Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellsko og andre støttende hjelpemidler til dårlige ankler


t0bbEn

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har en problemstilling jeg håper noen av dere kan hjelpe meg med. Har siden tidlig tenår vært plaget med slakke leddbånd i anklene etter utallige overtråkk ift. med fotball. Dette resulterte i bl.a. et brudd i ankel med påfølgende omfattende operasjon med en lengre opptreningsperiode etter det. Leger og kirurger har dessverre avskiltet meg totalt ifb. fotball, MEN vandringen på fjell og vidde skal de søren ikke få ta fra meg, selv om de advarer mot tunge bører og lange etapper.

 

Så her kommer problemet jeg håper så inderlig å få hjelp til; HVA skal jeg bruke av fottøy for å sikre best mulig støtte for anklene? Og HVORDAN kan jeg sikre meg med andre hjelpemidler mot en eventuell overtråkk osv.?

 

Som du kanskje skjønner så er dette problemet ganske alvorlig for min del, da flere skader og overtråkk kan resultere i et forferdelig utfall ift. at jeg kan rett og slett bli avskiltet totalt. Tragisk, men sant. Nå skal jeg ikke ta sorgene på forskudd eller klage, da jeg vet mange sliter med mye av det samme eller problemer som er mye verre enn mitt, men jeg håper bare så inderlig at jeg ikke skal måtte gi avkall på et aktivt jakt og friluftsliv pga. elendige ankler.

 

Setter STOR pris på erfaringer og hjelp ifb. med dette! På forhånd, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For at fjellskoene skal være stabile for anklene så er det høyt skaft som gjelder, og at denne delen er så stiv som mulig. Mine fjellsko fra Hanwag har også et ekstra snøringspunkt jeg kan benytte meg av når behovet for ekstra stabilitet er tilstede. Jeg bruker det bare når jeg går på bre, (da for stive sko når jeg går på vanlige stier ikke er det mest behagelige), men det er kanskje noe du kan/bør se etter. Ellers så er sko i kategorien "Bre- og topptursko" typisk stivere enn klassike "fjellsko", men dette gjelder også sålen, hvilket ikke gjør dem like komfortable å bruke i litt mykere terreng.

 

Utover dette så tenker jeg:

- Gå med staver. Staver vil gi deg mer stabilitet, og vil fordele trykket vekk fra anklene til to nye punkter. Det minker også sannsynligheten for å miste balansen.

- Forsøk å redusere vekten du går med på ryggen. På dette forumet så kryr det av brukere som er opphengt i å pakke lett, så det er mye inspirasjon å finne.

- Vær ekstra oppmerksom når du begynner å bli sliten. Bratt ulent terreng (nedover), med tung sekk og slitne bein, da er man ekstra utsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.