Gå til innhold
  • Bli medlem

Førstehjelpsutstyr


Anbefalte innlegg

Selv om jeg var klar over at førstehjelpsettet jeg har dratt på var i overkant tungt, har jeg aldri veid det og tippet ikke at det var nesten kiloet. Inneholder det meste du kan tenke deg, inklusive ispose etc. så egentlig ikke så rart når en bare tenker over alt.

Så spørsmålet er, hva har du med av førstehjelp på tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke så mye som deg i allefall . Jeg har med en liten selvkomponert pakning som inneholder litt plaster for hverdagskader , som småkutt fra kniven og slike ting , som alltid skjer. Og så har jeg med to enkeltmannspakker og to sterile kompresser , en støttebandasje og en pakning med Ibux 400mg. Ibux er anti imflammatorisk , noe paracet ikke er , og det kan gjøre at jeg kan klare å gå likevel i en situasjon der det ellers var for vondt til å gå. Og så ligger det en liten pakn. med to par sterile engangshansker og en liten pakn. med noen sår servietter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg var klar over at førstehjelpsettet jeg har dratt på var i overkant tungt, har jeg aldri veid det og tippet ikke at det var nesten kiloet. Inneholder det meste du kan tenke deg, inklusive ispose etc. så egentlig ikke så rart når en bare tenker over alt.

Så spørsmålet er, hva har du med av førstehjelp på tur?

Etter mange år i heia, og mange overnattinger på selvbetjente/ubetjente hytter, hvor det ofte kommer mange i følge, kan jeg trygt si at en slik gjeng ofte, totalt, har med mer førstehjelpsutstyr enn du finner på et middels stort sykehus i andre verdensdeler.

Med andre ord, alt for mye...

Selv har jeg med lite. Ibux og noen få sterkere saker, plaster, pinsett og sårstrips.

Gjennom mange år og mange turer er det heldigvis lite av utstyret jeg har fått bruk for, men sårstrips og pinsett har vært nyttig noen ganger. (I tillegg til Ibiux, da)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg med sportstape, noe ibux og paracet og noen usterile kompresser. Sportstapen er sårstrips, gnagsårplaster og feste til eventuell spjelke. Jeg er ikke så veldig glad i vanlige sårstrips. Er de litt hår eller fuktig der man skal feste eller såret er litt stort så løsner de nesten uten videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt består av

- saks 

- 2 x 10 x 12 kompress 

- Enkeltmannspakke 

- Plastermappe

- Kirurgisk tape 

- 10 x 10 kompress med kun stoff 

-  4 stk 7 x 5 kompress

- Sårrens 

- 2 stk Gel for brannsår

- 2 par hanska

- munn til munn duk 

- 1 rull Gasbind 

- 1 rull Elastisk Bind

- Pinsett

- Ziplockpose 

- Redningsfolie 

- Litt Ibux og pinex

Har og ein sam splint, Alt utanom folie blir pakka i ein ziplock pose på ca 1.2 Liter,  og vege rundt 243G 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite rull plaster, et par sårservietter, et par kompresser, liten rull tynn sportstape, compeed stift, burn aid gel 2 stk engangs pakning, litt paracet, et par ceterizin, liten pinsett. Så ligger det vel noen vannrensetsbletter der.

har 2 mapper, en liten og en litt større. Innhold er gsnske likt men det er litt mer av hver ting i den store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

509 gram står det på hjemmesiden. Stor fordel at den leveres i vantett pose da. Den er riktig nok ganske tung. Så kan nok med fordel byttes med en lettere pakkepose om man er veldig på lettvekts kjøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OMG....

Og dette får dere bruk for når?

(Etter nesten 30 år med tur et par dager i uka, har jeg ALDRI opplevd å ha bruk for slike greier.

Og jeg har vært borte i en del ulykker og skader opp gjennom årene.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OMG....

Og dette får dere bruk for når?

(Etter nesten 30 år med tur et par dager i uka, har jeg ALDRI opplevd å ha bruk for slike greier.

Og jeg har vært borte i en del ulykker og skader opp gjennom årene.)

Forhåpentligvis får en aldri bruk for det. Er mange som aldri får bruk for bilbelte heller, men jeg tar det likevel på når jeg kjører bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåpentligvis får en aldri bruk for det. Er mange som aldri får bruk for bilbelte heller, men jeg tar det likevel på når jeg kjører bil.

Det er helt i orden at andre drar på en masse greier, men jeg er tilhenger av lett sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags tur er avgjørende for hva som pakkes av førstehjelp for min del. 

Og selvsagt erfaring. 

 

Dette er det viktigste for en vanlig fjelltur: 

Smertestillende vanlig (hodepine etc)

Smertestillende sterk (mot fiskefeber) 

Gnagsårplaster

Tensoplast eller sportstape (men ikke en hel rull!) 

Noen plaster 

Sterile kompresser

 

Ispose høres kanskje dumt ut for mange fjellfanter her inne, men på en tur som innebærer sykling har den muligens noe for seg..

