Gå til innhold
  • Bli medlem

Sportsnett - behandling av reklamasjon på liggeunderlag


esw

Anbefalte innlegg

Fikk problemer med delaminering på mitt thermarest neoair liggeunderlag, kjøpt hos Sportsnett. Underlaget var litt under 5 år gammelt. Dro til butikken og de sendte det inn til produsentet. Etter hvert får jeg melding om at dette er en klar reklamasjonssak og at jeg kunne komme innom og ta ut et nytt liggeunderlag. Siden modellen jeg hadde ikke lengre er i produksjon måtte jeg finne en annen modell. Det eneste de hadde i samme størrelse og i rektangulær utgave var en all-season utgave. Siden den var priset kr. 600,- høyere enn det jeg betalte for mitt underlag måtte jeg betale dette mellomlegget. Synes egentlig dette var litt drøyt, men siden det var like før ferie betalte jeg allikevel. Når jeg kom hjem googlet jeg litt og fant ut at flere nettbutikker (bl.a. outnorth, fjellsport) solgte dette underlaget kr. 800 billigere enn det den var priset til hos sportsnett. Det var til å med billigere enn mitt opprinnelige liiggeunderlag.

 

Alt i alt sitter jeg med litt vond ettesmak etter hele episoden. Sendte en mail til Sportsnett om dette, men den blir ikke besvart.

 

Hva synes dere om behandlingen jeg har fått. Burde det ikke være i en slik reklamasjonssak at en får et tilsvarende produkt uten ekstra lostnad? 

Andre som har tilsvarende erfaringer med Sportsnett?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nesten 5 år gammelt underlag byttet inn mot et nytt og bedre til 600,- syns jeg er en ekstremt god deal. 

Skal prise meg lykkelig om jeg kan bruke garantikortet på noe som er så gammelt. 

 

Men men, noen har andre oppfatninger av garanti og du fikk jo gjennomslag, så sånn sett burde du fått det til kr. 0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten 5 år gammelt underlag byttet inn mot et nytt og bedre til 600,- syns jeg er en ekstremt god deal. 

Skal prise meg lykkelig om jeg kan bruke garantikortet på noe som er så gammelt. 

 

Men men, noen har andre oppfatninger av garanti og du fikk jo gjennomslag, så sånn sett burde du fått det til kr. 0

 

Det er snakk om reklamasjon, ikke garanti. Det er to forskjellige ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn

Ta en titt på forbrukerrådets hemsida så kan du läsa vad som gäller.

Kan inte se att du blivit felaktigt behandlad.

 

Dina krav är att få det reparerat eller att få ett nytt. Det finns inga kvar av den 5 år gamla modellen, det alternativet faller bort. Krävde du att få det reparerat?

Du blir erbjuden att lägga till några pengar och få den senaste utgåvan. Du vet inte vad andra butiker säljer den för, det kan inte sportsnett klandras för.

 

Du hade kunnat kräva att få tillbaka pengar, frågan är hur mycket det hade blivit. Du har använt det i närmare fem år, vad kan restvärdet vara då? Om du inte använt det nya så kan du ju alltid försöka på detta alternativet och köpa det i en billigare butik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Ta en titt på forbrukerrådets hemsida så kan du läsa vad som gäller.

Kan inte se att du blivit felaktigt behandlad.

 

Dina krav är att få det reparerat eller att få ett nytt. Det finns inga kvar av den 5 år gamla modellen, det alternativet faller bort. Krävde du att få det reparerat?

Du blir erbjuden att lägga till några pengar och få den senaste utgåvan. Du vet inte vad andra butiker säljer den för, det kan inte sportsnett klandras för.

 

Du hade kunnat kräva att få tillbaka pengar, frågan är hur mycket det hade blivit. Du har använt det i närmare fem år, vad kan restvärdet vara då? Om du inte använt det nya så kan du ju alltid försöka på detta alternativet och köpa det i en billigare butik.

 

 

Det er irrelevant hva andre selger underlaget for. Du fikk pratet med et menneske som prøvde å hjelpe deg. Fair deal å betale mellomlegget. En annen sak er å sammenlikne prisene med dem som gigantaktørene har. Du kan ikke forvente at Sportsnett skal kunne følge de to der på alle varer. Det er egentlig bare i Oslo at slike som dem og Sportslageret makter å holde et visst volum og tidvis gode priser OG ha en velassortert sentralt beliggende butikk med oppegående.  medarbeidere. Du har Platou i Bergen, men de er vel på vei mot kjedevirksomhet med avleggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere har nevnt over: garanti er noe leverandør gir utover reklamasjonsretten, og har ingenting med denne saken å gjøre.

 

Etter kjøpslovens bestemmelser gjelder det 5 års reklamasjonsrett. For å benytte seg av denne, må produktet ha hatt en svakhet fra produksjon/anskaffelse (les: ikke normal slitasje) som gjør at det ikke holder hva man kan forvente. 

