Gå til innhold
  • Bli medlem

Tynn dunjake til sommarbruk?


josteink

Anbefalte innlegg

Annonse

Er mange gode jakker der ute.

WM, rab, berghaus, og norrøna er noen av merkene som leverer utmerkede jakker.

Jeg selger for øyeblikket en lite brukt Marmot jakke med høy dunkvalitet som jeg tror vil være midt i blinken for kona dersom størrelsen er riktig.

Den ligger på kjøp/salgs forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg valgte billigløsningen i første omgang selv. KJøpte en slik http://www.xxl.no/klar/klar-herre/jakker-herre/dunjakker/stormberg-stavskar-down-jacket-dunjakke-herre/p/1104723_2_style

På tilbud for litt siden kostet den 299,-.

Er andedn og bare 625 cuin men jeg ville først teste dun å se hvor mye jeg brukte. Jakka har fungert fint den. Brukt den som supplement til den lette 3 sesongs pose jeg har mens det enda var noen minus. Sparte jeg vekta på å dra med en annen 3 sesongs som veier 2 kilo mer.

På fjelltur nå i ferie så blir den jakka med kontra tykk ullgenser. Jakke er såpass lett og tynn at den fint går under skalljakka mi.

 

Velger du dyr jakke med bedre kvalitet fra første stund så er det noe salg på Sportsnett nå på Rab https://www.sportsnett.no/kategorier/klaer/jakker/isolasjonsjakker?side=2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Arc'teryx sine tynne dunjakker, både cerium og thorium er veldig gode, selv gikk jeg for thorium fordi den har litt større dekkflate enn cerium. Bruker den hele året, om sommeren som en jakke å ha over om kvelden, og om vinteren under skalljakke. Disse er også av de peneste dunjakkene jeg har sett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mountain Hardwear Ghost Whisperer er en veldig lett jakke med imprignert/hydrofobisk dun av topp kvalitet.

For en vel uke siden hadde outnorth.no halv pris på damejakken, du kan sjekke om de har det fortsatt.

Har herremodellen og det er som å ha på seg "varmluft"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om primaloft er interessant kan jeg anbefale Arc´teryx Atom. Meget behagelig og lett jakke!

http://www.fjellsport.no/catalogsearch/result/?q=arc´teryx+atom

 

Jeg har Atom uten hette. Perfekt til bruk alene på sommeren eller under skalljakke.

Hvordan er den med hette tru? Så ut som den hetta var tilpassa hjelm...

Men så ut som en kjempe god jakke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er den med hette tru? Så ut som den hetta var tilpassa hjelm...

Men så ut som en kjempe god jakke :)

Hehe. Ser nok større ut enn den er, men jeg har ikke testet den med hette.

For meg er en slik jakke for de kjølige sommerkveldene og under skalljakka ellers i året. Da syntes jeg det er upraktisk og unødvendig med hette på den jakka. Smak og behag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ann på det feite hue som er inni det ;) hehe...

joda det er sant :)

 

Og hette er bare digg når mygg og knott begynner og pirke deg i hue...

 

Kan du anbefale en varm vinterjakke til fritid? :)

vekt har ingenting og si, bare den tåler en skikkelig snøstorm.. ca 3000kr hadde jeg tenkt..

litt tidlig å spørre, men er greit og ha noe å gruble på fram til den tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du anbefale en varm vinterjakke til fritid? :)

vekt har ingenting og si, bare den tåler en skikkelig snøstorm.. ca 3000kr hadde jeg tenkt..

Varme jakker finnst det massevis av, men gode hetter for uvær, er det langt i mellom. Eg har ikkje prøvd denne, men eg har den ufora skaljakka, og eg har i alle fall aldri opplevd uværshette som er i nærleiken så god som den jakka har. http://plusminusnoll.se/sv/produkter/vara-produkter/fodrade/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har brukt buksa derifrå dei siste 3 vintersesongane og har ingen grunn til å klage på kvaliteten. Synleg slitasje på enkelte punkt, men ikkje meir enn ein må rekne med etter så mykje bruk.

Jakka er ikkje så mykje brukt, men eg har ikkje noko å seie på kvaliteten der heller. Litt dårlege lommer, men ikkje dårlegare enn dei fleste andre jakkene på marknaden no. Hetta er av ein heilt annan verd, eg har aldri opplevd hette som fungerer i nærleiken så godt på nokon anna jakke. Men hetta går ikkje an å ta av, så då vel eg andre jakker til sumarbruk. Til normal vinterbruk vel eg bomull. Derfor vert bruksområdet lite for min del, men det er kun på grunn av eigenskapar som er heilt uavhengig av kvalitet.

Den fora jakka har eg derimot ingen erfaring med ettersom eg ikkje har behov for ei slik jakke. Men dersom jakka ellers passar til behovet, ville eg ikkje vera redd for å kjøpe.

Men du ville nok få fleire gode svar dersom du lagar ein tråd om vinterjakke, isatden for å spørre etter vinterjakke i ein tråd med lett sumarjakke som tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Ser nok større ut enn den er, men jeg har ikke testet den med hette.

For meg er en slik jakke for de kjølige sommerkveldene og under skalljakka ellers i året. Da syntes jeg det er upraktisk og unødvendig med hette på den jakka. Smak og behag :-)

Fikk aldri noe svar fra deg....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det ikke noe mer i det siste innlegget jeg skreiv?

Redigerte noen få min etter, så ikke sikkert du har fått det med deg ;)

 

Kan du anbefale en varm vinterjakke til fritid? :)

vekt har ingenting og si, bare den tåler en skikkelig kulde og snøstorm.. ca 3000kr hadde jeg tenkt..

litt tidlig å spørre, men er greit og ha noe å gruble på fram til den tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det ikke noe mer i det siste innlegget jeg skreiv?

Redigerte noen få min etter, så ikke sikkert du har fått det med deg ;)

 

Kan du anbefale en varm vinterjakke til fritid? :)

vekt har ingenting og si, bare den tåler en skikkelig kulde og snøstorm.. ca 3000kr hadde jeg tenkt..

litt tidlig å spørre, men er greit og ha noe å gruble på fram til den tid..

Usikker på hva du er ute etter. Kommer helt an på aktivitetsnivå. Ved lav aktivitet bruker jeg en gammel Bergans dun-jakke som er vanvittig god og varm. Ved høyere aktivitet går det stort sett i skalljakke med tilpasset undertøy / jakke under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på hva du er ute etter. Kommer helt an på aktivitetsnivå. Ved lav aktivitet bruker jeg en gammel Bergans dun-jakke som er vanvittig god og varm. Ved høyere aktivitet går det stort sett i skalljakke med tilpasset undertøy / jakke under.

 

Takk for svar :)

 

Sant, men er jakke til bare de aller kaldeste og mest snøfulle dagene.. blir ikke mer aktivitet enn måking og rolig gange..

Fant en flott jakke i går på helsport sin Outlet.. men dem hadde selvfølgelig ikke flere str igjen..

 

Link: http://www.helsport.no/summit-dunjakke-herre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke? er ikke det smak og behag?

mye en ikke trenger men som kan være greit alikavell...

 

Man trenger det ikke for å holde varmen i kroppen, så lenge man har med en skikkelig lue og har en skalljakke med skikkelig hette som kan snøres igjen. Om man ønsker å spare litt vekt er hette unødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.