Gå til innhold
  • Bli medlem

Langtur: Gjendesheim - Rjukan


gubb1

Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Jeg er i full ferd med å planlegge en lengre tur over fjells i august. Det er flere strekninger jeg har vurdert, inkl Jotunheimen-Voss, Finse-Rjukan (i en C-tur runt Hardanger) og nå siste men kanskje det mest intressante forslaget, Jotunheimen-Rjukan. Jeg trur kombinasjon av Jotunheimen, Skarvheimen og Hardangervidda kan gjøre seg ganske godt så akkuratt nå ser det ut som jeg vil gå for den. 

 

Men siden jeg er helt fersk med begge langtur (over 4 dager) och norske fjell har jeg litt konkrete spørsmål om hva jeg burdte tenke over. Først gjelder mat. Siden jeg går alene, eller i hvert fall mesteparten alene, vil det bli til å ta med mye mat. Jeg skal i tillegg bo kun i telt. Er det noen plasser langs veien der jeg kan få fylt opp med frystørka mat? Og så lurer jeg litt kring de hyttene, er det mulig som ikke DNT-medlem å komme in i stua å lade mobilen i tilfelle den dør? Er jo ganske kjekt å ha telefon hvis noe ville skje.

 

Jeg er og veldig hypp på å ta meg opp Galdhøpiggen i starten av turen. Har prøvd å førske litt på den, men finner ingen svar. Er det mulig (og lov) å trekke opp fjellet uten guide. Hvor lang tid regner man med fra Gjendesheim, 2 dager? 

 

Jeg har begynt å handle tinga mine, og telt skal jeg låne av kamerat. Men er det noe spesiellt jeg må tenke på i pakkelista utenom de mest selvklare tingene?

 

Og så:

mygg?

hvor mye regn?

bedre turforslag om ca. 15 dager?

 

allt gott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke noen hiver deg ut om du kommer og ber pent om å få ladet mobilen, men det er langt fra alle DNT-hyttene som har strøm.

Hvis du går der jeg tror, så er du i rekkevidde av noen private turisthytter hvor du kan prøve, men det enkleste er jo å la telefonen være av.

 

Det er postkontor på Finse, så en poste restante til deg selv full av festmåltider for de siste tre-fire dagene kan være tingen.

http://www.posten.no/kundeservice/postkontor-info?enhetsnr=124395

 

Uten DNT-medlemskap og hyttenøkkel går du jo glipp av matlagrene på Bjordalsbu og Kongshelleren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å gå opp Galdhøpiggen alene. Men personlig ville jeg heller valgt meg Glittertind.

 

Jeg har og vurdert det. Blir kanskje heller Glittertinden da, takk for tips..

 

Grimmer: Ja tipper det sikkert vil gå helt fint. Jeg har nok mobilen av meste tiden, men noen gang ibland kan det vare artig å høre på en podcast eller lignene når det blir kjedelig. Skal og se over muligheten og sende meg selv en postpakke, godt tenkt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ta med badesko! Supert ved alle elvekryssningene du må igjennom :) Gikk gikk fra finse til eidsbugarden for et par uker siden. Anbefaler Dnt medlemskap, det er mye snø og vann i fjellet. Var godt å komme inn på kongshelleren og Bjordalsbu, da det ikke var en bar flekk i nærheten av disse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

 

Jeg er i full ferd med å planlegge en lengre tur over fjells i august. Det er flere strekninger jeg har vurdert, inkl Jotunheimen-Voss, Finse-Rjukan (i en C-tur runt Hardanger) og nå siste men kanskje det mest intressante forslaget, Jotunheimen-Rjukan. Jeg trur kombinasjon av Jotunheimen, Skarvheimen og Hardangervidda kan gjøre seg ganske godt så akkuratt nå ser det ut som jeg vil gå for den. 

 

Men siden jeg er helt fersk med begge langtur (over 4 dager) och norske fjell har jeg litt konkrete spørsmål om hva jeg burdte tenke over. Først gjelder mat. Siden jeg går alene, eller i hvert fall mesteparten alene, vil det bli til å ta med mye mat. Jeg skal i tillegg bo kun i telt. Er det noen plasser langs veien der jeg kan få fylt opp med frystørka mat? Og så lurer jeg litt kring de hyttene, er det mulig som ikke DNT-medlem å komme in i stua å lade mobilen i tilfelle den dør? Er jo ganske kjekt å ha telefon hvis noe ville skje.

 

Jeg er og veldig hypp på å ta meg opp Galdhøpiggen i starten av turen. Har prøvd å førske litt på den, men finner ingen svar. Er det mulig (og lov) å trekke opp fjellet uten guide. Hvor lang tid regner man med fra Gjendesheim, 2 dager? 

 

Jeg har begynt å handle tinga mine, og telt skal jeg låne av kamerat. Men er det noe spesiellt jeg må tenke på i pakkelista utenom de mest selvklare tingene?

 

Og så:

mygg?

hvor mye regn?

bedre turforslag om ca. 15 dager?

 

allt gott!

 

Du får allt se till att ha bra kondition om du skall hinna gå denna sträcka på 15 dagar och dessutom hinna upp på Galdhöpiggen eller Glittertidnen med start på Gjendesheim. Men du kanske har bra kondition, vad vet jag...

 

Hur som helst; Gjendesheim - gilltertind tar 2 dagar, och då kommer du att befinna dig vid tältet vid glitterheim om du inte vill baxa över all packning över toppen och ned p västsidan till Spiterstulen (och det vill du troligen inte). Alltså, denna topptur tar 3 dagar extra jämfört med att skena söder över direkt från Gjendesheim, vilket jag skulle ha gjort.

 

Intressant tur-idé dock.

 

Mygg: Jag har aldrig haft några större besvär av mygg i dom här trakterna.

Regn: Ja, det får du räkna med. Statistiskt så kommer du att ha en hel del regn. Har du tur blir det bara 2-3 regndagar. Har du otur blir det 2-3 dagar utan regn. Svårt att säga i förväg, men du är i Norge och där regnar det.

Tag med en bra hatt. Skyddar både mot solg och regn.

 

Här är en bra:

http://www.magasinet.no/bekledning/hodeplagg/dovrefjell-jeger-n-vanntett-hatt

 

Ser löjligt ut men är förbannat praktiskt. Funkar att sitta på, ta kaffepannan från elden, går att vika brettet och ta vatten med när man passerar en bäck + mycket annat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tackar Johan för utförligt svar. Konditionen är la okej men å andra sidan så är det ju inte värre än att ta det i det tempo man själv känner man behöver. Har inget jag måste stressa till. Bra tips är ta glittertinden som dagstur och lägga pakkingen i glitterheim. Funderar på att eventuellt göra toppen istället för att ta sista sträckan över Hardangervidda, får se hur fötter och själ mår helt enkelt när det närmar sig. Jag är dock 100% klar för regn så det ska nog bli bra. Men är gamasjer ett måste för uppe nu. Mina skor går cirka 1 cm över ankeln.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.