Gå til innhold
  • Bli medlem

Sverige utsetter utskifting av FM båndet, grunnet national sikkerhet. Håper Norge også forstår problemet.


Tiur3

Anbefalte innlegg

Telefondekning er heller ikkje noko ein kan rekne med å finne overalt. Fordelen med yr.no er sjølvsagt at ein kan sjekke værmeldinga når ein er oppom ein topp, og ikkje er avhengig av sendetidene på radio. Men internett på litt dårlege signal er tregt, og sjølv eit enkelt oppslag på yr.no tar lang tid og er ein sikker batteridødare. Radio over internett på dårlege signal, kan du bare gløyme.

Den gode dekninga til ICE er ei myte, ICE har ikkje dekning der eg bur eingong. Eg har eg både NRK P1 via FM og masse kanalar via DAB og 3G fra Telenor, men altså ikkje ICE.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samtidig som vi sier at DAB er eneste løsning (i fremtiden) - så finnes det andre digitale løsninger som er under utbygging eller alternativer til FM/DAB.

Radio over internett er jo aktuelt for mange - også i fjellet - og vil bli mye mer vanlig. Mange tenker kanskje ikke over at man kan høre på radio via telefonen - om det er dekning. Eller faktisk sjekke værvarselet på yr.no i stedet.

 

Jeg bruker ICE og de kommer med 4G dekning nå i september. Dette er det gamle NMT 450 nettet og de kombinerer dette nå med Netcom sitt nett og bygger ut baser videre.

Men mobiltelefonen holder ikke like bra på strømmen som en enkel liten FM-radio. På 2ukers turer eller mer er batteriet på mobilen tomt lenge før turen er over. Så må du ha en dyr fancy mobil bare for å få med deg været, og smarttelefoner holder dårlig nok på strømmen fra før. For helgeturer og lignende lengder holder det nok greit, det er så.. I tillegg så er det dårligere dekningsgrad på telefon i Gokk enn nærmere bebygde strøk, og om det er litt men dårlig signal vil batteriforbruket øke da også. Fins jo batteripakker en kan ha i bakhånda eller solcelleladere, men det blir bare enda mer å måtte dra med seg.. Nei skeptisk til hele sulamitten! Som jeg er til så mangt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig som vi sier at DAB er eneste løsning (i fremtiden) - så finnes det andre digitale løsninger som er under utbygging eller alternativer til FM/DAB.

 

Jeg bruker ICE og de kommer med 4G dekning nå i september. Dette er det gamle NMT 450 nettet og de kombinerer dette nå med Netcom sitt nett og bygger ut baser videre.

Jeg har aldri eid en NMT 450, som vel var den mobiltelefonen med best dekkningsgrad. Men jeg har pratet med flere, som benyttet den over det ganske land. Bl.a. lokale sauebønder og tømmerhuggere, som tidligere jobbet her i Finnemarka (i Buskerud) og dette er sentralt på Østlandet. Selv ikke NMT 450 hadde dekning over alt der og en skal ikke mer enn et par km. fra mitt bosted, før det var problemer med signaler. (Og ennå værre er det selvsagt nå, med dagens tlf.)

Selv ikke i ditt nærområde, har jeg hatt mobildekning i jaktterrenget (gjelder både NetCom og TeleNor). Sikter til bl.a. Dalsbygda i Os kommune og jaktområde innenfor og rundt Falken. Ved Falken er det enkelte steder mulig å sende/mota SMS. Men ikke nok signaler til samtale, eller internett trafikk. Slik er det de fleste steder jeg og jaktkamerater ferdes. Så mobil/internett er et feilspor! Etter mitt syn, kommer det aldri til å bli bra mobildekning i skog og fjell, før en får signaler fra satellitter.

At politikerene ser på DAB er eneste løsningen, er jeg dypt uening i. Vi må hindre nedleggelse av FM. Og ha en kombinasjon med FM, til vi får noe bedre system. Dette gjelder både sikkerhet til fjells og national sikkerhet. Uteblir strømforskyningen (sabotasje/katastrofe, m.m.), har en heller ikke strøm til å sende ut mobilsignaler. Det skal vel mange nødagregater til (over hele landet), for å ha en god reserve strøm. Er vel litt lettere å sikre FM sendinger tror jeg.