 

 

Førstehjelp og førstehjelp...men kom jaggu godt med! post-6295-0-37761300-1437254761_thumb.jp

 

Nye fjellsko, ta med ekstra gnagsårplaster post-6295-0-31777800-1437255287_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte ett lite førstehjelps-kit på apotek 1. Har hatt det med på alle mine turer i år. Og har flere ganger hatt bruk for det. Blant annet så var jeg syyykt glad for å ha med conpeed gnagsårplaster ! Lite knivkutt i fingern var glad i ett plaster, og da sønnen til en kompis av meg klarte å få ett eller annet drit innpå øyet, var det en lettelse å ha øyeskyllevann tilgjengelig :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte ett lite førstehjelps-kit på apotek 1. Har hatt det med på alle mine turer i år. Og har flere ganger hatt bruk for det. Blant annet så var jeg syyykt glad for å ha med conpeed gnagsårplaster ! Lite knivkutt i fingern var glad i ett plaster, og da sønnen til en kompis av meg klarte å få ett eller annet drit innpå øyet, var det en lettelse å ha øyeskyllevann tilgjengelig :-)

Øyeskyllevann hadde jeg glemt. Det er også alltid med på turer over litt tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del har jeg med gasbind, plaster, sportstape, pinsett, Treo smertestillende brusetabletter, rensesprit, sikkerhetsnåler og gaffatape (som funker til det meste) samt en en halv ei med sterkt for evt. uforutsette lidelser..  Et lite speil har jeg også, om jeg skulle få en flis der sola ikke skinner.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåpentligvis får en aldri bruk for det. Er mange som aldri får bruk for bilbelte heller, men jeg tar det likevel på når jeg kjører bil.

Den eneste fellesnevneren der er at det er gjenstander man kan ha bruk for. Ispose eller rektaltermometer kommer ikke til å redde livet ditt.

 

Mange her tar med gjenstander som de ikke vet hvordan man bruker. Det eneste man egentlig trenger på tur er småting som kan fikses der og da slik at man kan fortsette turen (smertestillende, småkutt, gnagsår, fliser). Det meste annet kan improviseres med tøy fra klær (gjerne håndkle/bandana) og tape. Får man noe som er verre enn dette er det lite man kan gjøre annet enn å vente et helikopter og håpe man overlever.

 

 

Et lite speil har jeg også, om jeg skulle få en flis der sola ikke skinner.. :P

Det er godt gjort om du klarer det. Det fikk meg til å tenke på denne artikkelen :P

http://www.dailytelegraph.com.au/news/weird/nude-priest-falls-on-potato/story-e6frev20-1111117911401

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste fellesnevneren der er at det er gjenstander man kan ha bruk for. Ispose eller rektaltermometer kommer ikke til å redde livet ditt.

 

Mange her tar med gjenstander som de ikke vet hvordan man bruker. Det eneste man egentlig trenger på tur er småting som kan fikses der og da slik at man kan fortsette turen (smertestillende, småkutt, gnagsår, fliser). Det meste annet kan improviseres med tøy fra klær (gjerne håndkle/bandana) og tape. Får man noe som er verre enn dette er det lite man kan gjøre annet enn å vente et helikopter.]

En god oppsummering.

Skulle jeg få anbefale utstyr i tilfelle skade eller ulykke, måtte det være sambandsutstyr - i fjellet vil det si satelittelefon.

Skikkelig kommunikasjon kan gjøre forskjellen mellom liv og død.

(Derfor har jeg med en slik på tur.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sambandsutstyr er klart en bra ting, men om en ikke kan stoppe/bremse en større blødning om man er virkelig uheldig hjelper det lite.

Isposen min utgår fordi den ikke redder liv og at om man har bruk for den er turen over likevel, eneste den kan gjøre er å hjelpe deg å komme hjem for egenhånd å slippe utrykkning.

Har redusert mitt kit nå fra nesten 1 kg til ca 400 g, kunne jo knepet inn mer men siden det dekker to voksne, ett barn og en hund så er det greit nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst - jeg har ingenting med eller mot hva andre har i sekken. Ta gjerne med et helt sykehus. Andres problem, ikke mitt.

 

Det er tankegangen bak, jeg henger meg opp i.

 

Og slik jeg forstår det: det er det som kan gjøres noe med som er viktig, ikke hva som reelt er farlig.

 

Når det gjelder risiko for død i heia, så er det 4 ting som klart skiller seg ut. (egen teori…):

1 Snøskred

2 Fallulykker

3 Elvekryssing

4 Nedkjøling/hypotermia.

(Hvilken av de to siste tingene som tar flest liv er jeg i tvil om.)

 

Ingen av disse ulykkesårsaker kan hindres eller gjøres mindre alvorlig med mer førstehjelputstyr.

Erfaring derimot….

 

Når det gjelder skade, så er det først og fremst beina det går ut over i heia. Knær, ankler og muskler brukes og blir utsatt for skade.

Det er brudd, forstuvinger, overtråkk og slitte sener, som dominerer.

Jeg har vært borte i andre skader (sett bort fra mindre alvorlige sår og småskader) der øks har vært med i bildet. Men i forhold til skadde undersåtter, er antallet svært lite.

 

Nesten i alle de tilfellene jeg har kjennskap til, er det å få hjelp til den skadde det eneste virkelige problemet.

Bandasjer og liknende, blir brukt, først og fremst for å dekke til - skjule - sår. Da blir alt så meget bedre…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også Lifesystems Waterproof First Aid Kit sitt sett, men har heldigvis ikke hatt bruk for noe annet en plaster og smertestillende.

​Har også supplert med noe syrenøytraliserende, samarin og tilsvarende. Som har hvert kjekt å ha..

Settet har jeg med når hele familien er med, eller på korte dagsturer, da betyr ikke vekta så mye heller. Blir ikke de lange turene da.

Ellers komponerer jeg et sett for turen, med det jeg erfaringsmessig har mest bruk for i en tett forpakning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.