Gå til innhold
  • Bli medlem

Er Norge på langs mulig for en fullstendig nybegynner?


Anbefalte innlegg

Å sette opp telt er kjempelett, straks du skjønner hvordan. Å lage mat med gassbrenner er også svært enkelt, like lett som å bruke komfyren hjemme. Å bruke primus er litt mer komplisert, du må øve litt. Det kan du gjøre på trappa utenfor der du bor eller i en park. Men du trenger bare primus om du skal på tur om vinteren. Vår, sommer og høst går gass bra. 

Det viktigste tipset er at du må øve på å pakke sekken. Jeg vil ikke anbefale deg å gå for ultralette løsninger, ettersom disse krever litt ekstra kunnskap, men vær veldig forsiktig med å pakke altfor mye. Igjen gir filmen "The Wild" en fin pekepinn på hvordan det ikke skal gjøres (...) :D

Jeg tror veldig mange, meg inkludert, venter alt for lenge med å gjennomføre slike turer. Plutselig skjer det noe i livet som

gjør at muligheten er borte. I mitt tilfelle går det nok nå hvert fall ti år før jeg får sjansen til å gjennomføre en slik langtur. Kom deg ut!

 

 

Du føler deg ikke fanget vel? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror veldig mange, meg inkludert, venter alt for lenge med å gjennomføre slike turer. Plutselig skjer det noe i livet som

gjør at muligheten er borte. I mitt tilfelle går det nok nå hvert fall ti år før jeg får sjansen til å gjennomføre en slik langtur. Kom deg ut!

 

Meget godt poeng - ut på tur NÅ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Det klarer du! Men du burde kanskje finne ut om du liker å være på tur først? 

 

Jeg kom frem til nordkapp for 3 dager siden.( skal si det var en god følelse) Så om du bestemmer deg for å gå så kan du sende meg en PM, så kan vi snakke litt. Alle kartene for hele turen ligger til salgs her: 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=63415643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vanskelig er dette? Dere kommer antagelig til å le av meg, men håper å få noen seriøse svar.

 

Litt om meg selv: Jeg er I slutten av 20 årene, I rimelig bra form, ikke overvektig og løper 40-50 km i uka. Har minimal erfaring med å overnatte i naturen eller gå lange turer, dvs en typisk "byperson"

 

Hvor lang tid vil det ta? hvor mye planlegging kreves? hvor stort budsjett?

 

 

 

Håper noen kan gi meg noen tips om hvordan jeg kommer i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er 100% mulig.

 

Spesielt om du vil det 100%! 

 

Hvis svaret er ja er det bare til å øve. Man blir aldri god om man ikke øver, og for å gå Norge på langs er det en del ting man må være god på; slå leir i uvær, lese terreng, navigere osv (det er en ganske lang liste)

 

Alle kan bære, alle kan gå, alle kan holde ut, men man må kunne navigere for å være trygg og man må kunne forholde seg til skikkelig, skikkelig dårlig vær. Det er ikke nødvendigvis vanskelig, men man må øve. Skal du komme i gang; øv på navigasjon og rutiner. Når du går Norge på langs er det; sove, stå opp, lage mat, bryte leir og pakke sekk, gå, slå leir, sove osv i 3-4 pluss måneder. 

 

Jeg vet ikke hva du trenger og hva som funker for deg, men jeg tenker at du må på tur med sekk. Begynn med lett oppakning og korte overnattingsturer. Kjenn på følelsen; er det digg? Kos deg i skogen. Kjøp en god sekk og gode fjellsko, så en god sovepose og et telt som tåler vind og dårlig vær. Nå har du et bra utgangspunkt. Bruk det mye og pakk litt tyngre for hver tur, gå litt lengre for hver tur og legg på ekstra netter.

 

Øv på å ha det kjipt noen ganger. Vær sulten og gå litt for lenge uten mat. La det bli mørkt før du ser etter og finner leir. Slå opp telt og kom deg i teltet på lavt blodsukker. Når du er vel inne i teltet kan du slappe av. Man ønsker ikke slike situasjoner og prøver å unngå de, men de dukker opp en eller annen gang, uansett. Vel inne i teltet finner du steinen du ikke så da du plugget og bardunerte, slapp av ;-) Mestringsfølelse er noe av det aller, aller beste ved å være på tur. å mestre naturen!

 

Det er greit å sjekke om kroppen og hodet funker når man aller mest vil hjem og spise biff med et godt glass vin og nyte deilig is til dessert (eller det du ønsker). Det er som sagt mange dager i 4-5 måneder, og de aller fleste dagene vil nok være helt forbannet nydelig! Men det er ikke da du trenger det du må trene på mest. Da trenger du solkrem.

 

Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er ikke like gode til å holde ut og tåle kulde og våte klær. De gir opp mange, særlig når de kan slippe. 

 

Bare av nysgjerrighet: Prioriteres områder uten grusveier på slike turer? Går man der hvor det er verst, eller lettest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å finne ut om dette er noe for deg, så ville jeg forsøkt i det små først.

Det først jeg ville gjort, var å oppfylle fjellvettregel nr 1:

"Legg ikke ut på langtur uten trening."

Og før en NPL ekspedisjon ville jeg hatt mye trening.

 

Friedrich Hebbel sa en gang:

"Hvis et lys lokker deg, så følg det.

Fører det deg ut i sumpen, så kommer du vel opp av den igjen;

men hvis du ikke følger det,

vil hele livet igjennom den tanken plage deg at det kanskje var din stjerne."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt enig med deg Dal-z ;)

Kom deg ut, de første ukene i lavlandet tar du som trening. Da kan du evt spise kald mat, ønske om varm mat kommer etter hvert, og gass er da naturlig neste steg, så primus. Det er ikke en ekstremtur du skal ut på, det ekstreme er hvor lenge du er ute og hvor god du er å planlegge (sende pakker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt enig med deg Dal-z ;)

Kom deg ut, de første ukene i lavlandet tar du som trening. Da kan du evt spise kald mat, ønske om varm mat kommer etter hvert, og gass er da naturlig neste steg, så primus. Det er ikke en ekstremtur du skal ut på, det ekstreme er hvor lenge du er ute og hvor god du er å planlegge (sende pakker).

 

Men hvordan skal man bli flink til å planlegge pakker, utstyr og depoter uten å ha prøvd det før? Man vet jo ingenting før man har prøvd.

Skal man planlegge at gassbrenneren skal ankomme en viss plass til en viss tid, så må man vite at man klarer seg uten den på forhånd. Osv. osv. 

Jeg tror ikke det er en god idee å starte et slikt prosjekt uten å ha trening i både ferdsel i naturen eller bruk av utstyr, og ikke minst hvliket utstyr man foretrekker/trenger.

 

Det er mye lettere å trene og skaffe seg gode erfaringer hvis man gjør det på forhånd.

 

Men for all del, det er min mening og hvordan jeg ville gjort det. "Alle veier fører til Rom" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man går fra sør til nord kan man følge DNTs ruter og hyttenett der det er mat og andre ting man trenger. Det er egentlig veldig lite som kan gå helt feil, så lenge man er forsiktig og lærer seg å bruke kart / kompass. 

Når man kommer til Nord-Norge har man forhåpentlig høstet en del erfaringer. Tror dette handler nesten bare om viljestyrke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kan anbefale boka "Tur" av Bjørn Arild Ersland og Asbjørn Jensen (ISBN: 9788210052958), skrevet etter deres NPL tur. Burde være å finne på biblioteket.

Blitt for lenge siden jeg leste den til å huske om det gås i dybden på utstyr, veivalg osv, men jeg husker den iallefall som god lesing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.