Gå til innhold
  • Bli medlem

Holmeslett explorer st


møllerjo

Anbefalte innlegg

Nettop kommet tilbake fra 4 dager med mye+++ vær, vind/regn i Rondane, med nevnte telt.. 3 stk med mye baggasje. Veier noen kilo, men ett av de beste telta jeg har brukt, mtp plass, vind og vann.. så er det noen som er ute etter et alternativt familietelt, som tåler det aller meste,så er dette et veldig bra alternativ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Er på utkikk etter ett nytt telt. Holmeslet teltene er jo ganske fine. Hvordan er fortelt størrelse når du har fått inn utstyr der? Er døra trang i åpningen? Er glidelåsen loddrett eller kan man velge selv hvordan man vil åpne? Har du bilder av det forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er bra plass i forteltet, sitter ofte der og kokker, ofte sammen med bagasje.

Jeg har st modellen, med 2 fortelt, noe som jeg helt klart vil anbefale.selvsakt lit mere vekt da men..

Har ikke bilder av den på denne pc'n, men kan prøve å laste opp noen senere.

Mange stenger på teltet, men med noen prøveoppset, så fikser du det greit alene, også i endel vind.

Meget fornøyd over hvordan teltet takler vind, selv om mit er av forige årgang, å de nå har ennå bedre bardunering.

Kommer helt klart til å kjøpe ny typen, når/hvis jeg sliter ut denne.

Har også en wildvind jeg bruker når jeg skal vere helt skuddsikker, 3p telt, ala tarra, trango ol.

Frisport som har agenturet nå ser jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har ganske lenge hvert på leit etter ett stort familie telt med stå høyde. Har så vidt bare streifet innom holmeslet. Ikke er de noen video å se på de heller. Men så, her om dagen fant jeg ett explorer 4 på tilbud. 35% avslag på prisen. Så da er ett slikt telt på veg i min retning.

Men har du noen bilder liggende som du kunne tenke deg å laste opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Kunne gjerne tenkt meg flere erfaringer på dette teltet. Jeg gav opp lavvu, da kona foretrekker telt. Dermed er teltparken Keron 3 og Rogen. Problemet med det er at det savnes et større telt.

Det er vel kanskje ikke solgt så mange Explorer ST?

Endret av Bjørja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Explorer S4, varianten med ett fortelt. Det er fra 2004 tror jeg, så det er noen år gammelt nå. Varianten med to fortelt var ikke oppfunnet enda da jeg kjøpte mitt. Jeg har aldri savnet et ekstra fortelt, men hadde muligheten vært tilstede når jeg kjøpte teltet hadde jeg sikkert valgt to innganger.

Generelt er jeg veldig fornøyd med teltet og har brukt det på mange turer. Vi har brukt det både som familietelt og som telt på litt lengre turer med to til fire voksne. Som slagordet sier er dette virkelig telt du kan bo i. Det er stort og romslig og derfor svært komfortabelt innendørs. Jeg har brukt teltet mest på vinteren og pakker da teltet i hundesleden, så vekten har jeg aldri tenkt noe over.

For meg er det noen få, men klare bakdeler med et telt av denne størrelsen:
- Teltet har er et stort vindfang og er derfor krevende og kanskje umulig å reise i sterk vind. Tre voksne karer reiste relativt greit teltet i liten kuling, men om vi hadde kommet ut for sterkere vind som sterk kuling eller liten storm hadde vi nok kanskje endt opp uten overnattingsplass. Når teltet først er reist og bardunert tror jeg det står støtt selv i svært sterk vind.
- Takhøyden gjør at det kan være vanskelig å få komfortabel temperatur i gulvhøyde når det er skikkelig kaldt ute. Da tenker jeg primært -20 og kaldere. På lengre turer med hundespann har vi som regel to og noen ganger tre primuser tilgjengelig. Da er det ikke så merkbart, men er det kun én enkelt brenner i bruk blir det litt kjølig i liggehøyde.

