Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Varanger 8-10 Camp - Innertelt eller ikke?


op77

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter et familietelt/lavvo, og har sett meg ut Helsport Varanger Camp 8-10.

 

Sitter og spekulerer på om det er nødvendig med innertelt? Tenker da på inneklima, men først og fremst mygg. En lavvo er på ingen måte myggfri, og vi bor i Finnmark, midt i myggenes mekka. Vet at det er myggnetting foran åpningen, men det hjelper fint lite når det ikke er beskyttet mot bakken. Spørsmålet er om det er nok med bunnduk for å holde mygga ute, eller om man bør bruke innertelt?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er på jakt etter et familietelt/lavvo, og har sett meg ut Helsport Varanger Camp 8-10.

 

Sitter og spekulerer på om det er nødvendig med innertelt? Tenker da på inneklima, men først og fremst mygg. En lavvo er på ingen måte myggfri, og vi bor i Finnmark, midt i myggenes mekka. Vet at det er myggnetting foran åpningen, men det hjelper fint lite når det ikke er beskyttet mot bakken. Spørsmålet er om det er nok med bunnduk for å holde mygga ute, eller om man bør bruke innertelt?

Vi har en vanlig Varanger. Duken går fint ned til bakken der. Myggnetting også i dør, tak og ventiler. Men innerteltet har ikke gulv, bunnen er løs. Men ganske tett blir det.

Nå har jeg aldri vært plaget av mygg inni teltet, men ikke brukt det med de mengder mygg du tenker på. Men inneklima blir bedre. Mindre kondens osv. Men kun brukt innerteltet noen få ganger (prestert å glemme det på 2 lange turer).

Du kan jo prøve det uten og kjøpe innerteltet etterpå. 20% rabatt på fjellsport, er ikke sikkert du får noen pakke løsning bedre enn det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Varanger Camp noen år nå, og første året kjørte vi uten innertelt (men med bunnduk). I fjor kjøpte vi også innertelt, og vi har ikke angret. Har eksperimentert litt med og uten i forskjellige situasjoner og er generelt sett veldig fornøyd med bruk av innerteltet. Insekter er ikke der jeg merker mest; det er på inneklima. Du mister litt plass, men hjelpe meg så deilig det er med innertelt når det er skikkelig rått og fuktig ute..

 

Gratulerer med ny lavvo, dere kommer til å ha mye morro med den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke brukt ovnen enda. Innerteltet begrenser jo plassen noe, så jeg kan se at det kan bli noe trangt, men det bør gå helt greit.

 

Ok, men jeg har ekstrem respekt for bruk av alle former for ild i telt, og er i utgangspunktet skeptisk til bruk av dette i innerteltet, også pga mer komplisert evakuering om det skulle oppstå noe. Men vi får se hva det blir til.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.