Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Niak 1,5


RuneH

Anbefalte innlegg

Vet ikke om noen her har prøvd det på høyfjellet enda(?), men det er nok som du sier en grunn for at de har klassifisert det "Yellow label". Men mens vi venter, her ser du at det går unna for den litt mindre storesøstra  Unna:

Wildcamp with Hillebergs Unna and some stormy weather
https://youtu.be/HX-44w7oQl4?t=425

Bivouac on top of Montcalm (3077m) with fierce winds
https://www.youtube.com/watch?v=Rr7gn400MGo

Hilleberg Unna with strong wind
https://www.youtube.com/watch?v=Yrz6NzBsoOk

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 timer siden, zimwalker skrev:

Vet ikke om noen her har prøvd det på høyfjellet enda(?), men det er nok som du sier en grunn for at de har klassifisert det "Yellow label". Men mens vi venter, her ser du at det går unna for den litt mindre storesøstra  Unna:

Wildcamp with Hillebergs Unna and some stormy weather
https://youtu.be/HX-44w7oQl4?t=425

Bivouac on top of Montcalm (3077m) with fierce winds
https://www.youtube.com/watch?v=Rr7gn400MGo

Hilleberg Unna with strong wind
https://www.youtube.com/watch?v=Yrz6NzBsoOk

Ja, Unna tåler det meste ser det ut til. Jeg har faktisk akkurat kjøpt et slikt, men vurderer å bytte mot et Niak da jeg ikke telter på vinterstid uansett.

Men jeg er helt avhengig av at Niak tåler skikkelig vær, vind og småtøff bruk. Grunnen til at jeg evt vil bytte er pga det lille forteltet og den ekstra lille plassen i innerteltet. Ikke enkelt dette...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Kimmern skrev:

Ja, Unna tåler det meste ser det ut til. Jeg har faktisk akkurat kjøpt et slikt, men vurderer å bytte mot et Niak da jeg ikke telter på vinterstid uansett.

Men jeg er helt avhengig av at Niak tåler skikkelig vær, vind og småtøff bruk. Grunnen til at jeg evt vil bytte er pga det lille forteltet og den ekstra lille plassen i innerteltet. Ikke enkelt dette...!

Nei ikke enkelt, valgets kval :) Tenkte at når du fikk se disse snuttene så kunne du tenke deg inn i et Niak under samme værforhold. Niak har samme stenger som Unna forstår jeg, men altså tynnere duk, og duken ligger noe høyere opp langs kantene (så vinden kanskje får bedre tak, vet ikke)....   I den første av de tre videoene (den av Hans Petter Osvold) gikk det jo forøvrig ikke bra med Unna da!

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, zimwalker skrev:

Nei ikke enkelt, valgets kval :) Tenkte at når du fikk se disse snuttene så kunne du tenke deg inn i et Niak under samme værforhold. Niak har samme stenger som Unna forstår jeg, men altså tynnere duk, og duken ligger noe høyere opp langs kantene (så vinden kanskje får bedre tak, vet ikke)....   I den første av de tre videoene (den av Hans Petter Osvold) gikk det jo forøvrig ikke bra med Unna da!

Nei, det gikk ikke så bra med teltet til Hans Petter! Og da stiller jeg meg undrende til hva Niak vil tåle under liknende forhold. Men det frister med ekstra plass, fortelt og lavere vekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Om man går inn på: no.hilleberg.com/SV/om-tälten/att-välja-rätt-tält/?language=SV

Og klikker der på lenken bak der det står: "Bestäm vilken Label som bäst motsvarar dina behov"
Så kan man bl.a. lese at:

Sitat

"Vet du att du endast kommer att använda ditt tält i fint väder och på mindre exponerade platser, och vill ha den absolut lägsta vikten - även
om det reducerar din säkerhet och komfort och tältets livslängd - kan du överväga ett Yellow Label-tält. Men kom ihåg att innertältet på tält där
yttertältet inte når hela vägen ner till marken riskerar att bli genomblött på grund av drivande regn
. Så om du kan tänkas utsätta ditt
tält för hårdare förhållanden, oavsett om det är vår, sommar eller höst, är ett Black eller Red Label-tält där yttertältet når hela vägen ner
till marken ett bättre val. Om du tvekar - gå upp en kategori!"

(leste om dette i en forumtråd på utsidan.se)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hentar dette teltet på posten i morgo, tilsendt frå Hilleberg for testing.

Med tanke på interessa for dette teltet, ser eg føre meg at det kunne være konstruktivt med ei rådføring mtp innhald i den endelege artikkel som skal seie noko om dette. Testdelen av forumet her er under utvikling, og det krev øvelse å produsere testartiklar med gyldigheit og høg kvalitet. 

