Gå til innhold
  • Bli medlem

FF Lettvektstreff 2015 (FFLVT15)


7homas

Anbefalte innlegg

Beklager, men jeg tok altfor lite bilder denne gangen

 

Fredag

 

13:40 Rute 200 - Ekspressbussen fra Oslo til Hønefoss hadde et øyeblikk av identitetskrise da den langt fra er noen ekspressbuss. Det vil si – kan hende den kjører ekspress fra Sundvollen til Hønefoss, men fra Oslo Busstermainal til Sundvollen stopper den på alle stopp som finnes og noen ganger der det ikke er holdeplasser også virket det som. Bussen ble stappfull og vi var etterhvert 10-12 minutter forsinket, men med hytte-nabo Heidi som reisefølge gikk turen ok.

 

På Sundvollen var der bare å vente på Rakel som, uten at vi hadde spesifikt bestemt noe, jeg var rimelig sikker på skulle ankomme omtrent 15:00, som oss. Sundvollen....det er litt mer enn bare et kryss (ikke mye mer, men litt) så vi bestemte oss for å sette oss ved noen benker på bensinstasjonen så vi var lett synlige uansett hvor på Sundvollen Rakel måtte være, eller om hun skulle komme kjørende.

 

s20150703_151155_zpsyrcnf6ct.jpg

 

Da vi hadde spist is og sett på kart og enda ikke hadde sett noe til henne klokka 15:45 bestemte vi oss for bare å begynne å gå. Det var en del høydemeter som skulle tas første timen, så de kunne jo være ok å ta i bedagelig tempo. Og akkurat i det vi reiser oss opp fra benken får jeg øye på Zombie Apocalypse K-9 Response Unit-bilen til Rakel på andre siden av parkeringsplassen.

 

Rakel var, som "Response Unit" seg hør og bør klar til å gå med en gang, så vi satt avgårde oppover bakken, 3 personer og 2 hunder. Etter en runde med feilnavigering rundt på byggefeltet bestemte vi oss for å gå nedover igjen til der stien mot «Kongeutsikten» begynner. Akkurat i det vi kommer ned til stien møter vi et par nye FF fjes; Daniel og Jørgen som hadde kjørt bil fra Økern kl. 15.00 - så da var vi plutselig 5 personer og 4 hunder.

 

Stien oppover er en 1-3 meter bred ubehagelig hardpakket sak som stort sett går spiker-rett oppover. 130 meter for sent oppdager sjefs GPS-fikler Jørgen at vi har klatret noen meter for mye i forhold til den avstikker-stien vi skulle tatt, så da bærer det ned igjen littegrann til vi finner stien som skjærer østover og oppover til den krysser asfalten, går gjennom bregner og frodig underskog, forbi en hytte og spytter oss ut på en grusvei. Er vi oppe på flata? Ja, ser nesten sånn ut. Jeg har lyst til å bade. På kartet er det noen hundre meter til et lite vann så da lar jeg meg ikke be to ganger. Årets første dypp er himmelsk og etterhvert har alle fått vasket av litt svette og myggmiddel og er klar for nye utfordringer.

 

Det tar ikke lang tid før svetten pipler igjen. Vi er inne i årets hittil varmeste helg og det er meldt opp mot 30 grader i sør Norge. Da vi står og ser på litt kart og vurderer ferden videre over en stor setervoll hører vi folk nedenfor oss på stien og ikke lenge etter har alle hilst og vi er en svær gjeng på til sammen 9 personer og 4 hunder. Vi er ikke så langt fra dagens mål; Myromstjern, men det går ikke sti helt frem så vi må pløye gjennom et hogstfelt før vi til slutt står på feil side av vannet. Litt etter har alle hilst på en gammel kjenning; Roger, som sitter ved tjernets eneste leirplass og soler føttene mens han teller maur og ellers bare nyter. Tradisjon tro hadde Roger startet på Røa i Oslo dagen før, men mot normalt hadde han faktisk kommet frem denne gangen og ankom Myromstjernet omtrent 4 timer før oss andre. De fleste begynner å lete etter en ok plass for telt, tarper og køyer da treffets siste deltaker kommer smygende. Carl Christian var nok et nytt fjes for meg – artig at det stadig dukker opp nye fjes på disse FF treffene.

 

Av boliger mener jeg vi hadde følgende spredd rundt mellom furuer og maurtuer

 

Telt
Thomas
Jørgen
Heidi
Roger

 

Køye
Eirik
Siri
Amalie
Tor Magnus

 

Tarp
Carl Christian
Daniel
Rakel

 

Det var lite paprika å se rundt om middagsbordet litt senere, men diverse hjemmelagde brennere fikk kjørt seg så vannet kokte. En forbannet seg over at han ikke hadde med skje, en annen at han ikke hadde med multitool, men generelt var stemningen på topp. Verst var det for han som ikke hadde med myggnett.

 

Map%2001%20fredag_zpstbaxjgsk.jpg

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lørdag

 

Dagen opprant som forventet med god sommertemperatur. Sola lekte gjemsel bak et lett heklet teppe av hvite dotter og en gjeng lettvektere krøp frem fra mer eller mindre beskyttede ly.

 

Personlig angret jeg bittert over å ikke ha lagt noen striper silikon på tvers av bunnduken da jeg sømforseglet det nye teltet for makan til glatte har jeg ikke vært på siden min aktive ishockey dager. Natten ble tilbrakt på enden av liggeunderlaget som på sin side stort sett lå opp langs den ene veggen hele natten. Kan skryte av å ha verdens tykkeste, men smaleste liggeunderlag, men tror det er en tittel jeg gjerne donerer til noen andre.

