Gå til innhold
  • Bli medlem

Via Ferrata Straumsfjellet


knadne

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å ta en rask tur opp Via Ferrataen på Straumsfjellet. Mest fordi den ligger såpass nærme, og jeg er nyskjerrig på hvordan den laget. Men ble litt overrasket når jeg gikk inn på info sidene til via ferrata'en, og fikk opp at å gå turen, med eget utstyr og uten guide kostet 395 kr. 

 

Det er jo fri ferdsel i utmark, og det blir jo som å ta betalt for bruken av skiløyper. Jeg skjønner at det koster å lage en Via Ferrata, men liker ikke å bli pålagt å betale for å bruke naturen. Andre steder betaler man en frivillig avgift når man går opp via ferrata'er, men det faktum at det er frivillig og et adskillig lavere beløp som blir presentert gjør det enklere å svelge.

 

Å lage den i utganspunktet strider jo mot norske tradisjoner, men å ta betalt strider kanskje også mot norske lover?

 

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så det er altså slik at du ønsker å benytte det som er gjort av tilrettelegging, du ønsker bare ikke å betale for det? Høres ut som en dårlig deal for han som har tatt utgiftene. 

Du betaler jo ikke for å bruke naturen, du betaler for å bruke anlegget .. du får sikkert klatre gratis 150 meter bortenfor. Vet ikke hvordan det er hos deg, mer her betaler da man for skiløyper også ved å betale kontingent til/støtte idrettslaget. Blir ikke noen løyper om de ikke har penger til å kjøre dem opp (her er det riktignok muligheter for gratispassasjerer men om alle skulle gjøre det sånn ..)   
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er altså slik at du ønsker å benytte det som er gjort av tilrettelegging, du ønsker bare ikke å betale for det? Høres ut som en dårlig deal for han som har tatt utgiftene. 

Du betaler jo ikke for å bruke naturen, du betaler for å bruke anlegget .. du får sikkert klatre gratis 150 meter bortenfor. Vet ikke hvordan det er hos deg, mer her betaler da man for skiløyper også ved å betale kontingent til/støtte idrettslaget. Blir ikke noen løyper om de ikke har penger til å kjøre dem opp (her er det riktignok muligheter for gratispassasjerer men om alle skulle gjøre det sånn ..)   

 

 

Som jeg skriver i mitt første innlegg "Andre steder betaler man en frivillig avgift når man går opp via ferrata'er, men det faktum at det er frivillig og et adskillig lavere beløp som blir presentert gjør det enklere å svelge." Akkurat som om jeg betaler frivillig løypekontgent når jeg går langrenn. Innlegget mitt er forøvrig ikke ment å være en debatt om snylting på andres anlegg, men hva som faktisk er tillatt. 

 

Den store forskjellen ligger i at ferdselen i akkurat denne via ferrata'en reguleres gjennom booking av plass og en gitt sum som skal betales. Jeg kunne bidrat med en frivillig avgift. Men info om at jeg må booke plass og dra kortet før jeg skal på tur i norsk natur mener jeg strider med friluftsloven, og gir en generet dårlig følelse. Det er jo også slik at klatrefelt, og stier generelt ikke er gebyrpålagt, selv ikke der det er brukt store resurser på å tilrettelegge... Via Ferrata blir jo oversatt til norsk med jern-sti de fleste steder på nett.

 

Friluftsloven § 2 sier følgende:

 

"I utmark kan enhver ferdes til fots hele året, når det skjer hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet.

Det samme gjelder ferdsel med ride- eller kløvhest, kjelke, tråsykkel eller liknende på veg eller sti i utmark og over alt i utmark på fjellet, såfremt ikke kommunen med samtykke av eieren eller brukeren har forbudt slik ferdsel på nærmere angitte strekninger. Kommunens vedtak må stadfestes av fylkesmannen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner det som usannsynlig at et slikt anlegg har klart å unngå kommunens oppmerksomhet, så jeg tar for gitt at de nødvendige søknader, vurderinger og tillatelser er i orden siden anlegget er der.  
Og da siterer du jo loven selv, hvor kommunen har anledning til å nekte fri ferdsel på nærmere angitte strekninger, uten at dette kanskje er nødvendig når § 14 i nevnte lov lyder: 

 

 

§ 14.(Avgift for adgang til friluftsområde)Ferdselsrett etter denne lov er ikke til hinder for at eier eller bruker etter løyve av kommunen kan kreve en rimelig avgift for adgangen til badestrand, teltplass eller annet opparbeidet friluftsområde, men avgiften må ikke stå i misforhold til de tiltak eier eller bruker har gjort på området til fordel for friluftsfolket. Det kan settes vilkår for slikt løyve.

Kan man si at Via Ferrata er "annet opparbeidet friluftsområde" ? Jeg vet ikke, å tolke lover er så å si det verste jeg vet.

