Gå til innhold
  • Bli medlem

Utstyr sykle Norge på langs 2016


Jente93

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en tre år gammel Hybrid damesykkel som kostet 5000-. Egner en hybridsykkel i denne prisklassen seg til å sykle Norge på langs med? Eventuelt hva slags sykkel burde jeg ha? Noen erfaringer fra å sykle Norge på langs? Tar gjerne i mot alle mulige tips som omhandler langturer på sykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Kjøp ny sykkel. Vanskelig å si hva slags, kommer an på deg og dine preferanser, om du skal ha med telt og sovepose eller sove på hotell, om du liker oppreist sittestilling eller bukkehornstyre.

Selv ville jeg nok sterkt vurdert en cyclocross med rohloff e.l. type gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Er ikke så god på sykler, men hørt om cyclocross. Liker oppreist sittestilling (tror jeg), har ikke så mye erfaringer med å sykle langdistanser. Tenker å bruke maks 30 dager på turen. Foreløpig er planen å ha med telt og sovepose, men også sove på turisthytter og campinghytter langs veien. 

 

Hvilken prisklasse må jeg opp i for å få en god sykkel?

Trengs det mye øving for å sykle med sykkelsko?

Er det lurt å kjøpe sykkel nå slik at jeg kan øve med den frem til turen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg er ikke avvisende til å bruke den sykkelen du allerede har, men da bør slitedeler byttes (avhengig av hvor mange mil den er brukt). Bremseklosser bør byttes, eikene bør sjekkes, ev. rette hjulene. Mulig du trenger nye dekk med lavere rullemotstand. Service på sykkelen er lurt. For meg hadde dette kostet kun noen deler da jeg gjør alle jobber selv, men service med delebytte er kostbart nok. Bor du i nærheten av Oslo kan jeg anbefale Oslo Sportslager. Få en pris på alt og vurder det opp mot ny sykkel.

 

Å ha en sykkel med behagelig sittestilling er viktig, også en som er solid nok til å bære vekta.

 

Hvor mange gir har den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har en tre år gammel Hybrid damesykkel som kostet 5000-. Egner en hybridsykkel i denne prisklassen seg til å sykle Norge på langs med? Eventuelt hva slags sykkel burde jeg ha? Noen erfaringer fra å sykle Norge på langs? Tar gjerne i mot alle mulige tips som omhandler langturer på sykkel.

 

Enkle svaret er: JA

Det kommer an på kravene dine

 

Bernds%20Folding%20Touring%20Bike.jpg

 

Så kommer alle "men'ene"

  • Hvor mange tusen km har den gått på de tre årene
  • Hvordan vedlikehold har det fått
  • Hvordan bagasjemuligheter har den

 

En cyclocross er veldig lik en vanlig gate-"racer sykkel", men den har gjerne skivebremser og litt annen vinkel på gaffelen i tillegg til bredere og grøvre dekkmønster for bedre å takle grusveier og dårlig underlag.

 

Cyclocross er utviklet for kunkurranser i likhet med raceren.

Jeg ville gått for en touringsykkel om du skal bytte.

 

Uansett må du passe på at den sykkelen du kjøper har feste for bagasjebærer (bak som et minimum) og skjermer både foran og bak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert mulig å fikse hybriden slik at den blir noenlunde brukbar, men jeg tror du får en vesentlig bedre opplevelse om du kjøper en litt dyrere og litt bedre sykkel. Fint mulig å finne både en landeveissykkel, en cyclocross/grusracer eller en terrengsykkel til rundt 10.000 som er mer enn bra nok. Før du velger sykkel må du bestemme deg for hvor mye oppakning du skal ha med. Skal du ha med masse bagasje kan du ikke kjøpe rittsykler. Hvis ikke mener jeg en passe komfortabel rittsykkel er det beste valget. Husk også at det er mulig å ha bagasje i en henger bak sykkelen. Da trenger du ingen festepunkter og kan godt bruke en racer. 

