Gå til innhold
  • Bli medlem

Østlandet - hvor kan 7åringen min padle selv?


Imp

Anbefalte innlegg

Vi vil på en 2-3dagers tur med kajakkene, og 7åringen har sin egen kajakk. Nå vil hun padle et nytt sted, og da trenger vi tips. 

 

Kriterier:

 

Innland/ferskvann

Ikke vindutsatt

Bilvei frem til vannet

Maks halvannen time fra Oslo

Mulighett til å sette opp telt

 

Smale, lange vann er fint. Jeg har sett på Telemarkskanalen og Gautefall, men trenger flere idèer, som ligger litt nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det ser jo veldig fint ut. Hvor er det best å komme til med bil?

Veldig greit å kjøre opp E16. Det står skilt til Bjoneroa. Det er visst mulig å komme inn fra andre kanter også, men det har jeg aldri prøvd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Halden kan man køre østover langs en kanal, og når man er kommet forbi nogle sluser op på det "høje" niveau ind mod svenskegrænsen, er der nogle indsøer og vandløb, som efter min bedste overbevisning opfylder jeres ønsker. Det kunne også være en mulighed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ser jo veldig fint ut. Hvor er det best å komme til med bil?

Det var jo et furomtreff der, tidligere i sommer. Så dette ble både beskrevet mye og det ble lagt ut bilder. Mulig de har lagt ut bilder etter turen også. Du kan kjøre til vannet, lesse og parkere i nærheten.

 

Det er blitt nevnt E16 og Bjoneroa. Men det kan være litt forvirrende, da du har to valg. Kort fortalt, så ligger Fjorda nord for Hønefoss og mellom Sperrilen og Randsfjorden. Største sjøen er Velmunden.

 

Jeg bor i Lier og bruker å kjøre Sylling og Jevnaker (inn på E16 et kort stykke, retning Hønefoss), men i utkanten av Jevnaker går en vei til høyre, som bl.a. er merket Bjoneroa. Da er det bare å fortsette den noen mil til Bjoneroa (på vestsiden av Randsfjorden) og du vil se et skilt på venstre side, som viser til Ådal. Følg veien til du ser skiltet til Fjorda og jeg tror også skiltet til Velmunden står der ennå. Det er en annen vei inn fra syd, men jeg har aldri brukt den, da en havner syd i Haukefjorden.

 

Men fra Hurum ville jeg kanskje kjørt via Drammen, så Hønefoss og inn på E16 retning Ådal (Nes i Ådal). Da kjører du på østsiden av Sperrilen, til du ser skilt til Bjoneroa, så Fjorda/Velmunden. Ellers er det bare å google Fjorda, Velmunden, så finner du både gode veibeskrivelser og en del info.

 

Tror kjøretiden er noe lengere enn det du ønsker. Kanskje en time ekstra fra Lier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god forklaring Tiur.  :flowers:

 

Svoger ringte meg for noen dager siden og inviterte oss på tur her i området, så da ble det slik denne gangen. Fire unger har kost seg enormt med sol og bading og padling og fisking i to dager. Satser på Fjorda før sommeren er over, for det frister veldig! Med 2 1/2 times kjøretur nytter det ikke å bli kjørt til/fra, som var planen denne gangen.

 

Lars M: Vi skal definitivt padle hele ruta fra Ørje til Halden bare ungene er litt større. :) Men takk for tips!

 

Takk for svar, alle sammen.  :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.