Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av kano ally16.5 eller 18dr.


jarle-rb

Anbefalte innlegg

  • 3 måneder senere...
Annonse

Jeg har en 16,5 fots grønn Ally kano. Det er her plass til kun ett ekstrasete.Jeg har to småbarn.

Den minste plasseres på en pute i front, mens den største sitter på ekstrasetet i midten mellom meg og kona.

En familie på 5 trenger nok en18 fots. Sannsynligvis plass til 2 ekstraseter der.

Alternativet er 2 mindre kanoer (Barna vokser fort til)

Obs: Selv med trening tar det fort en liten time å bygge sammen kanoen. Ikke lett å gjøre alene heller. Oppblåsbar kano kan være et alternativ, men de finnes vel ikke i så store lengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok 18 fot er et godt tips ja. Når det gjelder montering klarer jeg min 15 fots alene på under halvtimen uten noe form for verktøy, så hvis ikke 18 fotern er helt annerledes er nok oppimot en time til montering noe overdrevet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr "en time til montering noe overdrevet!"

Jeg sliter med følgende ved alenemontering

- Duken blir ikke liggende symmetrisk over stenger og spanter.

- Det blir gjerne for stor spenning i duken over "spissene" på kanoen slik ar sømmene blir (for) sterkt belastet enten fortil eller baktil.

Uten verktøy (gummihammer el. lign.) ser jeg meg ikke i stand til å få banket på plass de tverrgående spantene.

Muligens går ting kjappere etterhvert som følge av at duken strekkes?

(Og hvis man hadde sett på monteringsvideoen som fulgte med B) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du.

Noen generelle tanker rundt Ally kanoer.

Har selv en 16.5 og den har vaert suveren til mitt bruk.

Pleier og bruke ca 20-30 min paa aa sette den sammen.

Den staar fram i elv og ved baering og pga de tildels ekstreme egenskapene i elv er den helt klart ikke noe foerste valg paa flatt vann.Mangler rettnings stabilitet og fart.

Tipper og trur att den roede serien er en del mere retningsstabil og defenitivt mere interesant strl messig.

Hvis jeg skulle hatt en kano til flatt vann og med temmelig grei annkomst ville jeg helt klart valgt en med vanelig stivt skall.Mere baat for penga.- Slite styrke,fart,stabilitet osv.-

Lykke til.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har Ally 18DR og er MEGET fornøyd.

Bruker 20 minutter å sette den opp når vi er 2 personer og stresser verre. Ellers ca 30-35 minutter, da gjør vi heller ingen teite feil under montering ;) Har ikke prøvd å montere alene, men skulle nok klart det. Litt slitsomt å sette på det første tverrspantet på midten bare, men det går...

Ellers er det jo meget bra plass i denne kanoen og den er utrolig stabil. Har padla i kuling på Hardangervidda bølger mye høyere enn kanoen. Med et spruttrekk i tillegg klarer du neppe å velte om du absolutt ikke vil (eller styrer feil i bølgene). Kanoen føyer seg med bølgene og ser ut som en banan stadig vekk, men flyter gjør den alltid :D Ingen problem å ha 2 ekstraseter i midten tror jeg, selv om jeg bare har ett selv.

Ulempe: Den er såpass lang at når den bæres bøyer den seg litt på midten.

Ulempe: Har liten eller ingen kjøl og driver veldig lett av med vinden. Det kan være litt slitsomt på store vann og mye vind.

Ulempe: Elv. Fungerer helt fint i ikke altfor kompliserte elver, men siden kanoen er så lang tar det litt mer tid å svinge. Skulle jeg padlet primært i elv ville jeg valgt 16,5DR. Men som sagt, jeg padler litt i elv og det går helt greit.

Fordel: Får plass i loftsboden.

Fordel: Lett å fikse hvis noe ryker, Bergans har veldig god service. Smådeler er ofte gratis.