 

At skjermer er absolutt nødvendig, som @7homas skriver, er jeg heller ikke ubetinget enig i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg valgt en sykkel for denne type bruk, ville jeg gått for noe komfortabelt og holdt meg unna rittsykkel. En slik tur er jo til for å nytes, ikke presse snitthastighet. 

 

Skal du telte? I såfall må du jo da ha med en del bagasje. Sånn jeg ser det, har du tre forskjellige løsninger for bagasje på sykkel som er akseptable (ryggsekk er uaktuelt for annet enn lett sekk med drikke og reservedeler og småstæsj).

 

1: Bagasjebærere på sykkel med vesker

2: Bikepacking-oppsett med seteveske, rammeveske og bæreløsning på styre og gaffelbein

3: Tilhenger

 

Skulle jeg valgt sykkel for denne type bruk hadde jeg helt klart gått for alternativ 1. En modell som huker av ganske mange punkter for meg er Surly Ogre, men det spørs jo litt hva slags pris du er villig til å betale, da denne nok vil koste litt med ferdig bagasjeoppsett http://surlybikes.com/bikes/ogre . Sender du på importøren www.bcsport.no en mail, kan de sikkert finne en pris til deg. Denne sykkelen er hvertfall laget for denne type bruk, med gode bagasjebrettfester både foran og bak, gode fester for skjermer, samt gaffel som har mulighet til å sette på bagasjebærere eller store flaskeholdere der og. Det mest prisgunstige vil nok kunne være å kjøpe en tilhenger til den sykkelen du allerede har. Skjermer er en stor fordel på tursykkel sånn jeg ser det, selv om det regner, er det veldig fint å slippe spruten fra underlaget i tillegg.

 

Kan også tipse deg om å legge inn et innlegg på forumet på www.terrengsykkel.no, sist dette var diskutert der var det et par stykker som hadde bra tursykler til salgs, så kanskje kan du gjøre et bra bruktkjøp?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste du trenger er et bagasjebrett til å få festet et par sykkelvesker på. Min søster med to venninner syklet Nordkapp-Lindesnes på de syklene de hadde, en hybridsykkel, en terrengsykkel og en landeveissykkel. Hun med tynnest dekk slet mest på grusveiene nedover Lister. Hun ene gjorde dessuten sport i å sykle hele turen i raggsokker og flippflapp'er, så sykkelsko er ikke noe absolutt must ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

......

At skjermer er absolutt nødvendig, som @7homas skriver, er jeg heller ikke ubetinget enig i. 

......

Fair enough

 

 

......

Skjermer er en stor fordel på tursykkel sånn jeg ser det, selv om det regner, er det veldig fint å slippe spruten fra underlaget i tillegg.

.....

Det sparer også deler av sykkelen fra en del slitasje fra stein- og sandsprut (sandblåsing i praksis). På en touringsykkel ser jeg ingen fordeler i å ikke bruke skjermer annet enn kanskje litt enklere tilgang til enkelte deler og når man må mekke litt langs veien. Også slipper man å få i seg lumske ting som ligger på veien. Tenker da ikke føsrt og fremst på oljerester, men bakterier og annen drit fra dyreavføring og roadkill. En dråpe er nok til at de neste dagene blir relativt kjipe.

 

Når man ser på de som sykler langt (touring, kryssing av kontinenter osv) bruker man skjermer. Touringsykler leveres typisk med skjermer. Jeg vil anta at det er basert på erfaring fra den typen bruk, men det er selvsagt subjektivt - jeg ville ikke syklet Norge på langs uten skjermer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Takk for alle tips og svar. Vurderer å kjøpe meg en bedre hybrid. Jeg og en kamerat syklet nesten 10 mil i går. Jeg prøvde hans hybridsykkel og fant ut at den var 10 ganger lettere å sykle på enn min, enda den var i samme prisklasse som den jeg har. Vi skal ikke sykle Norge på langs for å komme tidligst mulig frem, men for opplevelsene! Riktig sykkel er selvfølgelig viktig for at opplevelsen blir god, men er ganske sikker på at jeg trives best i oppreist sittestilling. I tillegg kommer jeg nok til å få mer bruk for en hybridsykkel senere i livet enn en cyclocross.

