Gå til innhold
  • Bli medlem

Er Norge på langs mulig for en fullstendig nybegynner?


Anbefalte innlegg

Hvor vanskelig er dette? Dere kommer antagelig til å le av meg, men håper å få noen seriøse svar.

 

Litt om meg selv: Jeg er I slutten av 20 årene, I rimelig bra form, ikke overvektig og løper 40-50 km i uka. Har minimal erfaring med å overnatte i naturen eller gå lange turer, dvs en typisk "byperson"

 

Hvor lang tid vil det ta? hvor mye planlegging kreves? hvor stort budsjett?

 

Håper noen kan gi meg noen tips om hvordan jeg kommer i gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden du er i god form så er nok dette overkommelig. Men jeg ville anbefale starte i det små. Ta en ukestur eller fler først. Det er vel nesten umulig å klare denne turen uten en ganske stor oppakning - så trening med stor sekk og rutine med telting er å anbefale. Godt utstyr bør du også ha - skovalg er viktig.

 

Skal du starte fra sør eller fra nord - vinter eller sommer? Det er mange rutevalg å ta som vil være avgjørende for om det blir suksess. Normalt går man jo ofte kanskje både 2-3 mil pr dag på en sånn tur og det er ikke bare flate fjellet heller.

 

Budsjettet blir etter hvilke valg du tar mhp mat og overnatting..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Hvor vanskelig er dette? Dere kommer antagelig til å le av meg, men håper å få noen seriøse svar.

 

Litt om meg selv: Jeg er I slutten av 20 årene, I rimelig bra form, ikke overvektig og løper 40-50 km i uka. Har minimal erfaring med å overnatte i naturen eller gå lange turer, dvs en typisk "byperson"

 

Hvor lang tid vil det ta? hvor mye planlegging kreves? hvor stort budsjett?

 

Håper noen kan gi meg noen tips om hvordan jeg kommer i gang.

 

 

Det spørs litt hva som er motivasjonen din. Det å gå ditt og datt på langs og tvers er blitt en eksibisjonistisk øvelse paralelt med utviklingen av 3/4 g mobilt internett, bloggverden og fjesbok. Hvis det bare er for å ta en "birken" og følge en trend i tiden, så ville jeg spart meg. Da Lars Monsen søkte etter kvinnelig turfølge i Villmarksliv på slutten av 80 tallet for å følge grensa fra Halden til Grense Jacobselv, var det ingen som hadde gjort dette før. Da kunne man lese en artikkel i mnd (!!!) om turen. Likefullt tror jeg antallet som var skikket til vilkårsløst å ferdes i naturen var mye høyere da enn nå. Jeg ville sagt, at dersom du er komfortabel med å gå på lengre turer uten moderne kommunikasjonsmidler og kan sette pris på reisen uten stadig behov for viral posering underveies, er du kommet et langt stykke på vei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motivasjonen min er å komme meg bort fra en trist og kjedelig hverdag og prøve noe nytt. Det har absolutt ingenting å gjøre med selv-promotering i sosiale media.

 

Jeg innrømmer at jeg har minimalt med kunnskap om å leve og gå i villmarken, men er villig til å lære.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Det er et bra utgangspunkt. Da er det bare å begynns i det små. Norge på langs er et bra støkke, selv om man løper noen kilometer i uka. De fleste gode opplevelser i naturen ligger nærmere enn man tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri gått Norge på langs, bare ukesturer. Ren skrivebordsynsing følger: 

Ut fra det du skriver om egen form vil jeg tro at du klarer deg helt fint, så lenge du vil dette sterkt nok. Psyken er din største hindring. Det eneste du skal gjøre er å flytte foten et skritt fremover, helt til du er på Nordkapp. 

 

Ser ikke noen grunn til at du ikke skal gjøre det, om du er sikker på at det er dette du vil. Du må bestemme deg for om du vil gå med telt og sovepose eller overnatte på DNTs hytter underveis. Skal du gå med telt og turutstyr må du planlegge og øve deg på ting som å slå opp telt i vind, fyre opp brenner etc. Altså er det lurt å ta noen utenetter først. Skal du gå om vinteren er det ekstremt viktig at alle disse rutinene sitter som støpt. På sommeren har du noe mer slingringsmon.

 

Det er mulig å gå denne turen med ganske lett sekk, hvert fall på sommeren, så du trenger ikke trene så spesifikt, tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Da Lars Monsen søkte etter kvinnelig turfølge i Villmarksliv på slutten av 80 tallet for å følge grensa fra Halden til Grense Jacobselv, var det ingen som hadde gjort dette før.. 