 

Innerteltets utside var invadert av maur på krigsstien. De var særs lite imponert over han tjukken som hadde satt opp teltet tvers over alle filene maur-motorveien mellom furu 245 og tua. Må vaske innerteltet for det stinket maursyre der inne når jeg drev å pakket sammen pose og underlag. Fikk iallefall testet det nye teltet og, joda, amerikanerene kan lage innertelt som er både maur-, mygg- og knott-tette.

 

Dagens rute ble raskt lagt og kurs satt i luftlinje til blå-stien sør for oss. Var ikke så mange hundre meterene gjennom planteskog og blåbærlyng overgrodd blokkmark, men det ble noen nesteulykker på veien alikevel. Stor takk til Jørgen som kom med en hjelpende hånd der jeg på ryggen lå med sekken kilt ned mellom to blokker og bena høyere enn hodet som hang utover kanten av et to meter fall.

 

Vel nede på stien takker Rakel og hundene for seg og det ublide møtet med skogens vampyrer og vender nesa tilbake mot Sundvollen og mens vi andre ser i andre retningen og dagens mål sklir bomullsdottene vekk og bader veien i lys på vår vei mot Oppkuven. Føler meg litt som Jesus.

 

Det er en fin gjeng som slanger seg gjennom terrenget. Konstillasjoner av samtalepartnere kommer og går mens terrenget består. Nye og gamle emner diskuteres med gamle kjente og nye bekjentskaper må gjennom elementære spørsmål som «hvordan fant du Fjellforum», «hva driver du med» , «hvor lenge har du drevet med lettpakking» osv

 

s20150704_123748_zpsf3l49vby.jpg

 

s20150704_123756_zpsjrflwdqb.jpg

 

Midt på dagen sitter vi i solsteiken på Løvlia Skistue. Det er lite som minner om skisesongen. Heldigvis. Lett blanding av fotpleie, klesvask og selvbetjening i stabburet resulterer i kald læskedrikk og mens noen lager lunsjtaco sitter andre og tørker sikkel fra haka mens de lengtende ser på, rene klær og mer komfortable føtter før vi fortsetter.

Dagens mål var Oppkuven. Det er satt opp et utsiktstårn her som gjør at man, fra toppen, har oversikt over store deler av denne delen av marka.

 

s20150704_174210_zpsjn0ekfaf.jpg

 

s20150704_174255_zpsqld3qobk.jpg

 

Mission completed så da bar det i vei for å finne et sted å overnatte. Et par småtjern blir inspisert, veid og funnet for lette så vi trasker et par kilometer ned igjen til Store Oppkuvvannet. Tror samtlige tok seg en dukkert før allverdens middag igjen tilberedes over hjemmelagede rødsprit brennere. Skjønt, en og annen gassbrenner var tilstede. Kveldens mest populære måltid var nok Texas State Fair Chili fra Packit Gourmet med tre serveringer.

 

Noen tungpakkere hadde med seg mengder drikkealkohol, så det ble broderlig delt på snyltekopper mens knotten igjen summet seg og prøvde å løse gåten på hvordan å komme seg ut av et myggnett etter at man er blitt fanget på innsiden. Det ble i grunnen mye prat om knott og myggnett; maskestørrelse var nok et hetere tema enn vekt der og da, men antall knott vant. Verst var det nok fortsatt for han som ikke hadde med myggnett.

 

Map%2002%20loslashrdag_zpsh9b7ygmd.jpg

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag

 

Natten forløp bedre enn den før, men så hadde jeg også valgt teltplass med særs omhu. Etter nesten å ha korsfestet en hareunge med den ene Easton spiker-pluggen fikk jeg teltet til å stå på et vis. Med tuer på alle kanter ble det, som @Tor Magnus bemerket, ikke et oppsett som ligner det Tarptent har på hjemmesidene sine...

 

Rapport fra FF Tarptent treffet
Treffet ble avlyst grunnet for få fremmøtte. Én deltaker inget treff utgjør.

 

Rapport fra FF Dirty Girl Gaiters treffet:
Treffet ble hedret med fire deltakere, men var en blandet suksess da en hadde borrelåsproblemer og en annen hadde nye sko og glemt å sette på borrelås. For de to andre, meg selv inkludert, var det en ubetinget suksess. Ikke en eneste uønsket barnål eller annet fra skogbunnen i skoene.

 

Noen var tidlig oppe og hadde allerede spist frokost og pakket klart da andre sto opp og jeg tror jammen noen badet igjen, men etterhvert var samtlige klare for avmarsj. Tre stykker - Roger, Jørgen og Carl Christian - hadde bestemt seg for å ta den lange veien hjemover via Sognsvann, mens resten vendte nesa rett sør mot Sørkedalen.

 

Det var nok en fantastisk dag med strålende varm sol fra skyfri himmel og nedoverbakke hele veien hjem, på godt og vondt - godt for en litt sliten skrott og vondt for vannblemmene på føttene. Vannflaskene fylles titt og tømmes like ofte og rett som det er har vi asfalt under beina og venter på bussen som skal ta oss ned mot Oslos sentrumsgater.

 

Alt i alt sier appen Endomondo at jeg spaserte 45km dør-dør, inkl. ca 4km byvandring denne helga.

Takk for turen til alle som ble med.

 

Map%2003%20soslashndag_zps0mum3jsz.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.