Gå til innhold
  • Bli medlem

rutevalg Ruonasvagge – Gálbejávrre (sør for Hellmobotn i Tysfjord kommune og delvis i Sverige)


mk9981

Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg skal gå en tur i grensetraktene i Nordland i sommer blant annet går en etappe fra Ruonasvagge til Gálbejávrre (se kartskisse nedenfor). For bedre orientering kommer her linken til det aktuelle området i norgeskart:

http://norgeskart.no/#11/564800/7514224

 

Lurer på om noen har gått der. Det som kan bli kritisk er avsnittet langs Amasvagjavrre. Høydekotene og flybildene ser i utgangspunktet greit ut, men kan jo alltid hende det er noen bratte skrenter på noen meters høyde som ikke er synlige i bildene.

 

Siden det er en sti i kartet som går fra Hellmobotn til Amasvagjavrre, har jeg et lite håp om at den fortsetter langs vannkanten selv om den sikkert ikke er synlig i terrenget.

 

Fint om noen har noen kommentarer.

 

Planlagt rute:

 

p9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Annonse
  • 1 år senere...

Hei.

Lenge siden jeg sjekket forumet, men svaret er ja, det var fremkommelig. Riktignok med en del blindveier og litt småklyving, men vi kom altså inn i Padjelanta langs vestsiden av Amas. Er det regn (som det var mens vi gikk der), er det mange steder veldig glatt. Man går ofte på svaberg. Dette i kombinasjon med en tung sekk gjorde etappen til en av de vanskeligste som jeg har gått i løpet av mine 15 år med fjellturerfaring.

Her kan det faktisk være en fordel hvis det er mye snø igjen slik at man kan gå på gamle snøfonner. Da vi gikk der var det fullstendig bart.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.