Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny lett (helge)tursekk.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Vurderer å kjøpe en ny tursekk som skal bli brukt til litt kortere turer, fra 1-3 dager (kanskje litt lenger :D ). Har en Helsport Fjellheimen 65 liter sekk, den blir brukt på turer med varighet på opp til 10 dager. Fornøyd med denne, men ser nå den blir for stor for den typiske helgeturen med telt og fiskestang. Er ute etter en med lav egenvekt og størrelse opp til ca 50 l. Ser for meg at den ikke vil bli pakket mer enn opp til 15 kg, forhåpentligvis litt mindre.

 

Vurderte Bergans Helium, men ser noen mener den blir ubehagelig på ryggen ved vekt over 12 kg. Vurderer nå en Osprey Exos 48 http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/ryggsekker-bager/dagstursekker/osprey-exos-48-basalt-black.html. Om noen har erfaringer med disse så del gjerne. Om du har tips om andre sekker i den størrelsen, og med tanke på vekt/kapasitet så gi en lyd.

 

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her i huset har vi en Helium samt stor og liten Exos. Avhengig av hvor langt du skal gå synes jeg 15 kilo er i meste laget med disse sekkene.

 

Har sett over pakklista, vekta for en tredagers tur ligger på maks 13 kg. Så kanskje det funker på de sekkene? Er det en av disse sekkene du foretrekker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Anders Eriksen har selv haft kig på exos men faldt så over exped lightning http://www.exped.com/norway/en/product-category/backpacks/lightning-60-1

Den fåes også i en 45 L udgave

 

Nu ved jeg ikke med told og fragt fra UK til Norge, men kan anbefale http://www.backpackinglight.co.uk hvor jeg har handlet flere gange, god service hvor der gøres meget for at kunden skal føle sig tilfreds.

Ved at Bob og Rose har haft den gamle model lightning på tilbud og selvfølgelig også sælger den nye model.

Forskellen skulle vist være i måden drikkeblæren opbevares på og så at man på den nye selv vælger om remmene på siden skal udover eller inden under side lommerne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Anders Eriksen har selv haft kig på exos men faldt så over exped lightning http://www.exped.com/norway/en/product-category/backpacks/lightning-60-1

Den fåes også i en 45 L udgave

 

Nu ved jeg ikke med told og fragt fra UK til Norge, men kan anbefale http://www.backpackinglight.co.uk hvor jeg har handlet flere gange, god service hvor der gøres meget for at kunden skal føle sig tilfreds.

Ved at Bob og Rose har haft den gamle model lightning på tilbud og selvfølgelig også sælger den nye model.

Forskellen skulle vist være i måden drikkeblæren opbevares på og så at man på den nye selv vælger om remmene på siden skal udover eller inden under side lommerne.

 

Takk for innspill.

Ser spennende ut den. Da er spørsmålet om jeg får plass til alt utstyret i en 45l-sekk:) Hadde egentlig tenkt å henge teltet (Hilleberg Akto) på utsiden av sekken for å "kjøpe" meg mer plass i sekken. Ser ut som det kan bli vanskelig å henge et telt på utsiden av denne Exped sekken?? 

Kan jo vurdere å kjøpe 60 literen, men blir kanskje litt dumt når jeg allerede har en 65 liter Helsport sekk (egenvekt 2,5 kg).

Ikke lett å bestemme seg nei:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn

Takk for innspill.

Ser spennende ut den. Da er spørsmålet om jeg får plass til alt utstyret i en 45l-sekk:) Hadde egentlig tenkt å henge teltet (Hilleberg Akto) på utsiden av sekken for å "kjøpe" meg mer plass i sekken. Ser ut som det kan bli vanskelig å henge et telt på utsiden av denne Exped sekken?? 

Kan jo vurdere å kjøpe 60 literen, men blir kanskje litt dumt når jeg allerede har en 65 liter Helsport sekk (egenvekt 2,5 kg).

