Gå til innhold
  • Bli medlem

Diverse spm om telttur


Utendørs

Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Snart starter ferien min, 3 uker uten noe som helst planlagt. Både deilig og litt kjedelig. Derfor ser jeg frem til å ta meg en tur eller to i skogen eller fjellet, men spørsmålet er hvor, og hva skal jeg ta med!

 

Jeg har vel vært en del på fjellet i min tid, men aldri planlagt en tur helt alene, samt bært alt selv. Jeg tenker ikke noen miniekspedisjon, mer en 2-kanskje-3-dagerstur. Så får jeg heller ta 1uke++ når jeg har mer erfaring. Noe som kunne vært veldig artig hadde vært å besøke 2-3 forskjellige vann iløpet av en tur.

 

Det jeg leter etter er:

- Fiskevann som ligger et stykke unna E6, men helst ikke mer enn 2-3 timer gåing. Jeg er ikke i toppform for å si det mildt.

- Være i troms, helst nord-troms

- Helst ikke andre folk der, selv om dette er umulig å forutse

- Gode muligheter for ørret og/eller røye

 

 

Foreløpig har jeg:

sekk, klær, sko, telt, liggeunderlag, sovepose, kaffekjele, gassbrenner og turbestikk.

Hva mangler jeg for en bra tur? Vurderer å kjøpe et sett med turkjeler og stekepanne, men vet ikke om dette blir brukt så meget hvis fisken ikke vil bite. Da blir det mest real turmat som jeg kan bruke kaffekjela til. Føler jeg har glemt noe viktig her, men kommer ikke helt på hva. tarp tror jeg ikke det vil være behov for (?)

 

 

 

Kan vel nevne at fiskinga er alfa omega for meg, selv om jeg liker friluftslivet og å oppleve naturen alene. Fisker mest med flue men kan alltids pakke med vanlig fiskestang også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Foreløpig har jeg:

sekk, klær, sko, telt, liggeunderlag, sovepose, kaffekjele, gassbrenner og turbestikk.

Hva mangler jeg for en bra tur?

 

Det er ikke all verden du trenger for 2-3 netter. Hver "lille" ting du kanskje får bruk for øker vekta på sekken. Det blir en avveining av hvor mye "komfort" man ønsker kontra hvor tung sekk man orker å bære. Selv liker jeg å ha med steikepanna, da jeg prøver å få til ihvertfall ett måltid pr. dag med noe annet enn real.

 

Ellers kan det være greit å ha: kart, kompass, kniv, sportstape/gnagsårplaster, litt førstehjelpsutstyr og myggmiddel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du skal på en kort tur; Sjekk værmelding i forhold til mulighetene for fluefiske. Bra forhold - kun flueutstyr. Dårlig forhold - ta med slukstanga. 

Til en lang tur har jeg alltid med både sluk og flue. 

 

Jeg er mest glad i stekt fisk. Salt, pepper og smør er alt du trenger. Dropp kjelen, ta med stekepanne. Kaffekjelen holder dersom fisken uteblir.  

 

Tarp er kjekt i skogen dersom været blir uggent. Har du muligheten til å lage mat i (for)teltet er strengt tatt ikke tarp nødvendig.

Men behagelig å sitte ved vannet, under tak, og speide etter vak. Eller vente på bedre forhold. I teltet ser du ingenting. 

 

Planlegg måltidene godt. Mat blir fort tungt. 

På tre dager er det også begrenset hvor mye klær du trenger. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vermeldinga sjekkes nok grundig ja, stoler aldri 100% på de, men de gir jo en pekepinn :)

Fortelt er nermest ikke eksisterende i mitt telt, får såvidt plass til sekken der. Men problemet med tarp er at jeg trenger trær, noe det er tildels lite av her i området. Men stekt fisk er nok mye bedre enn kokt synes jeg også. Vurderte alufolie, men blir nok stekepanne uansett.

Ser mange anbefaler å ta med potetmos som tilbehør til fisken, men hvordan lager man dette uten melk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kjøpt potetmos på pose med melk. Trenger bare litt margarin og vann.

Maggi med gressløk og melk. Kun vann og smør, og litt salt. Helt topp til fisk og annet proteinrik føde. Masse energi å hente i en pose potetmos. :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Du kan også bruke viking melkepulver, selges i store gulaktige esker. Ikke alle butikker har det, men selges ofte ut på landet. Vi bruker dette også til frokost i frokostblandingen eller havregrøten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også bruke viking melkepulver, selges i store gulaktige esker. Ikke alle butikker har det, men selges ofte ut på landet. Vi bruker dette også til frokost i frokostblandingen eller havregrøten.

Aha. Kjøpte en havregrynsgrøt sist men den hadde melkepulver i seg fra før. Men om man skal lage noe som krever 2 dl melk, bruker man bare 2 dl melkepulver da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.