Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett og behagelig liggeunderlag


Anbefalte innlegg

Annonse

Sjekk ut Thermarest Xlite også.

Jeg bruker i utgangspunktet Exped Downmat 7LW, men har kjøpt et slikt for å spare vekt på de litt lengre turene. Har bare rukket å teste det på stuegulvet og kan konstatere at det er godt å ligge på og ekstremt lett! Selvveid til 331 gram med posen. Bakdelen er at det er ganske lite for meg som er lang, men med din lengde bør det være mer enn tilstrekkelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har akkurat bestilt et Exped downmat Winterlite RW - pris 1869,-

Er 9cm tykt, veier 665gram, lengde 197, bredde 65.

 

Du kan sikkert bruke winterlite M, som er det minste (183x52cm, 9cm tykt) - veier 475gram.

 

R-verdi = 7.

 

 

Det eneste minuset jeg har forstått med dette er at det ikke tåler all verden, for meg som skal ha den i en hammock er det null stress men du må være mer forsiktig om du skla ligge på bakken med den.  

 

Skal gi mitt inntrykk av den når jeg får den :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vell fjellsport 20% rabatt på Synmat for øyeblikket så da funker ikke koden, vi får ikke i pose og sekk ;-)

Har forresten UL 9 LW, sover som en stein på det, men trenger ikke 9. Det holder med 7. Mindre vekt og pakkvolum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien har Synmat UL 9 LW, UL 7 LW og UL 7 M.

Jeg veier 90 kilo og liker å ligge på sida, og da synes jeg faktisk 9'ern har et poeng. Kan merke at jeg er nedi led hoftekammen innimellom på 7'ern.

Ellers foretrekker jeg (som du sikkert skjønner) exped sine firkanta underlag framfor thermarest sine kroppsfasongformede, da jeg ikke er så flink til å ligge stille når jeg sover. Med firkanta underlag har man litt mer boltreplass, men betaler for det med økt vekt.

UL framfor standard utgave blir selvsagt en avveining, men synes faktisk UL-underlagene tåler en trøkk. Sover uten bunnduk i lavvo og ungene er ganske hardhendte med dem. Så langt null hull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ambefale sjølv exped downmat, personlig syns eg den er nesten lika behagelig som mi eige madrass... kjøpe du og chair kit til downmaten, har du ein fantastisk camp stol.. downmat får du i Vanlig, UL og ein ny Winterlite som er lettare enn Ul varianten.. Andre alternativ er sea to summit comfort light insulated og neoair xtherm.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vio tro at vanlig Synmat eller UL-varianten er mer enn godt nok som tresesongers underlag. Dunene i downmat gjør tross alt ikke noe for komforten, med unntak av å senke komforttemperaturen, da. Synmat UL 9 har sågar komforttemp ned mot -24, noe som skulle holde til det meste. Tidligere var det et problem med at dunene klumpet seg sammen i downmat, men regner med at de har rettet opp i dette på senere modeller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med din längd/vikt bör det räcka gott med ett 6-7 cm tjockt liggunderlag.

Exped och Neoair är de jag har erfarenhet av och kan rekommendera.

Exped har fyrkantiga och mumieformade modeller, medan de flesta Neoair är mumieformade (avsmalnade i fotändan).

Vilket som passar dig bäst må du själv finna ut.

Både Exped och Neoair finns i breda modeller, bra för den som rör sig mycket i sömnen. Expeds breda modeller finns både i normal längd (som är nog för dig) och långa, medan Neoair finns bara som bred OCH lång.

De jag kan rekommendera är Neo-Air Xlite, Exped Hyperlite (mumieformade) eller Exped SynMat UL7 (fyrkantigt) som ska fungera bra ner runt noll grader.

Är du väldigt frusen av dig eller vill kunna bruka liggunderlagen en bit in på vintern rekommenderas Exped Winterlite eller Neoair Xtherm. (Båda mumieformade)

Xtherm är också både lite mindre prassligt och mindre glatt än Xlite.

Gillar du fyrkantiga underlag och vill ha extra värme rekommenderas Neo-air All Season eller Exped SynMat 7. Xtherm finns i en fyrkantig modell, men jag har inte sett den någonstans i Norge, då får du nog importera. Jag tror den modellen heter Xtherm Xmax eller något liknande.

Expeds dununderlag är otroligt bra, men är overkill för ditt bruk, de är dock helt perfekta för ordentligt kalla vinterturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte først et Exped SynMat UL 7 LW, men har nå kjøpt meg et Thermarest XTherm Large i stedet. 

 

Det var i hovedsak to grunner til at jeg valgte å bytte. 

1. Exped underlaget er så vanvittig glatt. Komplett skøytebane for min del. Om teltet ligger med mer helling enn en fotballbane må jeg ha et skumplast underlag i mellom soveposen og Exped'en. 

Kan forøvrig nevne at soveposen jeg bruker er en WM Versalite. Mulig den er ekstra glatt fra før av. 

 

2. Exped underlaget er for kalt. Jeg fryser om det er kaldere enn 5 grader. Selv med posen nevnt over.

Her vil sikkert downmat hjelpe, men det blir fort ganske tungt å bære på. Den synmaten jeg har (LW) veier med pakkpose og blåsepose ca 690g. Downmat blir enda tyngre. Om det er helling der jeg skal sove må jeg ha med et skumplast underlag på 500g+ i tillegg for ikke å skli av. Thermaresten veier 590g med pakkpose. Blåseposen til Thermarest trenger du ikke ha med, den fungerer så dårlig uansett. 

