Gå til innhold
  • Bli medlem

Et beist og variert fiske nord i Femundsmarka


Jan Erik Hansen

Anbefalte innlegg

Annonse

Takk for en fin rapport Jan Erik, du tar gode bilder! At du deler opp teksten med mye bilder, og ikke minst avsnitt, gjør det veldig behagelig for den som leser. Så ut som du hadde en flott tur i et fantastisk del av landet, ble veldig nysjerrig på nasjonalparkens nordlige område. Hadde en skitur i vinter hvor jeg beveget meg et lite stykke nord for Røa vassdraget, utrolig fint terreng innover. Var bla. innom Gubbtjønnkoia. Ligger en film på kanalen min hvis det skulle være av interesse. (https://www.youtube.com/c/MagnusRismyhr)

 

Når trafikken øker til et område blir det enda viktigere at folk er bevist på hvordan de bruker naturen, slitasjen blir enda mer fremtredende som du påpeker. Det er en utrolig viktig problemstilling, særlig når vi ser tendenser til at flere og flere nordmenn ferierer og bruker sitt eget land som reisemål. Økt popularitet rundt det å ferdes i naturen er en kjempe positiv ting men kunnskapsnivået blant folk flest varierer veldig. Derfor er oppslagskilt som de vi ser i Femundsmarka en fin måte å informere på, for oss andre som vil litt vekk fra de mest trafikkerte områdene er sjelden det noe problem.

 

Takk for at du delte opplevelsen din med oss, god tur videre! :-) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra historie. Når det gjelder gjedde, det er flere som mener man bør fiske den opp ettersom det blir mye mindre annen fisk der det er gjedde. Nå vet jeg ikke om det gjelder for det vannet du var i, men flere steder oppfordres det til å fiske opp gjedda. 

 

Nå har jeg ikke spist gjedde men flere sier at det er veldig god spisefisk, bare man tar fileene. Skal prøve den når /hvis jeg får én.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble skikkelig misunnelig på turen din!

Det er en ting jeg reagerer på, og det at du snakker negativt om hvitfisk. Stekt abbor er nydelig (men har mye bein)! Fersk harr, mmm (men må være fersk).. Gjedde går også bra, men kommer lenger ned på lista.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste en kan gjøre sånn reint generellt, Femundsmarka er for kjent så det hjelper ikke så mye der, er å holde kjeft om områder en besøker; da får en oppleve få folk neste gang en er der siden lite folk oftest blir dratt fram som et positivt trekk. Mindre slitasje og søppel. Det er det ikke det samme som å nekte folk å gå der, men det er bedre at folk oppdager områdene i kraft av egen interesse! Da kan det være større sjanse for at det er mer seriøse folk som oppsøker områdene, og ikke noen som har sett litt Lars Monsen og skal prøve ut om detta er noe for en sjøl og ikke har de beste holdningene. At man ikke kaster søppel i naturen er barnelærdom, det kan de fleste nybegynnerne uansett forholde seg til. Burde kunne ha gjort det iallefall..

Det er bra det er satt opp infoskilt, noe det også burde ha vært gjort i de bynære markene også. Tross alt dyreliv som kan bli skada av søppel der også, og er også viktig for opplevelsen i hverdagsfriluftslivet for mange med mindre søppel å se. Det kan kanskje lage bedre vaner for folk før de kommer inn i feks Femundsmarka(ikke det at jeg har de helt store håpa for det da, for de som gir eff gir eff uansett kanskje). Uansett er det veldig bra at du tar opp detta i turrapporten! *tommel opp*

Fine bilder og fin rapport! :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en fin rapport Jan Erik, du tar gode bilder! At du deler opp teksten med mye bilder, og ikke minst avsnitt, gjør det veldig behagelig for den som leser. Så ut som du hadde en flott tur i et fantastisk del av landet, ble veldig nysjerrig på nasjonalparkens nordlige område. Hadde en skitur i vinter hvor jeg beveget meg et lite stykke nord for Røa vassdraget, utrolig fint terreng innover. Var bla. innom Gubbtjønnkoia. Ligger en film på kanalen min hvis det skulle være av interesse. (https://www.youtube.com/c/MagnusRismyhr)

