Gå til innhold
  • Bli medlem

Krysse riksgrensen Norge/Sverige med hund utenfor grenseovergang?


søberg

Anbefalte innlegg

Hei. Er det noen som har erfaringer og råd om hvordan dette kan gjøres på en enkel måte?

Den vaksine biten skal gå greit å ordne, men hvor er det man skal søke dispensasjon til å krysse grensen utenfor betjent tollstasjon?

Området jeg har tenkt å oppholde meg i er rundt Rogen i femundsmarka om det har noen betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Er det noen som har erfaringer og råd om hvordan dette kan gjøres på en enkel måte?

Den vaksine biten skal gå greit å ordne, men hvor er det man skal søke dispensasjon til å krysse grensen utenfor betjent tollstasjon?

 

Tror ikke du må søke. Men det er likevel en del du ordne i forkant. Dette blir å betrakte som innførsel av dyr.

 

Se  http://www.norden.org/no/norden-for-deg/flytte-til-norden/flytte-til-norge/reise-med-kjaeledyr-til-norge

 

Og den viktigste er vel her. http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/veileder_slik_reiser_du_med_kjaledyret_ditt/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sørget for å ha vaksinene i orden, og hunden behandlet mot revens dvergbendelorm slik at denne går på intervall med behandling hver 28. dag ellers må hunden behandles av veterinær minimum 120 timer før innreise. Ha med papirene.

 

Har du alle papirene i orden og hunden oppholder seg lovlig i Sverige kan den (såvidt jeg vet) tas med tilbake over grensen uten at man trenger å stoppe ved tollen, og da må vel det samme gjelde utenfor grenseovergang.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sørget for å ha vaksinene i orden, og hunden behandlet mot revens dvergbendelorm slik at denne går på intervall med behandling hver 28. dag ellers må hunden behandles av veterinær minimum 120 timer før innreise. Ha med papirene.

 

Skal han følge loven, er det nok litt mer, som må ordnes. :) Håper TS leser linkene jeg la ut.

 

Jeg har passert grensene mange ganger, på vei til Finnmark og for jakt i Sverige. Men det er noen år siden og da ønsker jeg ikke komme med spesifikke råd. Bedre å lese oppdattert info! Det har jeg også gjordt, om jeg skulle på tur nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal han følge loven, er det nok litt mer, som må ordnes. :) Håper TS leser linkene jeg la ut.

 

Jeg har passert grensene mange ganger, på vei til Finnmark og for jakt i Sverige. Men det er noen år siden og da ønsker jeg ikke komme med spesifikke råd. Bedre å lese oppdattert info! Det har jeg også gjordt, om jeg skulle på tur nå.

 

Alltid greit å lese oppdaterte regler fra mattilsynet og de har laget en veldig grei veileder som du linker til... 

Tror likevel jeg hadde dekket det meste om man tar med neste avsnitt av innlegget mitt også ;) Alle papirer og lovlig opphold inkluderer også EU-pass og identitetsmerking, men jeg ser at formuleringen kan misforstås til at "alle papirer" her bare ser ut til å gjelde vaksine og behandling mot dvergbendelorm.

Hovedpoenget mitt var at når man har alle papirene i orden og har ordnet behandling mot revens dvergbendelorm (og hvis jeg oppfatter TS rett er dette i forbindelse med en tur slik at det er trælete å oppsøke veterinær før man skal over grensa, da er det enkleste å behandles slik at man kommer i et intervall hvor man trenger ny behandling hver 28. dag .. man må uansett en tur eller 2 til veterinær med andre ord). Når dette er i orden trenger man ikke stoppe i tollen, og da kan man vel også passere grensen utenfor betjent tollstasjon uten å søke noe mer dispensasjon om dette. 

Men for all del ... sjekk med mattilsynet og veterinær, veldig kjedelige konsekvenser ved å krysse grensen uten de nødvendige papirer.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sørget for å ha vaksinene i orden, og hunden behandlet mot revens dvergbendelorm slik at denne går på intervall med behandling hver 28. dag ellers må hunden behandles av veterinær minimum 120 timer før innreise. Ha med papirene.

 

Har du alle papirene i orden og hunden oppholder seg lovlig i Sverige kan den (såvidt jeg vet) tas med tilbake over grensen uten at man trenger å stoppe ved tollen, og da må vel det samme gjelde utenfor grenseovergang.  

For ordens skyld; Det er MAKS 120 timer før grensepassering og minimum 24 timer

 

 

Alle hunder som skal reise inn i Norge skal være behandlet mot revens dvergbendelorm. Kravet om ormekurbehandling gjelder ikke for katter og ildere, og ei heller for hunder som kommer direkte fra Finland.

Behandlingen mot orm skal være gjennomført av veterinær minimum 24 og maksimum 120 timer før ankomst.

Et alternativ er at hunden er behandlet minst to ganger med maksimum 28 dagers intervall før første innreise til Norge. Deretter behandles de minst hver 28. dag. Dette alternativet kan være hensiktsmessig for de som reiser ofte.

 

http://www.norden.org/no/norden-for-deg/flytte-til-norden/flytte-til-norge/reise-med-kjaeledyr-til-norge

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.