Uansett, så er det vel en god grunn til at resten av Europa (som har innført DAB), tviholder på sitt FM bånd og nå har Sverige også reagert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tiur3 en forutsetning for slukking av FM nettet (i vedtaket fra Stortinget), var at DAB dekningen skal være like god som det FM - nettet hadde i 2011 samt at mer enn 50% av brukerne skulle bruke DAB.

 

For min egen del har jeg også vært veldig skeptisk til innføring av DAB, men jeg ser jo nå at vi hører betydelig mer på radio etter at vi fikk DAB. Dette er også en gjennomgående trend ellers. Radiolyttingen går opp når man får DAB.

 

I mitt nære fjellområde finnes det ikke god FM radiodekning. F.eks. Lomsdal Visten eller inni Børgefjell. Derimot begynner det nå å bli veldig god GSM dekning - spesielt litt opp i fjellsidene. Om man MÅ sjekke værvarselet er metoden de fleste nå benytter mobiltelefon og ikke FM radio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i mitt nære fjellområde (sentrale fjellstrok i sør-Noreg), er FM-dekninga god, pga av sterke hovedsendarar langt unna (Lønahorgi (NRK-Hordaland) og Gaustatoppen (NRK-Telemark og NRK-Buskerud). Mobiltelefon er stort sett ubrukeleg, men fungerer litt her og der, men ein bør vera godt kjent for å finne desse plassane. På fleirdagarstur har eg alltid med meg radio for å høyre værmelding. Mobiltelefon har eg ikkje bruk for, eller moglegheit til å bruke på tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tiur3 en forutsetning for slukking av FM nettet (i vedtaket fra Stortinget), var at DAB dekningen skal være like god som det FM - nettet hadde i 2011 samt at mer enn 50% av brukerne skulle bruke DAB.

 

Om man MÅ sjekke værvarselet er metoden de fleste nå benytter mobiltelefon og ikke FM radio.

For det første så gjelder den "lovte dekkningen", dekkning i sentrale strøk (les; der folk bor) og langs de mest trafikkerte veiene våres. Og hjelper lite for folk i fjellet (også store skogsområder), enten de har base på hytter, eller benytter telt. Gjelder jo både jegere og friluftsfolk, spessielt vinterstid. Og uten mobildekning i fjell/skog, får en ikke sjekket værmelding! De fleste steder jeg ferdes i Norge (fra Telemark/Haukli i sør, til Finnmark i Nord), er det IKKE mobildekning. Men, oftest FM signaler. Og ja, værmeldinger er viktig for 100 - 200 tusen, som trolig ikke er her på forumet. :)

 

Det går sikkert frem av mine tidligere kommentarer. Jeg stoler ikke på at myndighetene har kontroll på den utbyggingen, like lite som de har hatt på andre utbygginger. Og da går det også ut over national sikkerhet, som er en viktig grunn for Sverige og resten av Europa også er skeptiske til kun DAB.  

 

Trodde for øvrig, at du bodde ved Røros området. Og det var årsak til, at jeg nevnte ei spesifikk bygd og område. Har nok tatt feil. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Og uten mobildekning i fjell/skog, får en ikke sjekket værmelding! De fleste steder jeg ferdes i Norge (fra Telemark/Haukli i sør, til Finnmark i Nord), er det IKKE mobildekning. Men, oftest FM signaler. Og ja, værmeldinger er viktig for 100 - 200 tusen, som trolig ikke er her på forumet. :)

 

Her peker du vel på kjernen av problemet. Det skjer en rivende utvikling og FM radio er gårsdagens teknologi. DAB er under utbygging - og dekningen blir bedre dag for dag. Om man sammenligner dekningskartet på FM kontra Telenormobil/DAB så er det ikke så mange flekker som har FM dekning som ikke har digital dekning. Se f.eks. http://radio.no/userguide/pa-farten/lommeradio/

 

Har du DAB kan man hør på egen kanal (NRK vær - sender kontinuerlig) - og når er det egentlig værvarsel på P1..? Det er i hvertfall ofte et betimelig spørsmål når man står der og skal prøve å få inn noe..