Ikke lett å bestemme seg nei:)

Ta en extra titt på bilderna som visar i alla fall tre möjligheter att fästa saker på utsidan av säcken.

Har själv haft 60 liter varianten. Hade mitt Soulo inne i säcken.

Själva rullstängningen tar en del av packutrymmet, vore jag dig så skulle jag ta den större modellen. Det går att alltid att komprimera säcken men inte att göra den större. Det skiljer bara 100 gram i vikt (1050 kontra 1150)!

När det gäller komforten på den så stämmer den angivna vikten (load limit) bra enligt mig. Komforten är väldigt hög.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en extra titt på bilderna som visar i alla fall tre möjligheter att fästa saker på utsidan av säcken.

Har själv haft 60 liter varianten. Hade mitt Soulo inne i säcken.

Själva rullstängningen tar en del av packutrymmet, vore jag dig så skulle jag ta den större modellen. Det går att alltid att komprimera säcken men inte att göra den större. Det skiljer bara 100 gram i vikt (1050 kontra 1150)!

När det gäller komforten på den så stämmer den angivna vikten (load limit) bra enligt mig. Komforten är väldigt hög.

 

Se der ja, ser jo veldig bra ut det. Blir mer og mer fristet til å kjøpe denne. Er jo en del forskjell i pris på 45 og 65 literen. Har jo et håp og tro om at jeg skal klare meg med 45l, men må teke litt på hvilken størrelse jeg skal gå for.

Ser de begynner å bli tom for denne modellen på en del nettbutikker. Kanskje en ny modell er på veg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Anders Eriksen hvis du mangler lidt plads udvendigt er denne lomme måske en ide http://www.backpackinglight.co.uk/pack-accessories/UA221.html

 

Takk for det. Den så lur ut:)

 

Tror jeg går for å kjøpe fra http://www.backpackinglight.co.uk/. Men om sekken ikke skulle passe, eller noe annet gjør at jeg ønsker å levere den tilbake, er dette en nettside som tar kundene sine på alvor. Ser du nevner en del om det i første post, men tenker mer på returordning og om jeg får pengene tilbake om det blir ønskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Vurderer å kjøpe en ny tursekk som skal bli brukt til litt kortere turer, fra 1-3 dager (kanskje litt lenger :D ). Har en Helsport Fjellheimen 65 liter sekk, den blir brukt på turer med varighet på opp til 10 dager. Fornøyd med denne, men ser nå den blir for stor for den typiske helgeturen med telt og fiskestang. Er ute etter en med lav egenvekt og størrelse opp til ca 50 l. Ser for meg at den ikke vil bli pakket mer enn opp til 15 kg, forhåpentligvis litt mindre.

 

Vurderte Bergans Helium, men ser noen mener den blir ubehagelig på ryggen ved vekt over 12 kg. Vurderer nå en Osprey Exos 48 http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/ryggsekker-bager/dagstursekker/osprey-exos-48-basalt-black.html. Om noen har erfaringer med disse så del gjerne. Om du har tips om andre sekker i den størrelsen, og med tanke på vekt/kapasitet så gi en lyd.

 

Anders

Her skal jeg slå et slag for Gossamer Gear sin Mariposa (70 liter totalt).

49 liter i hovedrommet

21 liter i lommene

Egenvekt: 850 gram med alt tilleggsutstyr (hoftebelte og sitteunderlaget som er ryggen på sekken)

Uten tvil den mest behagelige sekken jeg har båret. Perfekt for 10-13kg. Gossamer sier den kan brukes opp til 15kg

 

 

[EDIT]: Nå ser jeg at de har byttet ut den gamle Mariposa med en ny en på 60 liter; Mariposa 60 Lightweight Backpack

 

Denne nye 60-literen kan jeg ikke kommentere direkte, men den ser ganske lik ut den jeg har så jeg regner med at den bare er litt mindre