 

Når trafikken øker til et område blir det enda viktigere at folk er bevist på hvordan de bruker naturen, slitasjen blir enda mer fremtredende som du påpeker. Det er en utrolig viktig problemstilling, særlig når vi ser tendenser til at flere og flere nordmenn ferierer og bruker sitt eget land som reisemål. Økt popularitet rundt det å ferdes i naturen er en kjempe positiv ting men kunnskapsnivået blant folk flest varierer veldig. Derfor er oppslagskilt som de vi ser i Femundsmarka en fin måte å informere på, for oss andre som vil litt vekk fra de mest trafikkerte områdene er sjelden det noe problem.

 

Takk for at du delte opplevelsen din med oss, god tur videre! :-)

 

Det enkleste en kan gjøre sånn reint generellt, Femundsmarka er for kjent så det hjelper ikke så mye der, er å holde kjeft om områder en besøker; da får en oppleve få folk neste gang en er der siden lite folk oftest blir dratt fram som et positivt trekk. Mindre slitasje og søppel. Det er det ikke det samme som å nekte folk å gå der, men det er bedre at folk oppdager områdene i kraft av egen interesse! Da kan det være større sjanse for at det er mer seriøse folk som oppsøker områdene, og ikke noen som har sett litt Lars Monsen og skal prøve ut om detta er noe for en sjøl og ikke har de beste holdningene. At man ikke kaster søppel i naturen er barnelærdom, det kan de fleste nybegynnerne uansett forholde seg til. Burde kunne ha gjort det iallefall..

Det er bra det er satt opp infoskilt, noe det også burde ha vært gjort i de bynære markene også. Tross alt dyreliv som kan bli skada av søppel der også, og er også viktig for opplevelsen i hverdagsfriluftslivet for mange med mindre søppel å se. Det kan kanskje lage bedre vaner for folk før de kommer inn i feks Femundsmarka(ikke det at jeg har de helt store håpa for det da, for de som gir eff gir eff uansett kanskje). Uansett er det veldig bra at du tar opp detta i turrapporten! *tommel opp*

Fine bilder og fin rapport! :-)

Takk for hyggelige ord Rismyhr og Lone Wolf. Området i nord er et fint sted å rusle rundt, og så er det litt mindre blokkmark en i sørlige deler. 

 

Kan tenke meg at området og koiene er fine for en skikkelig vintertur i furuskogen. Trivelig video du hadde laget Rismyhr. Har tenkt tanken, men ikke kommet meg så langt at jeg filmer selv (enda). Kanskje en dag.

 

Når det gjelder folk, søppel og holdninger i naturen så er jeg ikke tilhenger av å "holde ting hemmelig". En av grunnene til at jeg liker Femundsmarka er nettopp trivelige møter med andre turfolk. Alt med måte selvsagt. Men når det er mange folk som besøker området, så gjelder det å informere om hva som er god skikk med tanke på å vise hensyn og etterlate minst mulig spor.

 

Muligens at jeg fremtrer litt klagende i måten jeg skriver om slitasje og søppel. Burde kanskje være litt mer informativ, fremfor bedrevitende og belærende. Uansett så er dette noe de store aktørene burde ta innover seg, og vise mer ansvar for nå i "Friluftslivets år". Der har jeg bare sett en tendens til en støyende rekrutteringskampanje for DNT og andre organisasjoner, uten snev av sporløs ferdsel og etikk rundt det å ferdes i natur. Det blir bare "Kom deg ut, kom deg ute, del selfie med oss...". Det burde rett og slett være mer fokus på basiskunnskap om friluftsliv i friluftslivets år.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble skikkelig misunnelig på turen din!

Det er en ting jeg reagerer på, og det at du snakker negativt om hvitfisk. Stekt abbor er nydelig (men har mye bein)! Fersk harr, mmm (men må være fersk).. Gjedde går også bra, men kommer lenger ned på lista.