 

Jeg var like skeptisk som mange andre til DAB, men etter at jeg fikk det hører mye mer på radio enn før. Tilbudet er stort og man slipper unna listepopen. I fare for å gjenta meg selv - men det store tapet var når vi mistet 1314 Mhz Kvitsøy AM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer ingen rivande utvikling. Dekningsmålet for DAB er basert på kvar folk bur. Utmarka er ikkje prioritert, og vil aldri bli det. Når eg ser DABdekningskartet på radio.no, ser eg store kvite område i alle fjellstrok. Eg har aldri sett noko dekningskart for FM, men veit av erfaring at NRK P1 dekker store deler av mine turområde som er kvite, og som kjem til å bli verande kvite på DAB-dekningskartet.

Det hjelper ikkje mykje at det er ein eigen DAB-kanal med kontinuerleg værmelding, når ein ikkje får inn DAB på fleire dagar.

Når ein ser på programmet til NRK, ser ein at det er værmelding 0:00 og 5:45. Det brukar også å vera værmelding ca 20:50, det er den værmeldinga eg prøver å få med meg når eg er på tur. I påska brukar det også å vera utvida værmelding etter dagsnytt 8:00. Det virkar rett og slett som om NRK prøver å gjera værmeldinga mindre tilgjengeleg ved å ikkje opplyse sendetidene. Tidlegare var sendetidene også opplyst på yr.no ( http://www.yr.no/artikkel/vaervarsel-i-radio-og-tv-1.2450272 ), det er også burte no. Det er vel del av taktikken for å gjera folk mindre avhengig av FM.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@afe: Det er nok ikke det at de nødvendigvis har bygd ut FM nett i de områdene hvor du har dekning. Heller et "uhell" pga. fordelen med å sende på de frekvensene. 

 

 

DAB avleggs for lenge siden, og det er nok ikke lenge før DAB+ blir erstatet av for eks. DMB som i en eller annen variant som også tar over radio sendinger. DAB radioen man kjøpte  og kastet, da man kjøpte en ny DAB+ radio. Som nå også må kastes for at man må ha en radio som tar i mot en eller annen DMB standard som er en del av DAB utbyggingen. Kanskje ikke så lurt å være så tidlig ut med alt nytt nei..

 

Men helt ærlig. Så er det altfor tidlig både å diskutere at FM skal slukkes. Og sammenligne FM med DAB. Det er så fjernt i fra å være sammenlignbart enda, at det er bare tull å argumentere med det.

Eksempel: hva om DAB begynner å sende på L-Båndet i morgen, der øvre del av det er tiltenkt DAB via satelitt. Da har nok FM veldig lite å stille opp med når det kommer til dekning.

Men hva om det aldri kommer til hende? 

 

Det er nok helt klart en større fare for landets sikkerhet at man ikke sender på AM lengere. (når man først har dratt in rikets sikkerthet i diskusjonen)

 

Det som tydeligvis ikke har kommet godt fram på mine tidligere innlegg. Er at det er for tidlig å sammenligne DAB og FM kun på dekning. Man sammenligner jo ikke kjørelengde mellom en EL bil som har lite batteri med en Semi trailer med 4 dieseltanker.

 

Det er mye negative ting med DAB. bl.a. behov for flere sendere for å oppnå god dekning, dyrere sendestasjoner, lettere å "blokkere" i krigssituasjon, Mer sårbart for elktromagnetisk støy +++

 

Men så er det "veldig mange" fordeler, som tydeligvis veier mer.

Billigere driftskostnader, så lenge alle DAB blokker fylles med kanaler. (sikkert dette som er det beste argumentet deres :P )

Kan sende mange kanaler på en frekvens, Når nettet først er digitalt så er det veldig få begrensinger for framtiden. både med video, radio, bilde, tekst etc. Kan sendes fra flere sendere samtidig uten at det blir interference og tull.

 

Slik jeg ser det, så er det jo mye mer bruk i ha noen AM kanaler i drift. For værmeldinger og andre nødvendigheter som trenger dekning. Men jeg tror faktisk at konsesjonen for de frekvensene er solgt :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@afe: Det er nok ikke det at de nødvendigvis har bygd ut FM nett i de områdene hvor du har dekning. Heller et "uhell" pga. fordelen med å sende på de frekvensene. 

