Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal ha telt med mye opp- og nedpakking


Mcdilla

Anbefalte innlegg

Er ny på dette forum og angående telt, så har jeg null peiling. Er heller ikke forum for den type turer jeg er ute etter,  så derfor kom jeg hit. Grunnen til at jeg er her, er at jeg regner med at folk her har langt mere greie på telt enn det jeg har. Teltet skal kun brukes sommerstid og det skal være sommer når det blir brukt. Planen er å reise med telt med mc til europa og campe par dager på hvert sted, før jeg reiser videre. Mao det blir mye opp og ned pakking av telt. Skal campe på campingplasser rundt omkring. 

 

Jeg kjøpte en festival pakke i sommer hos xxl, til den nette sum av 550. Den besto av telt, sovepose og liggeunderlag. Selv med dette elendige utstyret ble jeg hekta på den slags ferie. Neste år vil jeg ha bedre utstyr, da jeg innså at komforten var elendig.

 

Jeg er interesert i å kjøpe ett kvalitets telt, som takler opp og ned montering. Må ha to innganger for god gjennomlufting og være 3 manns telt. Pga alt utstyr med mc kjøringen skjønte jeg at 2 mannstelt ble vel lite for en pers. Diameter på sammenpakket telt er mer interesant enn lengde på pakken, pga plassen jeg har bak ryggen på min mc. 

 

Sett på Hilleberg Kaitum 3 og det ser interesant ut.

 

Teltpakken vil oppleve masse fartvind i hastigheter opp mot 150 km/t (vil reise i tyskland  endel), jeg følger fartgrensene ellers

 

Håper noen kan hjelpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du skal ha et lettvint telt til camping på campingplasser så kan det være enklere og mer komfortabelt å kjøpe et litt romslig kuppeltelt, Gjerne med avtagbart overtrekk hvis det er godt vær. Da fungerer innerteltet som et myggtelt og det er godt og luftig på varme sommerdager. Kuppeltelt har også overlegen høyde inne i teltet. Kjøper du et skikkelig merke vil det også tåle en del vær. Kaitum er nok litt i overkant av hva du trenger til en campingplass og er nok mer arbeid å sette opp og pakke sammen.

 

Noe a la dette (telt med og uten overtrekk):

Tensleep%20Station%20Tent%20with%20fly-z

Tensleep%20Station%20Tent-zm.jpg

f2c66efd-7c54-4979-a3f5-bdc2a03d94d4.jpg

eb936936-3c20-4984-87b0-5154679e9af3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et telt kan bestå av innertelt og yttertelt. For én person bør et tomannstelt være stort nok, så sant det har et stort nok yttertelt. Ytterteltet har ikke myggnetting, men har full beskyttelse mot vær og vind. Poenget er at vekten og volumet blir mindre. Nå vil vel ikke vekt være noe problem for en med motorsykkel, men volum er vel en begrensning. 

 

Jeg har ingen anbefalninger på telt men vet at flere xxl butikker har slått opp teltene inne i butikken. Da vil det være mye lettere for deg å bedømme hvor stort yttertelt du trenger for å få plass til alt du trenger. I tillegg kan du se hvor stort volum det er når den er pakket. 

 

Hvis du vil ligge komfortabelt bør du kjøpe et oppblåsbart liggeunderlag. Dagens modeller er kjempegode, og slik jeg har erfart det er det ofte vanskelig å finne myke plasser på en campingplass. Jorda er ofte veldig hard. Egentlig ville jeg rådet deg til å bare prøve et billig et først, å se om det holder mål. 3,5cm tykt. Veier mye, men igjen så har vel ikke det noe å si for deg :) Liker du det ikke kan du sikkert kjøpe billig liggeunderlag i utlandet enn i Norge. 

 

http://www.xxl.no/villmark/soveposer-og-underlag/liggeunderlag/phoxx-self-inflating-mat-liggeunderlag/p/1098336_1_style#details

 

 

Sovepose sommerstid kan vel være hva som helst, så sant du ikke er nordpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med ca 400 teltdøgn fra MC i bagasjen har jeg gjort meg noen erfaringer.