 

En liten korreksjon. Det var Monsen og Strømdal som gikk Norge på langs på ett år, mens han søkte etter dame til Alaska på tvers i Villmarksliv.

 

@nybegynneren - jeg ville som nevnt av flere startet med friluftsliv først for å finne ut hva det dreier seg om. Det er utrolig mange måter å gjøre det på. Noen går bare langs vei - noen kombinerer med sykkel - noen kombinerer med kajakk. Om det er slik at du ikke har ferdes på lange turer før må du starte et sted - og da er det bare en ting å gjøre. Dra på tur!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skrivebordssynser til (men jeg har gått langt nok).

 

Hvis du starter på null (som er et mye bedre utgangspunkt enn de som tror de er verdensmestere), så blir det som nevnt trening med sekk. Det er ganske annerledes enn løping, men du har tydeligvis god grunnform, så det burde gå greit.

 

De villeste strekningene er nord for Trondheim, dvs her går du lengst uten mulighet for påfylling av mat og brennstoff. Og her kommer du antagelig til å gå litt Sverige på langs uten at det er grunn til bekymring.

 

Bør være ganske rutinert på leir og navigasjon før du legger ut, så det er bare å starte pent med en overnatting i nærområdet (gjerne noen få kilometer fra bil/hus slik at du har en utgang om alt går galt).

Kart, kompass, lesing av landskap og GPS må du være trygg på. Vet ikke hva som finnes på norsk, men 'Ultimate navigation manual' av Lyle Brotherton inneholder alt du trenger og mer til.

 

Ut i såkalt dårlig vær. På turen kommer du ikke til å ha så mye valg.

 

Den store bøygen vil være ønsket om å gå utenom hele turen. Særlig påtagelig når alt er vått og når du har tatt inn på ett eller annet betjent sted med masse god mat (en øl eller to), elektrisk lys, vannklosett og sympatiske mennesker som synes du er fryktelig tøff som har gått i en uke.

Da kan det være tungt å komme tilbake i seletøyet. Mulig at du bør trene på den opplevelsen slik at det ikke kommer som en overraskelse.

 

Slett ikke sikkert at en slik tur er løsnet for en kjedelig hverdag, men det finner du ut av på forberedelsesturene. Hvis du våt, sulten og trøtt stirrer tåka i hvitøyet og tenker noe sånt som at "egentlig har jeg det bra nå", så burde NPL være innen rekkevidde.

 

Hvor stor sekken blir kommer an på hva du velger. Det finnes en liten underskog folk her på forumet som prøver å pakke lett og de trådene finner du ved å søke på "Lettpakking". Jeg vil anbefale en kikk der (i det hele tatt, les mye om alt), før du legger pengene på disken for en Norrøna Recon sekk - som kanskje er ideel for den turen selv som lettpakker.

 

Du trenger DNT-medlemskap og hyttenøkkel slik at du kan har hyttenettet tilgjengelig.

 

Til tross for hvor plaget @Landsem er av alle som snakker om NPL på nettet, så later det til at det er forsvinnende lite informasjon å finne. Det er desto mer informasjon på andre siden av dammen om Pacific Crest Trail. Grovt sett samme lengde, endel forskjeller i overnatting, mattilgang og vann, men mye nyttig lesestoff.

Jeg ville ha dokumentert turen så godt som praktisk mulig, kun for min egen del, kanskje til glede for andre.

 

Så, nei, du er ikke automatisk diskvalifisert, men du har mye trening foran deg og viktigst blir å finne ut av om dette er noe du ønsker å gjøre i tre-fire måneder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

En liten korreksjon. Det var Monsen og Strømdal som gikk Norge på langs på ett år, mens han søkte etter dame til Alaska på tvers i Villmarksliv.

 

 

Stemmer det, begynner å dra på åra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner noen glade nybegynnere som er svært langt på vei mot å fullføre turen. Ingen av oss andre ga dem særlig store sjanser til å lykkes uten trening, erfaring eller planlegging, men jammen ser det ut til å gå likevel. De har endt opp med å gå mye vei på grunn av litt av hvert, men det aller viktigste sitter mellom øra. Utrolig hva som går hvis man vil nok. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En faktor jeg ville hatt i bakhodet er trivselsfaktoren.

Jeg tror du ville hatt det ganske mye triveligere på NPL med utstyr og oppakning som du kjenner fra før.

