Gå til innhold
  • Bli medlem

Hund, flått og Borelia


Malou

Anbefalte innlegg

Jeg har en Eurasier tispe, rasen er krysset frem fra bla Samojed og Chow- chow. Dvs mye pels og ypperlige forhold for flått. Tenkte jeg skulle skrive om min erfaring da hunden min fikk påvist borelia.

Først, noen fakta; Flått finnes oftest i kystnære strøk, men også ved elver, vannhull og beiteområder som kornåkre og hvileplasser. Her er det gjerne viltet som har hatt flåtten som vertsdyr som har bidratt til spredning. Fugler kan også spre flått. Flåtten er aktiv ved temperaturer over ca 0C, så har du flått der du bor, og det kommer en varmeperiode med bar mark og temperaturer over 0C så er flåtten aktiv, selv om det er færre av dem. Flått forekommer ikke over alt i Norge.

 

Her jeg bor, ved kysten i Østfold har det hendt at jeg har plukket 20 flått som kravler i pelsen etter en tur i nærheten av en åker, eller i strandkanten. Jeg har prøvd både spotton (felles betegnelse for dråper) og flåttbånd, uten gode resultater. Begge preparatene virker ved at det aktive stoffet tas opp via huden og spres i kroppen. Det er da meningen at flåtten ikke skal bite. Jeg går daglig gjennom pelsen for å finne de som har festet seg. De fleste sitter i "armhulene", på hoder og rundt snute og bryst partiet. 

 

I fjor sommer var det varmt, og hunden min har mye pels, så jeg reagerte ikke da hun ble daff, ikke var så interessert i tur og spiste mindre enn vanlig. Det hadde skjedd før i varme perioder. Da høsten kom og symptomene vedvarte ble det tur til vet og etterhvert påvist borelia via blodprøve. Hun startet opp med antibiotika. Opprinnelig plan var at hun skulle ha en tablett to ganger om dagen i en måned.

Etter en uke spiste hun ikke, hun ville ikke ha tablettene i godteri og jeg måtte tvinge hver tablett i henne. Hun fikk tilleggs medisiner mot kvalme, fordi hun begynte å kaste opp tablettene, samt tabletter som skulle skåne mageslimhinnen. Da dette ikke hjalp, hun ble slappere, og viste tegn på dehydrering, ble kuren avbrutt og ny kur påbegynt grunnet mistanke om allergi. Fordi hun hadde kastet opp så mye måtte ny kur på en måned gjennomføres.

 

Oppsummering: Hun gikk på antibiotika i nesten to måneder. På slutten fikk hun seks forskjellige tabletter daglig. Ettervert ble det slik at hun forsøkte å gjemme seg når jeg tok frem tablettene, Å skulle gi henne dem fremsto som dyreplageri. Det positive er at hun har ikke fått skader av borelia bakterien. Antibiotikaen som brukes mot borelia er relativt heftig. Jeg har hørt fra flere at hunden har reagerer med kvalme og oppkast. Tablettene, veterinær besøk, probiotika og diverse annet kom på ca 16000,- 

 

. I dag bruker jeg et nytt flåttmiddel som heter Bravecto. Det er en ganske stor tablett som hunden skal spise med mat hver 12. uke. De virker slik at giften setter seg i underhuden og flåtten dør når den biter. De fleste dør i løpet av det første døgnet. Det er det legemiddel leverandøren beskriver. Men jeg har også erfart at enkelte blir større før de dør, og lever mer enn 24 timer, da kan de overføre sykdom. Dessuten erfarer jeg at mange små døde blir sittende igjen i huden. De er vanskelige å finne, og de er vanskelige å få fjernet selv med pinsett. På tross av dette er Bravecto foreløpig det preparatet som har virket best.  

    

 

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg brukte slikt halsbånd på siberian tispe jeg hadde. Synes det fungerte bra. Var en vår hun fikk en 2-3 flått men det var mer fjorårets bånd da jeg ikke hadde kjøpt nytt enda. Fjernet de og kjøpte nytt bånd og siden da ingen flått så lenge jeg satte på nytt bånd hver vår.

bor i oslo så det er nok ikke stedet med mest flått heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg :) Jo glattere, striere og kortere pels en hund har jo mindre sjanse er det for at flåtten fester seg. De faller av om hunden rister seg. Har en venninne som har to Labradorer, og dem er det nesten aldri flått på. En Seberian Husky har lengre hår, men stri og glatt pels, så der har du nok forklaringen.

 

Jeg har ikke skrevet dette innlegget for å reklamere for Bravecto, men håper at folk blir motivert til å beskytte hunden maksimalt og å sjekke for flått daglig. Det skal bare en infisert flått til, for at hunden blir smittet.

 

Jeg bodde tidligere i Oslo, det var bare å gå rett over veien så var jeg i Nordmarka. De siste årene jeg bodde der merket jeg en betydelig økning i antallet flått. Det var mye elg og rådyr i området, så jeg antar disse var årsaken til at det spredde seg så raskt.

 

Her jeg bor nå har jeg bråtebrann hver vår så sent som mulig før forbudet om ild inntrer. Er det godt og varmt i været har flåtten krøpet opp av jorden og går opp i flammene. Da har jeg ingen flått kolonier på tomten, om ikke annet... Jeg har 3,5 mål naturtomt som grenser til sjø, en kornåker og barskog.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Med mange som bruker halsbånd som opplever at det ikke funker viser det seg at de har festet det for slakt, det skal ligge inntil huden, ikke slapt i pelsen.

Prøvde Bravecto tabletter på mine nå til sommeren sånn bare for å ha gjort det. Bor i Oslo, så er jo ikke værste trykket, men finner ofte en og annen om vi ikke bruker flåttmiddel (også er vi ganske ofte i sørnorge på besøk). Fant ikke en eneste skaumann etter å ha starta tablettene, så stakk vi til Tromsø og der gjetter jeg på at det var en helt annen grunn til at vi ikke fant noen.. ikke så mye flått å skryte av her oppe. Blir en ny runde nå når vi kommer tilbake til Oslo. Skulle gjerne sett at det fantes noe lignende preparat til mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.