Eg forheld meg til realitetane. Og nettopp på grunn av måten FM vert sendt via sterke hovedsendarar, fungerer dette godt i fjellet. Og ettersom dekningen er god i kombinasjon med nytteverdien i form av værmeldingar, har eg med meg FM-radio på tur, og eg kjem til å sakne det når det vert slutt.

Ettersom måten DAB vert distribuert på, ikkje dekker fjellet på den måten, og det heller aldri har vore eller kjem til å bli prioritert, er DAB desverre verdilaust i dei same fjellområda.

Det som tydeligvis ikke har kommet godt fram på mine tidligere innlegg. Er at det er for tidlig å sammenligne DAB og FM kun på dekning.

Ettersom det er dekningsmålet som er problemet med DAB, med tanke på bruk i fjellet, har eg store problem med å forstå kvifor ein ikkje skal samanlikne dekninga. I staden for å diskutere teknologien, er eg meir oppteken av kva som dekker behovet. Til turbruk er det tilgang til værmelding. Heime er det andre behov, men det gidd eg ikkje diskutere på fjellforum. Det er ikkje FM eller DAB som er poenget, men dagens FM-dekning eller framtidas DAB-dekning som er verdt å diskutere, og der kjem DAB-dekninga til kort. Dagens FM-dekning er kjent og dekningsmålet for DAB er kjent, så det er ingen grunn til å vente med diskusjonen. Og det er politikarane som har definert dekningsmålet som er det grunnleggande hovedproblemet når det gjeld DAB-dekning i utmarka.

Alt elektroavfall som omlegginga resulterer i, er heller ikkje uproblematisk med tanke på miljøet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men helt ærlig. Så er det altfor tidlig både å diskutere at FM skal slukkes. Og sammenligne FM med DAB.  

Det som tydeligvis ikke har kommet godt fram på mine tidligere innlegg. Er at det er for tidlig å sammenligne DAB og FM kun på dekning.

For tidlig! Skal vi vente med å diskutere dette, til FM-båndet er slukket og utstyret demontert? :) FM har allerede god dekkning, både sentralt, langs veinettet og i fjellet. Det er dette som jeg ønsket å diskutere. Ikke hvilke andre muligheter, DAB kan gi oss i fremtiden. Det vet vi lite om, vi kan bare spekulere. Det er bare ca 1,5 år igjen, før FM-båndes lukkes. Så skal det diskuteres og eventuelt potesteres, må det gjøres nå.

AM er nedbygd! Jeg tviler på at det blir gjennoppbygd og da er vel det heller ikke noe poeng, i å diskutere det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tidlig! Skal vi vente med å diskutere dette, til FM-båndet er slukket og utstyret demontert? :) FM har allerede god dekkning, både sentralt, langs veinettet og i fjellet. Det er dette som jeg ønsket å diskutere. Ikke hvilke andre muligheter, DAB kan gi oss i fremtiden. Det vet vi lite om, vi kan bare spekulere. Det er bare ca 1,5 år igjen, før FM-båndes lukkes. Så skal det diskuteres og eventuelt potesteres, må det gjøres nå.

AM er nedbygd! Jeg tviler på at det blir gjennoppbygd og da er vel det heller ikke noe poeng, i å diskutere det.

Tror dere misforstår veldig hva jeg ønsker å få fram. Så skal nok en gang prøve å forklare:

 

Vi klager på dekning i et nett som er under bygging. Og sammenligner det med et nett som har blitt utbygd og tilpasset i maaaaange år. Det er ikke like vilkår og kan heller ikke brukes som sammenligningsgrunnlag. Det kan til nød brukes som argument mot å stenge FM nettet, men tror desverre ikke vi kommer spesielt langt med det.  

 

Når det kommer til rikets sikkerhet, så er det veldig mange digitale kommunikasjonslinjer for politi, forsvar, regjering etc. Samt kablede nett på kryss og tvers i landet. Ja, til og med E-verkene rundt om kring i landet har digitalt samband som "ikke er mulig å avlytte".

Nå er det vel ikke til slik kommunikasjon FM vil bli brukt til uansett ved evt. krig eller andre scenarioer.