At sekken og skoa passer, og ingenting gnager her og der.

At du ikke har med deg masse juggel du ikke trenger.

Finne mat som du trives med over tid.

Lykke til. Hvis du gjenomfører vil det bli et minne for livet. Men det kan også ende opp med å bli en unødvendig stor prøvelse kun fordi du ikke har hatt en real test i forkant. En ukestur vil gi deg en bra pekepinn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En trenger ikke å ta alt på en gang!

Gå en uke om gangen i sør, ta en pause hjemme, gå en uke, ta en pause hjemme, når du nærmer deg avstand til folk, då kliner du til med 2-3 uker etc.

Jeg vil påstå at du ikke dauer av å ikke ha alt på stell midtsommers i sørnorge (hvertfall langs grenseland), gjør feil etc. det lærer du av. Enig med Larsdx, det ligger i hodet.

De som har lest mine kommentarer om hun HVU-jenta som skulle gå 3 mila for første gang, jeg sier igjen om dette, det ligger i hodet.

 

Det minner meg om en kameratgjeng som skulle seile jorda rundt, ingen hadde (nesten) satt sine bein i en seilbåt og hadde stor bekymring om hva, hvor, hvordan etc. da var det en erfaren seiler som skrev (det var i et forum det og :D ); i dette (seil-) forumet vil dere få mange tips, men når dere har seilt konstant 2-3 måneder da har dere mer erfaring enn de fleste som er på dette forumet.

 

Nå skal jeg vokte meg for å si at ingen her på forumet ikke har vært minst 50-100 dager i telt :D , men det jeg prøver å si er KJØR på. Du er såpass tilpasningsdyktig at det kan du lære deg selv. Få litt tips, men heller ikke for mye, da blir du bare nervøs og at du synes at du ikke kan nok til å starte. Legg hovedvekt på å lære prinsipper og nød-ting.

Slik vi går tur i Norge, slik gjør de det nødvendigvis ikke i utlandet, men de er faktisk også på tur...og overlever :D

Ikke gjør det for komplisert, min ENESTE bekymring med tanke på å være på tur er at jeg synes at jeg har alt for lite fritid og penger til å holde på med dette hele tiden! :D

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget til @kav er en fin start på TV-Programmet "Nybegynneren" som starter på Lindesnes i dongri og joggesko og ender på Nordkapp som Lars Monsen jr. :)

 

I praksis kan det være en vei å gå, men for ikke å kaste bort for mye tid de første ukene vil direkte kommunikasjon med en logistikkgruppe være nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid vil det ta? hvor mye planlegging kreves? hvor stort budsjett?

 

Håper noen kan gi meg noen tips om hvordan jeg kommer i gang.

 

Det största kostanden är den att du inte är på jobbet. Visserligen kan du gå på semestern, och då har du ju feriepengar. Men att gå Norge på längden hinner du inte på 5 veckor.

 

Planläggning:

Ja, du måste ju lista ut i förväg någorlunda vilken väg du skall ta.

Du måste ta reda på hur du fungerar i fält. Hur frusen av dig är du (en del klarar sig med en +5 sovsäck på vår och höst, andra måste kanske ha en -10 samma natt för att inte frysa). Hur kul är det att vara ute en vecka i dåligt väder? Hur kul är det att vara ute när det regnar konstant i flera dagar? Och då alltså går 2-3 mil med full packning alla dessa dagar. Prova också om du fungerar bäst med ull eller syntet (alla talar hela tiden om ull, men för t.ex. mg fungerar syntet mycket bättre. Det beror på vad man har för kropp).

Sådana här saker kan det vara bra att ta reda på i förväg genom små turer på en vecka eller 2.

 

Men bortsett från trivselfrågorna ovan så är det i övrigt inga egentliga konstigheter. Du skall gå långt, många dagar i följd, i alla former av väder. Så att prova ut vad som fungerar och olika prioriteringar är kanske inte ett måste, men gör turen i sig mycket mer trivsam (eller mindre obehaglig...).

 

Att dela upp turen, som någon föreslog, menar jag inte alls räknas som "Norge på langs". Skall det vara Norge på langs så är det nonstopp från sörlandet (Lindesnes) till kirkenes (alternatvit nordkapp). Givetvis med deponering under vägen. Sova på hytte kan man få göra, men man skall göra hela turen i ett sträck.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

 

Att dela upp turen, som någon föreslog, menar jag inte alls räknas som "Norge på langs". Skall det vara Norge på langs så är det nonstopp från sörlandet (Lindesnes) till kirkenes (alternatvit nordkapp). Givetvis med deponering under vägen. Sova på hytte kan man få göra, men man skall göra hela turen i ett sträck.