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også Gossamer Gear Mariposa. Veldig fornøyd med sekken. Har gått noen langturer med denne og bærekomforten er upåklagelig. Hadde nok opp mot 16-17 kg i sekken ( uten å ha veid). I tillegg er det gode sidelommer med stretch. Eneste minuset er at det er litt kronglete å få tak i saker nederst i sekken pga rulletopp og ingen frontåpninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også Gossamer Gear Mariposa. Veldig fornøyd med sekken. Har gått noen langturer med denne og bærekomforten er upåklagelig. Hadde nok opp mot 16-17 kg i sekken ( uten å ha veid). I tillegg er det gode sidelommer med stretch. Eneste minuset er at det er litt kronglete å få tak i saker nederst i sekken pga rulletopp og ingen frontåpninger.

Da har du med deg for mye   :whistle:   :D

Sekken pakkes med sovesystemet nederst og hele sekkens innhold brukes hver dag. Det som skal brukes ila dagen er i stor grad i lommene på utsiden      :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Anders Eriksen Jeg ved ikke om de returnere pengene, men skriv eller ring til Bob Og Rose, de plejer at være vældig gode til kunde service.

Jeg købte en lommelærke som efter en tur, fik en revne, sendte dem et billede, og det var nok til de straks sendte mig en ny og skulle ikke returnere den gamle. De håbede meget at min tur ikke var blevet ødelagt og at jeg ikke havde mistet noget af den gode whiskey :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. Den så lur ut:)

 

Tror jeg går for å kjøpe fra http://www.backpackinglight.co.uk/. Men om sekken ikke skulle passe, eller noe annet gjør at jeg ønsker å levere den tilbake, er dette en nettside som tar kundene sine på alvor. Ser du nevner en del om det i første post, men tenker mer på returordning og om jeg får pengene tilbake om det blir ønskelig?

 

Kjøpte Lightning 60 fra samme butikk, de hadde med skjema for retur i pakken :) Tok ca 7 dager, men merk at frakten er dyr!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha den med på tur for første gang nå på onsdag så har dessverre ikke så mye erfaring med sekken. Har kun prøvd den på ryggen hjemme, men da har den vært god :)

 

Ok. Du får skrive noen ord om den når du har fått prøvd den litt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke allerede har gjort det så bør du absolutt lese testene hos bakpacking light og sectionhiker. Begge overbeviste meg om å se vekk i fra sekkene til Gossamer gear og Z-packs(Arcblast og Mariposa). Pakklista mi ligger litt i grenseland for hva som er anbefalt vekt for de to, så derfor gikk jeg heller for Exped-sekken. Av det jeg til nå vil trekke frem som det beste med sekken er absolutt bæresystemet! Merk at Phillip Werner anbefaler å gå for 60l hvis du er i tvil om du skal ha 45, eller 60l

 

http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/exped-lightning-review-schmidt.html#.VawQXU0w-zk

 

http://sectionhiker.com/exped-lightning-60-backpack-review/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Osprey Exos 58. Myk mesh på hoftebeltet og skulderstropper gjør at det er en utrolig komfortabel sekk å bære. Jeg tror ikke jeg kan komme på en sekk som har vært mer behagelig. Det eneste minuset føler jeg er toplokket (som er laget for å kunne tas av) som føles litt vinglete og godt kunne dekket åpningen bedre. Hvis du skal kjøpe noe a la dette ville jeg anbefale å kjøpe størrelsen over og skrote lokket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vrimmel: er enig med at topplokkløsninga ikke er den beste..

De kunne fjernet det "underlokket" og heller latt d stoffet være en snølås. Ett vanlig topplokk med de lommer som er der er jo alltids kjekt å ha.

En annen negativ ting er at sekken ikke er vannavisende i noen grad, så regntrekk er ett must!

Men den sitter som støpt på ryggen da :)

Og meshlommene er ganske så praktiske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.