 

Kom gjerne med tips til gode hybridsykler, annet sykkelutstyr eller ting vi må huske på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelsko med festesystem (også kalt klikk-pedaler). Det er flere varianter, men jeg ville gått den for det klassiske SPD systemet. Med sko som sitter fast vil all energi bli omdannet til fremdrift istedetfor å rett ut i ingenting. Du kommer til å dette i bakken minst en gang etter du begynner med "klikk pedaler". Som regel skjer det når du skal stoppe. Hastigheten er null, du skal sette ned foten, men får den ikke løs og deiser sidelengs i bakken til stor latter fra de som er i nærheten. Ingen skade skjedd, normalt. Du venner deg fort til at beina sitter fast og løsner etterhvert pedalen før du står helt stille og null problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for kombi klikk pedaler. Da kan du velge når det er praktisk å bruke klikkpedaler og når du vil sykle uten. Du trenger ikke å ramle av sykkelen første gang :D Men du bør passe på at klikkpedalene ikke er for stramme eller for løse. For stramme klikkpedaler medfører at du ikke enkelt kommer løs og da kan du dette. Når du skal få foten ut av klikkpedalene vrir du bare foten til siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at kombipedaler er smart fra dag-til-dag på en sykkel som brukes til alt mulig, men skal man sykle de 2600km fra Nordkapp til Lindesnes i ett ville jeg investert i ett par pedaler til denne turen og ferdig med det. Koster omtrent 500,- for en pakke SPD pedaler. Cleats til skoene koster 149,-

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikkpedaler. Kombipedaler er grusomt. Shimano XT er passe solid.

 

Finn noen sykkelsko somer passe stive, ikke konkurransesko. Gjerne med snøring, det reduserer sjansen for at noe blir ødelagt. Husk at det går an å sette flatt styre på en Cyclocross, da har du i praksis en lett og kvikk hybrid. Enkelte butikker selger også slike sykler med flatt styre ferdig montert, har sett det enten på XXL eller GMAX. Da i prisleiet litt under 10.000. Jeg ville også vurdert vanlig terrengsykkel, samme hvilken hjulstørrelse, også satt på et par raske og solide dekk, for eksempel schwalbe marathon. For eksempel en Nakamura grade 5.27 eller 6.29. Jeg er nesten helt sikker på at du sykler omtrent like raskt på denne som på en vanlig hybrid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Vi skal ikke sykle Norge på langs for å komme tidligst mulig frem, men for opplevelsene! Riktig sykkel er selvfølgelig viktig for at opplevelsen blir god, men er ganske sikker på at jeg trives best i oppreist sittestilling. I tillegg kommer jeg nok til å få mer bruk for en hybridsykkel senere i livet enn en cyclocross.

En god sykkel er viktig. Høres ut som en god hybrid er det rette valget (stiv gaffel), særlig med tanke på gjenbruk. Siden turen er opplevelse og ikke pes, mener jeg at den raskeste sykkelen er uviktig for denne turen. For senere bruk er det helt klart mer sykkelglede i en lett og god sykkel. Med vekt av sykkel, rytter og bagasje snakker vi om en del kilo. I 20 km/t er det ikke rullemotstanden som er den største fienden, men snarere stigningsmotstanden.

Stigningsmotstanden er avhengig av helling på veien i grader,og sykkelens, utstyrets og rytterens vekt. Luftmotstanden er avhengig av hastighet, vind, størrelsen på rytteren, klær, sittestilling og om man ligger på hjul. I 30 km/t vil helt klart luftmotstanden være den største faktoren.

Valg av punkteringssikre dekk med lav rullemotstand er viktig nok, noe jeg helt klart ville valgt. Andre har kommet frem til at rullemotstanden ved 20 km/t utgjør ca. 10%, og med en så lang distanse, sier det seg selv at dekk er viktig. Klikkpedaler (Shimano XT) er et godt valg. Terrengpedaler er løsere og lettere å komme ut av enn racerpedaler. Terrengsko egner seg også bedre til å gå med.