Men kan forstå bekymringen med meldingen "lytt til Radio" som er nevnt. Men ærlig talt. Hvor mange mennesker under 30 år i landet har Radio? De fleste har radio på sin Iphone, PC, TV e.l. Og de tar ikke i mot FM uansett.

 

Jeg har også sett at hun der kulturministeren har argumenter med at DAB vil gi et betydelig bedre tilbud i beredskapssituasjoner.

Også bekrevet her: (https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/radiodigitaliseringen-skjer-i-2017/id2406145/

 

Jeg ser helst at FM varer evig. Har ikke en eneste duppedings som tar til seg DAB signaler. 

 

Men, for å prøve å konkludere:

Vi må finne bedre argumenter enn at "dekningen er dårlig!" / "hva med rikets sikkerhet"/"jeg vil ha værmeldingen opp på en forblåst vidde". Det blir desverre litt "pappaen min er sterkere enn din". Alle disse argumentene er veldig lett å mot argumentere.

Regjeringen har sikkert flere hundre argument mot alle disse.

 

IKT-Norge har noe gode argumenter:

TNS Gallup har funnet ut at 56% av befolkningen hører på digital radio første jan 2015 (Ergo, skal FM slukker i gradvis fra 2017 med Nordland som først mann). Dette inkluderer alle digitale plattformer, PC, nettbrett, Tv-dekodere, mobiler, DAB radio etc. Dvs. at det kan godt være at 1% bruker DAB, mens 55% bruker PC og tv. Dette tar ikke stortingsvedtaket høyde for. Altså! vedtaket gjøres på feil grunnlag.

 

Det andre gode argumentet de har, er at det finnes ingen internasjonal enighet om at DAB skal være ny "verdens" standard som Fm har fungdert som. Dvs. at det i værste fall om 5 år kan komme en annen løsning som blir ny "verdens standard". 

 

 

Eller så er det sikkert mange kloke hoder her som har flere gode argumenter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hammer eg synes kort og godt at du tar altfor lett på dette.  i motsetning til mange andre her på forumet  og andre lands myndigheiter. Verdt og merke seg er at mange av desse landa har ein geografi som gjer det mykje lettare å få god dekning med DAB enn Norge, likevel føl dei ikkje etter  Norge.

 

Problemet med myndigheitene er ikkje argumentene til dei som er imot slokking av FM nettet i 2017, problemet er at myndigheitene overhodet ikkje vil diskutere saken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg tar lett på det, i forhold til mange andre. Da det egentlig ikke er et reelt problem for meg. Det skal jeg ikke nekte for. Men dette er et felt jeg kan en del om, og som jeg er interresert i.

 

Det er tydelig veldig lite kunnskaper rundt hva man diskuterer, å det er stort sett bestandig "for dårlig dekning" kortet som brukes for å starte diskusjon. Da er det vel ikke rart at myndigheten ikke er villig til å diskutere saken heller? Det argumentet har de svart på mange ganger allerede.

Siden denne diskusjonenen starte i media, så har det hele tiden vært "dårlig dekning","dyrt for konsumeren å oppgradere/kjøpe nytt utstyr" og "Dårlig for miljøet å skrote millioner av radioer".

 

Det jeg vil fram til med innleggene mine er å få en forståelse for hva DAB er, slik at man kan ha gode argumenter for å starte en diskusjon. Da kanskje man faktisk får startet en reel diskusjon med myndighetene. Og kanskje får medhold i sine bekymringer/meninger.

 

Misforstå meg riktig.

 

Jeg sendt en forspørsel til kulturdepartementet for å høre hva de sier. jeg poster den når (om) jeg får svar. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, for å prøve å konkludere:

Vi må finne bedre argumenter enn at "dekningen er dårlig!" / "hva med rikets sikkerhet"/"jeg vil ha værmeldingen opp på en forblåst vidde". Det blir desverre litt "pappaen min er sterkere enn din". Alle disse argumentene er veldig lett å mot argumentere.

