså bara för vindskydd, det finns inga lås på fickorna. Jackan har också en justerbar huva.

Merparten av vikten tas upp av blixtlås, snodden till huvan och spännena till den. Färgerna är satta asymetriskt för att synas bättre och för att det ser lite lustigt ut.

 

post-10468-0-84923200-1437550886_thumb.j

Själva jackan.

 

post-10468-0-72076500-1437550907_thumb.j

Fickor för att värma händerna lite i stark vind.

 

post-10468-0-25453600-1437550943_thumb.j

En liten grej för att hänga upp jackan kom jag ihåg den här gången... Vidare så syns detaljer runt huvan.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Paragliderstoff er vel ikke helt vindtett vel, men vindtett nok?

 

Det är i princip vindtätt. Det har alltså en viss porositet, men det har alla belaggda material. Skall man ha det helt vindtätt så måste man använda någon form av film (membran, typ GoreTEX).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle såkalte vindtette stoff er vindtett i forskjellig grad.

Klättermusen bruker MFR for å gi en pekepinn på hvor vindtett plagget her. Det spenner vel fra 2-8, hvor 8 tilsvarer en typisk bomullsanorak. For sommerturer er MFR 5 mer enn nok. Det gir økt pusteegenskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte heller på at jeg ble fortalt at paragliderstoff har en viss permeabilitet (porisitet) siden arealet er så mye større for å holde skjermen mer stabil, mens fallskjerm er "tett" siden hastigheten er større under flygning.Vet ikke om du har hørt noe om det? (men i det store og hele er det sikkert vindtett nok)

Vet du hvor mye vann den holder inne/ute?

Den ser egentlig veldig "kjøpt" ut, godt arbeid der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp med hjemmesydde klær. Min første bukse fra butikken fikk jeg ca.14 år gammel, og så ble det ny dress til konfirmasjonen.

Det er godt å se at noen fortsatt kan lage ting selv, det er det ikke mange som kan.

Da jeg var liten gutt så drev min mor en slags syforening for jenter hvor hun lærte dem en å bruke nål og tråd.

Hun var ikke særlig fornøyd med at jentene ikke lærte slike ting hjemme lenger.

Selv har jeg en symaskin, men ferdighetene på den strekker seg stort sett til reparasjoner og enkle modifikasjoner på ting fra butikken.

Det var en tid da jeg ble litt "mobbet" fordi jeg nesten  ikke kunne kjøpe et eneste klesplagg til bruk i naturen som ikke ble fikset på før det ble tatt i bruk.

Men hvor fant du mønsteret til din nye "windbreaker", eller kopierte du bare et annet plagg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp med hjemmesydde klær. Min første bukse fra butikken fikk jeg ca.14 år gammel, og så ble det ny dress til konfirmasjonen.

Det er godt å se at noen fortsatt kan lage ting selv, det er det ikke mange som kan.

Da jeg var liten gutt så drev min mor en slags syforening for jenter hvor hun lærte dem en å bruke nål og tråd.

Hun var ikke særlig fornøyd med at jentene ikke lærte slike ting hjemme lenger.

Selv har jeg en symaskin, men ferdighetene på den strekker seg stort sett til reparasjoner og enkle modifikasjoner på ting fra butikken.

Det var en tid da jeg ble litt "mobbet" fordi jeg nesten  ikke kunne kjøpe et eneste klesplagg til bruk i naturen som ikke ble fikset på før det ble tatt i bruk.

Men hvor fant du mønsteret til din nye "windbreaker", eller kopierte du bare et annet plagg?

 

Mönstret säljs av shelby.fi i finland. Modellen heter Abisko, vill jag minnas. Jag sydde en 3 lager jacka "med extra allt" efter samma mönster i höstas/vintras.

 

Det blir allt färre som syr själv. Det blir så när man kan köpa billiga kläder som slavats ihop i Kina eller Bangladesh.

Själv tycker jag det är kul att göra saker själv. Det börjar dock bli problem att få tag i material. Tråd går att köpa lokalt, ännu så länge, men tyger, blixtlås och annat måste importeras. Möjligt att det finns inne i Oslo, men resan dit är irriterande + att den kostar mer för tågbiljetten än vad det kostar i porto att köpa från utlandet. Och köper jag från utlandet får jag grejjorna rakt ned i brevlådan hemma. Jättepraktiskt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då min kinesiska vindjacka visat sig oduglig över tid, så sydde jag en egen. Materialet kommer från en paraglider-nödskärm och är Porcher Marine SKYTEX 27, med mjuk beläggning (finns flera olika beläggningar till detta material, nödskärmar gjörs i den mjukaste varianten eftersom dom skall packas väldigt kompakt).

 

 

Kult gjort! Hold oss oppdatert om holdbarhet på denne da:) LEtt å jobbe med stoffet?  OG husk å si ifra til han du tok nødskjermen ifra slik han ikke får seg en overraskelse om han trenger den;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.