Jeg har selv landeveissykkel, terrengsykkel som er omgjort til gateracer og terrengsykkel. Har syklet i 25 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikkpedaler. Kombipedaler er grusomt. Shimano XT er passe solid.

 

Finn noen sykkelsko somer passe stive, ikke konkurransesko. Gjerne med snøring, det reduserer sjansen for at noe blir ødelagt. Husk at det går an å sette flatt styre på en Cyclocross, da har du i praksis en lett og kvikk hybrid. Enkelte butikker selger også slike sykler med flatt styre ferdig montert, har sett det enten på XXL eller GMAX. Da i prisleiet litt under 10.000. Jeg ville også vurdert vanlig terrengsykkel, samme hvilken hjulstørrelse, også satt på et par raske og solide dekk, for eksempel schwalbe marathon. For eksempel en Nakamura grade 5.27 eller 6.29. Jeg er nesten helt sikker på at du sykler omtrent like raskt på denne som på en vanlig hybrid. 

 

 

Den skjønte jeg ikke. Nå har jeg aldri prøvd rene klikkpedaler, så er mer nysgjerrig. Sykler veldig mye men har alltid likt tanken på at jeg også kan bruke sykkelen uten sykkelsko, derav kombi. Men du mener altså at rene klikkpedaler er mye bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skjønte jeg ikke. Nå har jeg aldri prøvd rene klikkpedaler, så er mer nysgjerrig. Sykler veldig mye men har alltid likt tanken på at jeg også kan bruke sykkelen uten sykkelsko, derav kombi. Men du mener altså at rene klikkpedaler er mye bedre?

Ja. Til pendling og sykkel som brukes til småturer til butikken etc. ser jeg behovet for kombipedaler, evt. flatties. Men til NPL bør man absolutt ha klikkpedaler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Til pendling og sykkel som brukes til småturer til butikken etc. ser jeg behovet for kombipedaler, evt. flatties. Men til NPL bør man absolutt ha klikkpedaler. 

 

Jeg sykler sånn 10-15mil i uka i nordmarka (trening). Så du mener altså at man bør ha klikkpedaler fordi de er overlegne kombi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler sånn 10-15mil i uka i nordmarka (trening). Så du mener altså at man bør ha klikkpedaler fordi de er overlegne kombi?

 

Litt av poenget er vel at rene klikkpedaler ofte er mye bedre laget enn de billige kombiløsningene av den typen med vanlig på ene sida og innklikkbar pedal på andre. 

 

Skal du ha noe kombilignende, ville jeg heller gått for noe ala dette. http://bikeshop.no/Sykkel/Komponenter/Pedaler/Klosser/Terreng/Shimano/Shimano-T700-CLICKR-Pedaler-Sort-sølv-SPDEPDT700-p0000027028

 

Men plattformløsninga på de der anser jeg egentlig for å være unødig vekt med mindre man vil sykle endel med vanlige sko på turen. Jeg ville heller kjøpt meg en kurant ren SPD-pedal og øvd litt med disse. XT eller M540-pedalene er bra og prisgunstige, jeg har tre par XT-pedaler det aldri har vært noe trøbbel med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ved rene SPD pedaler har man klikk på begge sider. Veldig kjekt vis man skulle være så uheldig å brekke innfestningen på ene siden. Jeg har klart det med kombipedaler for mange år sia og da var det ikke så kult å sykle videre...

 

Selv hadde jeg en mindre morsom hendelse med bagasjebrett jeg gjerne skulle vært foruten. Klarte å brekke bagasjebrettet under sykling. Hadde vel rundt 15kg på det tipper jeg på noe som skal tåle rundt 25kg. Resultat låst bakhjul og saftig bremsespor etter meg. Kan være lurt med henger vis man skal ha med en del last. Sykkelen blir også da litt mer stabil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.