 

Ingenting negativt med hvitfisk, men når jeg går med skylapper og håper neste fisk på kroken er en skikkelig stor ørret skinner vel skuffelse over nok en harr på 400 gram gjennom :)

 

Ellers så er jo harren en morsom, og ikke minst pen fisk å få på kroken. Men du har rett i at den må være fersk, så den ender rett på panna eller bålet på stedet.

 

Når det gjelder Abbor og gjedde har jeg manglende erfaring med de fiskene. Vurderte et øyeblikk om jeg skulle steke den første abboren jeg fikk. Kikket undrende på den med et "Hva i alle dager gjør en med slike fisker?" blikk. Mente å huske noe om å flå fisken, men slo det fra meg og satset på ørret i stedet. Gjedde, ja..., morsom på kroken, men litt for stor for en person, og egentlig var jeg ganske mett akkurat da :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefin rapport og bilder. Fint presentert for oss som drømmer om det samme, men ikke kommer oss avgårde.

Angående hvitfisk så er jeg enig med @Lompa. Er redd Åbbor'n du heiv ut var den største bommerten på turen :D .

 

Takk for hyggelig lesning

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hørt at catch and release når det gjelder gjedder er dårlig fiskevannkultivering. Har spist gjedde i Femundsmarka selv, men det ble for mye salt på fisken (som vi bare grillet i folie over bål) som ikke falt i smak for min del. Kan spise det igjen, men kommer til å være svært forsiktig med saltet. Fortrinnsvis er planen nå å henge benfrie gjedde-fileter til tørk og gi de til bikkja (a la Lars Monsen) så lenge jeg har dekt eget matbehov på andre måter.

Regner med Bergensk fiskesuppe er glimrende for både harr og abbor om man ikke har mer spennende tilberednings-ideer, men abbor er veldig godt bare stekt/grillet også (men er en del jobb å få flådd/filetert). Abbor > Harr >> Gjedde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Flott rapport dette. Må si meg enig med flere her. Legg ut masse bilder, men drit i å si hvor det er. Det blir dessverre stadig flere mobile folk som ikke burde ferdes i utmark. Både nordmenn og nyankomne. Også enig i at gjedde funker bra i filetert tilstand. Kan steikes eller kuttes i biter i suppe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

 

Muligens at jeg fremtrer litt klagende i måten jeg skriver om slitasje og søppel. Burde kanskje være litt mer informativ, fremfor bedrevitende og belærende. Uansett så er dette noe de store aktørene burde ta innover seg, og vise mer ansvar for nå i "Friluftslivets år". Der har jeg bare sett en tendens til en støyende rekrutteringskampanje for DNT og andre organisasjoner, uten snev av sporløs ferdsel og etikk rundt det å ferdes i natur. Det blir bare "Kom deg ut, kom deg ute, del selfie med oss...". Det burde rett og slett være mer fokus på basiskunnskap om friluftsliv i friluftslivets år.

 

 

Det er dessverre blitt slik at DNT har utvikla seg mer og mer i retning av et privat eventkonsern. Om det har med samarbeidet med Thon å gjøre er ikke godt å si. Men jeg registrerer at hyttene og prisene begynner å minne mer om hotelldrift og at det er kosher med festivaler og konserter med hundrevis av folk og masse desibel. De har med seg instruktører, men jeg tror ikke de er så høye i hatten utenfor de oppmalte stiene og skiltingen de driver og perforerer landet med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanonflott turrapport! 

 

Hvitfisk i ferskvann = Ufisk

og det er selvfølgelig lov til å snakke negativt om den. Ufisken er en direkte næringskonkurrent til edelfisken (ørret/røye) og all ufisk skal selvfølgelig på land! Man kan enten spise den selv eller ofre den til reven. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin rapport og bilder. Er litt betenkt over beskrivelse av steder (med navn), men ok. Jeg betrakter meg ikke, som en fisker. Men det hender jeg slenger ut et snøre, en kastesluk, eller en spinner. Og i hjemlige trakter, brukes helst mark og dupp. Men det er trening av stående fuglehunder og jakt som jeg bruker mest tid på. Samt noe turgåing, syklig i naturen og kanopaddling, som opptar meg.