Samlet sett er jeg veldig fornøyd med dette teltet. Særlig som familietelt til to voksne og to barn er det ypperlig. Det er ikke noe problem å ha lange fine kvelder i teltet og gjør familieturer lune og trivelige. Det er gode forhold for klestørk i toppen av teltet, noe som er viktig på tur med barn. Er man bare to voksne på tur så har man jo et hav av plass i teltet. Det er fort gjort å bli bortskjemt slik at andre telt virker små i etterkant.

Rondane 11-14 mars 028.JPG

Bilde av teltet i liten kuling. Vinden kommer inn fra venstre side i bildet.

 

Rondane 11-14 mars 033.JPG

Med tre primuser får du laget et respektabelt måltid og holder samtidig greit varmen.

Endret av Gisle Uren
Skrevet billedtekster.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Den 10.11.2015 at 12.49, Gisle Uren skrev:

Jeg har et Explorer S4, varianten med ett fortelt. Det er fra 2004 tror jeg, så det er noen år gammelt nå. Varianten med to fortelt var ikke oppfunnet enda da jeg kjøpte mitt. Jeg har aldri savnet et ekstra fortelt, men hadde muligheten vært tilstede når jeg kjøpte teltet hadde jeg sikkert valgt to innganger.

Generelt er jeg veldig fornøyd med teltet og har brukt det på mange turer. Vi har brukt det både som familietelt og som telt på litt lengre turer med to til fire voksne. Som slagordet sier er dette virkelig telt du kan bo i. Det er stort og romslig og derfor svært komfortabelt innendørs. Jeg har brukt teltet mest på vinteren og pakker da teltet i hundesleden, så vekten har jeg aldri tenkt noe over.

For meg er det noen få, men klare bakdeler med et telt av denne størrelsen:
- Teltet har er et stort vindfang og er derfor krevende og kanskje umulig å reise i sterk vind. Tre voksne karer reiste relativt greit teltet i liten kuling, men om vi hadde kommet ut for sterkere vind som sterk kuling eller liten storm hadde vi nok kanskje endt opp uten overnattingsplass. Når teltet først er reist og bardunert tror jeg det står støtt selv i svært sterk vind.
- Takhøyden gjør at det kan være vanskelig å få komfortabel temperatur i gulvhøyde når det er skikkelig kaldt ute. Da tenker jeg primært -20 og kaldere. På lengre turer med hundespann har vi som regel to og noen ganger tre primuser tilgjengelig. Da er det ikke så merkbart, men er det kun én enkelt brenner i bruk blir det litt kjølig i liggehøyde.

Samlet sett er jeg veldig fornøyd med dette teltet. Særlig som familietelt til to voksne og to barn er det ypperlig. Det er ikke noe problem å ha lange fine kvelder i teltet og gjør familieturer lune og trivelige. Det er gode forhold for klestørk i toppen av teltet, noe som er viktig på tur med barn. Er man bare to voksne på tur så har man jo et hav av plass i teltet. Det er fort gjort å bli bortskjemt slik at andre telt virker små i etterkant.

Rondane 11-14 mars 028.JPG

Bilde av teltet i liten kuling. Vinden kommer inn fra venstre side i bildet.

 

Rondane 11-14 mars 033.JPG

Med tre primuser får du laget et respektabelt måltid og holder samtidig greit varmen.

Hei. 

Ser du kommenterer at det pga størrelsen og høyden i teltet er krevende å holde varmen på vinter. Har selv en eldre modell som jeg har brukt meget flittig siden 2006, det het den gang da "Riverside", hvor du har mulighet på løsne et område av teltbunnen midt i teltet om ønskelig. Dette har jeg brukt å gjort på vinterturer, og utnyttet denne delen i midten til å grave en kuldegrop. Har fungert supert for meg, selv på dager hvor det synker under 20 minus ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger med på denne tråden her.

Vi har begynt å se etter nytt telt - blir nok primært sommerbruk (i Finnmark).
Hadde i utgangspunktet kanskje tenkt på lavvo, men nå har jeg begynt å se på Holmeslet Explorer S - som jo er på tilbud.

