Gå til innhold
  • Bli medlem

Breakdown av kostnader for en "Typisk" ekspedisjon.


Anbefalte innlegg

Etter å ha lest denne annonsen hvor det blir spurt om turfølge for Svalbard på langs, og også kommentarene som kom pga oppgitt ca pris, ble jeg litt nysgjerrig på hvorfor det er såpass kostbart for en slik "ekspedisjon".

 

Jeg har vært inne på nettsidene til forskjellige aktørene som tilbyr ekspedisjonspakker for å se om de hadde noe oversikt over utgiftspostene, men fant heller lite.

 

Det er sikkert en god del på forumet som har deltatt på større eller mindre "ekspedisjoner", kanskje i privat regi eller i regi av aktører som feks Hvitserk, og det hadde vært morsomt om dere kunne lagt ut en breakdown av utgiftene dere har hatt, som viser hvor pengene tar veien.  :)  

Kanskje det er noen av dere som har planlagt ekspedisjoner som ikke ble noe av og som kan komme med innspill?

 

Med "ekspedisjon", så tenker jeg gjerne først og fremst på turer som går til feks Elbrus, K2, Svalbard, Grønland, Denali, Aconcagua, Nord-/Sørpolen etc.

Altså gjerne de ekspedisjonen som koster / selges som pakke turer fra 20 000 og oppover.

 

 

Har søkt litt i forumet etter emnet, men siden ekspedision blir brukt som ett relativt vidt begrep for å beskrive alt fra turer i fjærsteinan og til akebakken, og til turer til Sørpolen, så ble videre gjennomgang av søkeresultatene relativt fort stoppet..   :aww:  

Del gjerne linker om dere

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke noe fasitsvar på noe av dette tror jeg.

Som vanlig får man det man betaler for. Skal man ligge i telt? Gå uten guide? ligge på hotell eller vandrerhjem? Er mat inkludert? Hvilken risiko er man villig til å ta? Hva kan og skal man ordne selv? Hvor reisevant er man? Språk? Er man en eller to?

 

En ren gjetning (basert på litt egenerfaring) på hvor mye f.eks. Hvitserk sitter igjen med på en tur som koster 30 000 - så har de kanskje 5000 i overskudd pr deltager (??), men det avhenger av om de klarer å fylle en gruppe fullt ut. Dess mindre folk dess mindre overskudd pr deltager.

Men om du som deltager skal betale 30000 heller ønsker å gjøre dette selv - så kan du ordne lokal reiseleverandør (f.eks, Aconcagua eller Kilimanjaro) og kjøpe flybilletter selv om komme unna med 20 000 i utgifter. Eller du kan bære alt selv og klare deg uten bærere - ha med egen mat - komme ned i en pris på kanskje 15000? Det er helt umulig å sette opp et slikt generellt regnestykke. D

 

Summa summarum - kjøp lokalt - det er billigst og støtter fattige land - overskuddet havner der det hører hjemme, men det er krevende...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Berre ein så enkel post som SAR forsikring kan være ganske dyrt,og skal du kjøpe den som enkeltperson til ei Grønlandskryssing snakkar me fort kring 15 000. Ein tur på Svalbard nokre veker kostar fort alt mellom 2 - 10 000 kr i SAR forsikring. Så kjem sikringsremediar i isbjørnland. Dersom du ikkje eig noko av det som trengs, og skal leige alt du treng vert det fort 10 000 kr berre for to veker. Dette for eit "sett". (ei rifle, ein signalpistol, snublebluss, nødpeilesendar, satelittlf og ammunisjon). Leige av bikkje om ein vil ha det. Skyss inn og ut frå start på Svalbard. Innenlands skyss med helikopter og fly på Grønland. Lønn til guide, gjerne to stk for ei større gruppe. Administrative kostnader. Berre nokre dømer på utgifter ein ikkje tenkjer over :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var på det mest aktive var jeg medlem i en Østerrisk alpintklubb, denne dekket alle nødvendige forsikringer på bl.a Svalbard. Vet ikke om det er mulig lenger?

Det var noen hundrelapper i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Liten stund siden denne tråden ble startet, men jeg fyrer løs ;) 

Min erfaring er at alt koster... men at det ofte er transport til vanskelige områder, alt av spesialutstyr, eller sertifikater for å klatre populære fjelltopper som koster.
Foreksempel så kostet sertifikat for å klatre Mt. Everest eller Lotse ca 10.000 USD i 2014, og 11.000 USD i 2015.
Snur du nesa til foreksempel det mindre kjente fjellet Mt. Manaslu (8163m) vil du få en hel "pakketur" hvor nesten alt er inkludert for mindre enn disse summene.

Det er også dyrt med forsikring for de områdene som forsikringsselskapene har dårlig statistikk fra.
Det er noen av grunnene til at det koster litt for utvidelser ved opphold over 4500m i Himalaya, at det er dyrt med forsikring over Grønland, og at det er så "inni granskævven" dyrt med forsikring for turer til Nordpolen (!!!)... men samtidig trengs det ikke noen utvidelser for å leke seg rundt i et av verdens vanskeligste områder som Pategonia.

Det finnes mange måter å få billige turer på, men dessverre er ofte (men absolutt ikke alltid) en billig pris også synonymt med mindre seriøsitet/erfaring/kvalitet. 
Drar man som en gjeng vil det alltid bli billigere enn å reise alene. Det sier seg jo selv at kostandene blir mindre når du har fler å dele dem på.
Som det er tidligere nevnt så pleier pleier også de lokale og ha noen gode deals på lager ;) 

Når det er sagt så planlegger jeg selv "Svalbard på langs" og man kommert veldig raskt opp i en ca 60.000kr for en 25-30 dagers tur.



  
 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Lurer på om det er noen herinne som har erfaring med  søke fondsmidler/legat/sponsor til ekspedisjon? Egenplanlagt, og med sikte utover at det er morsomt å være på tur.  Det er neppe noen som vil være med på å betale for "ferieekspedisjon". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.