 

Andre observasjoner: 

Blåse opp med pose: 

Blåseposen (Schnozzlebag) og ventilene til Exped er geniale. Her er det enveisventil. Luft går inn, men ikke ut. 

I motsetning har Thermarest'en gammeldags ventil. Den kan enten åpnes eller lukkes, så er den åpen går det luft begge veier. Det kan være at jeg har misforstått noe (og i så fall tar jeg gjerne imot råd og tips med takk), men når jeg bruker blåseposen på en slik ventil går all luften jeg pumper inn rett ut igjen. 

Vinner: Exped. 

 

Liggekomfort: 

Man skulle tro at Exped med sitt litt tykkere liggeunderlag ville være bedre å ligge på, men min erfaring er at jeg sover MYE bedre på Thermarest'en. 

Vinner: Thermarest

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Har slitt med underlag som lekker i løpet av natta, virker som om dette er uunngåelig i lengden. Og forbanna irriterende å våkne av at legemet siger ned på moder jord i løpet av natta. Er det noen produsenter som skiller seg ut med ventiler som står seg bra i forhold til lekkasje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slitt med underlag som lekker i løpet av natta, virker som om dette er uunngåelig i lengden. Og forbanna irriterende å våkne av at legemet siger ned på moder jord i løpet av natta. Er det noen produsenter som skiller seg ut med ventiler som står seg bra i forhold til lekkasje?

Till Thermarest/Neoair finns ersättningsventiler att köpa om det är där läckaget finns, något Exped saknar.

Med det sagt har jag inte haft något ventilläckage på något av mina liggunderlag.

Två erfarenheter med försämrad liggkomfort under natten:

När man blåser upp ett liggunderlag och det blir kallare under natten minskar lufttrycket inne i liggunderlaget, speciellt om det är blåst upp med munnen, då det är kroppstempererad luft det handlar om från början.

Pump av något slag minskar den problematiken, men några extra inblåsningar en gång under natten kan behövas.

Minimala hål i madrassen varken syns eller känns, de må lokaliseras genom att trycka ner hårt uppblåst liggunderlag i vatten eller hälla över såpalösning för att se var det bubblar. Använd sedan reparationskitet som följer med underlaget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt Exped UL 9 LW og chair kit til meg selv og fruen i år.

Har fått testa den nå i sommer og kan ikke forstå hvordan jeg har sovet før. 

Nattesøvn på 6 - 7 timer uten å våkne hver gang jeg snur meg har jeg kun opplevd i min egen seng tidligere.

Og ikke stiv og støl i kroppen når jeg endelig våkner, bare gleder meg til neste overnatting i telt.

Og stoltrekket... du verden for en luksus. Veier litt ekstra, men hva så.....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg også ute etter et liggeunderlag. Tenker dog i utgangspunktet å bruke det i kombinasjon med bamse-liggeunderlaget. Jeg ønsker komfort fremfor vekt, men da selvføligelig innenfor rimelighetens grenser. Ser at de fleste Xped sine ligger under kiloen, og det er helt innenfor hos meg. 

 

Feks. Hvilket har best komfort? Downmat Winterlite vs Downmat 9? Og er det komfortable forskjeller på down og syn, bortsett fra hvis det er kaldt? 

Kan nevne at jeg veier ca 100 kg på 1,80. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har chair-kit i tankene for vinterturer hvor mye av dagen ender opp i telt. Ellers klarer jeg ikke rettferdiggjøre den ekstra vekten.

Chair kit er uvurderlig på de kjipe dagene...   :sick:     du vet dagen etter man drakk minst en vinflaske for mye     :queen:    :whistle:   

 

-kingduringtheday.jpg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også ute etter et liggeunderlag. Tenker dog i utgangspunktet å bruke det i kombinasjon med bamse-liggeunderlaget. Jeg ønsker komfort fremfor vekt, men da selvføligelig innenfor rimelighetens grenser. Ser at de fleste Xped sine ligger under kiloen, og det er helt innenfor hos meg. 

 

Feks. Hvilket har best komfort? Downmat Winterlite vs Downmat 9? Og er det komfortable forskjeller på down og syn, bortsett fra hvis det er kaldt? 

Kan nevne at jeg veier ca 100 kg på 1,80. 

Vanlig Downmat har nok best komfort totalt sett. Jeg liker ikke underlag som er avrundet i endene. Om man ligger helt stille på ryggen hele natta er det sikkert ikke noe problem, men det gjør ihvertfall ikke jeg. Liker også Exped sine "lange pølser" i motsetning til thermarest som har tverrgående. Føler at jeg ligger stødigere med mindre sjans for å havne på utsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Exped Synmat Hyperlite LW og er i grunn uforskammet fornøyd.

Jeg er 177 lang og kunne selvsagt klart meg helt utmerket med dette i en str M, men LW er i tillegg til å være lengre også hele 13 cm (!) bredere. Snakk om danseplass! Jeg liker å pakke litt lett, men jeg er også en liten komfortgris.

(Beklager at lenkene over går til nettbutikk, expeds egne sider ser ut til å lide under servertrøbbel)

Med dine mål holder uansett en størrelse M lenge. Og vekten ligger på hyggelige 350g.

Og: UTE hadde en test for ikke lenge siden der dette forresten ble testvinner: http://www.utemagasinet.no/Utstyr/test-av-liggeunderlag 

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.