Fordel: Har kjørt mye på stein og fortsatt bare merker under kanoen, ikke en eneste ordentlig ripe. På sidene derimot er duken ikke så tjukk. Men skulle det bli hull et sted er det bare å lime på en bit duk og den er like fin (hvertfall bortimot :-))

Jeg kjøpte en mindre Ally-kano, 15,5 fot for noen år siden til mine svigerforeldre. Dette var ingen kano for nybegynnere, vanskelig å padle, svinger veldig kjapt og føles litt ustabil uten ballast. Men på den annen side, kanoen er nå 10 år gammel tror jeg og den er kun litt lappet på kantene hvor årene har vært borti under padling. Under er den like fin, litt merker selvfølgelig, men ingen ordentlige "skrammer". Vi byttet også fjær i det ene spantet (fikk gratis fra Bergans). Ellers er det god som ny (selv om man selvfølgelig ser at den er noen år gammel). Jeg hørte også om en som har hatt Ally-kano i 25 år og som fortsattt bruker den (men det kan jeg ikke dokumentere). Så jeg vil påstå at kjøper man en Ally-kano har man en en meget bra kano i MANGE mange år.

Mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen..

Regna med en runde med de argumentene Kjetil kommer med og ikke veldig uenig med flere av de.

Men la oss ta slite styrke feks.Ja du kan lappe til du stuper men med hardt skall vil noedvendigheten av det avta dramatisk.

Ja du kan kjoepe deler (eller faa de av bergans) men med hardt skall vil dette behovet sannsyneligvis ikke oppstaa.

Og ja du kan lagre den paa loftet.

Spruttrekk og egenskaper i roeff sjoe er udiskutabelt, de er i en klasse for seg men rettnings stabilitet og fart er diskutabelt.

Jeg har kvesta kanoen et par ganger og begge gangene ville en type med hardt skall klart seg.

1 loefting med last.maa unngaas for en hver pris.(gjelder alle kanoer)

2 bretta kanoen rundt en stein i kvenna og maatte lappe sammen svinet med einer kvister og godt humoer.

Lange baeringer eller hvis man blir flydd inn og/eller skal paddle roeff elv da er ally suveren.Helst ikke pushe elve paddlinga for langt hvis man er langt fra folk.

Lange turer paa flatt vann med enkel adkomst og med tanke paa langsiktig slite styrke (skrubbing paa steiner og denslags) da ville jeg valgt stivt skall.

Ogsaa hvis jeg hadde planer om hissig elve paddling langt fra folk da ville jeg valgt stivt skall.Litt daarligere egenskaper i elv men litt mer og stole paa.Knakk sikkert 20 ledd i kvenna og det bidro ikke til flatt vanns egenskapene.Smaa nervoes de neste dagene og sliten etter alle baeringene.He-he.-

Aijt det var det.Blir kanskje ikke enklere dette her, men-men

God tur.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

>Men la oss ta slite styrke feks.Ja du kan lappe til du stuper men med hardt skall vil noedvendigheten av det avta dramatisk.

Så sant så sant, men når kanoen først ryker av en eller annen grunn, da kan Ally'en lappes enkelt, også underveis :?

Det var forøvrig interessant å høre at så mange spant i allyen røyk (Kvenna som nevnt)? I min 18' satt vi to personer fast på en stein midt i elva og kanoen stod i bananform (spissene ned, midten opp). Ingenting gikk ble antydning til ødelagt bortsett fra bittelitt bøy på den ene lang stanga, det så jeg først ved demontering og bøyde lett tilbake. Men det skal vel sies at disse stengene blir jo sikkert litt skjørere med åra vil jeg tro. Jeg ville vel uansett forsterke festene mellom langsgående og tverrspant ved padling i rød sjø eller elv, så de ikke løsner....det kan jo fort skje.

Men som det ble sagt, til familiebruk med enkel adkomst og litt hard bruk mot underlag, steiner, osv, over tid er jeg nok enig i at en med hardt skall stiller sterkt. Tror jeg ville valgt en plastkano isåfall. Den gir hvertfall litt etter hvis man setter seg fast på en stein. En aluminiumskano som treffer stein har ikke mye imot å tippe rundt umiddelbart.

Det er vel ingen som har prøvd å lage en slags kjøl/ror på Ally DR for å forbedre retningsstabiliteten i sterk vind?

Mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.