Gå til innhold
  • Bli medlem

Besseggen tidlig i august


Hulderjenta

Anbefalte innlegg

Jeg og min bror skal gå Besseggen første helga i august. Har lest litt rundt, og har vel kommet til å ta båten over Gjende fra Gjendesheim til Gjendebu. Deretter gå fra Gjendebu til Memurubu, og så videre tilbake til Gjendesheim. Noen som fraråder dette og har andre anbefalinger, av en eller annen grunn? Andre tips/idéer? Erfaringer? Noe vi må prioritere å se på/få med oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det en todagers-tur eller dagstur du planlegger? Hvis du "bare" skal gå Besseggen holder det å ta båten til Memurubu. Turen fra Gjendebu (via Bukkelægre) til Memurubu og så over Besseggen til Gjendesheim er en 2-dagers tur. Hele turen er forøvrig beskrevet her:

http://ut.no/tur/2.1494/

 

Dette er en knallfin tur. Og starten av august er nok kanskje det beste tidspunktet å gå på, med mindre det blir tordenværsommer som i fjor...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fin 2-dagerstur:-)  Om en først er der kan en gjerne ta begge dagene! Jeg tok dette som slutten på en flott 4-dagers tur.  Det jeg ikke visste på forhånd var muligheten for bagasjetransport.. Var veldig deilig å kunne sende "kveldsbagasjen" med båten og ikke bære på den.  Om dere skal bo på hytter kan dere altså gå med dagstursekker og så bare ha en bag med kveldsklær/sengetøy etc som dere sender. Bare å kjøpe bagasjelapp og sette på brygga - så kan den hentes i andre enden:-)  Er noen høydemetre så for mine slitne knær var det veldig greit..

Blir nok en del folk - men ikke la det skremme dere! 

Antar det kan være et poeng å bestille plass på hytter om dere skal bo der?

Jeg kom over fjellet fra Eidsbugarden (også fin tur!) har hørt båten er ganske full om morgenen?  Da kommer en også i "rushet" med de andre dagsturistene - så om en har tenkt å spandere ekstra overnatting på Gjendebu slipper en både båt-stress om morgenen og så bør en starte å gå FØR båten kommer...jo tidligere en er avgårde jo mindre folk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tenker 2-dagers, ja. Gode tips å kunne sende bagasje og bestille plass - vi har sett for oss å overnatte på hytter, ja! :)
Turen beskrevet på ut.no har vi sett alt - ønsker så mye informasjon og vinklinger som mulig, så derfor jeg spør her også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Pga uforutsette omstendigheter, ser vi oss nødt til å utsette turen litt. Hvordan er Besseggen i september? Noen erfaringer? Eller bør vi ta en annen tur, og ta Besseggen et år vi får gått tidligere? Hørte det kan komme snø i september, og det ser ut som båten ikke går siste helga i september som var den helga vi vurderte... Tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kommet derifra nå, fin tur men vi gikk Bukkelægeret i regn og tåke så det la litt demper på utsikten. Viktig med gode sko, mine fjellstøvler var litt vel glatte på fjell når det var vått og det var skummelt!  

 

Veldig enkelt med "latmannsversjonen" ta båten inn til Gjendebu og sende bagasjen med båten tilbake i etapper slik at man bare trenger å bære dagstursekk. 

Jeg tenker at det er greit å se an hvordan høsten blir. Blir det en fin høst og tørt vil jeg tro det er flott i fjellet i slutten av september. Er det fare for snø ville ikke jeg gått, men det er nå meg og jeg er sikkert pysete, folk går jo Besseggen vinterstid også. Jeg mente ikke jeg var spesielt høyderedd men jeg syntes det var utfordrende nok å klatre over eggen i fint tørt vær, priset meg lykkelig for at vi gikk den oppover og at bikkjene var igjen hjemme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk turen midt i september i fjor. Det var en fin helg og helt uproblematisk å gå. Jeg hørte også at det var passasjer-rekord på båten den helga, og det var veldig mye folk i fjellet. Båten pleier vel å gå til slutten av september tror jeg. 

 

Vær og forhold må selvsagt vurderes. . 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan snø i august også, så noen værgaranti kan du ikke få. :)

Det er masse fine turer å gå der oppe, så dere kan trygt planlegge å dra til Gjendesheim. Selv om båten ikke går så kan dere gå opp fra Gjendesheim, over eggen og så tilbake samme vei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Jeg tror ikke du kan gjøre så mange feil i dette området. Rett nok er det høyfjellet, men det er nummeret før det asfalteres for rullestolbrukere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

For andre som kanskje lurer...

 

Jeg gikk Besseggen nå 1. oktober, helgen etter at Gjendebåtene ga seg for sesongen.

Gikk til beltet og den samme vei tilbake, 14.5km på 5,5t. En rolig tur med mange korte nytelses pauser. 

 

Kan absolutt anbefale denne turen utenfor sesong da det var svært få andre mennesker der, heldig med været var jeg også :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du fikk godt vær! :) Vi fikk utfordret oss skikkelig, med tåke/skyer, vannrett regn og sterke vindkast, småglatte steiner/fjell og nesten ingen sikt. Men vi gjennomførte, og vi har masse gode minner tross det dårlige været. Og det å kjenne på at man takler det, er en positiv erfaring uansett. :)

Det var samme helga ihvertfall én "redningsaksjon" (noen som måtte opp og finne noen og få dem ned) på Besseggen, og jeg hørte om et amerikansk par der hun fikk panikkangst fordi hun var sliten - de hadde ikke med seg hverken ekstra klær, eller noe mat/drikke, etter det jeg fikk høre... Muligens de som ble redda ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.