Hadde difor synes det var TIPPTOPP om de kjem med gode innspel som de synes er verdt å tenkje over og seie noko om, i forkant.

Eg sjølv er svært spent på dette teltet, då eg synes det verkar tiltalande, men på same tid undrar eg meg over om det kjem til å greie seg ved "rufs".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe å tenke på:

Sitat

"Tresäsongerskonstruktion: yttertältets väggar går inte hela vägen ned till marken och myggnätssektionerna kan inte täckas för med tygpaneler."

Se tråden om Enan her inne. jf dette med at Enan (og Niak) har "åpen dør" (bare myggnetting).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått testet teltet ordentlig, men satte omgående på en ekstra bardun ved glidelåsen. Hempa finnes allerede, og vektforskjellen blir minimal. Greit å få duken litt ut. Kvaliteten virker veldig gjennomført. Sammenlignet med helsport lettvekt, virker det solid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, zimwalker skrev:

Noe å tenke på:

Se tråden om Enan her inne. jf dette med at Enan (og Niak) har "åpen dør" (bare myggnetting).

1 time siden, zimwalker skrev:Noe å tenke på:

Se tråden om Enan her inne. jf dette med at Enan (og Niak) har "åpen dør" (bare myggnetting).

Ja dette samsvarer med det eg betraktar som dei springande punkt for teltet i alle fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enan har vel rykte på seg å være et "varmt" telt, på tross av opptrukken duk. Dette skyldes sikkert lite indre volum.

Når det gjelder Niak så har jeg vurdert dette teltet selv. Med tanke på at det er et "1.5" telt, så kan det være interessant med en vurdering av hvor bra egnet det er for voksen med barn, eller enslig turgåer med hund etc.

En vurdering av hvordan teltet kan fungere i høyfjellet for tre-sesongs bruk kan også være interessant. 

Teltet er 220cm langt, men veggene virker bratte. Hvordan fungerer teltet for litt lengre personer som bruker oppblåsbart liggeunderlag? Til sammenligning så fungerer Rogen greit for meg som er 191cm, men Rogen er 230cm langt.

Jeg ser fram til å lese testen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bjørja skrev:

Enan har vel rykte på seg å være et "varmt" telt, på tross av opptrukken duk. Dette skyldes sikkert lite indre volum.

Når det gjelder Niak så har jeg vurdert dette teltet selv. Med tanke på at det er et "1.5" telt, så kan det være interessant med en vurdering av hvor bra egnet det er for voksen med barn, eller enslig turgåer med hund etc.

En vurdering av hvordan teltet kan fungere i høyfjellet for tre-sesongs bruk kan også være interessant. 

Teltet er 220cm langt, men veggene virker bratte. Hvordan fungerer teltet for litt lengre personer som bruker oppblåsbart liggeunderlag? Til sammenligning så fungerer Rogen greit for meg som er 191cm, men Rogen er 230cm langt.

Jeg ser fram til å lese testen :)

Gode innspel. Sjølv er eg 167 cm, så skal få arrangert fleire testpersonar på dette teltet. 

Høgfjell og tresesong vert testa. Eg padlar, går i høgfjellet, klatrar med meir, så skal prøve å få så variert bruk som mogleg, med omsyn til vær og terreng. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.6.2016 at 21.38, zimwalker skrev:

(leste om dette i en forumtråd på utsidan.se)

og der fant jeg også link til denne bloggen http://lina-hallebratt.blogspot.no/2015/09/298-15-tjaktjapasset-1-km-efter.html.

Sitat

"Det blev rätt så hårt väder under natten. Vinden tilltog i styrka och likaså regnet. Det var lite som att befinna sig i en tvättmaskin. Som tur var hade vi stormsäkrat tältet innan vi gick och lade oss, men vissa av dom hårdaste vindbyarna fick till att skaka om tältet ordentligt. Regnet piskade mot duken och på något vis hade hela golvet blivit blött under natten [..]"

Bildet nederst på siden, ser ut som et Niak. Kanskje hun var en av Hilleberg sine tester? Vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 31.3.2016 at 0:51 PM, zimwalker said:

Nei ikke enkelt, valgets kval :) Tenkte at når du fikk se disse snuttene så kunne du tenke deg inn i et Niak under samme værforhold. Niak har samme stenger som Unna forstår jeg, men altså tynnere duk, og duken ligger noe høyere opp langs kantene (så vinden kanskje får bedre tak, vet ikke)....   I den første av de tre videoene (den av Hans Petter Osvold) gikk det jo forøvrig ikke bra med Unna da!