Dersom ein ser bort fra ulempene, er det bare fordeler med DAB ;)

Men eg skulle likt å sjå argumentet _for_ dårlegare dekning, utanom økonomi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke DAB har minst like god dekning som FM har, og at DAB-radioer holder minst like lenge på batteristrømmen som en FM-radio til turbruk er ikke DAB bra nok uansett hvor god lyd det måtte ha i byer eller langs fartsårer. Så enkelt er det! Men i det minste kan man ha begge deler, men det går ikke selvsagt - utviklinga må skje uansett om produktet sammenlagt blir dårligere.. Jeg er mer kravstor på lyd i sivilisasjonen enn hva jeg trenger for å høre nyheter og været på tur sålenge jeg får inn noen signaler. Uansett kommer jeg ikke til å høre mer på radio sjøl om jeg får DAB, programmene for mer interessant musikk har nrk glatt lagt ned og har ingen behov for å høre samlebånds plastikkpopmusikk i bedre lydkvalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Uansett kommer jeg ikke til å høre mer på radio sjøl om jeg får DAB, programmene for mer interessant musikk har nrk glatt lagt ned og har ingen behov for å høre samlebånds plastikkpopmusikk i bedre lydkvalitet.

 

Jeg skjønner ikke helt utsagnet. Det er jo nettopp på grunn av DAB at radiolyttingen har tatt seg opp igjen. Det er KUN på FM-nettet at plastikkpopen florerer - og der er ikke NRK noe bedre enn P4 osv.

 

På DAB har NRK et rikholdig utvalg av kanaler og program.

Fra NRK sine sider:

 

 

  • NRK P1 (Norges største radiokanal - for folk flest)
  • NRK P2 (Kultur og fordypningskanal)
  • NRK P3 (Ungdomskanal)
  • NRK P1+ (En aktuell radiokanal for de som har levd en stund)
  • NRK Alltid Nyheter (Hyppige nyhetsoppdateringer - BBC kveld/natt)
  • NRK Klassisk (Klassisk musikk døgnet rundt)
  • NRK Folkemusikk (Det beste fra NRKs unike folkemusikkarkiv)
  • NRK P13 (Musikk- og underholdningskanal for unge voksne)
  • NRK Sámi Radio (Tilbud for samisktalende)
  • NRK Sport (Levende og arkivsport, engelsk fotball)
  • NRK Jazz (Jazz døgnet rundt)
  • NRK Super (Barnetilbud)
  • NRK mP3 (Musikk for de yngre)
  • P3 Urørt (Musikk)
  • NRK Vær (værvarsler i tre regionale utgaver via DAB for folk langs kysten)

 

Etter at vi fikk DAB i bilen ønsker ungene å høre på NRK super på radio, så folkekringkasteren gjør noe rett i forhold til å få folk til å høre på radio. 

 

Man må heller ikke glemme at for noen få år siden hadde vi den samme kampen om innføring av digital TV - det ble gjort i 2009.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kjell Iver Jeg har ikke DAB så ingen oversikt over hva de sender, bare tenkt at de sender det samma rælet som på FM, fint at de sender mer enn jeg tenkte, men ser ingen kanal for black metal og heavy metal så egen musikk på spillern foretrekkes. Uansett så er det dekninga på tur et spørsmål da, hva jeg kan høre på i sivilisasjonen er ikke så viktig der kan jeg også se på yr.no for været. Så hvorfor ikke "ja takk, begge deler"?

TV er vel ikke noen tema på tur så akkurat den diskusjonen begir meg ikke ut på, utenom at jeg ikke hadde så store tanker hverken den ene eller den andre veien ang tv da..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tiur3 en forutsetning for slukking av FM nettet (i vedtaket fra Stortinget), var at DAB dekningen skal være like god som det FM - nettet hadde i 2011 samt at mer enn 50% av brukerne skulle bruke DAB.

Ser du har stor tiltro til, at Stortinget føler opp utbyggingen av DAB. :) Og de har vel heller ikke lovet noe dekkning i fjellet (og skogsområder), der folk har hytter og er på tur og eller jakt. Tenker selvfølgelig ikke på hyttebyer, de får nok dekkning.