Angående hvitfisk. Har hørt folk som heller vil ha Harr, enn Ørret/Røye. De fleste svenske da. :) Og de har jeg truffet i Femundstraktene. Flere som hvert år tilbringer 1 - 2 uker, i Femundstraktene og fisker primært etter Harr. De har med campingvogn, eller bruker bobil og har frysesmuligheter.

Jeg synes både Harr og Abbor, er nydelige fisker. Har bare spist de som fersk fisk på tur. Men jeg vet om andre, som fryser ned. Hvitfisk holder seg også bedre i fryseren, enn feit fisk. Gjedde har jeg ikke smakt. Men de jeg kjenner som liker fisken, sper de ut ganske mye, enten med annen hvitfisk, eller poteter, o.l. og lager gjeddekaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super turrapport fra steder jeg ikke har vært enda i Femundsmarka, men neste år...

Veldig fine bilder!! 

Trist med all forsøplinga, da vi var ved Nedre Muggsjø i juni så vi mye søppel som var kastet der det pleier å stå en stor boks for søppel. Folk hadde tydeligvis tenkt at om boksen er borte så kaster vi søppelet her likevel....så uhorvelig lite gjennomtenkt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport dette. Må si meg enig med flere her. Legg ut masse bilder, men drit i å si hvor det er. Det blir dessverre stadig flere mobile folk som ikke burde ferdes i utmark. Både nordmenn og nyankomne. Også enig i at gjedde funker bra i filetert tilstand. Kan steikes eller kuttes i biter i suppe.

 

 

Fin rapport og bilder. Er litt betenkt over beskrivelse av steder (med navn), men ok. Jeg betrakter meg ikke, som en fisker. Men det hender jeg slenger ut et snøre, en kastesluk, eller en spinner. Og i hjemlige trakter, brukes helst mark og dupp. Men det er trening av stående fuglehunder og jakt som jeg bruker mest tid på. Samt noe turgåing, syklig i naturen og kanopaddling, som opptar meg.

...

Som jeg nevnte tidligere er jeg ingen stor tilhenger av å holde alt hemmelig. Til og med jeg startet helt uten erfaring en gang i forrige årtusen, og da var bøker og blader ( m.a.o. lenge før Internett var noe jeg hadde hørt om) gode ha når jeg skulle finne nye steder å dra på tur. Det er bedre å forsøke å være et godt eksempel, og kanskje litt "grinete gammel gubbe" i blant slik at også neste generasjon (eller ferske fra egen) blir glad i å ta vare på naturen.

Men jeg har et bevisst forhold til hva jeg deler, og hvor spesifikk jeg er. Jeg deler for eksempel aldri videre tips jeg selv har blitt fortalt. Jeg skriver heller aldri navnet på småvann, om ikke disse allerede er allment kjent i litteraturen. I slike tilfeller er jeg særdeles vag i beskrivelse av område (gjerne "et sted i indre Troms) og passer på å ikke vise for detaljerte fjell i bildene. Bilde av vannet uten navn er greit, for da må en allerede ha kommet frem før en får bekreftet at det var riktig sted.

I dette tilfelle fra Femundsmarka er navnene allerede kjent for den som vet hvor Femundsmarka er. Røavassdraget og håene, Revsjøen, Muggsjøen og Mugga er kjent fra Monsen på TV. Småvannene er bare grovt i hvilke del av Femundsmarka.

Kanskje er det også greit at folk ser at det er andre muligheter i Femundsmarka en Røavassdraget, Muggavassdraget eller Grøtådalen slik at trafikken sprer seg litt?

Oppsummert: Vil noen være sikker på at jeg ikke deler deres hemmelige storfiskvann er beste garanti å fortelle meg hvor det er. Da deler jeg det garantert ikke videre ;)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig holder jeg kjeft om steder/områder jeg liker, dog så kan jeg absolutt fravike det dersom området er veldig kjent fra før som feks Femundsmarka, Jotunheimen - en trenger kanskje ikke å gå ut med alle detaljer akkurat.