 

Forøvrig: § 19.(Forholdet til andre lover) Utøvelse av allemannsretten etter denne lov gjelder med de begrensninger som følger av annen lovgivning eller av forskrifter gitt i medhold av lov.
Så har de fått tillatelse til tiltaket med hjemmel i annen lov går disse foran regner jeg med. Skal ikke surre meg noe videre inn i tolkning av lov, er på usikker grunn der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, gikk denne ruten alene sammen med en venn i forrige uke, vi registrerte oss og 395 pr pers. Det er en helt ok pris for ruten. Det er mye løs gods i første del av ruten og en del traversering (vått) i kratt og løsmasser.  Etter 400m (siste del av ruten) er ruten kjempe fin.

 

Tidsmessig: Vi brukte 2t opp og 1,5 time ned. Stien ned er godet merket med rød/hvite bånd, Fra parkering tar det ca 5-10min til starten på ruta 

Turen er satt opp med 7-8 timer på hjemmesidene, De aller fleste går denne turen på max 5t ink pauser og søndagstempo

 

Grunneier er kjempe hyggelig og ønsket oss tilbake etter turen for en prat og en god matbit fra egenprodusert gård.

Han eier grunnen som ruta er laget på, trenger vel ikke tillatelse fra kommunen, inngrepet er ikke synlig fra steder hvor mennesker ferdes,

Han fortalte om opprettelsen av ruta, en mann laget ruta på 28dager..

 

hemsedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo fri ferdsel i utmark, og det blir jo som å ta betalt for bruken av skiløyper. Jeg skjønner at det koster å lage en Via Ferrata, men liker ikke å bli pålagt å betale for å bruke naturen. 

I mine øyne, så minner det mer om å ta betalt for å bruke en bro. I lovens forstand, så tror jeg dette er i grenseland, men jeg synes man er bra kranglete hvis man ønsker å bruke et tilbud laget spesifikt for en, men ikke betale for det. Begrunnelsen for denne differensieringe i mine øyne er at du kan gå nøyaktig der jernveien er lagt, men uten å koble deg til. Det blir litt vanskelig med en vei eller skiløype.

 

Mao, hvis du går langs jernveien uten å koble deg på, så ser jeg ikke problemet med å la være å betale. I det du kobler deg på, så synes jeg det moralsk er riktig å betale.

 

... Dette er ikke en oppfordring til å bruke jernveier uten å sikre seg btw. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt forhold til ulike inngrep i naturen som via Ferrata, er synliggjort et annet sted, så det skal jeg ikke komme inn på her.

 

Men ut over dette fryktelige behov for å tilrettelegge naturen, blir slike kommersielle inngrep og en trussel for retten til å ferdes fritt i naturen. Når private på den måte kan stenge av stier og fjellsider (kanskje med lovverket i ryggen), for allmenheten.

 

Lokalt hos meg, har et kommersielt føringsfirma bygget en bru over en breelv. Dette har vert eneste trygge veien opp på breen i flere år no. Om tilretteleggings trenden fortsetter sin utvikling, da vil denne virksomhet kunne kreve betaling av alle som ønsker å bruke denne bru, eller kreve at dei skal bruke pågjeldende virksomhet for å få adgang til breen...
Heldigvis tenker ikke denne virksomhet slikt!

 

Hva om DNT skulle begynne å ta seg betalt for å bruke klopper og bruene deres?

 

Om det er lov å plastre fjellet til med ståltau, bolter og stiger, for så å ta seg betalt for bruken, og nekte andre å bruke dei, da blir der ikke langt til en og kan ta seg betalt for å bruke stier på privat grunn, om de kan defineres som "annet opparbeidet friluftsområde". Tipper der er lagt flere timer og kroner i stiene til Fanaråken og Skålatårnet end de fleste Via Ferrata'er - hva skal hindre grunneier i å kreve betaling for slike stier?

 

For meg handler det ikke så mye om 3-400,-, og om det er frivillig eller ikke å betale for å bli underholdt med en tivoli aktivitet i fjellet - det handler om verdier rundt retten til fri ferdsel, natur og prinsippene norsk friluftslivstradisjon har tuftet seg på i mer en 100år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo fri ferdsel i utmark, og det blir jo som å ta betalt for bruken av skiløyper. Jeg skjønner at det koster å lage en Via Ferrata, men liker ikke å bli pålagt å betale for å bruke naturen.

Via ferrata är inte naturen. Vill du gå gratis så får du gå upp på sidan om. Jag vet dock inte vilka juridiska krav den som satt upp via ferratan kan ställa på dig om du går utan att betala. Vem äger marken? Lita som att åka lift. Du måste betala för att åka liften, men kan gå gratis under den...

 

När det gäller betalning för sidspår så förekommer det redan. Bland annat i Härjedalen i Sverige. Det fungerar ganska bra, och betalningen är mer eller mindre frivillig och man anävnder främst infrmation för at få folk att betala; Ju fler som betalar, desto mer och bättre spår. Och alla vill ju ha fina spår, så dom flesta betalar utan knot.

I Osloområdet så sköts många av spåren av skiføreningen. Alla får åka, men det är ju medlemarna som betalar. Jag är med bara för att bidra till fler och bättre spår.

Skiføreningens spår är ofta långt bättre än dom sköts av komunen (som jag också betalar till via skatten, dock inte frivilligt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.