2 voksne og (snart) 3 barn. (Dvs at vi for alvor har vokst ut av 3-mannsteltet vi brukte sist sommer, som var koselig, men litt trangt med 2+2 :)

 

Blir nok ikke de lange turene, er jo begrenset hvor mye bagasje og barn man orker å bære. Så vekt trenger ikke å være avgjørende. (ser for meg at man tar bilen så langt det lar seg gjøre eller ev. sykkelvogn).

Plass? Explorer S har jo bare ett fortelt, slik at bagasje vel må inn i teltet, pluss at vi er 2 voksne og 3 mindre barn).

Varme? Sommer bør jo gå bra uansett, men blir jo fort kjølig her oppe :) tenker at det her er fordel med telt i forhold til lavvo

Fyring? Kommer vi til å angre på manglende fyringsmulighet (les: kos) 

 

Hvis lavvo? Er bomullsduk et bedre valg hvis vekt ikke er avgjørende? Har sett litt på Bison Tundra og Tentipi Jasper.
Og hvordan er lavvo uten innertelt  i forhold til mygg...?

Er det noen som har bilder av Holmeslet Explorer S/ST innvendig med folk slik at man kan få et bedre inntrykk av plassen?

 

mvh

Per

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, braper skrev:

Jeg slenger med på denne tråden her.

Vi har begynt å se etter nytt telt - blir nok primært sommerbruk (i Finnmark).
Hadde i utgangspunktet kanskje tenkt på lavvo, men nå har jeg begynt å se på Holmeslet Explorer S - som jo er på tilbud.

2 voksne og (snart) 3 barn. (Dvs at vi for alvor har vokst ut av 3-mannsteltet vi brukte sist sommer, som var koselig, men litt trangt med 2+2 :)

 

Blir nok ikke de lange turene, er jo begrenset hvor mye bagasje og barn man orker å bære. Så vekt trenger ikke å være avgjørende. (ser for meg at man tar bilen så langt det lar seg gjøre eller ev. sykkelvogn).

Plass? Explorer S har jo bare ett fortelt, slik at bagasje vel må inn i teltet, pluss at vi er 2 voksne og 3 mindre barn).

Varme? Sommer bør jo gå bra uansett, men blir jo fort kjølig her oppe :) tenker at det her er fordel med telt i forhold til lavvo

Fyring? Kommer vi til å angre på manglende fyringsmulighet (les: kos) 

 

Hvis lavvo? Er bomullsduk et bedre valg hvis vekt ikke er avgjørende? Har sett litt på Bison Tundra og Tentipi Jasper.
Og hvordan er lavvo uten innertelt  i forhold til mygg...?

Er det noen som har bilder av Holmeslet Explorer S/ST innvendig med folk slik at man kan få et bedre inntrykk av plassen?

 

mvh

Per

 

Hvis du ikke skal bære ville jeg også vurdert ett større telt. VI har nå både en lavvu (Varnger 8-10) og ett Hilleberg Atlas. Vi er 2 voksne og 2 barn 7 og 8). Skal vi ikke bære noe så er god plass veldig bekvemt. Da kan du faktisk lettere fyr og ha litt plass rundt som sikkerhet.

Taiga er også på tilbud fra tid til annen, selv om prisen på Explorer er veldig god nå ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, renzir said:

Hvis du ikke skal bære ville jeg også vurdert ett større telt. VI har nå både en lavvu (Varnger 8-10) og ett Hilleberg Atlas. Vi er 2 voksne og 2 barn 7 og 8). Skal vi ikke bære noe så er god plass veldig bekvemt. Da kan du faktisk lettere fyr og ha litt plass rundt som sikkerhet.

Taiga er også på tilbud fra tid til annen, selv om prisen på Explorer er veldig god nå ...

Prisen frister ja :) er nok omtrent det jeg ser for meg som makspris - så selv med tilbud så skal det nok mye til før jeg strekker meg etter Taiga.
Men plass i forhold til sikkerthet har slått meg...så godt poeng der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.