Gå til innhold
  • Bli medlem

Tau til tinderangling


Kreml

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg ønsker å nå topper sommer og vinter som er litt mer utilgjengelige, så skal derfor gå til innkjøp av noe sikringsutstyr for slikt. Jeg lurer derfor på hvordan man skal bruke slikt utstyr og hva det tåler. 

 

Med tanke på tau som er "beregnet" for slike turer:

- kan de rappeleres tradisjonelt på?

- går man innbundet slik som på bre? eller kan man sikre klyving på "normalt" hvis fra en standplass med taubrems?

- har forstått at de ikke skal brukes som heltau, men hva tåler de i tilfellet av fall? 

- og hva trenger jeg av utstyr i tillegg til tau? 

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse

Ut fra dine spørsmål vil jeg si at du mer etterspør grunnleggende metoder rundt sikring, og jeg vil derfor anbefale deg å ta ett klatrekurs (ute på egne sikringer) før du stikker til fjells :-). Da får du metodene som kan benyttes på bre, fjell, tinderagling, løpende vs standplass m.m.  Og du får en grunnleggende forståelse av standard utstyr.  Alpine tau har sine begrensninger og mer marginalt bruksområde, og er ikke nybegynner tau. De krever at man har en mer inngående forståelse av risiko, begrensninger og innsikt i øvrig sikringsutstyr som også må tilpasses. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.