Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan har friluftslivet endret seg?


Friluftsnoob

Anbefalte innlegg

Kom over en artikkel fra VG idag som handler om luksus for våre nærmeste kusiner, campingfolket.  

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/sommer/naar-campingvognen-blir-finere-enn-huset-hjemme/a/23484442/

 

Men så tenkte jeg på, ny som jeg er innen telting, hvordan har egentlig friluftslivet endret seg? Jeg forstår jo at ting har blitt lettere, men har det blitt mer luksus og enklere å være på tur idag enn for 30 år siden? Og hva er de største endringene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har også bestilt meg Amok :D 

 

Men lurer på en ting angående den, (allerede off-topic), får man godt nok skydd mot vær og vind? Mtp at man ligger motsatt retning av vanlig hengekøye vil det vel være vanskelig å få tarpen til å ligge slik at man ikke får sideregn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På telt, klær og utstyrsfronten har det skjedd en god del ting. (Gore-tex f. eks).

 

Når det gjelder Selvbetjente/ubetjente hytter - som jeg besøker mest, er endringen mye mindre. Det er skjedd en del "forbedringer", men de fleste er mer eller mindre kosmetiske.

Det er fortsatt stearinlys som gjelder - selv om det er bedre "dekning" av solsellestrøm. Det vann fra bekk eller elv i stålbøtter, og gass til koking.

 

Dassen er fortatt helt enkel, og vask foregår i vaskevannsfat.

 

Alt som før.

 

(Endringene går på oppgradering av brannvarslere, og lys i boder og på dass - ledlys krever mindre strøm. Det er innført sortering av bosset, og jeg skifter i hvert fall sengetøyet oftere enn før. Madrassen skiftes fortere - Olav Thon har et eget fond for dette.

 

Det er også en negativ utvikling. Renholdet er blitt vanskeligere. Flere og flere lar være å vaske etter seg. Det er færre som tar i et tak med rydding og enkelt vedlikehold.  Og kravene som stilles er høyere. Det klages lettere (min personlige oppfatning)  For egen del vil jeg også legge til at det ikke så lett blir tatt hensyn til andre - f. eks ved ikke å ta med hund inn i hytta og liknende.

Men det "festes" mindre og alkoholbruken er gått ned.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

e (min personlige oppfatning)  For egen del vil jeg også legge til at det ikke så lett blir tatt hensyn til andre - f. eks ved ikke å ta med hund inn i hytta og liknende.

Men det "festes" mindre og alkoholbruken er gått ned.)

 

En liten digresjon rundt dette. Var på en godt besøkt og profilert hytte på det sentrale østlandet for et par år siden. Det er relativt fullt belegg, men utpå kveldinga kommer det et par karer med tung oppakning. De får plass på gølvet og er glade for det. Vel installert spør de pent om de kan få fyre seg en rev. Hehe, like før de røk rett ut igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten digresjon rundt dette. Var på en godt besøkt og profilert hytte på det sentrale østlandet for et par år siden. Det er relativt fullt belegg, men utpå kveldinga kommer det et par karer med tung oppakning. De får plass på gølvet og er glade for det. Vel installert spør de pent om de kan få fyre seg en rev. Hehe, like før de røk rett ut igjen.

Jeg har aldri opplevd noe slik, men vil muligens ikke gjenkjent en rev, om den bet meg i nesa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd noe slik, men vil muligens ikke gjenkjent en rev, om den bet meg i nesa...

 

En liten digresjon rundt dette. Var på en godt besøkt og profilert hytte på det sentrale østlandet for et par år siden. Det er relativt fullt belegg, men utpå kveldinga kommer det et par karer med tung oppakning. De får plass på gølvet og er glade for det. Vel installert spør de pent om de kan få fyre seg en rev. Hehe, like før de røk rett ut igjen. 

 

Hehe. Nå har ikke jeg prøvd dette, men det må vel være ultralettpakking! Mest rus på minst vekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en forandring i friluftslivets utstyr som jeg tror de "gamlekara" ville funnet noe underlig. Vi betaler nå i dyre dommer for å kjøpe utstyr som beviselig har dårligere kvalitet enn det utstyret vi har fra før. For å spare vekt. Det er utstyr som er vanskelig å reparere og som fornyes veldig ofte- og vi handler utstyr selv om vi kunne klart oss godt med det utstyret vi hadde fra før.