Ift tanken om at jo flere som kommer seg ut i naturen jo mer tar vi vare på den er på mange måter en logisk tanke å tenke, men likevel ingen beviselig sammenheng mellom det og økt naturvern. Da burde vi ha verna mer natur enn land med en svakere friluftskultur, som feks Sverige som var ganske tidlig ute med nasjonalparker.

Når det gjelder forsøpling så er mitt inntrykk at sportsfiskere er verst, presisering; langt fra alle - men finner mer rester etter folk ved fiskevann enn andre som ikke er fisk i eller er dårlig fiske i. Lett å se hva søppelet er etter iom at det ofte er fiskesener og tomemballasje etter fiskeutstyr. Men forsøpling bedrives av alle grupper på tur. Dessverre..

Men nettopp derfor satte jeg veldig pris på at det temaet om forsøpling ble tatt opp! Her er det mange som leser, sikkert mange nybegynnere også - og dermed så kan de få litt oppdragelse av at slike temaer blir dratt opp! Og som flere her har bemerka så har ingen ytra noe negativt om at det ble nevnt - heller motsatt! :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn

Jag tycker att mycket av det du tar upp bra och viktigt. Skulle till och med säga väldigt viktigt.

 

Bristande kunnskap är nog en del av förklaringen. Att sätta upp flera skyltar, informera mera är helt klart rätt väg att gå. Men för att kommam i mål så måste det diskuteras vad som är ett ok uppträdande för att komma åt det som jag anser vara det största problemet. Vilket är vilka attityder/normer/värderingar man har till naturen och sin omgivning. Här finns det mycket att jobba med! Här på fjellforum ser man ofta prov på mångfalden av attityder och normer/värderingar. Långt ifrån alla delar min syn :-) eller kanske det borde vara :-(

 

Min syn på saken formulerar jag så här: De som kommer efter mig har samma rätt som jag att få uppleva naturen som den var innan jag kom till platsen. Dvs jag skall inte påverka den på något sätt som lämnar spår. Jag är inte viktigare än någon annan.

 

I Femundsmarka så är det i första hand två saker som sticker ut som problem. Nedskräpning och bålandet. Båda är som företeelser onödiga och när det gäller nedskräpningen helt förkastlingt (ytterligare kommentarer är onödiga). I en nationalpark så är bevarandet av naturen, åt framtiden, det kanske viktigaste formålet.

Med onödigt när det gäller bål så menar jag att man inte måste fyre bål. Det efterlämnar sig spår och man använder sig av de ändliga naturresurserna (torra döda träd finns det begränsat av även i Femundsmarka) som finns på platsen (påverkar naturen på ett negativt sätt). Dessutom så får det väl anses vara olagligt att fyre bål då det oftast sker i skogen och i den varma årstiden. Av informationskylten så framgår det ju att endast snaufjellet är tillåtet och några andra tillrettelagte platser.

Jag hade med andra ord velat se en attitydförändring här när det gäller bålandet.

 

För dig och många är fisket en stor och viktig del av turen i Femundsmarka.

Numera fiskar jag inte, gjorde det som yngre. Då var det själva fiskandet, upplevelsen och naturen, som var det viktiga. Inte att dra upp en massa fisk eller att äta sig mätt på det.

Vilken fisk som är fin (edelfisk) och vilken som inte är det (vitfisk) är för mig ett förhållningssätt som inte hör hemma i en nationalpark. Att som det ges uttryck för i tråden, att man skall dra upp viss fisk och lägga på land (bedrive kultivering) är i mina ögon inte förenligt med forskriften för Femundsmarka.

 

Du skriver att du fortsätter fiska trots att du fått det du behöver, örret på 0,7 kg gånger två. Dett blir i mina ögon fel. Fiskar man i avsikt att få mat så skall man sluta när man har fått sitt behov tillgodosett.

Du hade kunnat byta ut trekroken mot en enkelkrok, då hade du minskat risken för att skada eventuell fisk som du får efter det. Jag klämde även in mothaket (?) på kroken, allt för att minska skadorna.