Ser han skylder på han ikke fikk festet stakene skikkelig. Tror og jeg ville satt bardunene lengre ut og mer mot vinden. Uansett så tru ej Niak ville fått enda mere juling med tanke på den høye spalten imellom bakken og duken.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.6.2016 at 21.59, Timmey78 skrev:

Ser han skylder på han ikke fikk festet stakene skikkelig. Tror og jeg ville satt bardunene lengre ut og mer mot vinden. Uansett så tru ej Niak ville fått enda mere juling med tanke på den høye spalten imellom bakken og duken.   

Tenker samme. Gir vinden bedre tak. Niak er nå hva det er. Det er nok en fordel å ha det luftig under varme sommernetter. Og  et telt gir jo uansett mer beskyttelse enn en tarp, og enda litt mer enn ingenting. Men når høsten er der, så bærer man gjerne de grammene man sparte på et lettvektstelt med seg uansett, i form av bedre sovepose, undertøy og annet man har på seg i posen.

PS: For meg er dog Niak et spennende alternativ fordi jeg har andre mer solid telt å bruke når det kreves. Likevel spent på hvor lang man kan "tøye det" med Niak. Surt, vått, hustrig og vindfullt kan det jo bli hele året.

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, zimwalker skrev:

Men når høsten er der, så bærer man gjerne de grammene man sparte på et lettvektstelt med seg uansett, i form av bedre sovepose, undertøy og annet man har på seg i posen.

Det er en interessant avveiing, absolutt. Jeg valgte "lettvektsvarianten" Hubba Hubba NX som har noen cm glippe nederst på ytterduken, og ganske mye mesh i innerteltet, men skulle jo selvsagt ønske at det var like tett og lunt (og sterkt) som en Allak, som er ganske identisk mht plass i inner- og yttertelt.

Det nok vesentlig kaldere og mindre solid enn en Allak, men jeg får en del ekstra stash i sekken for de 1200-ish grammene jeg sparer på teltvekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjøpte meg et Niak og var ute en liten tur med det forrige helg. Det var altfor fint vær til å si at jeg har testet det ordentlig, men inntrykket så langt er bra. Det sto bra i den vinden som var, og det trakk vesentlig mindre i innerteltet enn forventet. Gulvet på innerteltet går høyere opp på sidene der hvor ytterduken er høyere, dette antar jeg hjelper en del.

Litt i overkant koselig med to personer i, men det går om man liker hverandre. God ventilasjon. Selv om det var godt og varmt på morgenen ble det ikke klamt.

To sekker og to par støvler fikk greit plass i forteltet. God plass i lengderetningen i innerteltet, har Synmat LW, og det var plass til klær og litt til i fotenden. 

Får ta det med ut i horisontalvær en dag for å se hvordan det takler det :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei.

Jeg kjøpte meg Niak på forsommeren og har nå brukt det på tre turer i forskjellig type vær, terreng og vindforhold.
Er fornøyd med mye men har et par innvendinger som jeg skal komme inn på når jeg har testet det ytterligere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 30. mars 2016 at 23.18, Kimmern skrev:

Nå spør jeg kanskje vanskelig, men er det noen som vet hvordan dette teltet vil oppføre seg på høyfjellet? Da tenker jeg på hvordan det vil takle vind. Hilleberg selv er veldig vage på hva Yellow Label- serien tåler. Sikkert for å ikke ta seg vann over hodet, forståelig nok. 

På den siste utflukten min med dette teltet så blåste det i perioder ganske friskt. Teltet står veldig, veldig bra. Mye bedre enn jeg hadde trodd. Men det blåste nesten like mye i innerteltet som utenfor 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
24 minutter siden, snillguttn skrev:

Er det bare jeg som sliter med fryktelig mye kondens i dette teltet?

 

/th0mas

Jeg har ikke Niak, men for meg ser det ut som teltet kun har skjørtventilasjon, og ingen ventiler. Det vil gi generelt dårlig ventilasjon i teltet, bortsett fra når det blåser mye. Teltet må plasseres mer utsatt for å oppnå tilfredsstillende ventilasjon. Synes vektfokuset har gått for langt med et slikt telt.

Dessuten vil effektiv skjørventilasjon gi redusert værbeskyttet areal i teltet, hvilket igjen gir høyere vekt pr bruksareal/-volum. Så det man tar igjen på vekt i ene enden taper man i andre. Skjørtventilasjon virker derfor litt mot sin hensikt.

Endret av qwer993
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.