  • Etter min mening trenger man ikke et svært telt (3 manns) for en person.
  • Sats på et telt hvor innerteltet kan slås opp separat, for ultimat ventilasjon
  • Vurdér om du skal finne et telt som er står selv uten bruk av plugger. Mange steder med tørt klima vil du oppleve bakken hard som betong når du prøve å få ned plugger. Hjelper ikke med klubbe i bagasjen når pluggene ser ut som lakrislisser etter første forsøk.
  • Ta med en tarp på ca 3x3 eller 3x4 meter med barduner. Flott med skygge/ ly og du er ikke avhengig av fortelt på selve teltet (tror det er vanskelig å finn selvstående telt med særlig stort fortelt)
  • Jeg pakker all bagasje i vanntette roll-top Ortlieb sidevesker og en stor roll-top-bag (jordmor-veske design). Mat og kjøkken i en sideveske. Klær og hygiene i den andre og telt, pose, underlag, tarp etc praktiske ting i jordmor veska, kanskje også et par klesplagg.
  • DIn sykkel og mulighet for feste av bagasje vil kanskje påvirke hva eller hvordan bagasje du må bruke. Sykkelen min har jeg bygget om mange ganger for å passe meg perfekt med tanke på både offroad egenskaper og håndtering av bagasje, men det du ser i bildene under har ikke noe problem med å sitte fast hverken i 150km/t, hopp i 100km/t massive washouts, bekkefar eller sinnsykt dårlig veier. Stort sett alle rammebolter knakk på et tidspunkt eller annet, men bagasjen satt like fint. Hadde ikke hatt samme fotrolighet til et telt som var festet separat. Det er mye lettere å feste en bag en flere mindre enheter.
  • Benytter utelukkende to flate stropper for å feste jordmorveska på tvers. Strikk er lite praktisk.

 

sPicture%20013_zpswcrlzwbn.jpg

 

Her er jeg riktignok på en 8-måneders tur og hadde sidevesker foran også, men de er i grunnen ikke nødvendige. MC camping er som å gå på tur - du har ikke med deg nytt skift for hver dag uansett så bagasjen er ikke noe større om du er borte i en uke enn ett år

 

sPicture%20097_zpsyiytnfsm.jpg

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har vært innom Hilleberg, hva med Anjan 3, teltet har god lufting og takhøyde på 105 og lett å sette opp Hvis du ikke har kjørt mye nedover i Europa kan jeg foreslå biltoget fra Hamburg som er i Munchen kl.08.00 dagen etter. Mye kule MC folk på puben ved jernbanestasjonen (Altona) Velger du biltoget så pass på at du kommer deg av like før elvtunnelen i Hamburg, bommer du her får du en stor runde før du er tilbake. Fra Munchen kan du kjøre over Brennerpasset og ned til Gardasjøen og overnatte der. Ha alle papirer og verdisake i tankveska og ha den alltid med deg. Jeg brukte selv tankveske med magneter og to sidevesker. Sideveskene var låst til sykkelen. Alt innhold var pakket i gjennomsiktige plastposer. Du kommer nok til å kjøre langt over 150, selv med naken sykkel som jeg brukte (Ducati Monster) går det greit. Pass på kjede, smøring og riktig stramming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange gode svar og tips. Jeg har toppboks og sidevesker på min mc, så tynne lange bager er ikke noe problem. Jeg hadde billig telt med minimal lufting, liggeunderlag og stol montert mot toppboksen. Det fungerte perfekt.

 

Billigteltet fungerte ikke i det hele tatt, men jeg ble bitt av basillen, så helt bortkastet var det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha telt som er lett å sette opp er teltene fra Hilleberg i en klasse for seg. Har et Keron 3GT, det har 4 stenger som er like lange, så det er ingen fargekodede åpninger. Stangkanalene har plass til to stenger så stengene er lette å få på plass, når de er på plass strammer du stroppene i enden på kanalen, deretter fester du to plugger i ene enden, strenner ut andre enden og teltet er i prinsippet oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 11.7.2015 den 11.04, 7homas skrev:

Med ca 400 teltdøgn fra MC i bagasjen har jeg gjort meg noen erfaringer.