 

I og med at man her raskt har fått innvilget reklamasjon (ifølge post 1), har man krav på et nytt produkt (eller at produsenten reparerer), eller tilsvarende hvis samme produkt ikke er å oppdrive. Slik jeg tolker første innlegg var produktet som ble tilbudt eneste erstatningsvare som oppfylte kriteriene, og skulle derfor ha blitt gitt som erstatning uten mellomlegg. (evt. pengene tilbake)

 

Det egentlige spørsmålet her er om man ved aksept på tilbudet i butikk har låst mulighet for videre diskusjon, eller om man fortsatt kan be om refusjon.

 

Jeg ville tatt kontakt med butikken, og hevdet at de 600 kr ble feilaktig belastet, da dette var en reklamasjonssak, og eventuelt krevd å heve kjøpet hvis det ikke gis aksept på dette.

 

Om man kommer noen vei er en helt annen sak......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter rett og slett med blandede følelser. På den ene side har jeg fått nytt underlag med litt bedre spesifikasjoner enn det jeg hadde (men riktignok litt tyngre), samt nye 5års beskyttelse etter kjøpsloven, siden dette på en måte ble et kjøp. På den andre siden tror jeg at Sportsnett vil få ett nytt underlag kostnadsfritt fra produsenten, siden dette vil gå under deres garanti, og at de dermed sitter igjen med mine kr.600.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter rett og slett med blandede følelser. På den ene side har jeg fått nytt underlag med litt bedre spesifikasjoner enn det jeg hadde (men riktignok litt tyngre), samt nye 5års beskyttelse etter kjøpsloven, siden dette på en måte ble et kjøp. På den andre siden tror jeg at Sportsnett vil få ett nytt underlag kostnadsfritt fra produsenten, siden dette vil gå under deres garanti, og at de dermed sitter igjen med mine kr.600.

Hva Sportsnett evt. får ut av denne saken bør vel ikke være avgjørende for om du er fornøyd eller ikke?

 

Hvis du er fornøyd med det nye liggeunderlaget, og syns det er en grei deal å legge mellom 600,- for å oppgradere fra det gamle, samt å få nye 5 års reklamasjonsrett så syns jeg ærlig talt du ikke bør bruke mer energi på dette. 

 

Er vel rett og slett en god løsning hvis både kunde og selger er fornøyd....?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No offence, men det er jaggu ikke rart små forretninger ikke overlever. Å skulle kreve et nytt underlag som er bedre, uten å betale mellomlegg? Greit nok at butikken kanskje kan kreve dette tilbake fra produsent, men det medfører massevis av jobb for hver eneste klage til produsenten.

 

Jeg kunne aldri funnet på å reklamert på et 5 år gammelt liggeunderlag. Holder et luftfylt liggeunderlag i 5 år vil jeg være svært godt fornøyd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er irrelevant hva andre selger underlaget for. Du fikk pratet med et menneske som prøvde å hjelpe deg. Fair deal å betale mellomlegget. En annen sak er å sammenlikne prisene med dem som gigantaktørene har. Du kan ikke forvente at Sportsnett skal kunne følge de to der på alle varer. Det er egentlig bare i Oslo at slike som dem og Sportslageret makter å holde et visst volum og tidvis gode priser OG ha en velassortert sentralt beliggende butikk med oppegående.  medarbeidere. Du har Platou i Bergen, men de er vel på vei mot kjedevirksomhet med avleggere.

Dette blir off-topic men Sportsnett er eid av en annen kjede nemlig Anton-sport. http://www.dagbladet.no/2015/01/27/nyheter/okonomi/hegnarno/anton_sport/37396087/  Lurer på om ikke Sport1 er inni bildet også. Oslo Sportslager har såpass mye mer, dvs sykler, langrenn osv at de ikke bør sammenlignes med Sportsnett og Platou.

 

Forøvrig burde Sportsnett tilbudt seg å hente inn den nye versjonen som tilsvarer ditt og/eller som matchet originalprisen din. Dårlig kundeservice å kun vise til dagens lagersituasjon. Jeg har opplevd at Sportsnett tilbyr varer i en størrelse på nettet men at de ikke har samme størrelse i selve butikken. Burde vært en smal sak å få inn den versjonen som per i dag tilsvarer ditt opprinnelige. Derfor tror jeg nok at Sportsnett gjorde en bedre handel enn deg uansett om fem år er mye eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Dette blir off-topic men Sportsnett er eid av en annen kjede nemlig Anton-sport. http://www.dagbladet.no/2015/01/27/nyheter/okonomi/hegnarno/anton_sport/37396087/  Lurer på om ikke Sport1 er inni bildet også. Oslo Sportslager har såpass mye mer, dvs sykler, langrenn osv at de ikke bør sammenlignes med Sportsnett og Platou.

 

 

Ja, Sportsnett er tilknytta kjede, men jeg vet ikke hvor bra avtaler de får på den delen av sortimentet som ikke er standard i kjeden, og det er vel en del. Tok med Sportslageret som eksempel på spesialbutikk uten kjedetilknytning som et hederlig unntak på at det går an å konkurrere på gitte vilkår. Herlig butikk som har liggi i samma gården i alle år. Handle i spesialbutikkene,folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.