Gå til innhold
  • Bli medlem

Overkommelig priset telt til solotur?


Magj

Anbefalte innlegg

Hei!

Ny på forumet, registrert for dette formålet. Håper på litt hjelp fra de som er mer erfarne i teltjungelen enn meg. Jeg har lest gjennom flere gamle tråder, men folk har så forskjellige behov og ønsker at jeg tenker det er greit å spørre selv også. Vanskelig å helt sette seg inn i dette, så mye forskjellig som finnes. Ganske turvant, men det har som regel vært hytte til hytte, så telt er jeg ganske blank på.

Jeg skal ut på tur(er) i telt. Hovedsakelig alene og iblant sammen med venner, men i sistnevnte tilfelle med hvert sitt telt. Ikke vinterturer, men både vår, sommer og et godt stykke utover høsten. Jeg holder meg nok hovedsakelig i (ikke så tett) skog, men litt vind bør teltet kunne stå imot. Skal riktignok holde meg på Østlandet i første omgang, så det blåser neppe opp mer enn at man klarer seg greit uansett. Fordel om jeg kan sitte opp i teltet når det pissregner, men jeg skal ikke akkurat slå hjul. Kokkelering innendørs vet jeg ikke hvordan det er med i enmannstelt, men neppe optimalt. Skjønner at enmannstelt ofte er veldig små, og det er ingenting i veien for et tomannstelt, snarere tvert imot. Kan legge til at jeg er 1.80 høy, så jeg tar vel helt gjennomsnittlig med plass, og jeg har ingen firbent følgesvenn som skal med. Katten hadde neppe satt særlig pris på telttur.

Den største utfordringen er nok prisen. Jeg er student en stund til, og budsjettet mitt bærer preg av det. Helst ser jeg at jeg ikke må bruke mer enn rundt kr. 1500 (for all del gjerne mindre også), men jeg kan kanskje strekke meg til 2000 om jeg må. Vekten er det litt mindre farlig med, selv om ingen ønsker å bære mer enn de må. Jeg tar meg heller en ekstra dag og kortere etapper hvis det blir nødvendig. Skjønner at det ikke er det største budsjettet, men jeg trenger altså ikke noe Superlight, ei heller et helårstelt. Kan godt kjøpe brukt, jeg har kikket en del på Finn.no de siste dagene for å se etter muligheter.

Noen forslag? All hjelp tas imot med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte et Marmot Tungsten 1p til akkurat det formålet du beskriver, har skrevet om teltet i denne tråden (se på de nyere postene, der har jeg skrevet litt om hvordan det funket). 

 

http://www.fjellforum.no/topic/35547-marmot-telt/#entry332611

 

Kjøpte det fordi det var billig, lett (1,7kg), har godt med plass inni og fordi man kan ligge inni teltet og nyte utsikten. Nå er jeg 170 og ganske liten, men det er en annen som er 180 som kjøpte teltet og synes det funket fint (se tråden). 

 

Teltet har blitt satt opp i pris nå, så det koster 2500. Kostet 1678 da. Jeg har imidlertid nettopp kjøpt et Hilleberg Soulo og vurderer å selge dette igjen siden det blir litt smør på flesk (selv om dette teltet veier 1,7kg og dermed er 700g lettere enn souloen..). Hvis du kunne tenkte deg å kjøpe det brukt, kan du kjøpe det fra meg (til 1678, eller hva det nå var det kostet), om du vil kjøpe det nytt kan du se om du kommer deg til sverige, ser nemlig at outnorth.se har det til den "gamle" prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny på forumet, registrert for dette formålet.

 

Og da har du kanskje ikke fått med deg at forumets medlemmer har en egen rabattkode hos Fjellsport som f.t. gir 20%. Du finner koden (og mer info om rabatten) når du er pålogget her og titter i underforumet "Om Fjelforum".

 

Om du ikke slår til på tilbudet fra "USSR" (som var lettere å skrive ;) ) - så er et annet tips å følge med på hjemmesiden til Helsport, de har en outlet-webshop der - der de bl.a. legger ut demobrukte telt og annet utstyr, men det spørs dog om du finner noe der i den prisklassen du nevner.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse butikker å følge med i tilbudene til også:

 

skittfiske.no

outnorth.no

fjellsport.no

magasinet.no

utpåtur.no

seuf.no

hektapatur.no 

 

Hvis du har litt tid, kan du bare finne teltet du vil ha og ligge på lur etter tilbudene, men da må du selvføgelig ha litt tid.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse butikker å følge med i tilbudene til også:

[...]

Hvis du har litt tid, kan du bare finne teltet du vil ha og ligge på lur etter tilbudene, men da må du selvføgelig ha litt tid.  