Underlig nok så tenkte vi ikke så mye på vekta på utstyret før i verden. Sekken SKULLE være tung når man startet turen, men var man en gjeng i lag var det viktig at man fordelte vekta likt kan jeg huske.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det egentlig forandret seg så mye? Man sover fremdeles I telt eller under åpen himmel av egen fri vilje, fisker og går lange strekkninger bare for morro skyld.

 

At utstyret forandrer seg er jo helt naturlig, det gjør det hele veien. Det som ble brukt på 70-80 tallet var jo high tech sammenlignet med det som ble brukt lengre tilbake I tid. Det vi bruker I dag vil være gammeldags om 30 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant veldig mange er det nok en helt annen utstyrsbeholdning enn tidligere. Dette skyldes sikkert både vår egen økonomi, hva som er tilgjengelig av utstyr og sikkert en hel rekke andre faktorer.

Jeg har en god kamerat som driver en sportsforretning. Han har sagt flere ganger at han har et inntrykk av at for mange av hans kunder så virker det som om det å kjøpe nytt og kanskje mer fancy turutstyr rett og slett er en erstatning for at de ikke kommer seg så mye på tur som de egentlig ønsker.

Det er jo unektelig noe tankevekkende ved det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mitt personlige plan er skikkelig fottøy og gore - tex det største framskrittet . Å slippe å pakke regntøy i sekken , og farvel til gummistøvler i heia er det beste . Mine første turer var med gummistøvler , uansett hvor varmt det var. Med ett par tøysko hengende utenpå sekken til leirbruk. Etter dette kommer dobbelduk teltene, som stort sett er de eneste som brukes nå. At sekkene ble større og større er jeg ikke sikker på om er en fordel. Jeg tar bare mer med meg da. Da jeg kjøpte min første sekk var det en 70 liters , og var den største sekken som ble tilbudt da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare en antagelse, men jeg vil nå tro at mulighetene for å bli hentet ned fra fjellet I "nødstilfelle" er større nå enn før. Vi har ihvertfall fått bedre sikkerhet med luftambulanse og bedre muligheter for å varsle, om røde kors har forandret seg merkbart over tiden vet jeg ikke.

 

 

Lurer selv på om folk var like opptatt av vekt før som nå. Skulle ihvertfall tro at holdbarheten på det man kjøpte dengang var mye mere prioritert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, første teltet jeg hadde nærkontakt med var i bomull. Aner ikke hva det veide, men vet det var myyye tyngre etter regnvær. Familien slet det aldri ut og det var lett å reparere.

 

Men enhver tidsperiode bruker hva de har og tilpasser seg forholdene. Er jo ikke så lenge siden steinalderen og de rekte rundt på høyfjellet den gangen også. Samme når du blar i DNTs årbøker - snålt utstyr, men de kom seg ut den gangen også.

 

Endringer... vanskelig... kanskje er flere av turene lengre enn før? Ikke nødvendigvis på grunn av utstyr, men fordi folk har mer fritid.

I matveien har det skjedd ting - mindre hermetikk og mer frysetørret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Det er en forandring i friluftslivets utstyr som jeg tror de "gamlekara" ville funnet noe underlig. Vi betaler nå i dyre dommer for å kjøpe utstyr som beviselig har dårligere kvalitet enn det utstyret vi har fra før. For å spare vekt. Det er utstyr som er vanskelig å reparere og som fornyes veldig ofte- og vi handler utstyr selv om vi kunne klart oss godt med det utstyret vi hadde fra før.

Underlig nok så tenkte vi ikke så mye på vekta på utstyret før i verden. Sekken SKULLE være tung når man startet turen, men var man en gjeng i lag var det viktig at man fordelte vekta likt kan jeg huske.

 

Det er et tveegget sverd.

 

Vekta på sekk og utstyr går ned, vekta på folk går opp. Sånn går no dagan. Billigste utstyret i dag er vel mest å anse som kjøp og kast og kolleksjoner som byttes ut som i moteverdenen. I gamle dager varte det livet ut og gikk i arv. Friluftsindustrien er utvilsomt, og paradoksalt nok, med på forbrukseksplosjonen, som all annen verdiakkumulerende, kapitalistisk virksomhet. Det virker å være et irreversibelt monster og en karusell man ikke får gjort stort mer med enn å være bevisst egne bidrag. Det er betenkelig når man ser utviklingen av en del plagg som tilvirkrkes i østen under vestlige merkenavn, som består av en coctail giftstoffer nok til å skremme vettet av de fleste. Billigst mulig og til flest mulig.