Lydkavalitet og antall programmer som sendes på DAB, er for meg uninteressant som jeger og turmann. Og på reise til og fra tur/jakt (fra 45 - 230 mil en veg), hører jeg på P4, da de gir god info. om veiproblemer, føre og har nyheter, med værmeldinger. Så på reise til og fra, er NRK ganske uniteressant. Men fremme der turen starter, enten det er for kun en helg, eller for 20 dager, er daglige værmeldinger en forutsettning. Og uten mobildekkning, er også mobilen ubrukelig, for bl.a. YR. I dag får jeg værmeldinger (de feste stedrer) på FM, enten det er på NRK, eller lokalradio.

Må si jeg undrer på hvor folket på Fjellforum beveger seg i fjellet, for der jeg ferdes (over det ganske land), er det nesten aldri mobildekkning. Og jeg tviler sterkt på, at det blir noen DAB dekkning der. Jeg har også vært i flere av bygder der NRK så dårlig, at lokalbefolkningen har måttet opprette egen FM sender (for å dekke hele bygda), med nyheter og værmeldinger! Og har da både lokale nyheter og viktige nationale nyheter, da NRK fremdeles er for dårlig. Og dette gjelder ikke bare meg, de jeg jakter med og og de fleste vi kjenner, som driver med rypejakt. Også innen miljøet for jaktprøver (for stående fuglehunder) er dette å annse for et problem.

Jeg har tydeligvis missforstått ditt bosted. Trodde du bodde i Røros området. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi klager på dekning i et nett som er under bygging.

 

Når det kommer til rikets sikkerhet, så er det veldig mange digitale kommunikasjonslinjer for politi, forsvar, regjering etc.

Men kan forstå bekymringen med meldingen "lytt til Radio" som er nevnt. Men ærlig talt.

 

Jeg har også sett at hun der kulturministeren har argumenter med at DAB vil gi et betydelig bedre tilbud i beredskapssituasjoner.

Jeg er ingen ekspert, på dette, jeg er bare en bekymret bruker. Men ekspertene har da uttalt seg, at signalene har kortere rekkevidde. Og slik jeg forstår det, så må det da settes opp et vesentlig større anntall sendere for å få dekkning. Men ingen av dem har lovet dekning i Fjellet!

At en del ungdom (og folk) ikke har radio, er deres problem, da Sivilforsvarets signaler fremdeles gir besjed om å "lytte på radio". Tror du at det nationalt, vil sendes ut SMS til alle med mobil? Og hva, hvis det ikke er dekkning? Kabler/fiber? Tja... uten strøm, går det vel ikke så mye signaler der heller og kanskje ikke på moblinettet. Reserve agregater for FM, er noe mer kurrant, hvis strømmen går.

Og med tanke på tidligere lovnader fra myndigheter (i forbindelse med utbygging), både av radio, tv og nødnett, har de aldri holdt det de har lovet! Så jeg er ikke så overbevist som deg, hverken beredskapsmessig, eller sikkerhet til fjells.

Så, du stoler på en politikers utsagn? :)

Hvorfor skulle det være lettere å få en tilfredstillende dekning her i Norge, enn i Sverige? Og resten av Europa?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må heller ikke glemme at for noen få år siden hadde vi den samme kampen om innføring av digital TV - det ble gjort i 2009.

Før overgangen til digital TV, kunna eg sjå TV med ei lita antenne tilfeldig plassert på veggen. Etterpå har det kun vore mogleg å få inn TV-signal via satelitt og parabolantenne, med det same tilbodet som var der før det analoge bakkenettet vart lagt ned. Så den overgangen førte i alle fall ikkje noko positivt med seg for min del. Men TV har aldri vore noko tema i tursamanheng.

I forhold til dekninga av digital TV via bakkesendarar, er nok DAB-dekninga veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På grunn av dab er digital klarar ein seg med halvparten så mange sendarar. Problemet med dekning er ikkje dab-teknologien, snarare tvert imot, men overgang til høgare frekvensar. Og deking får ein til ved å bygge ut nettet. Det er forskjellen på Noreg og dei andre landa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi klager på dekning i et nett som er under bygging. Og sammenligner det med et nett som har blitt utbygd og tilpasset i maaaaange år.

 

Hvor lenge er "maaaaange år"? Jeg bor på et sted i landet er man fremdeles ikke får inn flere DAB kanaler (nrk alltid jazz f.eks., alltid nyheter fikk vi i fjor).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.