Gå til innhold
  • Bli medlem

Impregnere gammelt telt


Ranglefant

Anbefalte innlegg

Fant frem et gammelt Fjellsporttelt fra min barndom som har ligget og myglet i kjelleren i over 10 år. Tenkte at ungene kunne ha det som hagetelt.

 

Prøvde å sove i det i natt med ungene, men etter et par timer med kraftig regn på morgenen, trakk vannet både gjennom teltduk og bunnduk (det holdt tett overraskende lenge)

 

Ønsker ikke å bruke mye penger på teltet, da vi har flere å velge i, men vil prøve å redde det;

 

- Har lagt innerteltet som var veldig skittent i bløt med ullvaskemiddel og skal vaske det skånsom på ullprogram.

Ser at tapen i bunnduken kommer til å falle av, så tenker å bare lage til en presenning som dekker bunnen, kanskje prøve å impregnere den.

 

- Ytterteltet er veldig tørt og matt. Tenker å spyle deg rent, la det tørke og prøve å impregnerer det.

 

Vil denne funke http://www.biltema.no/no/Fritid/Campingvogn-og-bobil/Vask-og-pleie/Teltdukimpregnering-2000030719/ ?

Har som sagt ikke tenkt å legge noe særlig penger i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig dette funker

Hadde nok vært en grei løsning om jeg hadde ingrediensene for hånden.

Luktfri terpentin og silikon er dog relativt dyrt...

 

 

Lurer på om jeg kan bruke en litt tykkere variant av denne som "seam sealer"? Ved at jeg f.eks blander 1:1 silikon og terpentin og smører det på sømmene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok vært en grei løsning om jeg hadde ingrediensene for hånden.

Luktfri terpentin og silikon er dog relativt dyrt...

Lurer på om jeg kan bruke en litt tykkere variant av denne som "seam sealer"? Ved at jeg f.eks blander 1:1 silikon og terpentin og smører det på sømmene?

Lukter ikke noe av det jeg har gjort iallefall, men det er McNett SilNett og vanlig white spirit. Og bare sømforsegling så det er ikke så store mengder. Har hørt at SilNett er ren silikon og ikke noe hokus pokus.

Klar silikon fra Biltema koster ikke rare greiene. Men du trenger en sjelettpistol om du ikke har det fra før. Bøtta du bruker tror jeg du kan kaste etterpå også. Regner med White Spirit er White Spirit uavhengig av produsent.

 

Blandingsforholdet skal være relativt tynt (tykkere enn vann) så det trekker godt inn i sømmen og det ikke bygger noe etter at løsmiddelet har fordampet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.