 

Men utstyrsrevolusjonen har også åpna for lettere tilgjengelighet. For en person som har mestret løssnøkjøring på 80-talls telemarkski, det vi i dag bare kaller fjellski, er lette fjøler av i dag en drøm. Likeså sko. I gamle dager var du et uansvarlig fjolls om du beveget deg i fjellet i joggesko. I dag fyker trailløperne over vidder og tinder med sine ørlette Salomons og La Sportiva, og for vanlige dødelige er disse en drøm å gå med om man er høvelig lasta opp. Og slik er det med mye annet. Sykler f. eks. Fra de gamle jernhestene på 80-tallet er det et hav til dagens carbonglis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Dette er bare en antagelse, men jeg vil nå tro at mulighetene for å bli hentet ned fra fjellet I "nødstilfelle" er større nå enn før. Vi har ihvertfall fått bedre sikkerhet med luftambulanse og bedre muligheter for å varsle, om røde kors har forandret seg merkbart over tiden vet jeg ikke.

 

 

Lurer selv på om folk var like opptatt av vekt før som nå. Skulle ihvertfall tro at holdbarheten på det man kjøpte dengang var mye mere prioritert.

 

Folk tok ikke like store sjanser. Det var respekt for fjellet, og er til en stor grad i også dag blant folk i fjellbygdene. Det eksisterte ikke mobilnett om du går langt nok tilbake. Å sette seg sjøl og andre i unødig fare var også belagt med skam, du viste deg som lite fjellvant. Slik var det ihverfall i bygdene da jeg vokste opp på 80-tallet. Det å klatre i fjell uten nok ferdigheter til å komme ned igjen på egen hånd, f.eks. I dag er folk helt komfortable med slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, første teltet jeg hadde nærkontakt med var i bomull. Aner ikke hva det veide, men vet det var myyye tyngre etter regnvær. Familien slet det aldri ut og det var lett å reparere.

Men enhver tidsperiode bruker hva de har og tilpasser seg forholdene. Er jo ikke så lenge siden steinalderen og de rekte rundt på høyfjellet den gangen også. Samme når du blar i DNTs årbøker - snålt utstyr, men de kom seg ut den gangen også.

Endringer... vanskelig... kanskje er flere av turene lengre enn før? Ikke nødvendigvis på grunn av utstyr, men fordi folk har mer fritid.

I matveien har det skjedd ting - mindre hermetikk og mer frysetørret.

Holder meg fortsatt unna frysetørret mat. Smakt et par ganger, og det fristet ikke til gjentakelse... 35 år gammelt Bergans Krypinn telt med bomull i innertelt. Glassfiberkano som er 35-40 år gammel. Trangia rødsprit apparat. Åsnes Sondre med Rottefella med wire bak helen i kombinasjon med Alfa lær telemarkstøvler til tindebestigning. En skikkelig bakstreversk nostalgiker? Største forskjell er vel lettere, vanntett bekledning og en plastkajakk som jeg bruker masse... Har stort sett beholdt det gamle utstyret så lenge det er inntakt og komplettert med nye ting etterhvert.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Nå har ikke jeg prøvd dette, men det må vel være ultralettpakking! Mest rus på minst vekt...

Vil tro at kokain passer ultralettpakkerne best. Trenger små doser, kan tas rett i nesa, trenger ikke verken røykeutstyr eller sprøyter.

Amfetamin kunne også gå bra. Da trenger man ikke lettpakking en gang. Bare poppe ei pille og gå i 15 timer uten å merke at man har sekk på ryggen...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amfetamin kunne også gå bra. Da trenger man ikke lettpakking en gang. Bare poppe ei pille og gå i 15 timer uten å merke at man har sekk på ryggen...

 

For lettpakkere er det jo ingen vits med amfetamin. Sekken er så lett at den merker vi uansett ikke og 12+ timers gange er ikke uhørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 år gammelt Bergans Krypinn telt med bomull i innertelt..

 

Innertelt? Du hadde yttertelt? Kanskje til og med i vanntett stoff? Snakker om luksus. Teltet jeg snakker om var en duk i bomullslerret. Tålte en skur, men etter jevnt regn om natta var det ikke bare teltet som kunne vris opp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, kun taket i innerteltet som er av bomull. Ulempen med teltet er at myggnettingen ikke har små nok masker. Sviknott kommer i gjennom. Har slitt med det i Velmunden og Vassfaret. Det er i grunnen en god grunn til å skaffe et nytt telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.