 

Det är flera som ger uttryck för att flera besökare ger ökat slitage. Det stämmer till viss del men det är det felaktiga uppträdandet som ger de stora problemen. Det är enkelt att göra tankeexprimentet, hur skulle Femundsmarka se ut utan allt skräp och alla bålplatser? Visst en del stigar/områden skulle vara slintna men i övrigt så skulle det inte vara något slitage att tala om. Det hade väl ändå varit trevligt om hela Femunsdmarka hade varit lika fil som den är i den områden som är lite besökta?

 

Med rätt attityd/normer/värderingar till naturen och sin omgivning så behövs inte kunnskap, det blir rätt ändå. Påstår jag oblygt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men jeg har et bevisst forhold til hva jeg deler, og hvor spesifikk jeg er. Jeg deler for eksempel aldri videre tips jeg selv har blitt fortalt. Jeg skriver heller aldri navnet på småvann, om ikke disse allerede er allment kjent i litteraturen. I slike tilfeller er jeg særdeles vag i beskrivelse av område (gjerne "et sted i indre Troms) og passer på å ikke vise for detaljerte fjell i bildene. Bilde av vannet uten navn er greit, for da må en allerede ha kommet frem før en får bekreftet at det var riktig sted.

 

Det stemmer ikke! Legger man ut et bilde av et vatn uten navn, men med bakgrunnsfjell så er det veldig lett å finne ut av akkurat hvor det er. Det gjelder også dersom man ikke har vært der sjøl. Det finnes tekniske hjelpemidler for den slags nå til dags.... Hvis du legger ut et bilde som viser bakgrunnsformasjoner og skriver at det er tatt "en plass i Indre-Troms" så tar det meg maks en 1/2 time forran PCen for å finne ut av akkurat hvor det er, dersom det skulle være fra en plass jeg ikke har vært på før!

 

Omtale av "viden kjente" fiskevatn er jeg ikke noen tilhenger av, dersom man har vært på en sånn plass og gjort bra fangst. Dette ganske enkelt fordi det er å kaste bensin på bålet og anbefale "alle" å dra akkurat dit isteden for at fiskerne blir spredt på alle vatnan i fjellheimen, evt ikke gidder å dra på tur. Mange som vet om gode fiskevann gidder sjelden å dra dit, men hvis man legger åpent ut om en storfangst fra et viden kjent vatn så kan man jo hurtigmobilisere en hel haug av folk på en gang.... 

 

All omtalen av Indre-Troms spesielt tiltrekker seg også unødvendig mye oppmerksomhet til akkurat den fjellheimen, samtidig som Nord-Troms si svære villmark ligger så godt som urørt av sportsfiskere i forhold. Og der er også maaaaange kanonbra vatn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder forsøpling så er mitt inntrykk at sportsfiskere er verst, presisering; langt fra alle - men finner mer rester etter folk ved fiskevann enn andre som ikke er fisk i eller er dårlig fiske i. Lett å se hva søppelet er etter iom at det ofte er fiskesener og tomemballasje etter fiskeutstyr. Men forsøpling bedrives av alle grupper på tur. Dessverre..

 

 

Noe drøyt å skylde på sportsfiskerne... :D Kan vel ha en sammenheng med søppelet du finner, at folk heller telter ved vann som har fisk?? Og det er vel også ganske naturlig at du ikke finner fiskesener og tomembalasje rund gode fiskevann? Og for å være ærlig, så tror jeg faktisk kråkereir av fiskesener og tomembalasje av fiskeutstyr blir oftere gjenglemt av dem som ikke fisker så mye. Er heller sjeldent man trenger å bytte snøre eller får kråkereir hvis man vet hvordan man legger på senen, og veit å bruke kvalitetssvivler. Og en sporsfisker har favorittslukene sine allerede klare, ikke nyinnkjøpt for turen sin del..  ;)

 

Ellers så vil jeg takke for en kjempefin rapport! Femundsmarka er virkelig ett område som frister veldig, selvom området virker noe slitt og forsøplet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.