  • Etter min mening trenger man ikke et svært telt (3 manns) for en person.
  • Sats på et telt hvor innerteltet kan slås opp separat, for ultimat ventilasjon
  • Vurdér om du skal finne et telt som er står selv uten bruk av plugger. Mange steder med tørt klima vil du oppleve bakken hard som betong når du prøve å få ned plugger. Hjelper ikke med klubbe i bagasjen når pluggene ser ut som lakrislisser etter første forsøk.
  • Ta med en tarp på ca 3x3 eller 3x4 meter med barduner. Flott med skygge/ ly og du er ikke avhengig av fortelt på selve teltet (tror det er vanskelig å finn selvstående telt med særlig stort fortelt)
  • Jeg pakker all bagasje i vanntette roll-top Ortlieb sidevesker og en stor roll-top-bag (jordmor-veske design). Mat og kjøkken i en sideveske. Klær og hygiene i den andre og telt, pose, underlag, tarp etc praktiske ting i jordmor veska, kanskje også et par klesplagg.
  • DIn sykkel og mulighet for feste av bagasje vil kanskje påvirke hva eller hvordan bagasje du må bruke. Sykkelen min har jeg bygget om mange ganger for å passe meg perfekt med tanke på både offroad egenskaper og håndtering av bagasje, men det du ser i bildene under har ikke noe problem med å sitte fast hverken i 150km/t, hopp i 100km/t massive washouts, bekkefar eller sinnsykt dårlig veier. Stort sett alle rammebolter knakk på et tidspunkt eller annet, men bagasjen satt like fint. Hadde ikke hatt samme fotrolighet til et telt som var festet separat. Det er mye lettere å feste en bag en flere mindre enheter.
  • Benytter utelukkende to flate stropper for å feste jordmorveska på tvers. Strikk er lite praktisk.

 

sPicture%20013_zpswcrlzwbn.jpg

 

Her er jeg riktignok på en 8-måneders tur og hadde sidevesker foran også, men de er i grunnen ikke nødvendige. MC camping er som å gå på tur - du har ikke med deg nytt skift for hver dag uansett så bagasjen er ikke noe større om du er borte i en uke enn ett år

 

sPicture%20097_zpsyiytnfsm.jpg

 Lekker sykkel og flott oppsett :-) Ser både lett og praktisk ut! Bruker du fortsatt ortlieb sideveskene 7homas? Og er det fra ortlieb sin moto serie eller sykkelserie? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, TEEDJAY said:

 Lekker sykkel og flott oppsett :-) Ser både lett og praktisk ut! Bruker du fortsatt ortlieb sideveskene 7homas? Og er det fra ortlieb sin moto serie eller sykkelserie? 

Takk :blush:   Den ser ikke sånn ut lenger ....har mekka litt :thumbsup:

De veskene jeg har på de bildene (som er fra 2005) er fortsatt i bruk nå 40K km senere, men i.o.m at den venstre vesken ble revet av sykkelen ved to forskjellige anledninger i 2005 og ikke lenger er vanntett har jeg nå kjøpt et nytt sett i fjor. Bruker de samme som før, som heter Moto saddle bags https://shop.touratech.se/moto-saddle-bags-pair-black-by-touratech-waterproof.html de har bare endret designet littegrann. De nye har også Touratech logo siden de har tatt over salget (Fra 2016 er det Touratech som ekslusivt selger motorsykkel serien til Ortlieb https://www.ortlieb.com/en/produkte/motorradtaschen/)

Jeg har tråsykkelvesker fra Ortlieb til tråsykkelen, kjøpt hos Fjellsport,  - Back-Roller Classic og styreveske.

White%20med%20Ortlieb_zpsxbqcsohr.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.3.2017 den 11.18, 7homas skrev:

Takk :blush:   Den ser ikke sånn ut lenger ....har mekka litt :thumbsup:

De veskene jeg har på de bildene (som er fra 2005) er fortsatt i bruk nå 40K km senere, men i.o.m at den venstre vesken ble revet av sykkelen ved to forskjellige anledninger i 2005 og ikke lenger er vanntett har jeg nå kjøpt et nytt sett i fjor. Bruker de samme som før, som heter Moto saddle bags https://shop.touratech.se/moto-saddle-bags-pair-black-by-touratech-waterproof.html de har bare endret designet littegrann. De nye har også Touratech logo siden de har tatt over salget (Fra 2016 er det Touratech som ekslusivt selger motorsykkel serien til Ortlieb https://www.ortlieb.com/en/produkte/motorradtaschen/)

Jeg har tråsykkelvesker fra Ortlieb til tråsykkelen, kjøpt hos Fjellsport,  - Back-Roller Classic og styreveske.

White%20med%20Ortlieb_zpsxbqcsohr.jpg

Takk for svar :-)  Og beklager avsporing i forhold til trådstarter. Se der ja, steike, mye flott arbeid du har gjort der! Har selv en 650 gs dakar 2002 modell. Fikk lappen i høst, og er kjempegira på eventurturer :-) Har alu kasser og mange pakksekker, men alukassene kan være litt skumle for bena. Aktuelt å selge de gamle veskene dine, om du tror den ødelagte er fiksbar? 

14115678_10157471775325045_8308165654317541953_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.