Gå til innhold
  • Bli medlem

Langtur med firbent turkamerat!


Hali

Anbefalte innlegg

Neste sommer planlegger jeg å gå en lengre fjelltur med bikkja. Han er en ganske stor schæfer, og skal få ta sin del av bagasjen. Så er det noen som har forslag til egnede ruter og annen erfaring(hundemat, kløv, pakkeforslag osv) som kan være nyttig under en slik tur? Tenker 4-6 dager, i utgangspunktet Rondane, men er åpne for forslag!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gikk opp rondeslottet ifjor, brukte mengder potesalve, men glemte sokker og endte opp med blodige poter på toppen.

 

Skal du gå mye i steinrøys anbefaler jeg hvertfall hundesokker og salve.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har en nettside med mye informasjon om friluftsliv med hund. Der finner du forslag til pakkelister, kløving m.m.

 

Pakkelister

Kløving

 

http://www.paastreif.no

 

Jeg har også en facebookside der jeg legger ut tips om friluftsliv med hund https://www.facebook.com/FriluftslivMedHund

 

 

Om jeg på sparket skal anbefale turmål vil jeg foreslå Trollheimen: Fantastisk natur med mulighet for fine toppturer, mer potevennlig terreng og turisthytter tilrettelagt for hund (om du skal ligge på hytter da...)

 

 

God tur!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Så lenge hunden er godt trent og vant med underlaget, så vil jeg si hunder kan gå langtur alle steder mennesker kan gå :) Potesokker bør selvfølgelig med i kløven i tilfelle de blir sårbeinte, og vet man at hunden har litt sarte poter, så bruker man sokker forebyggende når det er snakk om fleredagersturer. Men jeg har aldri opplevd at hundene mine ikke klarer å gå med kløv når jeg klarer å gå med stor sekk :)

 

En del steder i Rondane har skarpe stein som kan være harde på hundepoter, men da putter man på sokker. De fleste steder er det helt greit, men litt steinete, underlag. Det er ikke noe problem å gå med hund med kløv der. Vær obs på at det ikke er alle turistforeningshytter som godtar hund, så det kan være greit å basere seg på helt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Tren hunden din på grusveger (intervall - gallopp/trav), med sykkel, min. 2 ganger i uken, hele sommeren. Da vil ikke en "rusletur" du tenker på, skape problemer for potene. Men selvfølgelig skal du ha med deg egnede potesokker, potesalve, samt førstehjelputstyr, som en sikkerhet. Daglig sjekk og om nødvendig stell av poter om kvelden. I tillegg må en trene litt på å gå med kløv. Men det er ikke så mye vekt en får i slike kløver, at det skaper problem for en trent hund med normal anatomi. Det går nok mer på, at dette er uvant for hunden. Og det, må trenes inn. Tren gjerne også på det å "gå bak", på stier.

Med grunntrening fra grusveger (gallopp og noe svømming) har jeg kun 2 ganger på ca 35 år (noen hundre døgn, i fjellterreng), med 7 - 9 timer løsjakt (hovedsakelig gallopp), hatt problemer med potehuden, til hundene. En gang på skare - vinterstid, da uten potesokker i sekken. Problemer med klofeste og blødninger, som senere skapte litt problem. Og en gang, i fjellterreng, med mye skarp stein (alla skifer), men da satte jeg på potesokker, før det ble et poteproblem. Og vi jaktet flere dager ettrpå uten redusert fart og uten for stor slitasje på potehuden. Nå trener jeg noe mer, enn jeg annbefaler deg (i oppkjøring - 5 dager i uken), men det er annen hundetype og til annet bruk. Men gjør du som annbefalt, vil du ikke få problmer.

Undrer forresten på hvorfor ikke flere trener jakt- og turhundene sine mer på grusveger. Jeg er heldig og har grusveg i nærheten. Men jeg/vi er da ofte andre steder, hvor jeg bruker bil (m/sykkel), for å trene i andre områder for litt avveksling og andre utfordringer. Har folk bil og sykkel, er det vel ingen grunn til å ikke trene hunden fysisk og samtidig få trent potehud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker vanlig tørrfôr på tur. Har en egen matboks til hunden av plast som jeg har merket hvor stor porsjon hunden skal ha til hvert måltid så fyller jeg opp for til merket og resten med vann(jeg bløter fôret). Matboksen er lett og har "flapper" som låser fast lokket skikkelig og er vanntett(kjøpte på Coop obs). Fôret har jeg oppbevart i en lett pakkpose. Kjøpte en ordentlig pakkpose siden jeg skulle ha mat i den. Har funnet ut at dette er den letteste løsningen som jeg har kommet på i allefall. Tørrfôr er så lett som den kan bli :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Är enig, torrfoder är lätt och bra.

Går du mycket längre per dag än hunden är van vid, välj gärna ett högprestandafoder, börja byta ut delar av maten minst en vecka innan turstarten för att vänja den vid denna fodertypen, det brukar inte vara problem om man använder samma märke på foder som hunden är van vid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.