 

Ikke dumt, og fin metafor, skjønt jeg ser liksom for meg hvordan man "ligger på lur" og "bykser frem" i det rette øyeblikk, men det er jo det man gjør da ... når man følger med..."slår til" når muligheten byr seg :-)

 

Prisjakt,no (og tilsvarende prissammenligningstjenester) kan være grei på bruke når man først har sirklet inn en modell eller fire som man vil følge med priser og tilbud på. De har nokså nylig der begynt med noe de kaller "Dagens beste tilbud", det de samler tilbud fra en del butikker i ulike tilbudskategorier; herunder kategorien "Sport &Fritid".  Der finner man som regel alltid telt på tilbud, skjønt av alle slag, ikke bare lette fjelltelt altså. Når man finner et telt blandt tilbudene er det en link der til alle dagens tilbud i samme underkategori -  her til "telt" 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dumt, og fin metafor, skjønt jeg ser liksom for meg hvordan man "ligger på lur" og "bykser frem" i det rette øyeblikk, men det er jo det man gjør da ... når man følger med..."slår til" når muligheten byr seg :-)

 

Du vet, skal man nå frem til friluftsfolk må man bruke metaforer de forstår seg på, så da tenkte jeg at alt som lignet på jakt og fiske ville slå til :D . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang hadde jeg et en mannstelt av en en-duks gore-tex, veldig lett og lite var det, størrelse med 2 knyttenever.

 

Ingen fortelt og slik, men det tålte en god romjuls-storm på Folgefonna :)

 

Det var veldig lavt (kun en bøyle over hodet, kanskje 60-70 cm høyde), men det som imponerte meg var at selv om det pøsregnet (også om morgenen) og jeg skulle ta av meg, og jeg kom alltid borti duken, så var den "varm" og tørr å ta på. Er det noen som har Gore-tex telt her?

 

En annen fordel/ulempe var at innvendig var det nesten helt mørkt selv i sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Takk for all responsen, det var mer enn jeg hadde ventet.

Ja, jeg har faktisk fulgt med på prisjakt.no sin tilbudsoversikt i tillegg til finn.no. Jeg så også (som mange andre med mitt budsjett, antar jeg) på disse Helsport Nordmarka-teltene XXL fører, også delvis fordi jeg har et gavekort å bruke opp der. I øyeblikket koster Nordmarka 2 kr. 1299, men jeg tror det var nede på 999 for noen uker siden. Hvordan ville dette vært? Må også si hjertelig takk for tipset om Fjellsport-rabattkoden: Enten det blir telt derfra eller ikke skal jeg også ha et par andre ting (blant annet ny sekk), så jeg kommer helt sikkert til å bruke koden.

Jeg skal ta en titt på Marmot Tungsten 1P, Sovjetunionen, det virket fint og veldig passende for mitt bruk. Fint med mulighet for såpass utsikt. Så jeg skal kikke litt på det og gi beskjed, hvis ikke teltet forsvinner i løpet av dagen :)

Skal også kikke på de andre forslagene jeg har fått her. Det er litt vanskelig å navigere i det mylderet av telt som finnes når du er ganske fersk, så jeg setter stor pris på hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 5 telt til litt forskjellige formål (ekspedisjon, tur i marka, lettvekt etc). 

Men på Finse i forfjor traff jeg et par med et telt de skrøt av. Det spesielle var at de gikk Norge på langs og hadde meget god er faring med dt. Og det morsomme var at det var meget lett og meget billig, og åpenbart brukbart til Norge På Langs.

Sjekk ut: Quarter Dome fra REI.COM

Vurderer å kjøpe det selv, da mitt 6. telt....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte et Marmot Tungsten 1p til akkurat det formålet du beskriver, har skrevet om teltet i denne tråden (se på de nyere postene, der har jeg skrevet litt om hvordan det funket). 

 

http://www.fjellforum.no/topic/35547-marmot-telt/#entry332611

 

Kjøpte det fordi det var billig, lett (1,7kg), har godt med plass inni og fordi man kan ligge inni teltet og nyte utsikten. Nå er jeg 170 og ganske liten, men det er en annen som er 180 som kjøpte teltet og synes det funket fint (se tråden). 

 

Teltet har blitt satt opp i pris nå, så det koster 2500. Kostet 1678 da. Jeg har imidlertid nettopp kjøpt et Hilleberg Soulo og vurderer å selge dette igjen siden det blir litt smør på flesk (selv om dette teltet veier 1,7kg og dermed er 700g lettere enn souloen..). Hvis du kunne tenkte deg å kjøpe det brukt, kan du kjøpe det fra meg (til 1678, eller hva det nå var det kostet), om du vil kjøpe det nytt kan du se om du kommer deg til sverige, ser nemlig at outnorth.se har det til den "gamle" prisen.

Slår gjerne til hvis dette tilbudet fortsatt står - har sendt deg en melding også. Tror nok et lite kuppeltelt passer meg bra i første omgang. Kommer til å prøve meg litt i Oslo og omegn først, i hvert fall.

Igjen takk for alle tipsene. Jeg så lenge og godt Quarter Dome fra REI.com også, og ble imponert. Der handlet det mest om at det inkl. frakt ble over 2500 til slutt. Det er ikke mange hundrelappene det handler om, men som student må jeg nok holde meg innenfor "budsjettet" jeg satte opp. Trenger nemlig også en sekk (resten av utstyret har jeg), og der har jeg ikke lyst til å måtte gå for det billigste alternativet. Blir nok bra, dette, og jeg skal holde meg unna de mest forblåste toppene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.