 

 Går du for å få offisiell heder og ære, "ooohhh-faktor" fra andre hardcore turfolk og havne i NPL statistikken er jeg enig. Hvis du går for din egen skyld, så mener jeg at du kan dele den opp.

(Er det ikke på en måte å pisse på selvfølelsen til hardcore-turfolk, når uerfarne nybegynnere klarer det samme som dem :D ).

 

Skal du ta den helt ut (som jeg ville gjort det), så holder du deg langt unna hytter og går fra hav til hav (det beste er vel helt unsupported, men da måtte det vært på vinteren) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle innspill her. Ser at jeg har veldig mye å lære, men det visste jeg allerede så har fortsatt troen på at det er mulig.

 

Tenker jeg kommer til å gjøre litt mer research og ta noen testturer for å lære mer. 

 

Jeg tror mitt største problem kommer til å bli logistikken rundt det å planlegge og sette opp leir, siden jeg har 0 erfaring med dette. Har for eksempel aldri laget mat ute i naturen før, og har bare satt opp telt et par ganger. (er det forresten lov å sette opp telt hvor som helst?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle innspill her. Ser at jeg har veldig mye å lære, men det visste jeg allerede så har fortsatt troen på at det er mulig.

 

Tenker jeg kommer til å gjøre litt mer research og ta noen testturer for å lære mer. 

 

Jeg tror mitt største problem kommer til å bli logistikken rundt det å planlegge og sette opp leir, siden jeg har 0 erfaring med dette. Har for eksempel aldri laget mat ute i naturen før, og har bare satt opp telt et par ganger. (er det forresten lov å sette opp telt hvor som helst?)

Så kul idé, det är klart möjligt att klara av detta projektet.

Att träna på att få upp tält och laga mat ute är bra, men efter en vecka ute är det oavsett rutin och efter en månads vandring gör du detta snabbare och effektivare än 99% av alla här på forumet (mig själv inräknat!) :-)

Det viktigaste att kunna från starten är säkerheten, att kunna orientera och veta lite grundläggande om första hjälpen.

Tält är lov att sätta upp på utmark, minst 150 m från hus/tomt (om jag minns riktigt). Det är tillåtet att bo upp till två dygn på samma plats. Speciella regler och förbud kan gälla i naturreservat och vernområden, men det brukar vara skyltat.

Ett tips när du ser på utstyr, pröva att finna ganska lätta alternativ, ett par kilo extra på 150-200 mil gör stor skillnad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du begynner å planlegge utstyr så tenk på om du skal bruke flere årstider. F.eks. vurder om du trenger flere telt/type klær/sovepose/liggeunderlag etc.

Altså begynner du sent på høsten i sør, da er det nok vinter i nord i slutten og du må sannsynligvis bytte utstyr underveis. Det øker budsjettet (og muligens motivasjonen må økes litt?).

Ang. logistikk når jeg var på langtur på MC, så hadde jeg ferdigpakket esker med utstyr hjemme. Jeg hadde innholdsfortegnelse på disse med meg, når jeg visste hvor jeg skulle og hva jeg trengte så ringte jeg hjem til gamlefar med adressen og han sendte rett eske ned til meg (det ble alltid ting til overs men dette ble gitt bort/kastet o.l).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sette opp telt er kjempelett, straks du skjønner hvordan. Å lage mat med gassbrenner er også svært enkelt, like lett som å bruke komfyren hjemme. Å bruke primus er litt mer komplisert, du må øve litt. Det kan du gjøre på trappa utenfor der du bor eller i en park. Men du trenger bare primus om du skal på tur om vinteren. Vår, sommer og høst går gass bra. 

Det viktigste tipset er at du må øve på å pakke sekken. Jeg vil ikke anbefale deg å gå for ultralette løsninger, ettersom disse krever litt ekstra kunnskap, men vær veldig forsiktig med å pakke altfor mye. Igjen gir filmen "The Wild" en fin pekepinn på hvordan det ikke skal gjøres (...) :D

Jeg tror veldig mange, meg inkludert, venter alt for lenge med å gjennomføre slike turer. Plutselig skjer det noe i livet som
gjør at muligheten er borte. I mitt tilfelle går det nok nå hvert fall ti år før jeg får sjansen til å gjennomføre en slik langtur. Kom deg ut!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.